Ticker

6/recent/ticker-posts

Calon Aspirasi kuasai IPTA

http://utusan.com.my

Oleh LIAU PEI WEN

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Pilihan raya kampus yang sedang berlangsung di beberapa Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di negara ini tidak melibatkan persaingan sengit antara calon Aspirasi dan Pro-Mahasiswa.


Rata-rata Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini memberitahu, hanya calon Aspirasi yang tampil merebut kesemua kerusi yang dipertandingkan setelah penamaan calon ditutup Ahad lalu.


Mantan Setiausaha Agung I MPP Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Marlina Mahmud berkata, kumpulan Pro-Mahasiswa belum wujud di UDM memandangkan universiti itu baru ditubuhkan tiga tahun yang lalu.


''Bagaimanapun, saya berpendapat ini satu fenomena bagus. Kita mahu mengelakkan kewujudan pembangkang di universiti ini kerana ia dikhuatiri akan menyebabkan pergolakan yang tidak diingini," katanya.


Marlina berkata, pertelingkahan antara calon Aspirasi dan Pro-Mahasiswa secara tidak langsung akan mencemarkan imej universiti.


''Pelajar kumpulan pertama di UDM belum menamatkan pengajian mereka dan kita tidak mahu masa depan mereka terjejas akibat masalah dalaman yang berlaku antara pelajar di sini," jelasnya.


Kementerian Pengajian Tinggi menetapkan pilihan raya kampus tidak diadakan serentak tahun ini sebaliknya diadakan pada dua tarikh berbeza.


Tarikh pertama ialah pada Khamis ini melibatkan beberapa IPTA seperti UDM, Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Universiti Malaysia Pahang (UMP) dan Universiti Teknikal Melaka Malaysia (UTeM).


Difahamkan, universiti-universiti utama di Lembah Klang seperti Universiti Malaya (UM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) serta Universiti Sains Malaysia (USM) dijangka diadakan Januari tahun depan.


Mantan Yang Dipertua MPP UMT, Mohd. Hafiz Asmadi berkata, tiada calon Pro- Mahasiswa yang bertanding dalam pilihan raya kampus universiti itu dan persaingan hanyalah wujud sesama calon Aspirasi.


''Terdapat 20 calon Aspirasi tampil merebut 12 kerusi yang dipertandingkan di universiti ini. Persaingan antara mereka agak sengit kerana masing-masing mengemukakan manifesto untuk menarik perhatian pelajar-pelajar di sini," jelas beliau.


Bagaimanapun, beliau berkata, suasana kempen di UMT masih terkawal kerana tiada perkara yang tidak diingini seperti fitnah memfitnah berlaku.


Anggota MPP UMK, Mohd. Khairil Hazwan Abdul Hanif berkata, sebanyak 19 calon Aspirasi tampil merebut sembilan kerusi yang dipertandingkan di universiti itu.


''Saya berpendapat ketiadaan calon Pro-Mahasiswa dalam pilihan raya kampus bukan suatu persaingan yang sihat jika kita mahu memajukan sesebuah universiti," ujarnya.


Beliau berkata, calon Pro-Mahasiswa berperanan penting dalam menunjukkan kesilapan calon Aspirasi di samping mengusulkan sesuatu perkara daripada perspektif yang berbeza.


~ Salam. Ada juga calon Aspirasi yang masih berperasaan dengan ketiadaan calon Pro-Mahasiswa. Pemikiran positif pihak Aspirasi dalam menilai kehadiran Pro-Mahasiswa dalam pimpinan kampus nampaknya perlu untuk menghasilkan mahasiswa cemerlang dalam sesebuah universiti. Bagaimana hendak memajukan universiti ke peringkat yang lebih tinggi andai setiap kekurangan tidak diperbaiki dan setiap kesilapan masih tersembunyi?

Post a Comment

1 Comments

  1. salam ziarah..
    time kaseh sbb sudi ziarah blog sy..laen kali bwk kueh raye n kek lapis skali mse ziarah 2... =) rajen akak update blog akak walaupun sibuk dgn pelbagai urusan...syabas!

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com