BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, September 27, 2009

Lagi Isu Nabi Palsu

KOTA KINABALU 26 Sept. - Polis sedang menyiasat kes kematian seorang lelaki tempatan yang mayatnya ditemui dibalut di dalam sebuah beg plastik selama 13 bulan di sebuah rumah di Taman Kobusak Villa di Penampang dekat sini.

Ini berikutan, Ching Chi Vui yang merupakan ketua sebuah kumpulan keagamaan 'Benevolent Missionary Association' dikatakan mengaku dirinya nabi dan mendakwa akan hidup semula.

Justeru, dia telah mewasiatkan kepada pengikutnya supaya tidak mengkebumikan mayatnya.

Polis yang melakukan serbuan di rumah itu menemui dua beradik wanita sedang berdoa supaya mayat mangsa kembali hidup.

Mayat mangsa yang dibalut kemas dengan plastik diletakkan di tengah ruang tamu rumah berkenaan.

Difahamkan setakat ini polis telah menahan tiga wanita berumur di antara 26 dan 44 tahun berasal dari Tawau bagi membantu siasatan.

Penghuni rumah itu juga dikatakan tidak menjelaskan sewa tertunggak kira-kira RM20,000 malah bekalan elektrik dan air telah dipotong kerana gagal menjelaskan bil.

Seorang jiran yang enggan dikenali berkata, dia sering mendengar suara seperti orang berdoa dari rumah itu pada waktu malam.

Sementara itu Ketua Polis Penampang, Deputi Supritendan Madang Usat ketika dihubungi mengesahkan kes itu tetapi enggan mengulas.

Sumber: Utusan Malaysia

Semakin ramai yang mengaku nabi di akhir zaman. Belum lagi masuk isu murtad. Kita sudah tiada Saidina Abu Bakar untuk mengetuai gerakan memerangi golongan ini, tetapi sebagai individu Muslim, kita memegang amanahnya untuk terus berdakwah menegakkan kalimah ALLAH di muka bumi. Teruskan perjuangan, semoga ALLAH sentiasa memberi pertolongan. Ameen.

P/S: Bila google di internet, terjumpa Benevolent Missionary Association ni pusatnya di Filipina. Teringat zaman Kristianisasi...



Jom Baca!

Salam 8 Syawal. Alhamdulillah, semalam sempat juga keluar dengan adik lelaki ana sebelum kami sama-sama pulang ke kampus masing-masing pada hari ini. Mulanya hendak membeli bahan-bahan untuk membuat kek lapis, panjang pula kaki ini melangkah ke Popular, sebuah kedai buku di Parkcity Mall Bintulu. Seperti biasa, hati yang tidak dapat melihat buku-buku menarik terus merembat beberapa buah buku sebagai bekalan pulang ke kampus selain daripada kek-kek lapis yang dipesan awal oleh sahabat-sahabat. Ana dan adik ana berada agak lama juga di situ untuk membelek-belek buku yang ada dan akhirnya inilah tiga buah buku yang ana beli.

Tajamkan daya fikir dengan buku berbahasa Inggeris tulisan Rustam A. Sani. RM 27.50

Novel karya anak Johor yang kini belajar di Jordan, sebaya adik ana, Syauqi. Baru beberapa helaian dibaca, dah nampak indahnya jalan ceritanya. RM 20.00

Singkap peribadi, pengalaman dan sejarah tokoh-tokoh yang pernah menoreh sejarah dengan tinta emas, sesuai untuk pencinta-pencinta harakah Islam. RM 27.50

Mulanya ana teringin nak beli buku yang dari dulu ana nak beli: "Saya Pun Melayu" karya Zaid Ibrahim, tetapi tergerak pula nak beli tiga buah buku di atas. Tangguh lagi la nak memilikinya. Insya'ALLAH lain kali.


Syauqi pula membeli novel berbahasa Inggeris bertajuk New Moon. Erm, pertama kali juga melihat dia membeli buku untuk dirinya. Alhamdulillah, ALLAH kurniakan minat untuk membaca kepada adik-adik ana. Semoga bacaan bermanfaat dijadikan panduan setelah Al-Qur'an menjadi pedoman. Ameen.


Saturday, September 26, 2009

Apabila Sahabat-sahabat Bercerita tentang Baitul Muslim

Salam 7 Syawal. Sudah 7 hari Syawal menenami kita setelah Ramadhan berlalu pergi. Entah kenapa Syawal ini begitu banyak cerita tentang perkahwinan meniti di bibir-bibir sahabat malah di facebook-facebook dan blog-blog. Sejak sebelum Syawal bukan tidak ada yang membawa isu ini, tetapi menjelang Syawal ini semakin hangat pula isunya. Sedar tidak sedar sebenarnya semuanya telah dewasa, memang sudah sampai masanya untuk berfikir tentang rumah tangga. Bak kata mak ana semasa 'sesi perbincangan' bersama adik-adik malam tadi; "da 20 lebih, memang da kena kahwin." Sepupu ana, Kak Dahlia pula melangsungkan perkahwinan pada hari ini. Dan ramai juga senior-senior dan saudara mara sahabat yang melangsungkan walimah Syawal ini. Antara blog sahabat yang bercerita (sebelum dan semasa Syawal):

Akh Hafizul Hilmi
Akh Ishack 1
Akh Ishack 2
Akh Amin Hamami
Akh Zulhilmey

Dan lebih banyak di facebook-facebook. Tergelak juga ana apabila ada sahabat yang mengandaikan bahawa ini adalah penangan daripada ketupat dan lemang di hari raya kali ini. Ada juga sahabat yang "takut" untuk memikirkan tentang Baitul Muslim kerana masih belum bersedia untuk memikirkannya. Bermacam-macam ragam sahabat apabila berbincang mengenai Baitul Muslim. Bercakap tentang Baitul Muslim sebenarnya membawa diri kita menilai kebersediaan kita untuk menghadapi hari muka. Sudah cukupkah persediaan diri untuk menerima teman sehidup semati? Yang soleh & solehah dicari, tetapi adakah diri sendiri telah menjadi soleh & solehah? Bak kata seorang sahabat; "tepuk dada, tanya iman."

Biarlah persoalan-persoalan itu dijawab di dalam hati antum sendiri. Ingin ana kongsi dua gambar di bawah sebagai renungan...



P/S: Selamat pengantin baru buat Kak Dahlia. =)


Wednesday, September 23, 2009

Taklimat "How To Get Yourself Employed"

Kepada semua pelajar tahun akhir yang berada di semester akhir FKE

Taklimat Program Degree ++
Tarikh & Hari: 19 Oktober 2009 (Isnin)
Tempat & Masa: DK4, Blok P19, Jam 9.00 pagi
Kehadiran adalah diwajibkan beserta RM30 untuk pendaftaran Kursus "How To Get Yourself Employed"


Monday, September 21, 2009

Mahar Cinta Syawal


Dari medan Ramadan sepenuh perjuangan
Terpamir ketulusan jiwa, kemurnian hati,
kecerdasan fikiran, ketangkasan tindakan…
Ukir semurni tadbir
Tagih sesuci takdir

Dari takbir Syawal seluruh kemuliaan
lambang satu kemenangan
mengatasi kejahatan diri dalaman
menangani angkara musuh luaran
kembali ke fitrah…
kembali kepada Allah!

Hitung syukurmu di istana rahmat-Nya
Renung sukarmu di penjara dosa-dosa
Moga keberkatan Ramadhan…
Agar Kemuliaan Syawal…
Menjadi mahar seorang hamba…
untuk melamar cinta Tuhannya!

Karya: Ustaz Pahrol M. Juoi
Madah Hati di Aidilfitri


Coretan 2 Syawal

Salam aidilfitri. Alhamdulillah, hari ini sudah dua hari umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri. Sudah dua hari Ramadhan meninggalkan kita, sudah dua hari juga syaitan dilepaskan daripada belenggu. Yang nyata, bulan Syawal yang menyusul selepas Ramadhan menguji kita sebagai hambaNYA dalam mengawal nafsu dan "meng'control' perut" (bak kata Akhi Amin Hamami). Berbagai-bagai juadah dan kuih raya yang terhidang di setiap rumah yang dikunjungi pasti mengundang selera apatah lagi pada hari (dan bulan mungkin) kebesaran umat Islam di seluruh dunia ini. Yang penting, berpada-padalah mengisi perut dan jangan dilupa bahawa perut itu rumah bermacam-macam penyakit.

Bukan sahaja nafsu makan, nafsu membawa kereta untuk pulang ke kampung halaman juga perlu dikawal agar tidak terjadi perkara-perkara yang tidak diingini. Hingga ke hari ini, sudah 114 kematian dicatatkan akibat kemalangan jalan raya sejak Ops Sikap dilancarkan lebih seminggu yang lalu. Ingatlah insan-insan tersayang yang menunggu di kampung halaman, dan ambil iktibar daripada statistik ini agar tidak terbabas dalam perjalanan kembali setelah puas beraya nanti.

Dalam kita mengadakan rumah terbuka sempena Aidilfitri ini juga, hendaklah berpada-pada agar tidak berlaku pembaziran. Innal mubadziriin kaanu ikhwaana syayatiin. Bukan sahaja rumah terbuka, malah dari segi perhiasan rumah, lampu raya berapa banyak nak pasang, rancangan TV berapa jam nak tonton, wayang Jin Notti perlu tengok ke tak di Hari Raya, perlu beli mercun banyak-banyak atau tak, dan macam-macam lagi. Dari segi kek lapis pula, perlu buat banyak-banyak tak, bimbang tak ada yang nak habiskan. Kalau ada, erm..boleh la..=)

Banyak perkara yang berlaku pada Hari Raya, tetapi tidak semua dapat diconteng di sini. Dalam ter'uhuk-uhuk' menyambut raya, ana mohon agar sahabat-sahabat doakan ana cepat sembuh daripada batuk yang menyerang. Erm...Sambung cerita lain kali, ada tetamu datang ke rumah. Salam Aidilfitri, maaf zahir dan batin...=)


Wednesday, September 16, 2009

Surat Cinta untuk Anak-anak...

Salam wa rahmatullahi wa barakatuh…

Adik-adik yang akak kasihi kerana ALLAH, apa khabar iman antunna di malam-malam terakhir Ramadhan? Mungkin sudah terlalu lewat untuk akak mengajak adik-adik mengejar Malam Seribu Bulan, tetapi tidak terlalu lambat untuk akak terus memberikan kata-kata semangat agar adik-adik istiqomah mengimarahkan malam-malam terakhir Ramadhan ini, yang tinggal beberapa hari sahaja lagi.

Macam mana nak penuhkan malam-malam terakhir? Betul ke Lailatul Qadar belum datang lagi? Ke dah berlalu? Hanya ALLAH Maha Mengetahui dan hanya ALLAH tempat segala pergantungan. Kita sebagai hamba perlu meletakkan segala kepercayaan dan tidak ragu-ragu dengan janji ALLAH untuk hamba-hambaNYA yang yakin akan kebenaranNYA. Ingat lagi surah al-Ikhlas yang kita sentuh dalam usrah Tauhid?

1. Katakanlah: “DIA lah ALLAH, yang Maha Esa. 2. ALLAH adalah Tuhan yang bergantung kepadaNYA segala sesuatu. 3. DIA tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. 4. Dan tidak ada seorang pun yang setara denganNYA. [al-Ikhlas: 1-3]

Inilah pokok pangkal aqidah, revise balik nampaknye... Dalam ayat pertama, terbukti hanya ALLAH puncak kepercayaan. Segala sesuatu ini adalah ALLAH yang menciptakan, maka hanya kepada ALLAH tempat bergantung. Mustahil DIA beranak, yang memerlukan anak hanyalah makhluk bernyawa yang mengkehendaki keturunan yang akan melanjutkan hidupnya. Lailatul Qadar itu juga ciptaanNYA, beruntung kita sebagai umat Islam; dapat mengecapi kemanisan malam Lailatul Qadar yang manisnya seumpama seribu bulan terasa. Tetapi yang mampu merasai manisnya Lailatul Qadar itu bukan semua, hanya orang-orang yang percaya tanpa rasa ragu-ragu kepada ALLAH dan RasulNYA sahaja yang akan merasakannya seperti dalam surah al-Hujurat ayat 15.

15. Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada ALLAH dan RasulNYA, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan ALLAH. Mereka itulah orang-orang yang benar. [al-Hujurat: 15]

Sebagai seorang Muslim, kita sewajarnya meletakkan keyakinan yang tinggi kepada ALLAH dan RasulNYA. Muslim juga manusia, kita punya akal yang boleh menimbang dan memilih kebenaran, kita punya fikiran waras untuk menjauhi kesesatan. Barangsiapa menolak segala perlanggaran batas dan beriman kepada ALLAH, maka sesungguhnya telah berpeganglah dia kepada tali yang amat teguh, yang tidak akan putus selama-lamanya. Ingat tak ayat ni? Dalam usrah Aqidah kita ada bincangkan, aqidah itu seperti apa? 

256: Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam). Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Taghut dan beriman kepada ALLAH, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus; dan ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [al-Baqarah: 256]

Jadi adik-adik yang disayangi, janganlah kita biarkan Taghut menguasai hati, fikiran dan tindakan kita. Di bulan Ramadhan yang mulia ni, biarpun syaitan yang merupakan Taghut paling utama telah dirantai olehNYA, jangan lupa Taghut-taghut yang lain yang mungkin secara tidak sedar kita puja hingga menjauhkan kita daripada ALLAH. Bulan Ramadhan yang kian berakhir, bakal kita tangisi kerana akan terlepaslah semua syaitan dan tidak lagi kita berpeluang untuk memfokuskan pengabdian kepada ALLAH seperti selama beberapa minggu yang lalu. Bulan Ramadhan yang tinggal beberapa hari sahaja lagi, bakal kita tangisi kerana masa hadapan belum tentu lagi buat kita, hanya ALLAH yang Maha Mengetahui adakah kita cukup masa dan peluang untuk mengecap Ramadhan akan datang.

Oleh itu, yok adik-adik akak yang cumil-cumil~ kita imarahkan malam-malam terakhir Ramadhan ni dengan memperbanyakkan amalan sunat...Jangan lupa Qiamullail, sujudlah kepada ALLAH di sepertiga malam, pada waktu itu, doa kita paling makbul terutama di bulan Ramadhan ni... Ok adik-adik, selamat hari raya, maaf zahir batin....Jangan lupa puasa sunat 6 hari tau~ nanti akak cek balik UTM :p

Wassalam...


Wednesday, September 9, 2009

Al-Qur’an Pemberi Syafaat di Akhirat


“Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Qur'an menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Al-Baqarah: 185)

Alhamdulillah, sedar tidak sedar, kita sudah pun berada di pertengahan bulan Ramadhan yang penuh berkat dan kemuliaan. Sebagaimana yang kita ketahui, dalam bulan yang penuh dengan rahmat dan keampunan ini, telah terjadinya satu peristiwa yang penting dan bersejarah, iaitu turunnya ayat suci Al-Qur’an yang pertama dan kemudiannya secara berperingkat-peringkat kepada Rasulullah s.a.w yang kita kenali sebagai Nuzul Al-Qur’an. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Rasulullah s.a.w ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Turunnya kitab suci ini telah membawa cahaya perubahan kepada kehidupan manusia daripada kehidupan jahiliyyah dan sesat kepada kehidupan yang beriman dan mulia.

Al-Qur’an merupakan mukjizat Rasulullah s.a.w yang paling agung dan menjadi panduan kepada umat Islam sehingga ke hari ini. Al-Qur’an telah dijanjikan oleh Allah sebagai kitab yang terpelihara hingga ke hari kiamat. Tidak ada makhluk Allah yang dapat mencabar keagungannya dari segala segi mahupun menokok-tambah atau mengubah kandungan Al-Qur’an seperti dalam firman-Nya:

“Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Qur'an ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan sebanding dengannya walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri.” (Al-Israa’: 88)

Islam menggalakkan umatnya supaya melazimkan diri membaca Al-Qur'an kerana membaca Al-Qur'an adalah amalan yang sangat mulia, lebih-lebih lagi dalam bulan yang mulia ini. Dengan amalan yang sedemikian, akan menambahkan lagi ganjaran dan rahmat Allah s.w.t serta mendapat syafaat (pertolongan) pada hari akhirat kelak, sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w maksudnya:
“Dari Abi Umamah Al-Bahili berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Bacalah oleh kamu Al-Qur'an kerana sesungguhnya Al-Qur'an itu akan datang pada Hari Kiamat memberi syafaat (pertolongan) kepada pembacanya”. (Riwayat Al-Imam Muslim)

Walau bagaimanapun, dengan pemodenan kehidupan yang berlaku setiap kali meningkatnya tahun, dekad, dan abad, dunia Islam semakin kekurangan jiwa-jiwa yang celik Al-Qur’an. Al-Qur’an hanya dibaca apabila tiba bulan Ramadhan dan kadang-kadang dalam majlis Khatamal Al-Qur’an ketika kenduri perkahwinan. Sangat sedikit yang membaca Al-Qur’an pada masa-masa yang lain; selepas setiap waktu solat, sebelum tidur, semasa menunggu bas, semasa menunggu kedatangan pensyarah, dan banyak lagi masa-masa terluang yang selalunya dibazirkan untuk perkara-perkara kurang bermanfaat.

Ke mana menghilangnya generasi Al-Qur’an? Yang siang dan malamnya dihiasi dengan taranum dan tadabbur Al-Furqan, masa-masa lapangnya digunakan untuk mengkaji Kalam Allah dan setiap saat dalam hatinya menghafaz ayat suci Kitabullah. Kebanyakan umat Islam kini yang mengaku Muslim tidak begitu menghayati Al-Qur’an berbanding buku-buku sejarah dan Sains nukilan karyawan Barat, sedangkan Al-Qur’an sejak turunnya telah mengisahkan pelbagai sejarah kehidupan manusia dan ilmu Sains yang akhirnya pada zaman ini diiktiraf oleh saintis-saintis Barat. Sebagai Muslim, sepatutnya Al-Qur’an itulah menjadi rujukan pertama sebelum buku-buku selainnya, tetapi pada zaman yang hampir kiamat ini, Al-Qur’an seakan-akan diletakkan di tempat keempat, kelima mahupun yang terakhir sebagai tempat rujukan. Manusia hampir terlupa bahawa antara tanda-tanda besar kiamat adalah hilangnya tulisan Al-Qur’an dari mashaf dan daripada hati umat Islam.

Oleh itu, sebagai hamba Allah yang tahu, sudah menjadi tanggungjawab kepada saudara seagama yang lain untuk mengajarkan Al-Qur’an dan hal-hal mengenainya. Ibu bapa mengajarkan anak-anak, abang dan kakak mengajarkan adik-adik, sahabat mengajarkan sahabat, pendek kata, yang tahu mengajarkan yang tidak tahu. Bagi yang tidak tahu membaca Al-Qur’an, adalah disarankan agar berusaha bersungguh-sungguh untuk mempelajarinya kerana pada masa ini banyak kemudahan yang telah disediakan, antaranya kelas-kelas Al-Qur'an di masjid-masjid, CD-CD belajar Al-Qur’an, dan sebagainya.

Sesungguhnya pahala dan berkat bukan hanya akan diperolehi oleh mereka yang membaca Al-Qur'an, tetapi juga akan diperolehi oleh orang yang mendengar bacaan Al-Qur'an. Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-A'raaf ayat 204 maksudnya:

“Dan apabila Al-Qur'an itu dibacakan maka dengarlah akan dia serta diamlah supaya kamu beroleh rahmat”.

Maka, apabila Al-Qur'an dibacakan terutamanya di Majlis-majlis Peraduan Al-Qur'an, Tadarus Al-Qur'an, Khatam Al-Qur'an dan sebagainya, adalah elok kita diam dan mendengar bacaan Al-Qur'an agar kita dapat menghayati dan memahami maksud yang terkandung di dalamnya. Perbuatan sedemikian adalah dikira ibadat dan akan mendapat pahala dari Allah S.w.t.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama merebut peluang untuk melipat-gandakan amalan dengan membaca dan menghayati Al-Qur’an, lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan ini. Semoga kita semua tergolong dalam orang-orang yang menerima syafaat, rahmat dan berkat daripada Allah s.w.t di dunia dan di akhirat. Amiin.

Salam Nuzul Al-Qur'an.

Siti Hasunah Binti Mohammad,
Fakulti Kejuruteraan Elektrik.


Saturday, September 5, 2009

Surat Cinta Dari Langit

Salam mahasiswa. Jom ramai-ramai mengimarahkan majlis ilmu dan iftar di MSI ahad ini. Semua dijemput hadir.


A Short Islamic Cartoon About Marriage



Salam Ramadhan. Saja nak kongsi video menarik dengan pembaca di bulan Ramadhan yang mulia. Banyak lagi yang dia hasilkan, boleh cari kat Youtube dengan gelaran nama queenofgrungedom


Thursday, September 3, 2009

Hati Yang Berbunga-bunga

Salam mahasiswa. Coretan kali ini tidak lain tidak bukan adalah untuk berkongsi perasaan berbunga apabila membaca berita-berita terkini di dada akhbar. Jarang-jarang sekali hati ini menguntum senyum apabila membaca berita-berita yang dipaparkan oleh media, sangat mantaplah isi berita yang menyebabkan diri ini tersengih sendiri.

Alain Robert - salah seorang manusia ciptaan ALLAH yang sangat berpegang kepada matlamat yang ingin dicapai dengan mengambil kira segala risiko yang bakal dihadapi. Itu apa yang ana lihat pada dirinya. Siapa dia Alain Robert? Bagi yang mengikuti perkembangan negara pasti mengenali Spiderman Perancis ini. Robert digelar Spiderman Perancis kerana hobinya adalah memanjat bangunan pencakar langit di setiap negara yang dikunjunginya. Baru-baru ini, Malaysia agak kecoh dengan tindakan Robert menawan puncak Menara Berkembar Petronas yang setinggi 452 meter.

Kenapa ana tersengih sendiri apabila membaca berita ini? Kerana tidak ramai orang sepertinya, yang sanggup mengambil risiko dituduh melanggar peraturan untuk mencapai matlamat. Ana percaya Robert sudah maklum bahawa dirinya bakal ditangkap kerana sebelum ini pun dia pernah dihalang untuk memanjat bangunan yang sama sebanyak dua kali. Namun, dia didapati tidak membawa bahaya kepada negara kerana masuk sebagi pelancong tanpa menggugat keselamatan negara lau dibebaskan dengan denda RM 2,000. Robert nyata tidak kisah ditangkap malah dikenakan bayaran, asalkan impiannya selama 12 tahun lalu itu tercapai walaupun tidak tidur lena di dalam lokap semalaman. Berapa ramai lagi yang sepertinya? Kalau Robert yang melakukannya hanya kerana keseronokan semata-mata sudah mampu menguntum senyum di hati, mungkin kemunculan yang lain akan lebih memekarkan kuntuman bunga di hati ini kalau dilakukan untuk matlamat yang lebih baik di jalanNYA.

Isu kedua yang menyebabkan ana tersenyum adalah isu kepala lembu. Mungkin tidak perlu dibincangkan lagi kerana sudah nyata lagi bersuluh isu itu hampir selesai dengan tindakan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencabar mana-mana pihak mencari tapak kuil yang baru untuk menggantikan tapak kuil asal di Seksyen 23, Shah Alam. Cumanya, ana kebingungan kerana satu pihak mengatakan tindakan itu menghina agama Hindu, manakala satu pihak lagi mengatakan tindakan tersebut bukan bertujuan untuk menghina mana-mana agama kerana lembu bukan lambang Tuhan mana-mana agama, tetapi sebagai tanda protes kepada kerajaan semata-mata. Hurm, mana satu yang dipegang? Pembaca yang ingin tahu lebih lanjut mengenainya bolehlah mencari artikel ini melalui mana-mana media secara online. Contohnya:

Kepala lembu protes terhadap kerajaan negeri
Kementerian pandang serius isu jejas keharmonian

Isu ketiga adalah mengenai Konsert Jelajah MLTR yang bakal diadakan (atau bakal dibatalkan) pada 5 September 2009, iaitu Sabtu ini. Mungkin pihak penganjur terlepas pandang bahawa sekarang ini bulan Ramadhan dan Malaysia adalah negara Islam mengikut perlembagaan. 24 Ogos 2009, Dewan Pemuda PAS telah menggesa kerajaan untuk membatalkan konsert tersebut kerana dilihat menghina umat Islam di bulan Ramadahan. Baru-baru ini, Datuk Jamil Khir Baharom pula menggesa pihak penganjur untuk mengambil kira sensitiviti umat Islam sebelum membuat keputusan untuk meneruskan konsert itu yang dicadangkan untuk diadakan di Genting Highlands Sabtu ini. Jika Menteri di Jabatan Perdana Menteri pun telah bersuara, adakah pihak penganjur masih berdegil mahu meneruskan konsert? Bagaimana agaknya tindakan kerajaan jika perkara ini berlaku dan kesannya selepas ini kepada pihak MLTR?

Wallahu'alam.

Teruskan 'mencaknakan' diri anda dengan isu semasa~

Selamat menjawab Test 1 Engineering Economics kepada sahabat-sahabat yang mengambil mata pelajaran ini pada semester ini.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.