Ticker

6/recent/ticker-posts

Coretan 2 Syawal

Salam aidilfitri. Alhamdulillah, hari ini sudah dua hari umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri. Sudah dua hari Ramadhan meninggalkan kita, sudah dua hari juga syaitan dilepaskan daripada belenggu. Yang nyata, bulan Syawal yang menyusul selepas Ramadhan menguji kita sebagai hambaNYA dalam mengawal nafsu dan "meng'control' perut" (bak kata Akhi Amin Hamami). Berbagai-bagai juadah dan kuih raya yang terhidang di setiap rumah yang dikunjungi pasti mengundang selera apatah lagi pada hari (dan bulan mungkin) kebesaran umat Islam di seluruh dunia ini. Yang penting, berpada-padalah mengisi perut dan jangan dilupa bahawa perut itu rumah bermacam-macam penyakit.

Bukan sahaja nafsu makan, nafsu membawa kereta untuk pulang ke kampung halaman juga perlu dikawal agar tidak terjadi perkara-perkara yang tidak diingini. Hingga ke hari ini, sudah 114 kematian dicatatkan akibat kemalangan jalan raya sejak Ops Sikap dilancarkan lebih seminggu yang lalu. Ingatlah insan-insan tersayang yang menunggu di kampung halaman, dan ambil iktibar daripada statistik ini agar tidak terbabas dalam perjalanan kembali setelah puas beraya nanti.

Dalam kita mengadakan rumah terbuka sempena Aidilfitri ini juga, hendaklah berpada-pada agar tidak berlaku pembaziran. Innal mubadziriin kaanu ikhwaana syayatiin. Bukan sahaja rumah terbuka, malah dari segi perhiasan rumah, lampu raya berapa banyak nak pasang, rancangan TV berapa jam nak tonton, wayang Jin Notti perlu tengok ke tak di Hari Raya, perlu beli mercun banyak-banyak atau tak, dan macam-macam lagi. Dari segi kek lapis pula, perlu buat banyak-banyak tak, bimbang tak ada yang nak habiskan. Kalau ada, erm..boleh la..=)

Banyak perkara yang berlaku pada Hari Raya, tetapi tidak semua dapat diconteng di sini. Dalam ter'uhuk-uhuk' menyambut raya, ana mohon agar sahabat-sahabat doakan ana cepat sembuh daripada batuk yang menyerang. Erm...Sambung cerita lain kali, ada tetamu datang ke rumah. Salam Aidilfitri, maaf zahir dan batin...=)

Post a Comment

0 Comments