BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, February 26, 2009

Pelancaran Kempen Mahasiswa Sedar 2009 (MAHAR '09)




Tuesday, February 24, 2009

MAHAR '09






Salam mahasiswa. Insya'ALLAH aktiviti pertama JAKERS MPP UTM 08/09, iaitu Kempen Mahasiswa Sedar 2009 (MAHAR '09) bakal dilancarkan pada 26 Februari 2009 di Masjid Sultan Ismail UTM bermula pada pukul 7.00 petang. Semua dijemput hadir.

Sumber: MAHAR '09


Friday, February 20, 2009

Mesyuarat Pertama Bersama Badan Kerohanian UTM

Alhamdulillah, mesyuarat pertama antara Jabatan Kerohanian dan Sosial (JAKERS) Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dengan badan-badan kerohanian sekitar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) telah diadakan pada malam tadi (19/02/09).

Mesyuarat yang bermula pada pukul 9.30 malam itu dihadiri oleh Presiden persatuan agama, ketua-ketua Biro Kerohanian JKM, dan ketua-ketua kelab berorientasikan kerohanian setiap kolej. Turut hadir ialah Ketua Jabatan Kaunseling, Kerjaya, dan Keusahawanan MPP, saudara Mohd Taufek. Walaupun terdapat beberapa orang presiden persatuan agama tidak dapat menghadiri mesyuarat tersebut, sesi perbincangan semasa mesyuarat mendapat respon yang agak baik daripada ahli mesyuarat yang lain.

Antara agenda yang dibincangkan adalah mengenai Visi dan Misi MPP UTM 08/09, pengenalan JAKERS, dan penerangan mengenai aktiviti setahun JAKERS. Pembentangan aktiviti dimulakan dengan Kempen Mahasiswa Sedar 2009 (MAHAR '09) yang bakal dilancarkan pada 26 Februari 2009 di Masjid Sultan Ismail, UTM. Selain itu, turut diterangkan ialah aktiviti Operasi Cegah dan Rawat (OSCAR), Simposium Islam Cara Hidupku (ISLAH '09) dan Interfaith Dialogue.

Pertukaran pendapat dan percambahan idea antara ahli mesyuarat sepanjang sesi perbincangan dua hala amat dihargai. Pihak JAKERS mengharapkan agar semua badan kerohanian UTM akan memberi kerjasama kepada MPP dalam segala gerak kerja pada masa akan datang.

Sumber: JAKERS



Thursday, February 19, 2009

KOKO RADIX - Alternatif Baru Untuk MILO!

Salam mahasiswa. Ana baru sahaja pulang dari arked Kolej 9 tengahari tadi. Ingin sekali ana war-warkan berita baik ini untuk yang masih tak tahu. Kak 'O' kafe ada menjual minuman Radix Koko keluaran HPA. Rasanya bagaimana? Boleh menggantikan MILO yang antum nak boikot tu! Alhamdulillah, lepas ni siapa-siapa nak jadi stokis HPA, boleh lah cepat-cepat mendaftar sebab dengar kata, minuman koko ini bakal memberikan saingan hebat kepada minuman lain di masa akan datang. Ana sendiri telah menjadi salah seorang penggemarnya. Banyak lagi alternatif yang bakal disediakan oleh HPA dalam masa akan datang. Mungkin akan datang Radix Fried Chicken (RFC) pula yang akan muncul di area Johor ni untuk menggantikan KFC dan McDonalds. Wallahu'alam.



JAKERS - Releasing New Blog

Salam mahasiswa. Blog baru untuk Jabatan Kerohanian dan Sosial MPP UTM telah pun dibina. Turut dipautkan pada laman blog ini adalah blog Kempen Mahasiswa Sedar 2009 (MAHAR '09). Ana menjemput sekalian pembaca untuk datang menziarahi blog baru ini dan tidak lupa untuk meninggalkan pesanan. Syukran.



Saturday, February 14, 2009

Valentine Oh Valentine!

Salam mahasiswa. Hari ini, tanggal 14 Februari. Jika ana bertanya kepada sahabat-sahabat, mungkin ramai yang tahu 'keistimewaan' hari ini. Mustahil lah kalau ada yang tak tahu. Walaupun kita tidak berada di zaman Claudius II, kita sangat-sangat tahu tentang hari ini. Hari Memperingati Kekasih - Valentine's Day. Ana ingin mengajak sahabat-sahabat merenung kembali sejarah hari yang dianggap keramat buat pasangan-pasangan kekasih ini.


Valentine's Day sebenarnya diisytiharkan buat pertama kali oleh masyarakat Kristian sempena hukuman bunuh ke atas paderi Saint Valentine oleh pemerintah Rom, Claudius II kerana tindakan paderi tersebut yang mengahwinkan seorang askar secara senyap-senyap sedangkan pada ketika itu larangan berkahwin dikuatkuasakan ke atas golongan muda supaya mereka boleh berkhidmat untuk negara dengan menjadi tentera. Maka, 14 Februari dipilih sebagai tarikh untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka, Saint Valentine.

Sahabat-sahabat, sejauh mana masyarakat kita begitu memahami sejarah hari ini? Terutamanya di kalangan mahasiswa sendiri. Jika orang yang sepatutnya menyambut hari tersebut, ana tidak kisah. Hal ini berlainan apabila sahabat-sahabat yang tidak sepatutnya pula meraikan Hari Valentine dengan penuh rasa bangga. Ana kecewa kerana beberapa minggu yang lalu ada seorang sahabat ana menghubungi ana melalui SMS.

Sahabat: Nak mintak tolong boleh?
Ana: Mintak tolong ape?
Sahabat: Nak mintak tolong promote request valentine kat fakulti kamu

Ana terkejut. Mana mungkin untuk ana menjadi promoter kepada sambutan hari yang diharamkan dalam Islam. Dan ana semakin terkilan apabila mengenangkan sahabat-sahabat di sekeliling ana masih tidak faham erti sambutan hari ini. Malam tadi contohnya, ana dan seorang sahabat meronda-ronda di sekitar sebuah kolej. Sedih hati ana melihat begitu banyak pasangan-pasangan di sekitar kolej tersebut. Mungkin mereka ingin menyambut Hari Valentine bersama-sama atau mungkin sekadar berjumpa untuk menghantar assignment, siapa tahu; tetapi takkan berdua je? Tak. Taklah, ana tahu ada orang ketiga walaupun tak nampak pada pandangan mata kita. Hurm, hurm, hurm~

Buat sahabat-sahabat, mari kita renung kembali siapa diri kita, di mana akidah kita. Sahabat-sahabat ingat hadis Rasulullah s.a.w yang kita cintai?
"Sesiapa yang melakukan perbuatan sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut." (HR Ahmad)

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, berdasarkan hadis tersebut, umat Islam yang meraikan Hari Valentine pada 14 Februari boleh dianggap murtad atau terkeluar daripada Islam jika cara melakukannya mirip dengan agama asal perayaan itu, Kristian. Mengapa kita ingin meraikan kasih sayang hanya pada 14 Februari sedangkan Islam menggalakkan umatnya kasih-mengasihi sesama sendiri sepanjang waktu (Utusan Malaysia, 12/02/09). Mula berfikir? Tepuk dada, tanya iman. Wallahu'alam.



Wednesday, February 11, 2009

Alhamdulillah...

Setelah begitu lama menunggu dan hampir-hampir menghantar surat permohonan untuk kali kedua, akhirnya...



Alhamdulillah...



Friday, February 6, 2009

UTM Tampil Imej Baru


ZAINI UJANG (kanan) memperkenalkan imej baru UTM di Skudai, Johor Bahru semalam.

JOHOR BAHRU - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) kini berimej baru. Imej baru itu melibatkan penambahbaikan terhadap logo, slogan dan penampilan yang lebih dikenali dan berdaya saing.

Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Ir. Dr. Zaini Ujang berkata, penjenamaan semula imej tersebut dilakukan bagi memudahkan orang ramai mengenali universiti berkenaan.

Sebelum ini, UTM, katanya hanya memaparkan logo dan agak mengelirukan orang ramai.

"Ini kerana terdapat 20 institut pengajian tinggi awam di negara ini. Bagaimanapun, dengan imej baru ini orang ramai akan dapat mengenali UTM dengan lebih mudah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran imej baru universiti itu di Dewan Sultan Iskandar, UTM Skudai di sini semalam.

Menurut Zaini, usaha penjenamaan imej baru tersebut dilakukan sejak empat bulan lalu oleh beberapa pensyarah dan kakitangan universiti.

Katanya, UTM akan menggunakan logo yang mengandungi nama pusat pengajian tinggi itu di sebelah kanan lambang universiti dalam semua urusan.

Sumber: Kosmo



Tuesday, February 3, 2009

Barisan Promahasiswa Mula Bangkit di Kampus

HARI mengundi bagi memilih barisan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sesi 2008/2009 sudah berakhir dan pengumuman jawatan Presiden atau Yang Dipertua baru serta barisan kabinet bakal diumumkan tidak lama lagi bagi menggantikan kepemimpinan lama yang tamat tempoh.

Walaupun masih menguasai di majoriti universiti pada pemilihan kali ini, namun kerusi dimenangi kumpulan proaspirasi merosot berbanding tahun sebelumnya, sekali gus membuktikan kebangkitan promahasiswa di beberapa institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terutama di Lembah Klang.

Bekas Yang Dipertua (YDP) Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM), Afandy Sutrisno Tanjung, berkata peralihan undi daripada proaspirasi kepada promashasiwa disebabkan beberapa faktor tertentu termasuk kesan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 tahun lalu.

Beliau yang pernah bertanding atas tiket proaspirasi, berkata faktor kejayaan Pakatan Rakyat merampas lima negeri pada PRU ke -12 mempengaruhi pelajar untuk menyokong promahasiswa.

"Propaganda di luar kampus yang memburuk-burukkan proaspirasi juga menjadi punca utama. Isu seperti tuduhan proaspirasi meletakkan kepala babi di surau Akademi Pengajian Islam UM dan dakwaan fitnah Timbalan Naib Canselor (TNC) Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof Madya Datuk Dr Azarae Idris turut dimanipulasi kumpulan promahasiswa untuk menang pemilihan kali ini."

"Faktor lain termasuklah perpecahan dalaman calon proaspirasi sendiri. Oleh itu, kemenangan kali ini menjadi pengajaran untuk berkhidmat lebih baik terutama berkaitan kebajikan pelajar," katanya.

Sementara itu, bekas Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Muhammad Adib Hatim, berkata suasana di universiti itu tidak boleh disamakan dengan di UM kerana walaupun promahasiswa memenanginya sejak 10 tahun lalu ia dilakukan secara sihat dan bukan pertandingan kepartian ekstrim.

Bersetuju dengan Afandy, beliau juga merasakan PRU ke-12 memberi kesan kepada pemilihan MPP kali ini dan ia tidak terhenti di situ saja malah berterusan hingga ke pilihan raya kecil Kuala Terengganu.

"Pandangan semua orang perlu didengar kerana pengundi sudah bijak menilai yang baik atau sebaliknya."

"Kami tidak mahu dikaitkan dengan parti politik luar kerana ini adalah pemilihan MPP dan isunya juga berlegar sekitar kampus saja."

"Kami menyokong sesiapa juga yang mampu membawa perubahan kepada mahasiswa dan jujur dalam perjuangan," katanya.

Timbalan Menteri Pembangunan, Usahawan dan Koperasi, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata sebagai bekas pemimpin pelajar, beliau berpendapat mahasiswa berhak menentukan sendiri corak politik di kampus.

Beliau yang juga bekas Presiden Majlis Belia Malaysia dan bekas Presiden Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya, berkata pelajar bebas menentukan sama ada hendak bertanding di atas tiket individu atau berkumpulan.

"Setahu saya, tiada peraturan yang melarang mahasiswa bertanding secara berkumpulan dan jika mereka menggelarkan kumpulan atau diri dengan nama tertentu, itu adalah hak mereka."

"Tetapi saya tidak bersetuju jika pengurusan universiti melabel mahasiswa sebagai prokerajaan atau propembangkang kerana tindakan sedemikian akan menimbulkan diskriminasi dan sekatan yang tidak sewajarnya," katanya ketika diminta mengulas mengenai gelaran yang dilabelkan golongan pelajar terhadap kumpulan mereka sendiri pada pilihan raya kampus, baru-baru ini.

Walaupun Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang difahamkan sebagai kubu terkuat promahasiswa sejak 10 tahun lalu, pihak pentadbirannya tidak pernah melabelkan apa-apa gelaran kepada semua calon yang bertanding.

Timbalan Rektornya, Datuk Hamidon Abdul Hamid, berkata jika benar pun pelajarnya menggelar diri masing-masing dengan sebarang nama, pihaknya mahu MPP yang dipilih bekerja sama dalam menjaga kebajikan semua pelajar.

"Selain kebajikan, tugas utama mereka adalah memastikan penyatuan umat untuk seluruh warga universiti, selain memberi keutamaan kepada isu lebih besar seperti serangan Israel terhadap Gaza dan bukan hanya untuk golongan tertentu saja."

"Selepas tamat pengajian nanti terpulang kepada mereka jika ingin aktif dalam mana-mana parti politik kerana yakin kami mampu melahirkan pemimpin pelajar berfikiran kritikal," katanya.

Sumber:Berita Harian-02/02/09



Pemilihan MPP Hangat - Perkembanganan Politik Semasa Pengaruhi Pelajar Pilih Calon Berani Bersuara, Bawa Perubahan

SENARIO politik semasa yang mencetuskan kesan tsunami selepas Pilihan Raya Umum ke-12 Mac tahun lalu hingga menyebabkan lima negeri jatuh kepada parti pembangkang turut mempengaruhi proses pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) bagi sesi 2008/2009.

Pengaruh politik setempat juga memberi ruang kepada pelajar menukar corak pengurusan universiti dengan memilih calon yang diyakini boleh membawa suara pelajar hingga ke peringkat tertinggi.

Pelajar meluahkan rasa ketidakpuasan mereka menerusi proses pengundian dalam pemilihan MPP. Walaupun barisan kabinet proaspirasi masih menguasai kebanyakan MPP, namun majoriti kerusi dimenangi pada sesi kali ini menunjukkan penurunan.

Proses penamaan calon dan mengundi bermula Oktober tahun lalu membabitkan 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dengan didahului Universiti Pendidikan Sultan Idris dan berakhir di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), minggu lalu.

Satu daripada 20 IPTA dimenangi barisan kabinet promahasiswa iaitu UIAM dengan memperoleh 19 daripada 24 kerusi yang dipertandingkan, manakala dua kerusi lagi dimenangi masing-masing satu calon bebas dan proaspirasi.

Keputusan bagi dua lagi kerusi iaitu Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu di kampus UIAM, di Kuantan yang terpaksa ditangguh sehingga 29 Januari lalu berikutan bantahan kerana berlaku kekeliruan pada identiti calon juga menyaksikan penguasaan promahasiswa.

Pada pemilihan kali ini juga, barisan promahasiswa hampir menguasai kabinet MPP Universiti Malaya (UM) apabila mereka memenangi 19 daripada 41 kerusi yang dipertandingkan. Sebanyak 20 kerusi dimenangi proaspirasi dan dua lagi calon bebas.

Seperti tahun sebelumnya, proses pemilihan di universiti tertua itu berlaku kekecohan antaranya dakwaan wujud pengundi hantu hingga menyebabkan proses pengundian di Kolej Kediaman ke-12 terpaksa menjalani undian semula.

Kekecohan tahun ini tercetus berikutan tersebarnya fitnah mendakwa Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) UM, Prof Madya Datuk Dr Azarae Idris merasuah calon tertentu.

Begitu juga di Universiti Teknologi Malaysia, promahasiswa memenangi 10 daripada 45 kerusi yang dipertandingkan iaitu meningkat 100 peratus berbanding lima kerusi pada sesi pemilihan sebelumnya.

Suasana politik di UKM juga sudah menampakkan aliran sama di mana 'suara mahasiswa' lebih nyaring tahun ini apabila memenangi 12 daripada 33 kerusi yang dipertandingkan termasuk tiga daripadanya dimenangi tanpa bertanding berbanding tahun sebelumnya (hanya empat kerusi).

Pada Oktober lalu, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron, berkata semua IPTA diberi kebebasan menentukan tarikh pilihan raya kampus masing-masing bagi memilih ahli MPP sesi 2008/2009 berikutan kekangan termasuk pelajar berdepan minggu peperiksaan dan apungan (ulang kaji) yang menyebabkan pemilihan itu tidak dapat dijalankan serentak.

Namun ia (kuasa autonomi yang diberikan) tidak diikuti dengan membenarkan pelajar bertanding atas nama kepartian, jadi tidak timbul untuk pro atau menyebelahi sesetengah pihak dan sudah tentu gelaran 'calon bebas' langsung tidak wujud jika semua calon bertanding secara persendirian.

Namun, seperti sudah 'terbiasa' dengan pemilihan tahun sebelumnya serta tempias politik luar, pelajar IPTA tempatan tetap menjadikan pilihan raya kampus dengan membawa gelaran promahasiswa, proaspirasi atau calon bebas sebagai tradisi kepada calon yang bertanding.

Diminta mengulas mengenai kemerosotan majoriti kemenangan bagi pihak proaspirasi Idris ketika dihubungi baru-baru ini berkata, pihaknya yakin, perubahan itu disebabkan pelajar mahukan suara mereka lebih didengari ke peringkat tinggi.

Beliau berkata, pihaknya juga tidak menolak, kemenangan lebih banyak kerusi oleh wakil promahawiswa menunjukkan pelajar semakin matang dan mereka begitu berhati-hati membuat pilihan dan akan mengangkat wakil yang benar-benar layak memimpin.

Bagaimanapun, dia menolak dakwaan perubahan itu mempunyai kaitan dengan suasana politik masa kini kerana pemilihan pelajar dilakukan secara telus dan kemenangan yang diperoleh adalah atas dasar kebolehan pemimpin yang dipilih pengundi yang matang.

Wakil pelajar yang menang kata beliau perlu lebih yakin kerana kemenangan mereka bukan disebabkan sokongan mana-mana parti di luar sana. Ia adalah amanah daripada rakan seperjuangan mereka di kampus dan fakulti.

"Pemimpin pelajar perlu bijak kerana mereka dipilih untuk mewakili pelajar bukan masyarakat umum. Fokus perlu jelas dengan memberi tumpuan kepada kebajikan warga kampus."

"Diharapkan keadaan ini tidak disalah anggap hingga menjejaskan kewibawaan mereka yang sudah dipilih menerusi proses demokrasi," katanya.

Sumber: Berita Harian-02/02/09



Sunday, February 1, 2009

Are You REAL Leader?

Salam mahasiswa. Sekitar jam 10.20 malam, 30 Januari 2009, ana dan sahabat-sahabat MPP UTM yang lain bersama-sama bertolak ke perhentian bas Fakulti Alam Bina (FAB) untuk bergerak ke Putrajaya. Turut bersama dengan kami pada malam itu ialah ahli-ahli Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (PEMADAM) UTM. Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 5 jam itu bermula kira-kira pada pukul 11.00 malam. Beberapa kali bas terhenti enjin menyebabkan kami tidak lena tidur. Sampai di Putrajaya, ana sendiri pening-pening dan hampir termuntah apabila bas tidak henti-henti berpusing di tapak meletak kenderaan kerana pemandu bas tidak tahu di mana hendak memparkir bas. Alhamdulillah, ketika azan Subuh berkumandang, kami berhenti di Masjid Putra untuk membersihkan diri dan menunaikan solat Subuh.

Pukul 7.00 pagi, kami bertolak ke Putrajaya International Convention Centre (PICC) dan mengisi perut dengan sarapan pagi. Selepas sarapan, kami bergerak ke Dewan B, tempat konferens berlangsung. Peserta dari kampus-kampus lain di seluruh negara turut hadir ke konferens tersebut, antaranya dari UiTM Terengganu, UMS, Unimap, UDM, dan lain-lain. Hampir penuh juga dewan itu untuk memuatkan wakil-wakil pelajar dan ahli PEMADAM seluruh Malaysia. Pelbagai video menarik disajikan kepada para peserta sebelum konferens bermula.

Antara peserta terawal masuk ke dewan

MPP siswa

MPP siswi dari kiri: Nadia, Ros, Elda

Sunthar dan Bukhairi

Ceramah Malaysia Bebas Dadah 2015 disampaikan oleh wakil dari PEMADAM Kebangsaan pada pukul 9.35 pagi. PEMADAM merupakan sebuah badan NGO yang proaktif membantu kerajaan mencegah dadah dan berperanan memberi pendidikan untuk mencegah dadah kepada masyarakat melalui sebaran mesej anti-dadah. Dengan bertemakan "Malaysia Bebas Dadah 2015", pihak PEMADAM ingin mengurangkan kadar penagihan dadah di kalangan remaja yang semakin berleluasa. Ana cukup tertarik dengan kata-kata penceramah, "Jangan tanya apa yang orang lain sumbang, tetapi tanyalah apa yang kita nak sumbang." Sebagai mahasiswa berpersonaliti unggul, kita sepatutnya sentiasa berfikir untuk memberi sumbangan kepada masyarakat. Sumbangan yang bagaimana itu, terpulang kepada sejauh mana kita sanggup berkorban. Bukan sahaja dari segi kewangan, malah tenaga kita, ilmu kita juga boleh disumbangkan agar masyarakat lebih sedar akan bahaya dadah. Penceramah turut menyeru mahasiswa bertindak bersama-sama PEMADAM untuk membanteras masalah penagihan dadah di negara ini.

Sesi konferens pagi itu lebih meriah lagi dengan kehadiran Mejar Dr. Faiz Khaleed sebagai penceramah slot "Relationship". Dr. Faiz banyak mengkaitkan pengalaman beliau sepanjang mengikuti latihan angkasawan dalam ceramahnya dan nyata para peserta sangat tertarik dengan ceramah beliau melalui soalan-soalan yang diberikan semasa sesi soal jawab. Beliau menerangkan bahawa tidak semua orang seperti kita, jangan fikir orang lain boleh memahami sesuatu sebagaimana yang kita fahami. Oleh itu, komunikasi berkesan sangat penting sebagai seorang pemimpin. "It's OK to be poyo" menjadi ayat trademark pengerusi majlis selepas ceramah itu.

Ceramah seterusnya adalah berkaitan dengan pengurusan kewangan yang disampaikan oleh Encik Mohamed Akwal Sultan, CEO daripada Agensi Kewangan dan Pengurusan Kredit (AKPK) Bank Negara Malaysia. Beliau banyak menerangkan tentang pengurusan kad kredit dan tips-tips menguruskan kewangan sebelum memperkenalkan AKPK (dan buku Money $ense) kepada peserta. Kesuntukan masa menyebabkan para peserta tidak berkesempatan untuk bertanya soalan kepada beliau, namun beliau sudi menjawab soalan-soalan tersebut melalui e-mail.

Peserta dari UiTM Terengganu tekun mendengar dan menghayati ceramah

Slot ringkas "Attitude" yang disampaikan oleh Encik Amirul Iskandar Mannan merupakan slot terakhir sebelum makan tengahari dan solat. Bagi ana, slot beliau lebih banyak memberi impak kepada peserta kerana pengisiannya yang menarik dan aplikasi yang lebih 'real' dalam kehidupan seharian. "Be positive!" - ana akan ingat sampai bila-bila.

Ana kurang tahu mengenai slot di sebelah petang kerana ana tidak berada di dalam Dewan B selepas Fun Time. Ana menemani seorang sahabat MPP yang kurang sihat di surau muslimah pada petang itu, mungkin keletihan melampau menyebabkan keadaannya menjadi begitu. Apa yang ana dengar daripada sahabat-sahabat lain, ceramah Dr. Maznah Hamid agak menarik.

Ceramah Dr. Maznah Hamid

Fun Time

Fun Time

Petang itu kami bertolak pulang ke kampus pada pukul 6.30 dan tiba di perhentian bas FAB selepas singgah sebentar di bangunan Harta Bina pada pukul 12.00 tengah malam. Penat hingga ada sahabat MPP yang diserang demam pada pagi ini dan ana sendiri kehilangan suara sebenar. Walaupun begitu, induksi MPP tetap diteruskan dan alhamdulillah, sekarang ana menaip di sini.

p/s: Nak tahu tentang induksi MPP? Lain kali ana ceritakan, insya'ALLAH.



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.