BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, September 23, 2008

Salam Aidilfitri

Salam. Rasanya seperti baru semalam kita melihat anak bulan Ramadhan, tidak terasa sudah terlalu dekatnya Syawal. Terpalit rasa syukur dan gembira di hati setiap insan yang meraikannya. Aidilfitri yang bakal tiba disambut dengan pelbagai persediaan. Ibu-ibu tidak lupa menyiapkan baju raya untuk suami dan anak-anak. Bagi yang ingin lebih mudah, beli sahaja baju pasang siap di butik-butik terkemuka mahupun booth-booth di pusat membeli-belah yang tiba-tiba naik seperti cendawan selepas hujan ketika aidilfitri bakal menjelma. Bagi yang sudah biasa menyediakan kuih-muih dan biskut raya, beberapa hari yang tinggal ini diluangkan untuk mencuba pelbagai resepi baru bersama keluarga. Kalau yang sibuk bekerja dan tiada masa untuk itu, beli sahaja di pasaraya atau tempah sahaja melalui kawan-kawan. Tidak kurang juga bagi ayah-ayah yang tidak mampu untuk menolak rengekan anak kecil yang inginkan bunga api dan mercun.

Kalau dicongak, ditambah dan ditolak, begitu banyak duit yang kita laburkan untuk menyambut 1 Syawal yang diraikan sekali dalam setahun ini. Bonus daripada majikan setiap kali hari raya bakal menjelma seolah-olah sentiasa ditunggu oleh setiap pekerja. Jika suami tidak dapat bonus, berkerutlah muka si isteri kerana mungkin raya tahun ini langsir di tingkap tidak bertukar rupa. Lain pula kalau bonus nampak di depan mata, semua barang hendak dimiliki. Dari langsir tingkap hingga ke lampu raya, semua hendak ditukar baru. Seolah-olah tidak kisah langsung akan duit yang dibelanjakan asalkan dapat melawan jiran sebelah. Wahai hati-hati yang sering terlupa, ingatlah firman Allah dalam surah al-Israa' ayat 27 yang bermaksud:

"Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya."

Ses
ungguhnya perbuatan membazir itu samalah seperti mengikut langkah-langkah syaitan. Seharusnya kita membelanjakan wang yang ada dengan berfaedah. Beli apa yang perlu, bukan membeli semua yang kita mahu. Ibu-ibu dan ayah-ayah tentunya sudah boleh berfikir untuk masa depan anak-anak. Wang yang ada, daripada digunakan secara berlebih-lebihan, lebih baik disimpan untuk menjamin masa depan anak-anak. Kita sudah sedia maklum akan situasi sekarang di mana taraf hidup semakin meningkat dengan meningkatnya harga barang runcit. Mungkin wang itu nanti boleh digunakan untuk menampung perbelanjaan anak-anak di menara gading. Firman Allah dalam surah al-Furqan ayat 67 yang bermaksud:

"Mereka (yang diredai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tidak (terlalu) berlebih-lebihan dan tidak (pula terlalu) bakhil (kedekut); dan adalah (perbelanjaan yang baik itu) di antara kedua-duanya (boros dan bakhil)."

Oleh sekali lagi ingin ana ingatkan, berbelanjalah mengikut keperluan. Aidilfitri hendaklah disambut dengan penuh rasa syukur dan keikhlasan untuk saling bermaafan, bukan dengan niat untuk bersaing siapa lebih lawa dan siapa lebih cantik rumahnya. Akhir kata, mohon maaf andai ada silap dan salah dalam berbicara. Setiap yang baik itu datangnya dari ALLAH, yang buruk itu dari diri kita sendiri.

"Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati kepada kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran." (al-Asr: 2-3)


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.