Ticker

6/recent/ticker-posts

Latihan, Latihan dan Latihan

Salam mahasiswa. Hari kedua latihan industri di TM Point Bintulu. Ana dan dua orang sahabat lain yang merupakan mahasiswa dari Unimas masih melakukan 'kerja semalam'. Kerja apa? Kami diberi tugas untuk menyusun data pelanggan dalam Microsoft Excel. Data pelanggan yang kadang-kadang berulang dengan akaun yang berbeza. Pengulangan itu dihapuskan supaya nampak lebih sistematik. Petang semalam penyelia kami ingin membawa kami berjumpa dengan pelanggan untuk belajar menangani pelanggan, tetapi tidak jadi kerana sudah lewat petang. Data dan pelanggan mungkin sangat familiar untuk dua sahabat ana itu, tetapi ana agak pelik dengan semua ini. Tiba-tiba ana perlu bergiat dalam bidang pemasaran (Uhuk-uhuk). Mungkin belum tiba masanya lagi, semalam ada juga ana mendengar tentang servis untuk customer jika mereka menghadapi masalah dengan perkhidmatan. Hurm, tunggu dan lihat dulu dalam seminggu ni; bak kata seorang coursemate yang juga LI di syarikat yang sama seperti ana tetapi di daerah berbeza.

Semalam Kak Wani (SUA MPP UTM) menghubungi ana. Beberapa hari lagi Konvensyen MPP IPTA Malaysia akan diadakan, nampaknya ana dan sahabat-sahabat MPP lain yang sedang menjalani latihan industri tidak dapat menyertai konvensyen tersebut. Sedih juga rasanya, bertambah-tambah rasa sedihnya apabila tidak dapat menyertai Minggu Haluan Siswa yang akan datang kerana pada masa itu ana belum pulang dari Sarawak. Kak Wani menjanjikan gambar-gambarnya semasa MHS nanti supaya kami yang tidak dapat turut serta boleh menatapnya (saje nak buat kami jeles la tu~ ;p).

Cuti praktikal selama 2 bulan 2 minggu ini turut menguji latihan amal + latihan iman + latihan dakwah kita wahai sahabat (kata-kata Akhi Zul). Seorang sahabat yang lain pula mengatakan 'jangan biarkan sehari yang kamu lalui tanpa membantu kemenangan Islam' (Ukhti Maliana). Masya ALLAH. Semoga ALLAH tambahkan iman di hati, agar meningkatnya amal dan semakin aktif berdakwah. Doa yang sama juga buat sahabat-sahabat di luar sana. Amiin.

Post a Comment

5 Comments

  1. salam~ sunnah..
    hope sht even tgh training nie..akak doakan awk tabah yer..biasalah.anggap semua tu ibadah..
    yakin boleh!

    ReplyDelete
  2. > angahfarah

    salam~ akak..
    insya'ALLAH..cume risau nanti ms nk wat report, supervisor plik tgk training yg sy dpt..ehehe

    ReplyDelete
  3. salam~
    xpe2..biasalah if training kita lari sket dr skop kita blaja..itu pun ilmu kan..xpe2...bykkn doa yer..~

    ReplyDelete
  4. > angahfarah

    hehe..xpe2..skurang2nye, training ni mbuka mata sy ntuk cuba amek business management lak nnti. heheh

    ReplyDelete
  5. sangat berbeza cara penulisan sunah dulu dan sekarang.. :-)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com