BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, December 31, 2009

Sudut Pidato Diwujudkan Semula

Oleh SAIFUL SAHAK
dan AISHAH ARIFF
saiful.sahak@ utusan.com.my

Pemenang pidato kategori bahasa Melayu, Amirrudin Abdul Rahman dari Universiti Putra Malaysia dan pemenang kategori bahasa Inggeris, Ain Anissa Mohamed dari Universiti Teknologi Mara bersama piala kemenangan Pertandingan Akhir Pidato Kemerdekaan Antara IPT 2009, Piala Menteri Pengajian Tinggi Malaysia di Hotel Flamingo, Kuala Lumpur, semalam. – Utusan/Zulkarnain Mohd. Saidin

KUALA LUMPUR 30 Dis. – Institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) dibenarkan mewujudkan semula sudut pidato khas bagi meningkatkan kemahiran pengucapan awam di kalangan mahasiswa.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, langkah itu bagi melahirkan lebih ramai mahasiswa yang berkebolehan berhujah serta meningkatkan bakat pengucapan awam.

Katanya, kemahiran berucap perlu dikuasai oleh mahasiswa dan tidak terhad kepada kumpulan pelajar tertentu sahaja seperti pemidato universiti.

“Kebenaran itu akan menghidupkan budaya keilmuan dan intelektual di universiti selain melahirkan mahasiswa cemerlang bukan sahaja dari segi akademik semata-mata.

“Bagaimanapun, sudut pidato berkenaan perlu dilakukan secara beretika, berhemah dengan persetujuan daripada Jabatan Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti masing-masing, kita yakin ia tidak akan menimbulkan implikasi negatif,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Pertandingan Pidato Kemerdekaan antara IPT 2009 di sini hari ini.

Turut hadir, Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Datuk Seri Dr. Syed Arabi Idid dan Pengerusi Yayasan Tunku Abdul Rahman, Dr. Tengku Abdul Aziz Tengku Zainal.

Program yang dianjurkan oleh Yayasan Tuanku Abdul Rahman, Majlis Debat Universiti-Universi ti Malaysia (MADUM) dan UIAM turut menyediakan wang tunai bernilai RM5,000, piala pusingan, piala iringan dan sijil penyertaan.

Pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM), Amirrudin Abdul Rahman dinobatkan pemenang kategori pidato bahasa Melayu dan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Ain Anissa Mohamed bagi kategori bahasa Inggeris.

Sudut pidato yang diharamkan berikutan pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1975 sejak 34 tahun lalu dibenarkan semula di semua IPT dan IPTS selepas pindaan mengenainya diwartakan pada Februari tahun lalu.

Menurut Saifuddin, pindaan AUKU 1975 itu memberi lebih kebebasan bersuara kepada mahasiswa.

Jelasnya, mahasiswa dapat menggunakan platform tersebut untuk berhujah dan berbincang mengenai isu semasa secara lebih meluas termasuk melibatkan isu-isu politik tanah air.

“Kita berharap ia dapat meningkatkan kualiti lapan teras kokurikulum di universiti.

“Teras kokurikulum di universiti ada lapan, satu daripadanya adalah pengucapan awam. Malangnya status pengucapan awam pada hari ini berada di tangga paling bawah dari segi jumlah program yang dianjurkan oleh universiti dan penyertaan penuntut,” katanya.


Sunday, December 27, 2009

Bubur Asyura dan Laksa Sarawak

Hatta burung-burung, tumbuh-tumbuhan, dan makhluk-makhluk lain di muka bumi ini, semuanya bergantung kepada ALLAH yang memberikan rezeki. Maha Suci ALLAH, Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

10 Muharam 1431H - Hari Asyura, hari yang disunatkan untuk berpuasa, puasa pada hari ini seperti sabda Rasulullah s.a.w, mengampunkan dosa-dosa setahun yang lalu [HR Muslim]. Ramai yang tertanya-tanya tentang Hari Asyura, banyak juga blog-blog yang mengisahkan tentang peristiwa di Padang Karbala hingga terjadinya Hari Asyura, tidak kurang juga yang mengidam-idamkan Bubur Asyura pada Hari Asyura.

Berjalan-jalan di Facebook akhirnya menemukan ana dengan satu diskusi yang sedang membincangkan hal Bubur Asyura. Di situ ana terjumpa pula resepinya untuk dikongsi bersama pembaca.

Bubur Asyura versi KTDI

Bahan-bahannya:

250 gm daging
250 gm santan
100 gm kacang tanah
100 gm kacang kuda
100 gm kacang kidney
2 cawan biji gandum
½ cawan beras
4 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
Sedikit halia
1 sudu kecil biji lada hitam ditumbuk
1 sudu kecil rempah beriani
2 sudu minyak masak
Garam dan air secukupnya

Cara Membuatnya:

1. Beras, gandum dan kekacang dibasuh dan ditoskan. Kemudian jerangkan dalam periuk dengan air secukupnya hingga menjadi bubur. (Alia cakap, masukkan juga daging yang telah direbus di sini)

2. Panakan minyak masak dalam kuali dan tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk hingga naik bau.

3. Kemudian masukkan tumisan ini ke dalam periuk bubur bersama tiga cawan air, garam dan santan. Gaulkan hingga rata.

4. Masak bubur ini selama empat jam. Kacau selalu supaya tidak kerak.

5. Lebih enak jika ditaburkan bawang goreng, daun sadri dan telur dadar.

Terima kasih kepada Nurul Alia M. Rosli yang berkongsi resepi ini di Facebook

Bubur Asyura melakarkan banyak kisah sepanjang ana berada di UTM. Bubur Asyura yang dimasak bersama rakan-rakan JKM Kolej Tuanku Canselor, rakan-rakan Kolej Tuanku Canselor dan rakan-rakan KRU Kolej Tuanku Canselor. Kadang-kadang bubur lambok pun boleh jadi Bubur Asyura..Sebelum ke UTM, ana tak pernah sekali pun makan bubur lambok, tetapi bubur nasi biasa tanpa dicampur segala bahan lain itulah yang keluarga ana makan. Dicampur dengan sedikit gula dan dimakan bersama ikan bilis. Ana pernah nampak sekali sahaja sebelum ana ke UTM, itu pun ketika tukang masak restoran tempat ana bekerja memasaknya untuk seorang tukang masak lain yang sedang demam. Hakikatnya, tukang masak itu kedua-duanya orang Kelantan dan majikan ana memang berasal dari Kelantan dan berkahwin dengan orang negeri ana.

Sebetulnya, beberapa hari yang lepas adik ana meminta supaya ana postkan resepi Laksa Sarawak ke blog. Baru hari ini ana teringat untuk memasukkan entri tersebut. Hai...dik, akak da balik UTM baru nak belajar buat ye? Laksa Sarawak sememangnya antara makanan yang paling digemari oleh keluarga ana, dan di kalangan ahli keluarga, hanya ana seorang sahaja yang tahu membuatnya. Maka, kepulangan ana ke rumah memang sering ditunggu-tunggu semata-mata untuk Laksa Sarawak.

"Ti, 'a ikau betak mi anou ditak nou jikdau inah?"
(Ti, kamu tak buat mee yang kamu buat dulu tu?)

Mak la yang selalu bertanya. Laksa Sarawak menggunakan mee kuning, maka mereka menggelarnya mee sebelum ana mengingatkan bahawa makanan itu adalah Laksa Sarawak. Kalau bukan mak, adik ana - Imah - yang akan bertanya. Kali ini, yang meminta resepi pula adik bongsu ana, Icah. Oklah, dik. Ini resepi yang akak ingat...

Laksa Sarawak versi Keluarga Pak Mat

Bahan-bahannya:

Dada ayam (dipotong dadu)
2 cawan kacang tanah (dikisar halus)
1 sudu perahan limau nipis
1 bungkus mee kuning (dicelur)
Santan kelapa (2 biji kelapa)
Garam dan gula secukupnya
Sedikit minyak masak

Bahan-bahan untuk dikisar:

10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
15 tangkai cili kering
2 cm lengkuas
2 cm halia
1 biji bawang besar
2 batang serai

Bahan-bahan lain:

Hirisan ayam (direbus)
Hirisan tauhu (digoreng)
Hirisan timun
Tauge (kalau mahu)
Hirisan sengkuang

Cara-cara membuatnya:

Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan ayam yang dipotong dadu dan biarkan hingga ayam masak atau empuk. Kemudian masukkan santan kelapa. Biar 30 minit. Setelah itu, masukkan kacang tanah yang telah dikisar dan perahan limau nipis. Jangan lupa garam dan gula secukup rasa. Biar lagi 5-15 minit. Bila masak, hidangkan bersama mee kuning dengan hirisan ayam, tauhu, timun, dan sengkuang. Kadang-kadang ada juga yang menambah bijan ke dalam Laksa Sarawak. Ada juga yang menggunakan udang, tetapi kerana beberapa orang di dalam keluarga ana alah kepada udang, maka ana tidak pernah menggunakan udang di dalam laksa.

Senang je dik, cuma penyediaannya agak mengambil masa.

Ini pula resepi Laksa Sarawak daripada Chef Wan Ismail di Resepi.net

Bahan-bahan:

Minyak untuk menumis
8 cawan santan daripada 1 1/2 biji kelapa
1 ekor ayam anggaran 2 kg dipotong mengikut suka
Garam dan gula
500 gm udang basah
1/2 cawan kacang tumbuk
Mee secukupnya, dicelur
Telur, direbus dan dibelah dua
1 tangkai daun ketumbar, dicincang halus
Timun, dihiris nipis

Bahan-bahan kisar:

1/4 cawan bijan
15 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
5 biji buah keras
20 tangkai cili kering, direndam air panas
1 cm lengkuas
4 batang serai

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumis bahan-bahan dikisar hingga wangi.

2. Masukkan santan dan ayam. Masak hingga ayam empuk. Masukkan garam dan gula.

3. Keluarkan ayam dari kuah lalu disiat-siat isinya.

4. Masukkan udang dan kacang tumbuk di dalam kuah, kacau sebari dan padamkan api.

5. Bubuh mee di dalam mangkuk dan tuang kuahnya. Letakkan telur rebus, daun ketumbar dan timun. Hidangkan panas-panas.

Pilihlah resepi mana yang disukai. Dah selesai makan, jangan lupa pula untuk mengajar sahabat lain. Ilmu bukan untuk disimpan, tetapi untuk dikongsi. Apa yang kita dapat di dunia ini, semuanya milik ALLAH jua.


Thursday, December 24, 2009

Revolusi Yang Ditangguhkan

Alhamdulillah...setelah begitu lama mencari dan menyelidik serta menyiasat, akhirnya ketemu juga dengan buku ini. Sudah dicari di Badan, Angsana, tetapi bukunya telah habis terjual, cuba dicari di kedai-kedai buku yang lain, tidak berjumpa. Akhirnya, atas kepercayaan ana terhadap agensi yang menjual buku secara online ini, Jumaat lepas (18 Disember 2009) ana menghubungi tuan punya agensi melalui emailnya untuk mengetahui sama ada buku ini ada di dalam stok atau tidak kerana di halaman blognya (bukuonline2u), buku ini tiada dipromosikan. Ana menunggu balasan email tidak lama, beberapa minit selepas itu Encik Wan Saif membalas dan memberitahu, hanya tinggal sebuah sahaja buku tersebut. Ana pun menempahnya dan berjanji akan memindahkan duit ke akaun mereka petang itu juga. Setelah memindahkan sejumlah wang, ana menghubungi Encik Wan Saif semula berserta dengan alamat untuk tujuan pengeposan. Alhamdulillah, baru malam ini tadi seorang sahabat menyerahkan bungkusan yang selamat sampai ke alamat rumah sewanya.

Revolusi Yang Ditangguhkan hasil karya Shahnon Ahmad

Sebelum ini, ana pernah juga membeli buku melalui agensi ini, antaranya Cinta di Rumah Hassan al-Banna, Aku Terima Nikahnya (hadiah untuk adik) dan Tokoh-tokoh Gerakan Islam Abad Moden. Alhamdulillah, ana tidak pernah dikecewakan. Maka dengan ini, ana merekemenkan antum yang berminat untuk membeli buku secara online melalui agensi ini jika buku yang antum cari tiada di kedai-kedai buku. Kunjungilah blog agensi di bukuonline2u.


Monday, December 21, 2009

Bermain Dengan RASA

Khas untuk kamu: Violet Biru

Ini buat kamu yang teRASA..
Yang meRASAkan dirimu sedang bermain dengan peRASAan..

Kerana kamu sudah tidak tega untuk bersabar dengan peRASAan..
Kerana kamu sudah tidak kuat untuk meRASA segala..
Kerana kamu pantang RASA dicabar..
Kamu meRASAkan kamu patut melepaskan semua RASA..

Wahai yang teRASA..
Jangan biarkan dirimu tidak berpeRASAan..
Jangan pula biarkan dirimu dikawal peRASAan..
Kerana jika peRASAan yang menjadi tuan..
Kau akan kehilangan yang diRASA selama ini..

Maka naikkanlah awan RASA itu ke tingkat tertinggi..
Biar peRASAan itu tenang berada di tempatnya..
Bertemu dengan Pencipta RASA..
Di puncak RASA, CINTA Teratas..

Sunah Mohammad
10.10 am
S24/106A


Thursday, December 17, 2009

10 Wasiat Imam Hassan al Banna

Perjuangan fi sabilillah bukan mudah, dakwah Islam memerlukan pengorbanan, redha ALLAH hanya dapat dicapai dengan keikhlasan dan keyakinan yang tinggi pada janjiNYA yang haq.
Foto: Muslimpage


10 WASIAT IMAM HASSAN AL BANNA

Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan ALLAH itu sentiasa tenang lagi tenteram.

Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan dengan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah satu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa-apa yang memberi kebajikan.

Berkenal-kenalanlah dengan setiap muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.



Monday, December 14, 2009

Day After Day

Hari-hari yang berlalu ibarat titis-titis embun, akan hilang setiap pagi ketika mentari menampakkan sinarnya. Masa sentiasa berlalu pergi, isilah hari-harimu dengan sesuatu yang berharga.
Foto: Muslimpage

Day 2


“Kenapa kamu tak pergi?”

“Tak ada rasa hati nak pergi.”

“Sebab tak ada rasa je la eh?”

Diam. Sememangnya ‘tak ada rasa’ itu adalah antara sebab yang paling utama menyebabkan dia menarik diri, tetapi ada sebab-sebab lain lagi yang menguatkan hatinya untuk tidak turut serta dan sebab-sebab itu pernah dikisahkan kepada sahabat-sahabat yang dekat dengannya.


Day 3

“Mak cik sorang je ke kat rumah ni?”

“Taklah, suami mak cik ada kat dalam.”

“Owh.”

“Suami mak cik sakit, kena strok.”

Dia tersentak lalu berpaling kepada sahabat yang menunggu di luar pagar rumah. Sahabat itu nampak tertanya-tanya. Segera dia mendekati sahabatnya.

“Suami mak cik sakit, mari doakan kesihatan untuknya.” Sahabat itu terkejut lantas masuk ke dalam, menghampiri mak cik.

“Mak cik, suami mak cik sakit? Boleh kami masuk?” tanya sahabat itu.

“Masuklah, nak.”

Suami mak cik itu sedang duduk di kerusi sebelah pintu. Sebatang tongkat kelihatan di tangan kirinya.

“Apa khabar pak cik?” Pak cik itu terangguk-angguk, bersuara perlahan.

“Dah dua tahun da pak cik strok,” mak cik memberitahu.

“Anak mak cik sekolah lagi?”

“Sekolah lagi, sorang di universiti, sorang masih di sekolah menengah.”

“Mak cik ada minta bantuan kebajikan di mana-mana?”

“Ada, di Baitulmal je.”

“Tak minta pada kerajaan negeri? Pada YB?” Mak cik geleng. Wajahnya berubah sedikit.

“Erm, mak cik, pak cik. Sama-samalah kita berdoa agar ALLAH mempermudahkan urusan mak cik dan pak cik. Semoga pak cik cepat sembuh.” Sahabat itu menadah tangan diikuti dengan yang lainnya termasuk mak cik dan pak cik. Entah mengapa hati rasa sebak dan sayu. Ya ALLAH, semoga dipermudahkan perjalanan hidup mereka.

Usai doa diaminkan, dia bersalaman dengan mak cik. Mata mak cik ditentang. Air mata bergenang.

“Terima kasih, nak.”


Day 4

Badannya sudah terlalu lemah. Peluh tidak berhenti-henti keluar. Kata-kata yang keluar pula sudah tidak menentu sejak selepas Zohor tadi.

“Eh, pucatnya.” Seorang sahabat menegur lalu memberitahu sahabat lain. Ya, dia memang sudah tidak berdaya. Dua orang sahabat memimpinnya ke kerusi. Setelah duduk, dia ditanya dengan berbagai-bagai soalan yang tidak mampu dijawab. Entah kenapa kelopak mata terasa sangat berat dan hampir terpejam sehingga mereka mengajaknya masuk ke dalam.

Di dalam itu, dia dibaringkan. Mata sudah tidak mampu dibuka. Suara-suara sahabat sahaja yang kedengaran di telinga. Jari-jemari sahabat memicit bahagian bahu yang sudah sedia sakit sejak bertahun-tahun dahulu. Kecederaan kekal bahagian otot bahu kanan yang pernah menyebabkan dia terfikir mahu ke Darul Syifa’ tetapi masih tidak kesampaian hingga kini. Dipicit sahaja bahagian itu menyebabkan dia tersentak, mengerang perlahan. Dia pasti sahabat-sahabatnya nampak perubahan wajahnya apabila bahagian tersebut disentuh. Minyak panas disapu. Tidak lama kemudian, dia tertidur.

Hampir Asar, seorang sahabat masuk ke dalam mengejutkan.

“Tak nak tengok sahabat-sahabat lain buat apa? Larat tak?” tanya sahabat tersebut. Dengan mata yang masih terpejam, dia menggeleng perlahan. Hati rasa terkilan.

Jam 5, seorang sahabat mengejutkan. “Solat Asar jom.”

Dia bangun, agak terhuyung-hayang mengambil wudhuk. “Ok ke?” Suara sahabat-sahabat bertanya keadaaan diri berulang-ulang di telinga. Hanya senyuman yang mampu diberikan. Kemudian, mereka solat berjemaah bersama-sama. Selepas solat, dia rebah lagi. Sayup-sayup suara bimbang sahabat-sahabat kedengaran.

Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan Engkau ya ALLAH.


Hari-hari selepas itu

“Minta maaf, tak dapat nak cek. Broadband ada masalah.”

“Insya’ALLAH nanti ye. Sekarang tak boleh, broadband tak dapat diguna.”

“Tolong beritahu dia, tak dapat nak update sekarang, broadband rosak. Maaf sangat-sangat.”

“Tak dapat nak tengok tiket sekarang, broadband ada problem. Insya’ALLAH esok nak pergi Celcom Centre.”


Celcom Centre

“Simcard ni atas nama Nur Afzani Tual, nama awak kan?”

“Apa dia? Ulang nama tu boleh?”

“Nur Afzani Tual.”

Owh, Celcom, Celcom...terima kasih kerana menyusahkan.


Hari-hari tanpa internet

“Pa, ada tak mi segera selain Maggi?” tiba-tiba soalan itu keluar tatkala tangan ligat membalut pulut panggang.

“Ada je kat kedai.” Bapa yang membentuk pulut di sebelah menjawab.

“Boleh tolong belikan? Tiba-tiba mengidam mi segera perisa kari, tapi tak nak Maggi.”

“Kenapa tak makan Maggi?” Mak yang sedang mengangkat loyang kuih seri muka dari pengukus bertanya. Bau pandan memenuhi ruang dapur.

“Sebab kita kena boikot Maggi.”

“Tak boleh makan ke?” Mak tidak faham.

“Boleh makan, mak. Tapi kalau kita beli, nanti duit kita tu akan digunakan untuk buat peluru Israel menembak saudara kita di Palestin.”

“Jadi, tak bolehlah kita beli ye,” ujar mak faham.

“Gaza,” suara bapa.

“Ye, Gaza.”

“Israel. Dalam al-Qur’an ada disebut tentang mereka.” Bapa tidak berhenti membentuk pulut.

“Ye, tapi Bani Israil yang dulu tu tak sama dengan yang sekarang, pa. Yang sekarang ni, Masjidil Aqsa tu mereka nak runtuhkan. Mereka rampas tanah Palestin, mereka tak berhak pun duduk situ.”

****


Alkisah pagi itu Laksamana Cheng mendapat titah untuk menghadap Sultan Yangdip. Segeralah dia bersiap-siap dengan persalinan yang indah kerana Sultan Yangdip sudah sedia diketahui rakyat suka pada yang indah-indah sahaja. Kalau tidak indah ketika menghadapnya mungkin akan ditangkap tanpa bicara. Laksamana Cheng, sudah namanya pun laksamana, tidak lupa untuk membawa kerisnya bersama-sama. Siapa tahu, mungkin di pertengahan jalan ada musuh menyerang. Lagak Laksamana Cheng itu tidak ubah seperti Laksamana Hang Tuah semasa empayar Kesultanan Melayu Melaka dahulu kala hendaknya.

Sampai sahaja di istana, matahari sudah di atas kepala. Sultan Yangdip memanggil sekalian bendahara, temenggung, para orang kaya dan sekalian hulubalang untuk bersama-sama menyantap hidangan. Tidak terkecuali Laksamana Cheng yang telah diundang awal. Hidangan tengahari itu sangat enak dipandang, mungkin juga enak untuk ditelan. Kecur air liur Laksamana Cheng sehingga terketar-ketar badannya sampai tidak sedar kerisnya jatuh ke bawah meja santapan.

“Baiklah, semua sudah ada di sini. Dato’ Temenggung Jamil, mulakanlah doa,” titah Sultan Yangdip. Doa makan dibaca. Seperti biasa, ‘untuk agama lain, sila bertafakur mengikut agama masing-masing.’

Sambil-sambil makan itu, mereka berbincang isu kerajaan. Begitu banyak sekali isunya hingga isu keris pusaka Kesultanan Melayu Melaka dicuri pun keluar juga.

“Ha, tuan laksamana, jangan nanti keris tuan juga dicuri.” Dato’ Bendahara Muhyin mengingatkan.

“Takkanlah, dato’. Keris hamba yang tidak seberapa ini mana mungkin menjadi perhatian para pencopet.” Laksamana Cheng tersengih-sengih sambil meraba keris yang sudah tiada di pinggang. Dia terkejut tetapi disembunyikan perasaannya itu, lalu dicari-cari keris yang hilang. Kain meja diangkat perlahan, diraba-raba lantai dengan hujung jari kaki. Lama juga dia meraba-raba sambil menyantap Ayam Masak Lemak, sambil tersenyum kepada Dato’ Bendahara Muhyin, sambil menjeling Sultan Yangdip yang nampak tenang. Akhirnya dia ketemu keris yang rupa-rupanya di bawah kerusinya. Hendak dicapai dengan tangan, tidak tercapai-capai. Lalu Laksamana Cheng bangun tiba-tiba dan membongkok mengambil kerisnya.

“Cis, celaka tuan laksamana! Biadap sungguh menunjuk punggung kepada baginda sultan!” Orang Kaya Liluh menepuk meja. Sultan Yangdip yang sedang meratah Ayam Masak Lemak mengangkat muka, melihat Laksamana Cheng yang sedang berdiri terpinga-pinga. Tidak nampak pula dia menunjuk punggung kepadanya.

“Apa benar kamu menunjuk punggung kepada beta?” tanya Sultan Yangdip.

“Ampun tuanku. Tidak benar sama sekali. Hamba hanya mengambil keris hamba yang jatuh, tuanku.” Laksamana Cheng mempertahankan diri sambil mengangkat kerisnya.

“Dia berbohong. Hamba nampak dia menunjuk punggung! Kalau tuanku tidak percaya, tanyalah sekalian orang kaya. Kerana keris pula, cerita apa ini?” Orang Kaya Liluh mencebik bibir.

“Orang-orang kaya sekalian, beta mahu mengira undi. Siapa yang nampak Laksamana Cheng menunjuk punggung kepada beta, sila angkat sudu,” titah Sultan Yangdip.

Orang Kaya Liluh paling bersemangat mengangkat sudunya tinggi-tinggi, seakan-akan mahu berdiri di atas kerusi pula tetapi dibatalkan hasratnya itu, takut dia pula yang dianggap biadap.

“Nampaknya undi lebih 2/3, tuanku,” beritahu Dato’ Bendahara Muhyin.

“Cis, berani kamu Laksamana Cheng! Selama ini beta melayan kamu seperti ikan emas, tetapi hari ini kamu menconteng arang di muka beta! Keluar dari istana sekarang!” Sultan Yangdip murka. Merah benar mukanya, matanya terbeliak kerana terlalu murka.

“Ampun tuanku, ini fitnah! Hamba tidak berbuat begitu tuanku, sumpah!”

“Sumpah, sumpah. Apa kamu ingat ini kes Sifulbu? Keluar sekarang!” Orang Kaya Liluh menepuk meja lagi.

“Ampun tuanku. Hamba berjanji kepada diri hamba, hamba akan buktikan hamba tidak bersalah. Tunggulah sekalian orang kaya, tunggulah.” Laksamana Cheng seolah-olah berbai’ah pula lagaknya seraya beredar meninggalkan meja santapan.

****

Tema sudah mantap, Hikayat 1001 Malam. Tema pakaian cukup indah, pakaian timur tengah. Terbayang di fikiran, mereka akan berjubah, berserban, nyata mereka memang berjubah dan berserban. Indah-indah semuanya. Yang terawal keluar sudah menunjukkan yang indah-indah. Sekali lihat terkenang siri Qamar Bani Hashim. Artis-artis lelakinya berjubah putih, bertutup kepala dengan kain serban. Samalah dengan mereka yang di hadapannya kini.

Tidak lama kemudian, tepukan paling gemuruh kedengaran. Lensa-lensa kamera mula menangkap gambar. Indah, indah...Seorang artis wanita keluar, bertudung kepala siap berpurdah. Pakaiannya dari atas memang tertutup, tetapi bagaikan tercabut jantung apabila melihat skirt pendek paras atas lutut yang dipakai artis tersebut. Sampai di hadapan mikrofon, purdah dibuka, menampakkan leher jinjangnya.

Terima kasih, inilah kekeliruan berfesyen, betul-betul manikam kalbuku.


****

Mula-mula rebus empat biji tomato hingga air mendidih. Kemudian buang kulitnya dan cincang. Ketepikan. Ambil sebiji bawang besar, dipotong dadu, dua ulas bawang putih, dihiris. Sebiji lobak merah dipotong dadu, setengah tin cendawan butang dihiris. Daging kisar direbus dengan serbuk lada hitam dan sedikit garam hingga empuk.

Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih, masukkan lobak merah dan cendawan butang. Selepas itu, masukkan daging kisar dan gaul rata. Kemudian, masukkan satu sudu besar mentega, satu tin puri tomato dan buah tomato yang telah dicincang, gaul hingga sebati. Masukkan garam secukupnya, serbuk lada hitam dan oregano. Boleh juga dimasukkan sedikit keju.

Spagethi direbus dan ditoskan. Makan panas-panas bersama kuah yang telah masak.

****

“Banyaknya, mak!”

“Yelah, nak bayar barang-barang kenduri lagi.”

“Kan menyusahkan bakal suami tu.”

Diam.

“Macam nak jual anak je, tak nak kahwinlah macam tu.”

“Mana boleh tak kahwin.”

****

Sepuluh biji bawang merah dimayang. Empat biji kentang dihiris nipis dan direbus hingga empuk. Giling kentang bersama bawang merah. Kemudian, masukkan daging kisar atau ayam kisar. Campurkan sedikit garam dan serbuk lada sulah. Campurkan juga dengan setangkai daun sup yang telah dihiris halus. Sebiji telur dipukul hingga kembang. Kemudian, bulat-bulatkan adunan kentang dan celup ke dalam telur sebelum digoreng hingga kekuningan.

Bergedil siap dimakan.

****

Gegaran pertama.

Gegaran kedua.

Mereka fikir ia gegaran penghujung. Tidak sama sekali! Ia gempa bumi, dan ia akan merebak. Gegaran ketiga diramal bakal berlaku, tetapi hanya dua orang ahli kajian mempercayai setelah kawasan garis sesar diperiksa.

Gegaran ketiga. Ramalan tepat. Banyak yang terkorban. Jambatan San Francisco runtuh ke dalam sungai.

Mungkinkah akan ada gegaran keempat? Ya, dan cara untuk menghentikannya adalah dengan letupan nuklear pada garis sesar. Lima peluru berpandu mesti ditanam beratus-ratus kaki ke dalam bumi di lima pusat berbeza. Kerja ini berbahaya, rakyat akan terdedah kepada radiasi, tetapi keberjayaannya akan menyelamatkan hampir 50 juta nyawa manusia. Akhirnya rakyat kawasan yang diramal akan mengalami gempa dipindahkan, dan empat peluru berpandu telah berjaya ditanam.

Peluru kelima hampir ditanam apabila gegaran mula dirasai. Peluru terlepas ke dalam lubang pada tanah tetapi tidak sampai ke aras yang sepatutnya. Hanya separuh lubang, peluru tersangkut di pertengahan jalan. Ketua operasi masuk ke dalam lubang untuk mengaktifkan peluru berpandu. Dia tahu nyawanya akan terkorban, tetapi ini adalah satu-satu pilihan yang ada. Bukan pilihan lagi, tetapi memang ini adalah satu-satunya cara. Ketika cuba untuk mengaktifkan, gegaran dirasai lagi, dia terjatuh ke dasar lubang. Peluru berpandu bergerak sedikit, yang sedikit menjadi banyak. Peluru tergelincir, menghenyak ke dada ketua operasi. Darah terhambur keluar dari mulutnya. Berapa berat peluru berpandu itu tidak pula diberitahu.

Saat-saat genting itu permintaan terakhir adalah untuk bercakap dengan anak lelakinya. Seorang doktor di pusat pemindahan. Kata-kata terakhirnya turut didengari oleh Tuan Presiden dan ahli-ahli kajian. Gegaran semakin hebat, peluru berpandu mula diletupkan. Peluru pertama, kedua, ketiga, keempat, dan akhirnya ketua operasi berjaya mengaktifkan peluru berpandu kelima. Letupan itu menghancurkan tubuhnya. Gegaran semakin kurang hingga mencapai 0.0 pada skala Richter.

Mereka menarik nafas lega. Tidak sampai beberapa minit, pakar dalam kumpulan kajian mengesan sesuatu yang pelik. Masih terdapat tanda-tanda pergerakan plat bumi berhampiran kawasan peluru berpandu kelima. Tuan Presiden segera dimaklumkan. Gempa mungkin akan berlaku dalam dua hingga tiga jam lagi dan kesannya mungkin yang paling teruk dan bakal mengubah geografi California.

Pakar dalam kumpulan kajian memeriksa kawasan yang disyaki, sungai telah mengalir ke arah yang bertentangan dengan sepatutnya, air sungai didapati mengalir ke dalam pusat garis sesar. Gegaran kecil mula dirasai. Mereka ke pusat pemindahan, pakar menyatakan rasa kesal, tiada apa yang dapat dilakukan lagi. Tiba-tiba gegaran berlaku, semakin kuat hingga menjatuhkan segala apa yang berdiri, meranapkan segala yang melangit. Magnitud pada skala Richter semakin tinggi hingga melebihi 9.0. Air dari laut di selatan California membentuk tsunami. Bumi California merekah, pusat pemindahan turut terbelah kepada dua bahagian, magnitud gempa masih meningkat. Rakyat berlari menyelamatkan diri, tidak kurang juga yang terkorban. Hampir-hampir sahaja pakar dalam kumpulan kajian terjatuh ke dalam rekahan yang telah dipenuhi air laut apabila gempa berhenti di hujung jari kakinya pada skala 10.5.

Sebuah pulau baru terbentuk. Kata-kata hero di penghujung cerita terngiang-ngiang di telinga.

“Ia menyedarkan kita bahawa kita tiada kuasa ke atas planet ini melainkan yang telah menciptakannya.”

10.5 Apocalypse – hari pertama dan kedua.



****

“RM 10,000 seorang.”

Keluhan.

“Nanti nak kahwin dengan orang mana?”

“Tak tahulah, mak.”

“Kalau lagi jauh, lagi banyak mak minta.”

“Mak, nanti orang nak nikah kat masjid. Tak nak bersanding, boleh?”

Diam. “Kenapa tak nak bersanding?”

“Tak pe lah, mak. Majlis tetap ada, makan-makan bersama sanak-saudara masih ada, tapi tak nak bersanding.”

“Bersalam-salaman dengan orang lepas nikah ada, kan?”

“Ye, mak...”

****

“Dik, masa kem KRIS lepas, kena habiskan makanan tak?”

“A’ah. Teruk tau.”

“Jadi, tolong habiskan makanan ye.”

“Waa, akak!!!”

Hargailah makanan.

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang engkau dustakan?

****

7.45 am.

7.45 am.

Dua kali. Nampak penekanan di situ.

21-12-2012

“Maka tatkala mereka merasakan azab KAMI, tiba-tiba mereka melarikan diri dari negerinya.” [21:12]

****

6 Disember 2009

Inai merah di jari.

****

Kita tidak akan bahagia selagi orang di sekeliling kita tidak bahagia.

****

9 Disember 2009
H-Vision Bintulu

Pertama kali berjumpa internet setelah tiga minggu lalu.

Aimsweb – Result – GPA: *.**, CGPA: *.**

Yahoo! – Email 1: Inbox (121), Email 2: Inbox (43)

Facebook – Terima kasih buat sahabat-sahabat yang merindui

Blog – Sekerat entri

****

Similaju? Apakah itu?

Sekali lagi perkataan itu disebut. Mak tergelak.

Dan sekali lagi kedengaran.

Ok, wahai pemberita dan krew TV3, bukan Similaju, tetapi Similajau, Bintulu. Terima kasih.

****

[10 Disember 2009]

“Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......!!!!!!” Adik ana menjerit nyaring. Gamat seketika ruang dapur apabila nama spesis itu disebut oleh adik. Bapa yang berada di tepi pintu tidak jadi memasukkan Ca Ca A ke dalam sangkar. Mak pula masih duduk di lantai, berhenti memotong daun pembalut tapai.

Ana cuba mengintai ke arah yang ditunjuk oleh adik yang masih ketakutan. Sejurus ternampak spesis itu, jantung ana tersentap. Kalimah istighfar terpacul keluar. Bapa sekejap-sekejap menoleh ke arah kami, kemudian cuba mencari apa yang dimaksudkan oleh adik pada bingkai pintu tanpa melepaskan Ca Ca A. Ana menuding ke arah yang sama, tetapi tidak kuat untuk memandangnya buat kali kedua. Bulu roma meremang, seram sejuk. Kalimah hawqala diulang-ulang. Adik sudah berada di atas kerusi, ana juga sudah tidak berani untuk menjejaki lantai.

Mak bangun, mendekati pintu. Dengan penyepit di tangan mak, spesis itu yang sudah sedia diketahui kemudaratannya jika dibiarkan hidup, mati di situ juga.

[Lebih 3 minggu yang lalu]

“Allah!” Urat nadi bagai terhenti. Spesis itu tidak jauh dari mereka, betul-betul berada di tepi tebing. Warna merah badannya menampakkan tahap bisa yang lebih tinggi daripada yang biasa. Mereka bergerak perlahan. Masing-masing berusaha untuk tidak membiarkan air berkocak kuat. Seboleh-bolehnya tiada satu titis pun yang akan terkena badan spesis itu untuk mengelakkannya naik darah. Tekak mula loya. Zikir tidak berhenti. Mata tidak lari dari memandang spesis itu, khuatir seandainya spesis itu mula bergerak ke dalam air. Jika itu terjadi, hanya ALLAH yang tahu apa yang menunggu.

[Darjah 6, beberapa hari selepas menerima suntikan Rubella]

Dia beralih posisi, mengiring ke kanan pula. Tatkala berpusing itu, terasa sesuatu yang tajam menusuk kawasan suntikan di lengan kanan. Kesakitan itu pada mulanya disangka kesan daripada suntikan yang sudah mula mengering. Dia bangun dari katil dan keluar dari bilik.

“Mak, sakit,” lengan baju disinsing. Kawasan suntikan dilihat membengkak.

“Memang la sakit, tak dapat tidur ke?” tanya mak yang sedang menonton televisyen bersama bapa dan adik bongsu.

“Nak tidur la ni tadi, tiba-tiba rasa sakit.”

“Sabarlah, esok-esok baiklah tu.” Mak tidak syak apa-apa. Semuanya tidak syak apa-apa.

“Baik. Masuk tidur dulu ye, assalamualaikum.” Dia kembali ke bilik. Kira-kira dua langkah lagi mendekati katil, matanya menangkap sesuatu berwarna hitam dengan panjang hampir empat sentimeter menjalar di bahagian hadapan baju yang dipakai. Keadaan itu mengundang tindakan refleks, jeritan kedengaran dan tangan kanannya mengibas-ngibas baju. Air mata sudah tidak terbendung lagi. Ya, dia takut! Kali pertama perkara ini berlaku pada dirinya, dalam keluarganya dan dalam hidupnya. Bapa masuk ke bilik.

“Kekipan!” Perkataan itu keluar. Mendengar sahaja perkataan yang bermaksud ‘lipan’ itu, bapa menyuruhnya keluar dari bilik. Mak menyuruh adik mengambil segelas air sambil melihat lengan yang disengat – atau mungkin boleh disebut sebagai ‘ditusuk’. Bapa masih di dalam, mencari ‘pemangsa’. Dia pula masih menangis. Air yang dibawa diteguk sedikit. Mak menyapu minyak panas. Bapa keluar dari bilik tidak lama kemudian.

“Tak jumpa.”

Itulah kisah dia dan lipan. Sejak itu, spesis tersebut menjadi ‘musuh’ keluarga.

****

Alhamdulillah...sejuk mata memandang suasana sekeliling. Ya, suasana sebegini sangat sukar untuk dilihat pada hari-hari biasa, kecuali pada hari raya, kenduri, dan hari-hari keraian yang lain. Baru hari ini terasa izzahnya, muslimin bersongkok dan berkopiah, siap berbaju Melayu juga, manakala muslimat bertudung dan berbaju kurung, ada juga yang berjubah labuh. Ramainya manusia berpakaian mengikut syariat di bawah satu bumbung yang luasnya lebih besar daripada rumah ana, malah lebih besar dari masjid yang berdekatan dengan rumah ana. Mereka semua menunggu sesuatu.

Hari itu, 13 Disember 2009, jemaah haji pulang ke tanah air.
Bintulu Airport.
Indah dari biasa.

****

“Imah...”

“Ye?”

“Rindu...! Nak balik...” Air mata mengalir laju.

Hari ini, 14 Disember 2009, di kampus bersama-sama WifiUTM.
7.45 malam.


Wednesday, December 9, 2009

3 Minggu Berlalu

3 minggu tanpa internet. Rindu berlapis-lapis untuk membaca blog sahabat. Namun, terpaksa ditangguh hingga naik sem. Broadband tidak dapat digunakan sejak sebelum pulang ke rumah lagi. Ada kisah di sebaliknya, ana, bapa, mak, adik-adik, Zarith dan Aunty Jenny sahaja yang tahu kisah itu. Biarlah, bersabarlah dahulu.

Banyak kisah ingin dikongsi sepanjang ketiadaan internet. Tunggu~

09122009
10.43 am
H-Vision Bintulu
time left: 0:20


Saturday, November 14, 2009

Trigeminal Neuralgia


TN (Trigeminal Neuralgia) is a nerve disorder of unknown origin that causes sudden shock-like facial pains, typically near the nose, lips, eyes or ears. It is said to be the most excruciatingly painful human condition in the world

- sedang mengkaji -


Nukilan Seorang Pejuang

Saya nak berjuang
Saya nak pegang panji ALLAH
Saya nak jadi FrontLINE
Saya nak jadi Jiran Rasulullah saw di syurga
Setiap hari saya nak menatap wajah ALLAH

Saya mesti SIHAT,
Kaki saya ALLAH pinjamkan untuk berjalan ke jalanNYA..
Kaki saya juga boleh guna untuk sepak terajang orang yang ingkar...

Mata saya untuk melihat ALLAH..
Mata saya untuk cegah maksiat...

Tangan saya untuk memaut TALI ALLAH
Tangan saya untuk menulis dan menaip
Tangan saya boleh pukul orang jahat
Tangan saya untuk tunjuk JALAN mana boleh berjumpa ALLAH

Stamina saya mesti Utuh
Stamina saya untuk terus bekerja sampai
saya berehat macam Arwah Ustaz Fadhil
Rehat... macam Pak Ismail dan Rasulullah saw rehat...
Saya tak nak rehat kat sini.... bagilah saya rehat kat sana...
Saya tak nak kena pukul kat sana...
Saya tak nak kene timah mendidih

Oleh: Zalikah Mat Zan (Mantan Pimpinan PMIUM)

Semoga roh almarhumah dicucuri rahmat olehNYA dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang bertaqwa. Al-Fatihah.


Friday, November 13, 2009

2012 - Satu Lagi Rancangan Illuminati?

Ini bukanlah hasil tulisan ana. Sekadar berkongsi entri di blog Ustaz Syaari untuk menjadi tatapan dan renungan pembaca.

2012 sedang berada hangat di pawagam. Saya sedang mencuri masa mendapatkan sumber filem itu untuk ditontoni dan dikaji.

Pendirian saya mudah dalam filem-filem Hollywood. Siapa jua pengarahnya, termasuk Roland Emmerich sekalipun. Rekod filem beliau dalam pendedahan simbol peristiwa 'letupan' WTC pada 11 September 2001 dan beberapa simbol Illuminati melalui beberapa filemnya sebelum peristiwa itu berlaku sudah cukup menambahkan keyakinan saya bagaimana kelicikan proksi-proksi Illuminati.


Mesej 9-11 dalam "Independence Day" (1996)

Salah satu adegan dalam The Indepence Day (1996). Presiden diberikan taklimat mengenai bagaimana satelit berfungsi. Simbol apakah itu ?

Masonic Symbol

Mesej 9-11 dalam "Godzilla" (1998)

That Patriot (2000)

Filem-filem Emmerich juga seakan-akan sentiasa tidak lekang dari simbol "Piramid" yang menjadi simbol Illuminati.




Dalam filem 2012 pula, saya ingin berpesan, jangan anda memandang remeh setiap adegan dalam filem tersebut walaupun hanya beberapa detik dan beberapa saat atau yang mungkin disebut oleh orang ramai sebagai "alah, kebetulan je adegan macam itu..."

Saya belum melihat penuh filem tersebut. Jadi saya tidak mahu lagi ulas panjang. Tetapi trailer filem 2012 di Youtube sudah cukup menimbulkan beberapa persoalan dalam benak fikiran saya.

Pertama : Kapal JFK dan kemusnahan White House

Adegan kapal J.F.K menghempap White House dalam poster 2012.

Simbolik bahayanya J.F.K kepada 'pemilik' sebenar White House ?


Kedua : The One Place on Earth Not Destroyed in '2012'


"In Roland Emmerich's upcoming global demolition derby movie 2012, the director gets to indulge his passion for destroying landmarks on a world scale.

In previous movies, he's destroyed the Empire State Building and the White House (Independence Day), sent a giant monster into the middle of Manhattan (Godzilla), blown away the famous Hollywood sign and the Capitol Records building in Los Angeles (The Day After Tomorrow) and savaged New York again by flooding and then freezing it (also The Day After Tomorrow).

Emmerich said that he got approached by people who wanted their landmarks destroyed, such as the 101 Tower in Taipei, the world's tallest building. But Emmerich was thinking of something even more explosive: the Kaaba, the cube-shaped building at the heart of Mecca, the focus of prayers and the Islamic pilgrimage called the Hajj; it is one of Islam's holiest sites.

Really?

"Well, I wanted to do that, I have to admit," Emmerich says. "But my co-writer Harald said I will not have a fatwa on my head because of a movie. And he was right. ... We have to all ... in the Western world ... think about this. You can actually ... let ... Christian symbols fall apart, but if you would do this with [an] Arab symbol, you would have ... a fatwa, and that sounds a little bit like what the state of this world is. So it's just something which I kind of didn't [think] was [an] important element, anyway, in the film, so I kind of left it out." - Sumber


Musuh bernama Illuminati sangat licik. "Illuminati believes by exposing their symbols it will expose their powers over everything." Sebab itu saya lebih suka untuk melihat apa yang tersirat dari kenyataan tersurat Remmerich di atas.

Namun saya pulangkan terlebih dahulu kepada pandangan pembaca atau penonton 2012.

Saya sudah pernah menulis mengenai Illuminati dalam Hollywood di sini dan membentangkan pandangan saya di kampus UIA PJ.

Lihat juga penguasaan mereka industri muzik dunia yang mereka kuasai dan apa yang mereka lakukan kepada Michael Jackson.


Konspirasi Illuminati Pada Michael Jackson dan artis-artis anti NWO




Tema "Yes We Can" Obama. Jika diterbalikkan suara akan menjadi "Thank You Satan". Ini antara slogan wajib para artis yang bernaung di bawah Illuminati. Jika mereka berpaling tadah, nasib seperti apa yang berlaku pada MJ akan berulang. Di sebalik kulit hitam MJ dan kulit hitam Obama, semua itu sudah pun berada dalam grand-design penyebaran pengaruh mereka. Saksikan juga temuramah dengan MJ dan apabila dia berkata "I don't wanna to say too much...conspiracy..."

Perancangan mereka sentiasa halus. Dengan sebelah mata, anda tidak akan nampak perencanaan mereka. Buka kedua belah mata, baru akan nampak hakikat sebenar. Sememangnya kerja mereka menutupi sebelah mata kita. Berhati-hatilah. Bacalah mereka dan perencanaan mereka, maka barulah umat dan pejuang Islam akan mampu mengatasi kebijaksanaan mereka.

Sumber: Ustaz Syaari


Wednesday, November 11, 2009

Mereka Sebatang Pokok


ya ALLAH..seperti apakah aku ini di sisiMU?
adakah seperti pohon yang tetap teguh biar sehebat mana angin menderu?
adakah seperti dahan yang membuah memberi manfaatnya kepada yang singgah penuh harapan?
atau adakah seperti dedaunan yang luruhnya bermusim?
[sM]

semoga matahari menyinar dan menghidupkan kembali pohon ini
lihat dia masih punya daun
yang boleh menjalankan fotosintesis untuk sumber makanannya
jangan sangka ia akan mati sebaliknya ia sedang diam penuh misteri
dan menyusun strategik untuk membuat come back
yang bakal mengegarkan isi alam
[vB]

mungkin bagi yang buta hati, pokok ini nampak hodoh,
tidak membawa apa-apa erti
tetapi bagi yang celik mata hati,
renungnya jauh ke akar, fikirnya tinggi melangit..
mampukah aku menjadi pemikir yang seperti itu?
memikirkan strategi...seperti pokok yang diam penuh misteri..
[sM]

pokok yang dilihat teguh berdiri
dengan akar umbinya dan banyak cabangnya
tetapi setiap cabang itu
tidak menghasilkan sesuatu yang bermanfaat
bagi sesuatu di sekelilingnya
mungkinkah daun untuk teduhan manusia..
mungkinkah buah untuk haiwan yang singgah..
apakah pokok ini tidak diberi baja
untuk digunakan kelebihan yang sepatutnya ada
kepada org lain atau haiwan lain..
[sH]

jadilah seperti pokok
yang memberi manfaat kepada makhluk ALLAH yang lain,
bukan memberi mudarat..
tetapi kadang-kadang kilat akan datang menyambar,
yang berteduh hilang punca,
malah ditunggu maut dalam mudarat yang tidak disangka-sangka..
[sM]

pokok ini takkan pernah kisah
jika tak ada yang menghargainya
kerana dia punya cinta dari Tuhan
yang senantiasa menjaganya
begitu juga kita..
andai kita merasa diri hodoh seperti bibik hitam sekalipun,
janganlah merasa marah
bila mana ada yang memandang sinis lagi enteng pada kita
cukup Cinta dariNya
lihat sepertinya pokok ini baru dicantas pula,
mungkin setahun lagi
bila kau pergi berjumpanya
dia sudah berdaun lebat
boleh sahaja jadi ada dua tiga orang sedang mengais buahnya
[vB]

pokok
ketika hidupnya memberikan perlindungan
kepada yang di bawah naungannya
memberikan pernafasan kepada yang hidup
ketika matinya masih lagi bermanfaat
batangnya dijadikan perabot untuk kegunaan harian
jadilah seperti itu,
ketika hidup kita,
memanfaatkan mereka di sekeliling kita
ketika sudah meninggal,
meninggalkan ilmu-ilmu untuk dimanfaatkan oleh generasi mendatang..
[mHm]

Puisi yang telah dimurnikan. Terima kasih kepada penyumbang-penyumbang di Facebook. Lain kali kita buat kerjasama lagi, insya'ALLAH.


Monday, November 2, 2009

Lipur Lara Pemain Gasing

Hajat asal mahu bermain gasing dilupakan (Gambar ihsan: Kamal Zharif)

Gempar! Lagi sekali, entah untuk kali ke berapa, Bumi Meloya digemparkan oleh berita-berita terkini. Kali ini dengan penangkapan seorang ulama terkenal malah pernah menjadi orang kuat agama di Perlees. Ulama berkelulusan PhD ini dikatakan tidak punya tauliah untuk menyampaikan ajaran Yang Berkuasa. Jam 9 malam pihak berkuasa menyerbu banglo mewah yang nyata bukan surau dan bukan masjid di Taman Sri Ukaaay tetapi berlaku sedikit sesi berbalas pantun sebelum berjaya membawa ulama itu keluar. Tidaklah dapat didengar pantun yang dijual dan dibeli, tetapi diberitakan bermaksud mahu berunding dan mengetahui sebab musabab ulama itu mahu dibawa lari. Perwakilan jabatan agama sebuah negeri yang di dalamnya terletak Taman Sri Ukaaay itu, tidak lain tidak bukan, ustazlah juga, Shaharum namanya. Ustaz Shaharum itu membeli pantun yang telah dijual seperti berikut bunyinya:

Datang kami bukan sembarangan,
Tiada hujan, guruh pun tiada,
Angin menderu menyampaikan,
Yang tak bertauliah sedang beraja. (Pantun tak bertauliah ini ditaja oleh Nestele)

Diceritakan juga ustaz ini bersungguh-sungguh mahu melarikan ulama sampaikan kalau ada yang keberatan mahu melepaskan, akan dilarikan bersama-sama. Setelah hampir 3 jam berbalas pantun, maka pihak berkuasa yang kurang kuasanya daripada Yang Berkuasa telah menahan dan membawa ulama tersebut ke pusat sukan berdekatan untuk diajak bermain gasing. Sampai 1 pagi, barulah sang ulama dikembalikan dengan termeterai janji mahu berjumpa lagi lapan jam kemudian di gelanggang dalam negeri itu juga.

Ulama ini tiadalah suka membuat orang tertunggu-tunggu dan memungkiri janji walaupun orang yang membuat janji itulah yang menconteng namanya beberapa jam sebelum ini. Maka, datanglah ia pada waktunya ke gelanggang yang disebut-sebut tetapi sampai 1 tengahari ini tiada juga bayang orang yang ditunggu. Janji untuk bermain gasing sambil berbalas pantun tinggal janji. Ulama pun keluar gelanggang dan membawa diri berjumpa orang kuat agama Bumi Meloya di sebuah hotel terkemuka.

Tidaklah diketahui apa kisahnya selepas itu. Adapun, kisah yang menggemparkan ini tidak lain tidak bukan untuk membawa pembaca semua berfikir bersama-sama, jauhnya pembodohan ulama berlaku di Bumi Meloya. Tidak cukup dengan isu purdah yang telah diputar-belitkan tidak berapa lama dahulu, baru-baru ini isu pasukan ulama di salah sebuah negeri yang indahnya seperti berada di Aceh pada zaman Serambi Makkah mahu berpesta pantun kerana ada keris di dalam pasukan (disebut orang keris dalaman), dan pagi ini isu ulama (lagi) diperkotak-katikkan.

Apa nak jadi agaknya?


Friday, October 30, 2009

Falsampah

Oleh Serunai Faqir

LALAT. Langau. Lipas. Lipan. Semuanya menyeronot di dalam timbunan sampah yang kian menggunung di medan persampahan itu. Pemandangannya sahaja mampu membunuh jelira sesiapa yang melintasinya atau setidak-tidaknya lewat angin petang yang mengirim aromanya di mana sahaja ia mencecah. Tiada siapa yang mahu larut dalam kebusukan sampah itu, kecuali beberapa manusia yang sudah lama menggunakan sampah sebagai medium untuk kesinambungan dompetnya. Dengan tenang mereka berbaring di atas tilam sampah yang lembut, kata mereka seperti tilam di rumah pak menteri.

“Apa sudahnya kita ini Sarip?”

“Sudahnya kita beginilah,” jawab Sarip acuh tak acuh. Dia tahu pertanyaan itu bukanlah pertama kali disodorkan kepadanya. Entah dia sendiri tidak ingat, mungkin jutaan kali.

“Hanya orang seperti kita sahaja yang mengenal makna sampah. Setiap satu sampah punya bau kejahatannya yang tersendiri. Setiap sampah punya warna pelangi di sisi para marhaen. Setiap sampah tersimpan sejarah dan makna budaya yang tinggi nilainya. Dan tentunya setiap sampah adalah tetap sampah di sepanjang perjalanan menuju kejayaan.” Lensa pandangan Dol tidak berkelip, kali ini dia cuba menghitung bintang yang bertaburan di langit.

“Cukuplah, Dol. Apa lagi guna sampah kalau sudah terbuang? Kau bilanglah sejuta makna dan selaut falsafah, sampah tetap sampah. Seperti juga kita, orang anggap kita seperti sampah sahaja.” Sarip terkuap-kuap. Matanya sudah hampir terkatup ketika mengucapkan perkataan terakhirnya.

“Tapi kita bukan sampah masyarakat…” Nada Dol tegas sekali.

Orang seperti Dol ramai sekali apabila ekonomi mengalami demam H1N1 yang tidak kebah. Tapi Dol bukan orang sembarangan. Dahulu, dia seorang ternama dan kaya-raya. Punya segala yang manusia lain mahukan di atas dunia ini. Sarip senyum sendiri memikirkan dirinya juga dibuang kerja ketika zaman ekonomi melecet. Melecet, bukan meleset.

Jeda memanggung waktu. Dol tidak menghiraukan kata-kata temannya. Baginya kata-kata itu bagaikan sampah dan habuk yang tidak membawa sebarang maksud dan pengertian. Orang-orang seperti Sarip hanya melihat sampah dari sudut luaran. Bagi Dol, sampah itu ada rohnya yang tersendiri untuk dinikmati.

“Kau tahu Sarip.”

“Hmmm … apa dia lagi?”

“Dari sampah yang bertaburan ini, kita boleh mengenal taraf ekonomi rakyat Malaysia,” ujar Dol tersenyum, yakin dengan apa yang diperkatakannya. Di atas timbunan sampah itu, Dol berdiri bagaikan patung tugu pahlawan. Wajahnya penuh patriotik. Tiba-tiba dia tegak menyanyikan lagu Negaraku. Sarip terpaksa berdiri sama demi menghormati lagu Negaraku. Walaupun hanya seorang pemungut sampah, tapi hatinya berkobar semangat cintakan negara. Tidak sesekali dia akan menjual maruah negaranya hanya kerana seorang pemungut sampah.

“Cuba kau tengok sampah di sekeliling kita, cuba kau amati kotak-kotak, plastik dan kertas-kertas. Daripada itu sahaja aku sudah mampu menelah kemampuan ekonomi rakyat Malaysia masih lagi baik. Tengok, tengok.” Dol menoleh ke arah kiri.

“Itu, itu. kotak-kotak burger luar negara, kotak-kotak ayam goreng orang putih, kotak-kotak pizza. Menurut skala indeks di bursa saham persampahan, ia menunjukkan ekonomi rakyat Malaysia semakin mantap, mampu membeli barangan luar negara. Mampu untuk berbelanja dengan mewah, ketepikan nasi lemak atau nasi dagang yang enak dan mampu memberikan zat yang cukup serta beralih kepada makanan luar yang mengarut. Dan tentunya mereka ini terdiri orang-orang yang kurang patriotik terhadap negaranya.” Kotak-kotak sampah itu dikais-kaisnya. Sesekali matanya liar memandang keliling.

Sarip terkuap-kuap. Dia hanya memerhatikan sahaja rakannya yang semakin melalut. Semakin malam, semakin melalut, bisik hatinya.

“Berapa kerat sahaja rakyat Malaysia yang bersikap sederhana dalam membeli barangan dan sekaligus bersikap patriotik. Tak ramai, tak ramai. Hanya inilah golongan yang benar-benar patriotik dan cinta negaranya.”

“Bagaimana pula kau lebih tahu daripada aku?” Tiba-tiba Dol jadi semangat apabila ditiupkan semangat patriotik. Walaupun hembusannya lembut tapi berkesan. Dol tak perlu naik dan kibar bendera merata-rata kalau masih lagi makan di kedai sang imperialis atau memandu kereta buatan orang Yahudi.

“Kau tengok.” Dol menghulurkan bungkusan nasi lemak kepada Sarip. Kelihatan saki baki sambal nasi lemak berbekas di kertas. “Orang yang patriotik tetap akan makan nasi lemak, itu … itu … kertas bungkus nasi lemak, bekas polisterin lauk rendang. Haaa … begitu kaedahnya Sarip. Bukan patriotik di mulut sahaja tetapi juga di lidah, tekak, perut pun mesti juga.”

Baring

“Apa-apa sahajalah Dol,” jawab Sarip, dari baring dia duduk. Memerhatikan sekeliling. Memerhatikan kebenaran kata-kata temannya walaupun dia tidak pernah ambil peduli semua itu. Yang penting adalah perutnya perlu diisi agar tidak berkeroncong sewenang-senangnya berbunyi tak tentu masa dan keadaan.

Dan bintang masih tersangkut di dada langit. Bulan masih bersinar megah, kerana ia tahu bahawa ada manusia yang masih punya fikir walaupun skru kewarasan otak manusia semakin longgar. Tapi tak semua yang longgar. Fikiran kebanyakannya di bawah tapak kaki. Kalau tidak masakan golongan sepertinya masih wujud lagi di sini.

“Dalam mengaji kita mengkaji Sarip,” ujar Dol perlahan. Dia mengusap kepalanya, fikirannya berputar mencari jawapan yang tak pasti. Perlahan dia duduk di sebelah Sarip. Sehelai kertas putih bertulis tangan dibacanya.

“Manusia sudah tidak sayang ilmu. Kertas-kertas ini walaupun hanya bertindak sebagai medium untuk menyampaikan ilmu tapi ini sahajalah taraf dan kedudukan yang mampu dicapai - di timbunan sampah layaknya,” gumam Dol.

“Bermakna apabila rapuhnya kecintaan terhadap ilmu, maka rapuh jugalah ikatan di antara masyrakat. Antara bangsa, antara ibu bapa dan anak, antara suami dan isteri, antara guru dan murid. Semuanya berantakan.” Sambungnya lagi. Dol terdiam untuk seketika. Rumah tangganya juga kacau bilau dek kerana dibuang kerja. Duit tiada, anak sakit. Kerja payah dapat, bini melompat! Akhirnya dia berkawan dengan sampah-sampah yang lebih mengerti perasaannya.

Sarip sudah berdengkur. Tak larat mendengar ocehan temannya yang kuat benar berfalsafah. Baginya mudah, kerja cari duit untuk esok. Perut mesti diisi, tekak jangan kering, mulut mesti berasap. Mudah, mudah sahaja hidup ini. Yang jadi susah apabila ada manusia yang menyusahkan hidup orang lain dengan nafsunya yang tamak dan rakus. Itulah yang menyusahkan semua orang atas muka bumi ini.

Dol memandang ke arah Sarip, kemudian melontarkan lensa pandangannya ke rahang malam yang semakin rakus menelan cahaya. Kegelapan sudah berkerajaan. Lalat, langau, lipas dan lipan masih bersepah di atas tilam sampah yang akan diladeni sebentar lagi.

Dalam lena itu, Sarip merasakan bahawa dirinya sudah melangkaui alam yang sepatutnya.. Di sana dia berjumpa dengan seorang budak kecil (memang klise - kalau mimpi mesti jumpa orang tua berjanggut dan berjubah putih tapi ini lain) yang comel dan manja sekali riak wajahnya. Dia menghulurkan tangannya, Sarip menyambut.

“Tangan abang kasar.” Budak kecil itu tersenyum.

“Mana tak kasarnya, kerja kutip sampah. Tangan selalu kotor dan selalu kena basuh. Pegang benda-benda kotor dik.” Sarip senang sekali dengan budak itu. Dalam fikirannya teringat anak Dol yang seusia dengan budak yang tercokoh di hadapannya.

“Tak mengapa abang, walaupun kerja kotor tapi duitnya bersih. Jangan kerja bersih tapi duitnya kotor. Kerja kotor begini, kalau basuh dia boleh bersih. Kerja bersih yang kotor kalau basuh orang lain yang kena. Tapi, paling penting hati mesti bersih.”

Sarip senyum. Terpikat dengan keletah dan perkataan yang diujarkan.

“Kenapa adik cakap begitu? Adik tak tahukah berapa ramai yang menghina pekerjaan abang? Saudara mara semua lari, kawan-kawan apatah lagi. Kata mereka lagi, kerja busuk dan hina sama macam sampah yang ada di tempat abang.”

Budak kecil itu ketawa lalu menghela tangan Sarip. Mereka terbang. Terbang ke dalam kegelapan malam. Terbang di atas awan biru. Angin sejuk menampar pipinya. Sarip terasa bahagia. Tiba-tiba tangannya dilepaskan. Serta merta anganan Sarip meluncur ke bumi. Segala mewah kasih dan bahagia impian akan terhempas sedikit masa lagi. Tiba-tiba …

Masa terhenti. Semua menjadi kaku, menjadi beku.

“Apa ada dengan kekayaan dan kebahagiaan kalau terhasil dari tangan-tangan yang berdanur? Ibarat kaca terhempas ke tanah, itulah umpamanya. Jatuh berkecai dan akhirnya. Biarlah kerja kotor tapi halal dan bersih.

Sarip tidak bergerak, tubuhnya seakan hancur. Menjadi berkeping-keping. Halus dan akhirnya menjadi lumat. Tubuhnya bagaikan terapung dan terawang-awang seperti zarah-zarah halus yang melewati terowong cahaya. Sarip masih hidup, dia merasakan itu, namun dia tiada daya upaya untuk bergerak atau berkata walau sepatah.

Budak kecil itu menarik semula zarah-zarah halus (jasad) Sarip dan melemparkan ke udara. Sekali lagi tubuh yang bersifat halus menjadi zat dan jasad yang kasar. Jatuh berdebup di atas tanah. Kali ini kesakitan menjalar ke seluruh tubuhnya. Ada darah mengalir siku dan lututnya.

“Apa semua ini?” Sarip menyeringai kesakitan.

“Itulah perasaan yang bernama kesakitan, kebencian, kemarahan, kekecewaan, kehampaan dan, dan itulah yang telah kau berikan sewaktu menduduki kerusi empuk di pejabat berhawa dingin.”

Menitis

Sarip memandang ke arah Dol. Hanya dengkur dan embun pagi sahaja menitis. Suara lalat, langau, lipas dan lipan bagaikan tertangkap oleh telinganya. Semuanya berzikir, mengucap syukur kerana dalam laut sampah itu ada rezeki mereka.

Mereka lebih faham segenap inci, ruang, sudut dan bau sampah yang bertimbun itu. Sarip berdiri memerhatikan mereka. Sesekali matanya tertancap pada barisan semut gula yang bekerja keras mencari rezeki. Dol terjaga, pandangan mereka saling bertikam dan akhirnya Dol menukar lensa pandangannya ke hadapan.

“Dalam sampah ini ada rezeki kita, Sarip.”

Sarip mengangguk.

“Ada apa lagi dalam sampah ini, Dol?"

Dol menoleh ke arahnya, hairan. Mungkin selama ini Sarip menganggap dirinya sewel kerana bercakap soal sampah, tapi dia tidak pernah ambil pusing. Tapi memang Dol tahu dalam sampah ada macam-macam. Dan dalam macam-macam itu juga ada sampah.

Walaupun zahirnya seperti sehelai kain putih yang mulia dan mulus di pandangan ramai, namun Dol tahu bahawa di hati mereka, bertaburan sampah-sampah dan segala macam habuk. Gelap-gelita hati mereka. Memandang dengan pandangan manusia. Berkata dengan perkataan manusia. Bermegah dengan kemegahan manusia.

Ah persetankan itu semua, Dol membentak dalam hati.

“Kalau kau nak tahu, Sarip. Apa kemuliaan dalam timbunan sampah yang melaut ini? Ini yang manusia tidak pernah mahu ambil tahu dan tidak tahu pun apa yang ada pada kita dan sampah-sampah yang berselerakan ini.” Dol memulakan lagi syarahannya seperti biasa.

“Dalam persampahan ini, kau dan aku dan kita dengan sampah. Siapa yang lebih memerlukan siapa? Adakah kita memerlukan sampah untuk terus hidup. Atau bagaimana? Sampahkah yang memerlukan kita untuk terus berada di sini. Kalau tanpa manusia, sampah-sampah ini bergolekan di merata tempat tanpa ada pembelaan? Bagaimana?”

Sarip termenung dengan persoalannya. Ceritanya cuma sampah. Semuanya sampah. Dalam sampah ada sampah - itu bagi mata manusia yang melihat tetapi tidak merenung. Tapi bagi yang merenung dan menilik, dalam sampah ada kesucian yang tak terungkap. Sucinya sampah-sampah itulah yang telah menyebabkan ribuan manusia, haiwan, kuman-kuman terus hidup di atas muka bumi ini. Dan sampah yang paling mulia juga adalah sampah yang telah diproses lalu berkhidmat untuk manusia.

“Jadi sampah itulah yang lebih mulia dari manusia. Sarip kau tengok kotak-kotak makanan, minuman, pakaian - itukan diperbuat dari sampah-sampah yang kita kutip. Dan pesanan yang paling menusuk hati aku adalah ketika pertama kali aku menjual sampah dan kotak. Kata tauke itu begini, ‘bagus orang Melayu sudah tidak malu menjual sampah.’ Muka aku merah, namun aku menjawab, ‘duit itu kan tidak busuk.’ Ya, sejak itu, aku tidak pernah malu menjadi seorang Melayu yang menjual sampah dan kotak.” Dol menghela nafas. Mengenang kembali pertemuan pertamanya dengan sang tauke.

Sarip terus mendiamkan diri. Kata-kata Dol itu banyak kebenarannya. Sejak ekonomi merudum. Sejak kegawatan akhlak merudum. Sejak perpecahan antara perhubungan kekeluargaan, masyarakat dan bangsa, hanya sampah menjadi lambang penyatuan kepada itu semua.

Statusnya sampah tapi maksudnya sampah-sampah di sini bersatu tidak mengira dari rumah siapakah sampah itu berasal. Saling berasak dalam lori sampah yang mengangkut lalu menjadikan tempat ini sebagai tempat untuk menyatukan maksud dan maknawi. Jangan jadikan perpaduan itu seperti sampah, tapi jadikanlah sampah itu umpama lambang perpaduan.

Sarip terhenyak dengan persoalan-persoalan yang menghunjam benaknya. “Sampah, ya sampah.”

“Ya, sampah,” sahut Dol.

“Hidup sampah!" jerit mereka berdua. Dan kita juga adalah sampah-sampah dan sampah-sampah juga adalah kita, fikir Sarip.

Sumber: Utusan Malaysia


Thursday, October 29, 2009

Syafakallah

Panas. Entah kenapa sudah empat hari, demam masih tidak kebah. Syazana yang berada di depan bilik pun sudah mula risau. Mak sudah menelefon lebih kerap daripada selalunya. Sahabat-sahabat mula bertanya khabar. Tidak kurang yang mendoakan agar cepat sembuh. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Segala puji bagi ALLAH yang mengurniakan nikmat persahabatan. Dalam kiffarah untuk mengampunkan dosa, dihujani rasa indah ukhwah persahabatan.

Ingin ana petik mesej-mesej dari sahabat di laman sosial Facebook hampir jam 12 malam tadi;

Nurul Syakina Bt Malek:
akak sakit apa?..moga cepat sembuh..

Syazana Azahar:
sian akak ana sorg ni.. Mga akak cepat sembuh=)

Mohamad Fadhlul Wafi:
bykkn doa drpd kesian sbb tkut2 mnjdikan belati x berkilau @ mnja..

Asmah Andy:
bgs2...jgn lupa makan ubat...jgn mcm sy, mmg xsuka mkn ubat...sakit pn xnak mkn ubat...tp xpa, skrg dh makin sihat...=) alhamdulillah...

Noor Aimran Samsudin:
smoga smbuh.. :)

Khairina 'Izzati:
smga cpt smbuh kak!

Mohd Hafizul Hilmi:
ada 1 tip.. jgn mkn ubat!

Muhammad Hafiz Bin Muhamad:
insyaAllah mesyuarat AJK PAS PUSAT tamat pukul 12 tengah malam... (owh, yang ni tiada kaitan)

Hendri As-sandaki:
Pkul 12.8 mint, hari smlam da berlalu, smoga hr ni diberi kekuatan dan kesihatan smula..

Amalina Mazlan:
akak da tdo ea..?bgos2....d efek of mdicine...

Wan Darimi:
makan ubat melecehkan...xyah makan..xsuka ubt la...tahan je..

Dan mesej-mesej sahabat juga di laman sosial Facebook sepeninggalan ana dua jam sebelum ini;

Hendri As-sandaki:
ALLAH sedang berbicara..

Nur Hanis Binti Ahmad:
demam ke sunah?
isk isk.. >_<
minum air masak banyak2 ye..

Amalina Mazlan:
sedang menghapus dosa....sabar ye akak...

Nurul Alia:
dgn redha dpt mhapus dosa..tensen slh satu faktor pnyakit dtg smsa peperiksaan..

Nurul 'Uyun Ahmad:
get well soon....^^

Mohamad Fadhlul Wafi:
mkn ubat byk2...eboh ekot glak tyme ya...

Terbaca post seorang sahabat yang juga sedang diuji, daripada Abu Said al-Khudri r.a., dan Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda: "Tidak menimpa seseorang Mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis kesakitan, dan kesedihan malahan kedukacitaan, melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosanya." [HR Bukhari dan Muslim]

Jazakallahu khairan kathira. Insya'ALLAH dengan doa-doa antum, ana akan sembuh tidak kira bila masanya. Semoga persahabatan ini diberkati ALLAH hingga ke syurgaNYA. Ameen.


Sunday, October 25, 2009

"1Malaysia, Kemakmuran Bersama"

"1Malaysia, Kemakmuran Bersama", tema ini menari-nari dalam kotak fikir setelah membaca sekali lalu Bajet 2010 yang dibentangkan oleh Y.A.B Perdana Menteri pada Jumaat lalu. Tidak banyak yang ingin ana kongsikan di sini kerana ana pasti mahasiswa yang cakna sekalian sudah sedia maklum tentang bajet tersebut, terutamanya dalam aspek pembangunan pendidikan.

Pembangunan Modal Insan

Sejajar dengan hasrat kerajaan untuk memastikan pembangunan secara holistik dan mapan, bidang pendidikan dilihat sebagai medium untuk menghasilkan modal insan berkualiti tinggi. Maka telah dimuatkan dalam Bajet 2010 segala usaha kerajaan untuk membangunkan institusi pendidikan dari tadika hingga ke pengajian tinggi.

Peruntukan lebih RM30 bilion disediakan untuk pendidikan rendah dan menengah, antaranya, untuk bantuan pelajar dan biasiswa, pembinaan 80 buah sekolah baru sekolah kebangsaan rendah dan menengah, sekolah agama bantuan kerajaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil serta sekolah mubaligh. Malah, diperuntukkan RM1.1 billion pula untuk mengubahsuai dan menaik taraf sekolah di seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak. (Utusan Malaysia)

Tidak cukup dengan itu, di peringkat pengajian tinggi pula, mahasiswa yang mengambil Ijazah Sarjana Muda dan menggunakan PTPTN boleh berusaha untuk bergraduasi dengan Kelas Pertama jika mahu PTPTN ditukarkan kepada biasiswa mulai tahun 2010. Pakej notebook termasuk perkhidmatan broadband percuma bakal diberikan kepada mahasiswa universiti tahun pertama dengan bayaran RM50 ringgit sebulan untuk 2 tahun manakala 30 pelajar terbaik berasaskan merit akan ditawarkan biasiswa nasional untuk melanjutkan pelajaran ke universiti terkemuka di dunia. (The Malaysian Insider)

Malah, Pengetua dan Guru Besar sekolah juga tidak terkecuali. Media The Malaysian Insider melaporkan, "The prime minister said the government would also introduce the New Deal or Bai’ah as an appreciation of the contribution and performance of principals and head teachers to ensure schools were managed and administered professionally." Sekiranya sasaran dicapai, ganjaran berbentuk kewangan dan bukan kewangan serta autonomi dalam mentadbir sekolah akan diberikan, tetapi kegagalan pihak Pengetua dan Guru Besar sekolah untuk mencapai sasaran selama 2 tahun berturut-turut akan diberikan perhatian dan diambil tindakan sewajarnya oleh kerajaan. (Ucapan Bajet 2010, 66)

Peranan 'Students'

Segala macam usaha yang dirancang oleh kerajaan ini dilihat benar-benar ingin membantu dalam menghasilkan intelektual negara. Namun, ingin dinasihatkan kepada pelajar, bakal mahasiswa, mahasiswa, dan bakal graduan di luar sana, segala usaha yang dirancang ini tidak seharusnya disia-siakan, tetapi digunakan dengan sebaiknya kerana pembangunan ini melibatkan begitu banyak wang ringgit (baca: wang rakyat). Tidak seharusnya hati melonjak suka tanpa memikirkan usaha ke arah merealisasikan matlamat kerajaan. Dalam era kenaikan taraf hidup ini, 'students' (bagi mewakili semua yang disenaraikan di atas) sudah cukup bertuah berbanding era sebelum ini di mana begitu sukar untuk mendapatkan sebuah laptop secara percuma, malah kemudahan internet yang seakan-akan biskut 'Chipsmore' sentiasa merunsingkan mahasiswa universiti yang bergelumang dengan tesis dan projek tahun akhir.

'Students' Sabah dan Sarawak di kawasan pedalaman pula tentunya sudah lama menunggu pembangunan di sekolah masing-masing. Pembangunan infrastruktur yang bakal dinaiktaraf diharapkan selari dengan pembangunan sahsiah dan kefahaman tentang kehidupan malah kefahaman tentang Islam!


Sedarlah!

Sedarlah wahai yang mentadbir negara, rakyat di Sabah dan Sarawak sangat memerlukan kefahaman tentang Islam! Memang ada dalam Bajet 2010 diperuntukkan untuk pembangunan sekolah agama bantuan kerajaan, namun diharapkan agar nilai-nilai Islam itu diterapkan dalam masyarakat Muslim di dua negeri ini dengan lebih praktikal kerana tidak semua rakyat di sini berpeluang untuk mendapat pendidikan agama. Kita tidak mahu kes Gadis Penan terus menghantui rakyat Sarawak di kawasan pedalaman yang sememangnya kurang mendapat perhatian dalam perancangan pembangunan sejak Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia pada 16 September 1963 yang lalu.

Sebagaimana dimaklumkan di dalam Bajet 2010, program PERMATA akan dipergiatkan lagi dan ana harapkan Sabah dan Sarawak tidak tersisih daripada perlaksanaan program ini memandangkan objektifnya adalah untuk membentuk generasi berilmu dan bertanggungjawab, serta mengelakkan mereka terlibat dengan gejala sosial. Diharapkan agar pembangunan kerohanian dan sahsiah ditekankan dalam perjalanan untuk membangunkan modal insan berkualiti yang dicanang-canangkan.

Akhirul kalam, ana mendoakan agar apa yang dirancang boleh direalisasikan dengan sebaiknya, dan perancangan ini adalah yang terbaik menurutNYA.

Perancangan sudah mantap.

Rakyat sedang menunggu.

Sudah tiba masanya untuk perlaksanaan.

Wallahua'lam.





Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.