BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, May 5, 2009

Ukhwah Fillah

Salam. Penat. Tulang belakang ana diuji dengan begitu banyak bebanan sejak jam 11 lebih malam tadi hingga ke 1.30 pagi ini. Bebanan apa? Semuanya barang-barang terkumpul sejak tiga tahun yang lalu, sejak mula-mula masuk ke UTM. Barang-barang itu berhijrah ke side B blok ana dengan bantuan seorang sahabiah. Pejam celik pejam celik, sudah 3 tahun ana berada di sini, dan semester hadapan ana akan bergelar pelajar tahun 4 Sarjana Muda Kejuruteraan (Elektrik-Telekomunikasi).

Esok, iaitu hari ini, ana akan bertolak ke KL. Alhamdulillah, perjalanan yang pada mulanya dijadualkan bermula pada pukul 10 pagi ditukar ke selepas Zohor oleh sahabiah yang memiliki kereta. Sempatlah ana bersua muka dengan sahabat-sahabat yang bakal grad semester ini dan lebih penting lagi, ana boleh merehatkan tulang belakang (sehingga ke pagi nanti) daripada terus berulang-alik mengangkut barang-barang ana ke stor side sebelah. Sedikit sahaja lagi barang-barang yang tinggal untuk ana pindahkan ke stor setelah matahari naik nanti.

Mengenangkan semester kedua yang telah berakhir ini, ana menjadi antara sahabat yang agak moody beberapa hari ini. Mengapa 'antara'? Kerana ana lihat agak ramai sahabat di sekeliling ana juga nampak moody kerana PSM yang masih belum selesai. Kasihan pula ana melihat mereka yang bakal grad tetapi masih ada banyak urusan yang perlu diselesaikan. Ana pula kenapa perlu moody? Entahlah, mungkin agak moody pada petang tadi kerana paper terakhir kurang meyakinkan ana untuk mendapat gred yang cemerlang, mungkin kerana tidak berpeluang untuk meluangkan masa keluar bersama sahabat-sahabat seperti yang dirancang, mungkin kerana malam tadi ada begitu banyak 'lorong' yang perlu ana pilih dengan betul dan tepat hingga ana tidak mahu memikirkan kesemuanya sekaligus (teruknya), atau adakah ana bersedih kerana ana bakal berpisah dengan sahabat-sahabat yang sudah tiga tahun bersama-sama dengan ana mengharungi perjuangan di kampus?

Ya, itu jawapan yang lebih kuat berbanding dengan yang lainnya. Bakal berpisah dengan sahabat yang telah bersama-sama meredah jalan perjuangan menimbulkan rasa senak di hati. "Ya ALLAH, ana sayangkan mereka, jangan pisahkan kami!" Astaghfirullah. Siapa ana untuk meminta sedemikian kepadaNYA sedangkan ini ketentuan dan satu kemestian? Setiap yang bertemu pasti akan berpisah! DIA telah menentukan bahawa kami akan berpisah semester ini, pada semester kedua tahun lepas juga begitu, pada tahun akan datang pula siapa tahu mungkin adik-adik ana pula akan bersedih dengan perginya ana meninggalkan mereka. Benarlah, ukhwah itu indah jika bertemu dan berpisah kerana ALLAH. Ya ALLAH, sebak hati ana memikirkannya.

Sahabat, sudah terlalu banyak yang kita lalui bersama, adakah selamanya kenangan ini akan terus terukir di memorimu? Adakah saat-saat indah ketika bersama itu akan berulang lagi untuk kedua, ketiga dan keempat kalinya? Patah tumbuh, hilang berganti, tetapi adakah yang menggantikan itu akan sama dengan kalian yang meninggalkan?

Sahabat, ketahuilah diri ini sangat menyayangimu, hati dan jiwa ana sangat mendambakan mawaddah dan rahmah yang ALLAH limpahkan ke atas ikatan ukhwah ini. Selamanya memori yang semakin menjauh dengan merangkaknya masa akan terpahat di kotak ingatan kami yang tinggal di sini. Perjuangan ini akan diteruskan, dan apa yang kami harapkan adalah doa kalian yang tidak putus-putus mengiringi perjalanan. Dan kami di sini juga akan terus mendoakan kalian agar tidak menjauh dari jalan yang kita pilih bersama ini. Semoga ALLAH sentiasa melindungi orang-orang yang istiqamah berjuang di jalanNYA. Amiin.

Buat sahabat-sahabat yang bakal grad, lirik dan video nasyid di bawah khas untuk antum. Selamat menghayatinya.


Cebisan Kenangan
Album : Kiasan Naluri
Munsyid : Amar
http://liriknasyid.com

ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga
meski pun kini kita terpisah demi kasih-Nya
namun cebisan kenangan kita
sentiasa bermain di bayangan mata
detik waktu yg berlalu
menjadi memori kau dan aku

sewaktu kita bersama saling setia menimba ilmu
tanpa mengenal erti penat jemu
igatkah kau lagi
kita bersama memijak onak duri
di tanah gersang mengutip semangat suci
kini segalanya tersurat dalam sanubari

bersabarlah dengan ketetentuan-NYA
ada rahmat yg tersembunyi
bertemu berpisah kerana ALLAH
lumrah kehidupan insan beriman
moga saat nan indah
ku harap berulang lagi

P/S: Coretan khas buat Bunda, Nabila, Syida dan Izzah. Hidup untuk mencari ketenangan; telah lama dicari, damai itu ana temui dalam diri antunna. Ukhwah fillah abadan abada.


7 comments:

Hafiz El Hilmi said...

tarbiah2...hee~

Siti Hasunah Mohammad said...

> Hafiz El Hilmi

part yg mane?

sRikaNdi said...

salam...
akak,salam sayonara...
sbnarnye skrg ni pun xsetel lg psm...
da xlarat da sbnarnye ni...
da penat da nangis..(T.T)
nanges sbb psm
nanges sbb bpisah dgn kawan2
paling sdey nk tggalkn semua yg sy lalui dan kumpul sbgai warga 's24'
mntak maaf atas semuanye...
halalkn juga sgala yg akak bg sy mkn minum...
halalkn juga masa akak yg sy amek utk sme2 wat bnde2 tah pape kdg2 tu...
tp jgn anggap ape yg kte wat 2 satu bnde kosong,tapi sebaliknye itulah penyubur hati kita...itulah sbnarnye yg mngikat hati untuk lebih mcintai shbt2 kerana Allah...
syg akak slalu ^_^
jgn sdey2 ye...
sy pun da rse cam nk nanges plak...huhu
muge akak lbeh kuat dlm pjuangan akak dlm MPM (bukan MPP..hehe)
akak buleh!!hoyey~

bila cinta kerana Allah,
berpisahnya tidak gelisah...
bila rindu kerana Yang Satu,
bertemunya pasti yak jemu...
ukhuwah itu indah bila bertemu dan berpisah kerana Allah...

salam ukhuwahfillah,pnuh mahabbah
-peace-

Siti Hasunah Mohammad said...

> sRikaNdi

salam nabila...huhu..
sdeynye bc komen nabila..
xpe, bykkn bsabar dgn psm ye..jgn nanes2, nnti x cumil~

hu..skang pn da rindu sgt kat nabila...

"...halalkn juga masa akak yg sy amek utk sme2 wat bnde2 tah pape kdg2 tu..."

err..ape bende2 tah pape tu ye? ;p

sRikaNdi said...

hoho xde la tah pape sgt...
dlu kn kte slalu kuar ptg2 g bazar...huhu
pastu tgk citer hantu...hihihihi
aritu tgk citer hantu 'coming soon' dgn ros n ana...
pastu teringan kt akak...
asyik sbut psl akak jer...
msti akak tsedak kt umah 2 kn?hehe
wuhuhu..sdey~

akak,psm sy xsetel lg...
penat sgt nih...
susah btul nk cari lctrer sy 2...huhu
ade lg bnde kne edit..
dlu xde plak suruh edit...
ttbe skrg kne edit plak...
adoila....
akak doakn sy eh...

syg akak sokmo..huhu

Siti Hasunah Mohammad said...

> sRikaNdi

huhu..nnti sape nk bawak akak p bazar lg? sdihnye..
nnti sape nk teman akak tgk cite hantu smbil tutup muke? uhuk2
bukan tersedak je, siyes smpai tmuntah2 kat umah..tp sbb alergi la, bkn sbab nabila, ana n ros sbut nm akak. eheh.

cyan nabila..xpe2, jgn lupa buat solat hajat, smoga ALLAH permudahkan urusan nabila...
mgkn lecturer tu syg sgt nk bg nabila blik umah, pasni da x dpt jumpe nabila da..hehe

insya'ALLAH..doakan akak yg tgh LI ni gak.. =)

maszull said...

salam sunah ...semoga berjaya dlm mengejar cita2 yer...:)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.