BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, September 26, 2009

Apabila Sahabat-sahabat Bercerita tentang Baitul Muslim

Salam 7 Syawal. Sudah 7 hari Syawal menenami kita setelah Ramadhan berlalu pergi. Entah kenapa Syawal ini begitu banyak cerita tentang perkahwinan meniti di bibir-bibir sahabat malah di facebook-facebook dan blog-blog. Sejak sebelum Syawal bukan tidak ada yang membawa isu ini, tetapi menjelang Syawal ini semakin hangat pula isunya. Sedar tidak sedar sebenarnya semuanya telah dewasa, memang sudah sampai masanya untuk berfikir tentang rumah tangga. Bak kata mak ana semasa 'sesi perbincangan' bersama adik-adik malam tadi; "da 20 lebih, memang da kena kahwin." Sepupu ana, Kak Dahlia pula melangsungkan perkahwinan pada hari ini. Dan ramai juga senior-senior dan saudara mara sahabat yang melangsungkan walimah Syawal ini. Antara blog sahabat yang bercerita (sebelum dan semasa Syawal):

Akh Hafizul Hilmi
Akh Ishack 1
Akh Ishack 2
Akh Amin Hamami
Akh Zulhilmey

Dan lebih banyak di facebook-facebook. Tergelak juga ana apabila ada sahabat yang mengandaikan bahawa ini adalah penangan daripada ketupat dan lemang di hari raya kali ini. Ada juga sahabat yang "takut" untuk memikirkan tentang Baitul Muslim kerana masih belum bersedia untuk memikirkannya. Bermacam-macam ragam sahabat apabila berbincang mengenai Baitul Muslim. Bercakap tentang Baitul Muslim sebenarnya membawa diri kita menilai kebersediaan kita untuk menghadapi hari muka. Sudah cukupkah persediaan diri untuk menerima teman sehidup semati? Yang soleh & solehah dicari, tetapi adakah diri sendiri telah menjadi soleh & solehah? Bak kata seorang sahabat; "tepuk dada, tanya iman."

Biarlah persoalan-persoalan itu dijawab di dalam hati antum sendiri. Ingin ana kongsi dua gambar di bawah sebagai renungan...



P/S: Selamat pengantin baru buat Kak Dahlia. =)


3 comments:

Khairina 'Izzati said...

akak, betul lah.
rase mcm disebabkn mkn byk sgt lemang ngn ketupat kot.
heheh.

Siti Hasunah Mohammad said...

> Khairina 'Izzati
salam wrt. wbt..
hehe, mungkin jugak...

Hafiz El Hilmi said...

bukan saje lemang dan ketupat, tapai dan gulai kawah juga..

tym kenduri hr tu, umi saya tempah 400 bungkus tapai..erk..

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.