Ticker

6/recent/ticker-posts

Salahudin Penakluk Jerusalem

Salam... Novel yang ingin ana kupas kali ini merupakan salah satu karya Abdul Latip Talib, novel sejarah Islam yang berjudul "Salahudin Penakluk Jerusalem". Novel 289 halaman ini diterbitkan oleh PTS Fortuna dan dijual dengan harga RM 26.90 di Semenanjung Malaysia, manakala RM 29.90 di Sabah dan Sarawak. Novel ini mengisahkan tentang sejarah hidup pahlawan Islam bernama Salahudin Ayubi dari usia sekecil cili padi hingga ke usia kewafatannya. Salahudin yang dilahirkan di Tikrit(Iraq) pada tahun 534H dibesarkan dengan ilmu ketenteraan dan keagamaan oleh ayah dan datuknya. Sejak berpindah ke Mesir, Salahudin sangat cintakan jihad sehingga jihad menjadi topik perbincangan yang amat digemarinya kerana semangat yang berkobar-kobar untuk memerangi tentera Salib. Kemuncak perjuangan Salahudin adalah apabila tentera pimpinannya berjaya mengalahkan tentera Salib semasa Perang Hittin pada 4 Julai 1187. Kejayaan ini akhirnya menjurus kepada kejatuhan Baitul Maqdis ke dalam pemerintahan Islam pada 15 Oktober 1187. Kemudiannya Salahudin dan angkatan tenteranya berjaya merampas semula Jerusalem daripada tentera Salib tanpa berlaku pertumpahan darah. Setiap tentera Salib mahupun penduduk beragama Kristian dibenarkan meninggalkan kota Jerusalem dengan membayar tebusan mengikut kemampuan masing-masing. Tiada seorang pun penduduk bukan Islam yang dianiaya dengan kejam sebagaimana seksaan yang dihadapi oleh penduduk Islam ketika Jerusalem ditawan oleh tentera Salib pada 15 Oktober 1099. Memetik kata-kata Ibnu Khaldun, "Tentera Salib yang ganas dan kejam itu telah mengganas di Baitul Maqdis selama seminggu. Mereka melakukan rompakan, perkosaan dan membakar rumah-rumah penduduk. Apabila dihitung jumlah mayat di sekitar masjid, dalam rumah dan di sepanjang jalan, jumlahnya tidak kurang tujuh puluh orang."
Selepas mengikat perjanjian damai dengan tentera Salib, Salahudin kembali ke Damsyik dan hidup secara sederhana. Beliau jatuh sakit pada 16 Safar 598H dan meninggal dunia pada malam 27 Safar 598H ketika berumur 55 tahun. Bagi mereka yang gemarkan sejarah Islam dan ingin mengkaji cara Islam meluaskan wilayah taklukan, novel ini amat sesuai menjadi bahan bacaan ketika lapang. Dahulu ana tertarik untuk memiliki novel ini kerana kata-kata Salahudin Ayubi yang tertera pada muka depan novel, "Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai dunia." Ayuh mujahid wa mujahidah! Bangunlah! Pintu jihad tidak pernah tertutup buatmu!

Post a Comment

2 Comments

  1. kak sun..pinjam buku nie..mcm best je..kak sun jd pembekal buku untuk ana la

    ReplyDelete
  2. salam..akh abdul..buku tu ade pd s/u nta..jd pmbekal buku? nnti akak caj sehari rm0.50..boleh? heheh..gurau jek..
    insya'ALLAH..bkongsi bende yg boleh mmberi manfaat kpd org lain, ape slhnye...

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com