BLOG ENCIK SUAMI

Monday, April 7, 2008

Weil China


Buku ni diperkenalkan oleh seorang senior ana..die bgtu meminati penulis buku ni..baru bbrp helaian ana bc, ana da tpikat dgn jln ceritanya..menarik! Aplikasi kisah benar tentang pengalaman hidup Qan, seorang rakyat Turki yg tinggal di China bersama keluarganya. Qan bsma abangnya bjaya mlanjutkan plajaran di bandar. Kerisauan ayahnya thadap pgangan hidup kedua-dua anaknya sejak mereka mendapat tawaran bsekolah di bandar semakin btambah apabila gerakan atheis dan komunis menjadi2..kbimbangan mnjadi realiti apabila Qan dan abangnya mula tpengaruh dan menyertai gerakan komunis mhapuskan masyarakat Islam..mereka terlupa asal usul dan janji thadap keluarga..namun plibatan Qan dlm komunis tidak btahan lama apabila dia sedar akan kesilapan diri..tapi tidak bagi abangnya yang semakin bangga dgn komunis..bbagai-bagai pristiwa blaku sjak abgnya mninggalkan kluarga; ibu dan kakak Qan ditangkap dan dihantar ke luar negara(tidak pernah dijumpai hingga ke hari ini), ayah Qan meninggal dunia kerna mpjuangkan Islam, bayi kakak ipar Qan dicabut kepala, dilempar sesuka hati; kakak iparnya yang gila ditembak komunis..semuanya berlaku di depan matanya..Qan kemudiannya ditangkap, dikurung berpuluh-puluh tahun dan diseksa oleh komunis..kecekalan hatinya mhadapi semua seksaan akhirnya menemukan dia dgn org yg dinantikan slama dikurung, iaitu abang kandungya yg telah lama mhilang..apakah yg blaku kemudiannya? adakah abang Qan yg kini pengarah penjara tega memerhatikan setiap penyeksaan thadap adik kandung sendiri? adakah Qan akan memaafkan abangnya? cari la buku ni klaw nk tau lebih lanjut..hehe.. :)


Salam Ukhwah Fillah

Salam ukhwah buat semua...blog yg kedua buat diri ini...apa agaknya yang akan ana kongsikan dalam blog yang ini..? nanti-nantikanlah...=)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.