BLOG ENCIK SUAMI

Friday, October 30, 2009

Falsampah

Oleh Serunai Faqir

LALAT. Langau. Lipas. Lipan. Semuanya menyeronot di dalam timbunan sampah yang kian menggunung di medan persampahan itu. Pemandangannya sahaja mampu membunuh jelira sesiapa yang melintasinya atau setidak-tidaknya lewat angin petang yang mengirim aromanya di mana sahaja ia mencecah. Tiada siapa yang mahu larut dalam kebusukan sampah itu, kecuali beberapa manusia yang sudah lama menggunakan sampah sebagai medium untuk kesinambungan dompetnya. Dengan tenang mereka berbaring di atas tilam sampah yang lembut, kata mereka seperti tilam di rumah pak menteri.

“Apa sudahnya kita ini Sarip?”

“Sudahnya kita beginilah,” jawab Sarip acuh tak acuh. Dia tahu pertanyaan itu bukanlah pertama kali disodorkan kepadanya. Entah dia sendiri tidak ingat, mungkin jutaan kali.

“Hanya orang seperti kita sahaja yang mengenal makna sampah. Setiap satu sampah punya bau kejahatannya yang tersendiri. Setiap sampah punya warna pelangi di sisi para marhaen. Setiap sampah tersimpan sejarah dan makna budaya yang tinggi nilainya. Dan tentunya setiap sampah adalah tetap sampah di sepanjang perjalanan menuju kejayaan.” Lensa pandangan Dol tidak berkelip, kali ini dia cuba menghitung bintang yang bertaburan di langit.

“Cukuplah, Dol. Apa lagi guna sampah kalau sudah terbuang? Kau bilanglah sejuta makna dan selaut falsafah, sampah tetap sampah. Seperti juga kita, orang anggap kita seperti sampah sahaja.” Sarip terkuap-kuap. Matanya sudah hampir terkatup ketika mengucapkan perkataan terakhirnya.

“Tapi kita bukan sampah masyarakat…” Nada Dol tegas sekali.

Orang seperti Dol ramai sekali apabila ekonomi mengalami demam H1N1 yang tidak kebah. Tapi Dol bukan orang sembarangan. Dahulu, dia seorang ternama dan kaya-raya. Punya segala yang manusia lain mahukan di atas dunia ini. Sarip senyum sendiri memikirkan dirinya juga dibuang kerja ketika zaman ekonomi melecet. Melecet, bukan meleset.

Jeda memanggung waktu. Dol tidak menghiraukan kata-kata temannya. Baginya kata-kata itu bagaikan sampah dan habuk yang tidak membawa sebarang maksud dan pengertian. Orang-orang seperti Sarip hanya melihat sampah dari sudut luaran. Bagi Dol, sampah itu ada rohnya yang tersendiri untuk dinikmati.

“Kau tahu Sarip.”

“Hmmm … apa dia lagi?”

“Dari sampah yang bertaburan ini, kita boleh mengenal taraf ekonomi rakyat Malaysia,” ujar Dol tersenyum, yakin dengan apa yang diperkatakannya. Di atas timbunan sampah itu, Dol berdiri bagaikan patung tugu pahlawan. Wajahnya penuh patriotik. Tiba-tiba dia tegak menyanyikan lagu Negaraku. Sarip terpaksa berdiri sama demi menghormati lagu Negaraku. Walaupun hanya seorang pemungut sampah, tapi hatinya berkobar semangat cintakan negara. Tidak sesekali dia akan menjual maruah negaranya hanya kerana seorang pemungut sampah.

“Cuba kau tengok sampah di sekeliling kita, cuba kau amati kotak-kotak, plastik dan kertas-kertas. Daripada itu sahaja aku sudah mampu menelah kemampuan ekonomi rakyat Malaysia masih lagi baik. Tengok, tengok.” Dol menoleh ke arah kiri.

“Itu, itu. kotak-kotak burger luar negara, kotak-kotak ayam goreng orang putih, kotak-kotak pizza. Menurut skala indeks di bursa saham persampahan, ia menunjukkan ekonomi rakyat Malaysia semakin mantap, mampu membeli barangan luar negara. Mampu untuk berbelanja dengan mewah, ketepikan nasi lemak atau nasi dagang yang enak dan mampu memberikan zat yang cukup serta beralih kepada makanan luar yang mengarut. Dan tentunya mereka ini terdiri orang-orang yang kurang patriotik terhadap negaranya.” Kotak-kotak sampah itu dikais-kaisnya. Sesekali matanya liar memandang keliling.

Sarip terkuap-kuap. Dia hanya memerhatikan sahaja rakannya yang semakin melalut. Semakin malam, semakin melalut, bisik hatinya.

“Berapa kerat sahaja rakyat Malaysia yang bersikap sederhana dalam membeli barangan dan sekaligus bersikap patriotik. Tak ramai, tak ramai. Hanya inilah golongan yang benar-benar patriotik dan cinta negaranya.”

“Bagaimana pula kau lebih tahu daripada aku?” Tiba-tiba Dol jadi semangat apabila ditiupkan semangat patriotik. Walaupun hembusannya lembut tapi berkesan. Dol tak perlu naik dan kibar bendera merata-rata kalau masih lagi makan di kedai sang imperialis atau memandu kereta buatan orang Yahudi.

“Kau tengok.” Dol menghulurkan bungkusan nasi lemak kepada Sarip. Kelihatan saki baki sambal nasi lemak berbekas di kertas. “Orang yang patriotik tetap akan makan nasi lemak, itu … itu … kertas bungkus nasi lemak, bekas polisterin lauk rendang. Haaa … begitu kaedahnya Sarip. Bukan patriotik di mulut sahaja tetapi juga di lidah, tekak, perut pun mesti juga.”

Baring

“Apa-apa sahajalah Dol,” jawab Sarip, dari baring dia duduk. Memerhatikan sekeliling. Memerhatikan kebenaran kata-kata temannya walaupun dia tidak pernah ambil peduli semua itu. Yang penting adalah perutnya perlu diisi agar tidak berkeroncong sewenang-senangnya berbunyi tak tentu masa dan keadaan.

Dan bintang masih tersangkut di dada langit. Bulan masih bersinar megah, kerana ia tahu bahawa ada manusia yang masih punya fikir walaupun skru kewarasan otak manusia semakin longgar. Tapi tak semua yang longgar. Fikiran kebanyakannya di bawah tapak kaki. Kalau tidak masakan golongan sepertinya masih wujud lagi di sini.

“Dalam mengaji kita mengkaji Sarip,” ujar Dol perlahan. Dia mengusap kepalanya, fikirannya berputar mencari jawapan yang tak pasti. Perlahan dia duduk di sebelah Sarip. Sehelai kertas putih bertulis tangan dibacanya.

“Manusia sudah tidak sayang ilmu. Kertas-kertas ini walaupun hanya bertindak sebagai medium untuk menyampaikan ilmu tapi ini sahajalah taraf dan kedudukan yang mampu dicapai - di timbunan sampah layaknya,” gumam Dol.

“Bermakna apabila rapuhnya kecintaan terhadap ilmu, maka rapuh jugalah ikatan di antara masyrakat. Antara bangsa, antara ibu bapa dan anak, antara suami dan isteri, antara guru dan murid. Semuanya berantakan.” Sambungnya lagi. Dol terdiam untuk seketika. Rumah tangganya juga kacau bilau dek kerana dibuang kerja. Duit tiada, anak sakit. Kerja payah dapat, bini melompat! Akhirnya dia berkawan dengan sampah-sampah yang lebih mengerti perasaannya.

Sarip sudah berdengkur. Tak larat mendengar ocehan temannya yang kuat benar berfalsafah. Baginya mudah, kerja cari duit untuk esok. Perut mesti diisi, tekak jangan kering, mulut mesti berasap. Mudah, mudah sahaja hidup ini. Yang jadi susah apabila ada manusia yang menyusahkan hidup orang lain dengan nafsunya yang tamak dan rakus. Itulah yang menyusahkan semua orang atas muka bumi ini.

Dol memandang ke arah Sarip, kemudian melontarkan lensa pandangannya ke rahang malam yang semakin rakus menelan cahaya. Kegelapan sudah berkerajaan. Lalat, langau, lipas dan lipan masih bersepah di atas tilam sampah yang akan diladeni sebentar lagi.

Dalam lena itu, Sarip merasakan bahawa dirinya sudah melangkaui alam yang sepatutnya.. Di sana dia berjumpa dengan seorang budak kecil (memang klise - kalau mimpi mesti jumpa orang tua berjanggut dan berjubah putih tapi ini lain) yang comel dan manja sekali riak wajahnya. Dia menghulurkan tangannya, Sarip menyambut.

“Tangan abang kasar.” Budak kecil itu tersenyum.

“Mana tak kasarnya, kerja kutip sampah. Tangan selalu kotor dan selalu kena basuh. Pegang benda-benda kotor dik.” Sarip senang sekali dengan budak itu. Dalam fikirannya teringat anak Dol yang seusia dengan budak yang tercokoh di hadapannya.

“Tak mengapa abang, walaupun kerja kotor tapi duitnya bersih. Jangan kerja bersih tapi duitnya kotor. Kerja kotor begini, kalau basuh dia boleh bersih. Kerja bersih yang kotor kalau basuh orang lain yang kena. Tapi, paling penting hati mesti bersih.”

Sarip senyum. Terpikat dengan keletah dan perkataan yang diujarkan.

“Kenapa adik cakap begitu? Adik tak tahukah berapa ramai yang menghina pekerjaan abang? Saudara mara semua lari, kawan-kawan apatah lagi. Kata mereka lagi, kerja busuk dan hina sama macam sampah yang ada di tempat abang.”

Budak kecil itu ketawa lalu menghela tangan Sarip. Mereka terbang. Terbang ke dalam kegelapan malam. Terbang di atas awan biru. Angin sejuk menampar pipinya. Sarip terasa bahagia. Tiba-tiba tangannya dilepaskan. Serta merta anganan Sarip meluncur ke bumi. Segala mewah kasih dan bahagia impian akan terhempas sedikit masa lagi. Tiba-tiba …

Masa terhenti. Semua menjadi kaku, menjadi beku.

“Apa ada dengan kekayaan dan kebahagiaan kalau terhasil dari tangan-tangan yang berdanur? Ibarat kaca terhempas ke tanah, itulah umpamanya. Jatuh berkecai dan akhirnya. Biarlah kerja kotor tapi halal dan bersih.

Sarip tidak bergerak, tubuhnya seakan hancur. Menjadi berkeping-keping. Halus dan akhirnya menjadi lumat. Tubuhnya bagaikan terapung dan terawang-awang seperti zarah-zarah halus yang melewati terowong cahaya. Sarip masih hidup, dia merasakan itu, namun dia tiada daya upaya untuk bergerak atau berkata walau sepatah.

Budak kecil itu menarik semula zarah-zarah halus (jasad) Sarip dan melemparkan ke udara. Sekali lagi tubuh yang bersifat halus menjadi zat dan jasad yang kasar. Jatuh berdebup di atas tanah. Kali ini kesakitan menjalar ke seluruh tubuhnya. Ada darah mengalir siku dan lututnya.

“Apa semua ini?” Sarip menyeringai kesakitan.

“Itulah perasaan yang bernama kesakitan, kebencian, kemarahan, kekecewaan, kehampaan dan, dan itulah yang telah kau berikan sewaktu menduduki kerusi empuk di pejabat berhawa dingin.”

Menitis

Sarip memandang ke arah Dol. Hanya dengkur dan embun pagi sahaja menitis. Suara lalat, langau, lipas dan lipan bagaikan tertangkap oleh telinganya. Semuanya berzikir, mengucap syukur kerana dalam laut sampah itu ada rezeki mereka.

Mereka lebih faham segenap inci, ruang, sudut dan bau sampah yang bertimbun itu. Sarip berdiri memerhatikan mereka. Sesekali matanya tertancap pada barisan semut gula yang bekerja keras mencari rezeki. Dol terjaga, pandangan mereka saling bertikam dan akhirnya Dol menukar lensa pandangannya ke hadapan.

“Dalam sampah ini ada rezeki kita, Sarip.”

Sarip mengangguk.

“Ada apa lagi dalam sampah ini, Dol?"

Dol menoleh ke arahnya, hairan. Mungkin selama ini Sarip menganggap dirinya sewel kerana bercakap soal sampah, tapi dia tidak pernah ambil pusing. Tapi memang Dol tahu dalam sampah ada macam-macam. Dan dalam macam-macam itu juga ada sampah.

Walaupun zahirnya seperti sehelai kain putih yang mulia dan mulus di pandangan ramai, namun Dol tahu bahawa di hati mereka, bertaburan sampah-sampah dan segala macam habuk. Gelap-gelita hati mereka. Memandang dengan pandangan manusia. Berkata dengan perkataan manusia. Bermegah dengan kemegahan manusia.

Ah persetankan itu semua, Dol membentak dalam hati.

“Kalau kau nak tahu, Sarip. Apa kemuliaan dalam timbunan sampah yang melaut ini? Ini yang manusia tidak pernah mahu ambil tahu dan tidak tahu pun apa yang ada pada kita dan sampah-sampah yang berselerakan ini.” Dol memulakan lagi syarahannya seperti biasa.

“Dalam persampahan ini, kau dan aku dan kita dengan sampah. Siapa yang lebih memerlukan siapa? Adakah kita memerlukan sampah untuk terus hidup. Atau bagaimana? Sampahkah yang memerlukan kita untuk terus berada di sini. Kalau tanpa manusia, sampah-sampah ini bergolekan di merata tempat tanpa ada pembelaan? Bagaimana?”

Sarip termenung dengan persoalannya. Ceritanya cuma sampah. Semuanya sampah. Dalam sampah ada sampah - itu bagi mata manusia yang melihat tetapi tidak merenung. Tapi bagi yang merenung dan menilik, dalam sampah ada kesucian yang tak terungkap. Sucinya sampah-sampah itulah yang telah menyebabkan ribuan manusia, haiwan, kuman-kuman terus hidup di atas muka bumi ini. Dan sampah yang paling mulia juga adalah sampah yang telah diproses lalu berkhidmat untuk manusia.

“Jadi sampah itulah yang lebih mulia dari manusia. Sarip kau tengok kotak-kotak makanan, minuman, pakaian - itukan diperbuat dari sampah-sampah yang kita kutip. Dan pesanan yang paling menusuk hati aku adalah ketika pertama kali aku menjual sampah dan kotak. Kata tauke itu begini, ‘bagus orang Melayu sudah tidak malu menjual sampah.’ Muka aku merah, namun aku menjawab, ‘duit itu kan tidak busuk.’ Ya, sejak itu, aku tidak pernah malu menjadi seorang Melayu yang menjual sampah dan kotak.” Dol menghela nafas. Mengenang kembali pertemuan pertamanya dengan sang tauke.

Sarip terus mendiamkan diri. Kata-kata Dol itu banyak kebenarannya. Sejak ekonomi merudum. Sejak kegawatan akhlak merudum. Sejak perpecahan antara perhubungan kekeluargaan, masyarakat dan bangsa, hanya sampah menjadi lambang penyatuan kepada itu semua.

Statusnya sampah tapi maksudnya sampah-sampah di sini bersatu tidak mengira dari rumah siapakah sampah itu berasal. Saling berasak dalam lori sampah yang mengangkut lalu menjadikan tempat ini sebagai tempat untuk menyatukan maksud dan maknawi. Jangan jadikan perpaduan itu seperti sampah, tapi jadikanlah sampah itu umpama lambang perpaduan.

Sarip terhenyak dengan persoalan-persoalan yang menghunjam benaknya. “Sampah, ya sampah.”

“Ya, sampah,” sahut Dol.

“Hidup sampah!" jerit mereka berdua. Dan kita juga adalah sampah-sampah dan sampah-sampah juga adalah kita, fikir Sarip.

Sumber: Utusan Malaysia


Thursday, October 29, 2009

Syafakallah

Panas. Entah kenapa sudah empat hari, demam masih tidak kebah. Syazana yang berada di depan bilik pun sudah mula risau. Mak sudah menelefon lebih kerap daripada selalunya. Sahabat-sahabat mula bertanya khabar. Tidak kurang yang mendoakan agar cepat sembuh. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Segala puji bagi ALLAH yang mengurniakan nikmat persahabatan. Dalam kiffarah untuk mengampunkan dosa, dihujani rasa indah ukhwah persahabatan.

Ingin ana petik mesej-mesej dari sahabat di laman sosial Facebook hampir jam 12 malam tadi;

Nurul Syakina Bt Malek:
akak sakit apa?..moga cepat sembuh..

Syazana Azahar:
sian akak ana sorg ni.. Mga akak cepat sembuh=)

Mohamad Fadhlul Wafi:
bykkn doa drpd kesian sbb tkut2 mnjdikan belati x berkilau @ mnja..

Asmah Andy:
bgs2...jgn lupa makan ubat...jgn mcm sy, mmg xsuka mkn ubat...sakit pn xnak mkn ubat...tp xpa, skrg dh makin sihat...=) alhamdulillah...

Noor Aimran Samsudin:
smoga smbuh.. :)

Khairina 'Izzati:
smga cpt smbuh kak!

Mohd Hafizul Hilmi:
ada 1 tip.. jgn mkn ubat!

Muhammad Hafiz Bin Muhamad:
insyaAllah mesyuarat AJK PAS PUSAT tamat pukul 12 tengah malam... (owh, yang ni tiada kaitan)

Hendri As-sandaki:
Pkul 12.8 mint, hari smlam da berlalu, smoga hr ni diberi kekuatan dan kesihatan smula..

Amalina Mazlan:
akak da tdo ea..?bgos2....d efek of mdicine...

Wan Darimi:
makan ubat melecehkan...xyah makan..xsuka ubt la...tahan je..

Dan mesej-mesej sahabat juga di laman sosial Facebook sepeninggalan ana dua jam sebelum ini;

Hendri As-sandaki:
ALLAH sedang berbicara..

Nur Hanis Binti Ahmad:
demam ke sunah?
isk isk.. >_<
minum air masak banyak2 ye..

Amalina Mazlan:
sedang menghapus dosa....sabar ye akak...

Nurul Alia:
dgn redha dpt mhapus dosa..tensen slh satu faktor pnyakit dtg smsa peperiksaan..

Nurul 'Uyun Ahmad:
get well soon....^^

Mohamad Fadhlul Wafi:
mkn ubat byk2...eboh ekot glak tyme ya...

Terbaca post seorang sahabat yang juga sedang diuji, daripada Abu Said al-Khudri r.a., dan Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda: "Tidak menimpa seseorang Mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis kesakitan, dan kesedihan malahan kedukacitaan, melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosanya." [HR Bukhari dan Muslim]

Jazakallahu khairan kathira. Insya'ALLAH dengan doa-doa antum, ana akan sembuh tidak kira bila masanya. Semoga persahabatan ini diberkati ALLAH hingga ke syurgaNYA. Ameen.


Sunday, October 25, 2009

"1Malaysia, Kemakmuran Bersama"

"1Malaysia, Kemakmuran Bersama", tema ini menari-nari dalam kotak fikir setelah membaca sekali lalu Bajet 2010 yang dibentangkan oleh Y.A.B Perdana Menteri pada Jumaat lalu. Tidak banyak yang ingin ana kongsikan di sini kerana ana pasti mahasiswa yang cakna sekalian sudah sedia maklum tentang bajet tersebut, terutamanya dalam aspek pembangunan pendidikan.

Pembangunan Modal Insan

Sejajar dengan hasrat kerajaan untuk memastikan pembangunan secara holistik dan mapan, bidang pendidikan dilihat sebagai medium untuk menghasilkan modal insan berkualiti tinggi. Maka telah dimuatkan dalam Bajet 2010 segala usaha kerajaan untuk membangunkan institusi pendidikan dari tadika hingga ke pengajian tinggi.

Peruntukan lebih RM30 bilion disediakan untuk pendidikan rendah dan menengah, antaranya, untuk bantuan pelajar dan biasiswa, pembinaan 80 buah sekolah baru sekolah kebangsaan rendah dan menengah, sekolah agama bantuan kerajaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil serta sekolah mubaligh. Malah, diperuntukkan RM1.1 billion pula untuk mengubahsuai dan menaik taraf sekolah di seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak. (Utusan Malaysia)

Tidak cukup dengan itu, di peringkat pengajian tinggi pula, mahasiswa yang mengambil Ijazah Sarjana Muda dan menggunakan PTPTN boleh berusaha untuk bergraduasi dengan Kelas Pertama jika mahu PTPTN ditukarkan kepada biasiswa mulai tahun 2010. Pakej notebook termasuk perkhidmatan broadband percuma bakal diberikan kepada mahasiswa universiti tahun pertama dengan bayaran RM50 ringgit sebulan untuk 2 tahun manakala 30 pelajar terbaik berasaskan merit akan ditawarkan biasiswa nasional untuk melanjutkan pelajaran ke universiti terkemuka di dunia. (The Malaysian Insider)

Malah, Pengetua dan Guru Besar sekolah juga tidak terkecuali. Media The Malaysian Insider melaporkan, "The prime minister said the government would also introduce the New Deal or Bai’ah as an appreciation of the contribution and performance of principals and head teachers to ensure schools were managed and administered professionally." Sekiranya sasaran dicapai, ganjaran berbentuk kewangan dan bukan kewangan serta autonomi dalam mentadbir sekolah akan diberikan, tetapi kegagalan pihak Pengetua dan Guru Besar sekolah untuk mencapai sasaran selama 2 tahun berturut-turut akan diberikan perhatian dan diambil tindakan sewajarnya oleh kerajaan. (Ucapan Bajet 2010, 66)

Peranan 'Students'

Segala macam usaha yang dirancang oleh kerajaan ini dilihat benar-benar ingin membantu dalam menghasilkan intelektual negara. Namun, ingin dinasihatkan kepada pelajar, bakal mahasiswa, mahasiswa, dan bakal graduan di luar sana, segala usaha yang dirancang ini tidak seharusnya disia-siakan, tetapi digunakan dengan sebaiknya kerana pembangunan ini melibatkan begitu banyak wang ringgit (baca: wang rakyat). Tidak seharusnya hati melonjak suka tanpa memikirkan usaha ke arah merealisasikan matlamat kerajaan. Dalam era kenaikan taraf hidup ini, 'students' (bagi mewakili semua yang disenaraikan di atas) sudah cukup bertuah berbanding era sebelum ini di mana begitu sukar untuk mendapatkan sebuah laptop secara percuma, malah kemudahan internet yang seakan-akan biskut 'Chipsmore' sentiasa merunsingkan mahasiswa universiti yang bergelumang dengan tesis dan projek tahun akhir.

'Students' Sabah dan Sarawak di kawasan pedalaman pula tentunya sudah lama menunggu pembangunan di sekolah masing-masing. Pembangunan infrastruktur yang bakal dinaiktaraf diharapkan selari dengan pembangunan sahsiah dan kefahaman tentang kehidupan malah kefahaman tentang Islam!


Sedarlah!

Sedarlah wahai yang mentadbir negara, rakyat di Sabah dan Sarawak sangat memerlukan kefahaman tentang Islam! Memang ada dalam Bajet 2010 diperuntukkan untuk pembangunan sekolah agama bantuan kerajaan, namun diharapkan agar nilai-nilai Islam itu diterapkan dalam masyarakat Muslim di dua negeri ini dengan lebih praktikal kerana tidak semua rakyat di sini berpeluang untuk mendapat pendidikan agama. Kita tidak mahu kes Gadis Penan terus menghantui rakyat Sarawak di kawasan pedalaman yang sememangnya kurang mendapat perhatian dalam perancangan pembangunan sejak Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia pada 16 September 1963 yang lalu.

Sebagaimana dimaklumkan di dalam Bajet 2010, program PERMATA akan dipergiatkan lagi dan ana harapkan Sabah dan Sarawak tidak tersisih daripada perlaksanaan program ini memandangkan objektifnya adalah untuk membentuk generasi berilmu dan bertanggungjawab, serta mengelakkan mereka terlibat dengan gejala sosial. Diharapkan agar pembangunan kerohanian dan sahsiah ditekankan dalam perjalanan untuk membangunkan modal insan berkualiti yang dicanang-canangkan.

Akhirul kalam, ana mendoakan agar apa yang dirancang boleh direalisasikan dengan sebaiknya, dan perancangan ini adalah yang terbaik menurutNYA.

Perancangan sudah mantap.

Rakyat sedang menunggu.

Sudah tiba masanya untuk perlaksanaan.

Wallahua'lam.





Tuesday, October 20, 2009

Jatuh Cinta!

Salam.

"Baru je nak jatuh cinta???"

"Taklah, dah lama...cuma baru-baru ni je cinta semakin membuak-buak."

Oh, cinta kepada apakah??

Ya, ana jatuh cinta kepada karya Faisal Tehrani. Baru tengahari tadi, membawa pulang 3 buah karya beliau dari MPH JJ Taman Universiti.

Bukan baru, tetapi sudah lama, cuma baru hari ini dilimpahkan rezeki untuk memiliki. Sebenarnya pada asalnya ingin mencari Revolusi Yang Tertangguh (Shahnon Ahmad), tetapi tidak berjumpa. Lain yang dicari, lain pula yang ditemui, namun hati tetap mengucap syukur.

Makin bertambah pula bahagian rak yang dah dikurangkan kapasitinya cuti hari raya yang lepas.


Sunday, October 18, 2009

Doakan Beliau di Stesyen Muhasabah

Salam mahasiswa. Tengahari ini, warga 4 SET baru sahaja menjenguk pensyarah kesayangan di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru. Dr. Nor Hisham Hj. Khamis telah dimasukkan ke wad kerana buah pinggang beliau berhenti berfungsi seketika beberapa hari lepas setelah disyaki gastrik pada awalnya. Beliau ditemani isteri dan sedang dirawat di Kelas 1 Wad 21. Biarpun kelihatan agak lemah dan lesu semasa kami tiba, beliau tetap tersenyum dan sempat berpesan agar kami menyiapkan laporan lawatan industri ke Stesyen Satelit Bumi di Kuantan pada hari Khamis yang lalu. Ana mohon jasa baik semua supaya mendoakan beliau agar cepat sembuh seperti sediakala.


Dr. Nor Hisham merupakan pensyarah Antenna & Propagation untuk mahasiswa 4 SET sesi 2009.


Saturday, October 17, 2009

Kementerian Benar Sudut Pidato Diwujudkan di IPT

Oleh Norliza Abdullah

KEMENTERIAN Pengajian Tinggi membenarkan sudut pidato atau Speaker's Corner diperkenalkan semula di semua institusi pengajian tinggi (IPT) bagi mengasah bakat pengucapan umum berkesan di kalangan warga kampus.

Dato' Saifuddin Abdullah

Timbalan Menterinya, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata aktiviti yang boleh dilaksanakan pada bila-bila masa itu sebelum ini dihentikan berikutan pelaksanaan Akta Universiti Kolej Universiti 1971 (AUKU).

Sambil menjelaskan aktiviti itu boleh diperkenalkan semula setelah AUKU dipinda Februari lalu, beliau berkata, sudut itu memberi pelajar peluang menyuarakan pendapat menerusi pidato umum yang dinanti-nantikan warga kampus.

“Kementerian memberi peluang pelajar berkongsi pengetahuan dengan mengemukakan isu dan topik bernas untuk dikongsi bersama, selain dapat memperkemaskan sistem pengurusan sedia ada dalam usaha memartabatkan IPT.

“Mahasiswa adalah golongan pencetus minda positif dan idea membina dalam membangunkan komuniti kampus serta masyarakat sekeliling,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Hari Raya Aidilfitri 2009 Peringkat Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Kampus Antarabangsa dan pelancaran Tabung Kemanusiaan Gempa Sumatera, di Kuala Lumpur, kelmarin.

Saifuddin berkata, pelajar bebas berpidato dengan mengemukakan isu semasa, antaranya politik, ekonomi dan sosial selain pandangan serta kritikan bernas dalam memperkasakan pentadbiran IPT dan negara.

“Kami lebih liberal dalam hal ini kerana yakin pelajar mempunyai wawasan dan pandangan jelas mengenai setiap topik dan isu yang akan mereka kemukakan.

“Usaha ini adalah antara langkah kementerian lakukan bagi melahirkan pelajar serba boleh dan mempunyai semangat juang tinggi,” katanya.

Mengimbau kembali kegemilangan sudut pidato di IPT sekitar 1960-an hingga 1970, katanya, pemimpin pelajar ketika itu di kalangan mereka yang petah berpidato dan mempunyai idea bernas untuk dikongsi bersama.

Beliau berkata, pemimpin kampus juga mempunyai pengikutnya yang berpengaruh dalam memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat, hasilnya negara mempunyai pemimpin yang berani dengan semangat juang tinggi.

“Ramai pemimpin negara hari ini lahir di kalangan pemidato yang bernas mindanya ketika di kampus dan kini menjadi tokoh disegani,” katanya.

Mengulas kemungkinan kelonggaran itu menyebabkan pelajar menjadi alat pihak tertentu menyalurkan dakyah politik mereka, Saifuddin berkata, warga kampus golongan berpelajaran.

Katanya, mahasiswa tidak terpengaruh dengan anasir negatif yang cuba mempengaruhi mereka kerana masing-masing berfikiran matang, manakala topik perbincangan pula dikupas secara rasional sesuai tahap pendidikan.

Sumber: Berita Harian


Monday, October 12, 2009

Bulan Sahaja Berbahasa, Kita?


OKTOBER ini diisytiharkan oleh kerajaan Malaysia sebagai bulan bahasa kebangsaan. Tahukah saudara Oktober ini bulan bahasa? Jawabnya, sebahagian besar dari kita - tidak tahu.

Mengapa? Saya akan beritahu mengapa, tetapi sebelum itu marilah kita memahami dahulu apa gerangannya bulan bahasa itu.

Ekoran keputusan kerajaan untuk menobatkan Oktober sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan, maka semua kementerian, kerajaan negeri dan agensi kerajaan pun diarah untuk melaksanakan manca program bahasa sepanjang bulan ini. Arahan itu datangnya daripada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Jadi arahan ini bukan main-main sifatnya.

Apa yang moleknya pada bulan bahasa? Moleknya terletak pada usaha kerajaan untuk meningkatkan kesedaran seluruh masyarakat tentang kepentingan bahasa kebangsaan sebagai satu bahasa atau 1bahasa untuk mencapai perpaduan serta bahasa komunikasi.

Oleh kerana itu menurut Timbalan Perdana Menteri lagi, kegiatan bahasa dan persuratan kebangsaan akan dirancakkan lagi sepanjang bulan ini (Oktober) supaya penggunaan bahasa kebangsaan dalam kalangan rakyat akan melata.

Sejajar dengan menumbuhkan minat menggunakan bahasa kebangsaan itu, maka kerajaan juga akan mulai memperkenalkan Anugerah Tokoh Ilmuwan Negara iaitu sebagai satu pengiktirafan kepada ilmuwan negara yang memberikan komitmen dalam usaha mengangkat martabat bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu, bahasa kemajuan dan bahasa budaya tinggi. Maka bolehlah orang GAPENA, Dewan Bahasa dan Pustaka dan persatuan-persatuan penulis melobi mulai sekarang.

Kalau mengidam anugerah tetapi tidak melobi tentu tidak menjadi. Saya bukan perli tetapi ini memanglah realiti, malah saya sudah dapat mengagak dari sekarang siapa yang akan menyandang anugerah tersebut buat kali pertama (kalau dia masih hidup dan panjang umur sampai tahun depan). Tetapi biarlah tekaan tersebut saya simpan dalam hati sahaja dulu.

Yang paling muluk tentang bulan bahasa ini ialah keyakinan Tan Sri Muhyiddin terhadap keupayaan Bahasa Malaysia/Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan. Paling kecil, beliau telah memansuhkan PPSMI (walaupun sebenarnya lambat lagi nak menjadi gara-gara ‘soft landing’) kerana keyakinan kepada sistem pendidikan mestilah berteraskan bahasa kebangsaan.

Ketika merasmikan bulan bahasa, Tan Sri Muhyiddin di Kuching, beliau bermadah yang, "Persepsi bahawa bahasa kebangsaan tidak berupaya untuk menjadi bahasa ilmu dan bahasa kemajuan merupakan tanggapan yang meleset."

Sebenarnya, ramai tidak tahu bulan ini bulan bahasa kebangsaan. Justeru usaha kerajaan tadi bolehlah dianggap kurang berkesan. Malah meleset.

Begini, hari ini sudah 8 Oktober, saya meragui yang bulan ini akan dipenuhi dengan aktiviti kebahasaan di agensi kerajaan mahupun di pelbagai kementerian. Birokrasilah katakan. Macamlah ada perancangan dalam badan kerajaan yang dapat dibuat ‘sekelip mata’. Di peringkat swasta, jangan harap langsunglah.

Ragu saya itu semakin berasas kerana selama ini saya perhatikan tidak ramai menteri yang menyambut usaha dan upaya Timbalan Perdana Menteri untuk memartabatkan bahasa kebangsaan ini. Kalau bertutur mereka lebih selesa berbahasa Inggeris, termasuklah ‘yang satu itu’ (fahamkan siapa!).

Rasa semacam Tan Sri Muhyiddin bekerja seorang diri dalam menyemarakkan bahasa Melayu. Saya mahu rasanya menawar diri menolong beliau, tetapi iyalah…siapa saya! Nak mementaskan teater di Dewan Bahasa dan Pustaka dinafikan, jadi serba tak kena. Dan saya tiada kuasa lobi, justeru memang tak terpandang dek Timbalan Perdana Menteri.

Jadi memanglah Tan Sri Muhyiddin bekerja seorang-seorang diri. Kalau Tan Sri membaca kolum ini (atau pembantu khas, setiausaha sulit, setiausaha politiknya ada menatap bait-bait artikel ini – dengan tulus hati – saya nak tolong Tan Sri.)

Jadi saya kira yang berbahasa hanyalah bulan. Orang belum tentu berbahasa.
Mengapa orang tidak peduli bulan ini bulan bahasa?

Sebabnya mudah:
Semalam, saya sempat merewang di Sungei Wang untuk membelanjakan wang yang ada dalam poket. Saya terserempak dengan seorang peniaga menjual barang mainan, berbangsa Cina (macamlah ada bangsa lain di Sungei Wang) yang boleh bertutur dalam bahasa Arab meskipun berkarat dan tidaklah selaju air ibarat fasihnya dee-jay IKIM.FM, Mona Jasman.

Cukup dan memadailah bahasa Arab beliau itu untuk meraih minat seorang pelancong Arab yang bertubuh besar dan berjanggut panjang untuk membelikan anaknya helikopter dengan alat kawalannya sekali.
Setelah urus-niaga berjalan, saya pun bertanya kepada peniaga Cina tersebut bagaimana beliau boleh berbahasa Arab? Siapa yang mengajar? Susahkah mempelajarinya?

Beliau mendedahkan, ya, bukanlah rahsia, kerana wang semuanya jadi. Oleh kerana bahasa Arab sudah menjadi semacam bahasa yang penting untuk Cina itu berniaga maka dia harus boleh bercakap sepatah dua. Dan Cina itu memberitahu saya, ‘yang dia tak pandai berbahasa Melayu’ kerana sekolah tidak tinggi.

Saya pernah ke Beijing, di sebuah pusat membeli belah peniaga Cina tersebut boleh berbahasa Melayu, membilang angka dalam bahasa kebangsaan dengan baik sedangkan beliau bukan Cina Malaysia, bukan ahli parlimen (katakanlah DAP), beliau hanyalah peniaga langsir. Tetapi kerana ramainya pengunjung Melayu, mak cik-pak cik yang ditaja oleh Ketua Bahagian untuk jalan-jalan membeli belah di Beijing, mereka yakni peniaga Cina tersebut dengan sendiri berinisiatif untuk berbahasa Melayu.

Contoh klasik ialah peniaga Arab, Afghan dan Bangladesh di kota suci Mekah dan Madinah yang fasih berbahasa Melayu. Sebab apa? Sebab bahasa Melayu adalah bahasa jual beli dengan jemaah kita yang terkenal kaki joli.

Bahasa Melayu kalau hendak jadi bahasa kebangsaan yang gagah dan bermartabat, haruslah diberikan sisi komersialismenya. Jadikan ia bahasa perniagaan, bahasa jual-beli seperti mana di zaman Kesultanan Melayu Melaka lama dahulu.

Dengan itu nanti, bukan sahaja bulan bahasa akan menjadi laku; kedudukan aktiviti kebahasaan dan persuratan tak payah dibulankan, dengan sendiri akan rancak bersemarak. Orang akan mencari sendiri karya sastera kita, orang akan meluru membaca khazanah tradisi kita dalam bahasa Melayu. Dan dengan sendirinya bahasa kita akan dipandang bermaruah di mata dunia, di mata 1Dunia. Tidaklah kalau ke Paris untuk menjual nama negara kita kepada UNESCO akan bertutur dalam bahasa penjajah iaitu Inggeris (sedangkan orang Perancis haram hendak berbahasa Inggeris dan tetaplah pongpangpongpang berbahasa Perancis).

Soalnya, adakah komitmen politik sejauh itu?

Tan Sri Muhyiddinlah seorang diri.

Jadi, saya ragu. Bulan sahajalah yang berbahasa.

Manusianya, belum lagilah nampaknya.

Sumber: Faisal Tehrani at SuaraMalaysia.net

P/S: Jom kita bersama-sama memartabatkan Bahasa Kebangsaan, bukan di bulan ini sahaja, malah selepas ini, akan datang, dan bila-bila masa.


Sunday, October 11, 2009

Antara Purdah, e-Voting dan Hilal Asyraf

Salam mahasiswa. Alhamdulillah, tercetus di kotak fikir untuk berkongsi pelbagai cerita dengan pengunjung blog.

Baru-baru ini, dunia agak dikejutkan dengan isu purdah yang dibawa oleh media-media terkemuka tanah air. Purdah bakal DIHARAMKAN di al-Azhar??? Ana sendiri terkejut dan sangsi, mana mungkin seorang ulama seperti Syaikhul Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi boleh mengeluarkan kata-kata yang seakan-akan merendahkan martabat wanita Islam. Biarpun berpurdah adalah adat resam masyarakat Arab Badwi, tetapi untuk meletakkan Islam begitu rendah dengan kata-kata tidak menunjukkan bahawa beliaulah orangnya yang mengeluarkan kata-kata tersebut.

Sebelum ini, akhbar Malaysia telah mewar-warkan isu ini sehingga mencetuskan gosip panas di laman-laman blog, forum serta Facebook. Akhirnya alhamdulillah, ALLAH membuka mata hati ana untuk menilai kebenaran. Syukran buat insan-insan yang berkongsi. Rupa-rupanya seperti biasa, akhbar Malaysia mengeluarkan statement separuh jalan di dada-dada akhbar sedangkan perkara yang berlaku adalah sebaliknya. Ikuti kupasan seorang mahasiswa al-Azhar yang berdepan sendiri dengan Syaikhul Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi di blog beliau.

Bukan setakat isu purdah, malah isu e-voting untuk pilihanraya kampus turut menjadi 'pisang goreng' di portal-portal maya. Pengunjung boleh baca sendiri melalui pautan-pautan berikut:

Bantah e-undi 'politik murahan' mahasiswa
Pro-M bantah e-undi di UUM
Khaled tak hormat hak mahasiswa
Countries with e-voting trials and pilot projects
e-Voting flawed

Apa-apapun, menurut pandangan ana sendiri yang mungkin akan dianggap 'politik murahan' juga (Kerana apa..? Sila sambungkan pembacaan antum), setakat ini ana masih tidak dapat mempercayai e-voting. Maaf, selagi tiada cara untuk meningkatkan kerahsiaan dan keselamatan, ana berada bersama-sama mereka yang membantah e-voting.

Selama beberapa hari ini juga ana mengikuti blog penulis muda, Hilal Asyraf. Pengisian yang menarik dan menggamit keinsafan. Penuh dengan peringatan kepada seorang hamba kepunyaan PENCIPTA. Wahai makhluk, sedarlah CINTA Teragung adalah CINTA ALLAH - CINTA TERATAS. CINTA ALLAH tidak akan membuatkan antum kecewa, insya'ALLAH. Ingin ana kongsikan tulisannya di sini.

Banyak lagi sebenarnya yang ingin dikongsi, tetapi cukuplah sekadar ini dahulu. Semoga sahabat-sahabat seperjuangan sekalian semakin GIAT menyiapkan assignment dan PSM di akhir-akhir semester ini. Berusahalah. Wassalam.


Wednesday, October 7, 2009

Misi Jihad Cinta

“Sayang, kita dah sampai.” Safiyyah menggosok mata yang masih kantuk. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.

“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.” Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.

“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak kemana. Tapi abang tak jawab pun.”

“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulangtahun perkahwinan kita.”

“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”

“Nak kahwin lagi ya?”

Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.

“Kalau betul kenapa?”

“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”

Suaminya tersenyum. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.

“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”

“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”

“Okey..”

Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.

Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah… Muhamadurrasulullah..’.

Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.

****

Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas, lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai, dia menarik kembali kad pintarnya.

“Jom masuk sayang.”

Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu. Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.

Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.

Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.

“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”

Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.

“Sila duduk..”

“Terima kasih.”

Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai. Cantik. Gabungan seni lama dan baru.

“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”

“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”

“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”

Safiyyah hanya diam merendah diri.

“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan.”

Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.

Safiyyah memerhati.

MISI JIHAD CINTA

Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin Ammar
Nama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad

Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..

Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya? Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat. Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.

Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.

“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”

Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.

“Ni bang..”

Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.

Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.

“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”

****

“Bang..”

Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.

“Ya?”

Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.

“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”

“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni?”

“Habis tu.. Kenapa menangis?”

“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”

“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”

“Abang..”

“Ya?”

“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”

“Safiyyah sayang…”

“Ya bang..”

“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”

“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan solehah daripada Safiyyah.”

Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.

“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”

“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”

“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”

“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah. Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”

“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”

“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan. Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”

“Ya, abang faham.”

“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat bang..”

Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.

“Sabar la. Tak lama lagi..”

****

Di khemah persiapan, Kota Toledo.

Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan alunan bacaan Al-Quran.

Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.

Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia kerana bakal menemui Rabbnya.

“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini. Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi yang terbaik.”

Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.

“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas, hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang, Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat syahid.”

“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi isteri abang..”

“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”

“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”

Dahi isterinya dikucup lembut.

“Abang ada satu permintaan.”

“Apa dia bang?”

“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”

“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”

“Ya,InsyaAllah.”

Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.

“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”

Terdengar suara memberi salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.

“Waalaikumsalam.”

Uwais membuka pintu khemah.

“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”

“Baiklah. Terima kasih.”

Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.

“Sayang, dah tiba masanya.”

“Ya.”

Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.

“Kita jumpa di syurga ya.”

“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”

****

Boomm..
Boommmm..
Boommmmm..

Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.

Bumm!

Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.

Bummm!

Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah tersenyum.

Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit.

Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji.

Mereka bertemu di syurga.

Surah At-Taubah :

(52) Katakanlah: (Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu kemenangan atau mati syahid) dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya atau dengan perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu bersama-sama kamu.

(71) Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(72) Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam Syurga Adn serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar.

(111) Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Surah Al-Ahzab :

(22) Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka: Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.

(23) Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

……………………

Original writing by Masturah Abu Bakar.

21.Nov.08
www.islamcintaku.blogspot.co

Sumber: Halaqah-Online


Sunday, October 4, 2009

Kakak...(T_T)

ALLAH~

ALLAH~

ALLAH~

Ana tak mampu menahan rasa jika melihat dia dan sahabat-sahabat seangkatan dengannya diperlakukan sedemikan. KEJAM.

Kakak dan anak-anak

Anak-anak Kakak

Kalau dulu, ibunya yang diperlakukan sedemikian, kini giliran anaknya pula.

Saidatul - ibu Kakak - yang dahulunya turut 'dirampas' bersama anak-anak baru daripada Kakak dan Abang

Kakak kehilangan anak, susu membengkak, hati menghiba, mencari-cari di mana anak-anak pertamanya...? ALLAH...(T_T)

Tiada perikemanusiaan.

Sudah menjadi ayat basi kalau ana melontarkan persoalan "bagaimana kalau anak kamu yang diambil dari kamu?" Masyarakat sudah bosan dengan persoalan-persoalan yang memulangkan paku buah keras.

Cumanya, fikirkanlah...daripada memisahkan ibu kucing daripada anak-sah-nya yang masih menyusu, lebih baik pisahkan yang menunggang daripada yang membonceng tanpa ikatan yang sah...
ALLAH, ENGKAU Maha Mengetahui apa yang berlaku dan hikmah di sebalik setiap kejadian. ENGKAU Maha Berkuasa menentukan segalanya. Hanya kepadaMU hamba bergantung harap...Semoga anak-anak Kakak elok-elok sahaja...di bawah perlindunganMU ya ALLAH...dan semoga Kakak diberi ketabahan menghadapi ujianMU ini...Ameen..

Haiwan...juga berperasaan...


A.K.A.L

Salam 15 Syawal. Alhamdulillah, sudah separuh bulan kemenangan dilalui oleh umat Islam seluruh dunia. Sudah ramai juga yang menghabiskan puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal hingga memperoleh nikmat beraya "1 Syawal" untuk kali kedua. Bagi yang belum sempat menghabiskannya, cepat-cepatlah merebut hadiah ALLAH yang sudah hampir tamat tempoh percumanya ini. Hadiah ALLAH yang begitu banyak sejak Ramadhan lagi ditambah-tambah pula dengan hadiah di bulan Syawal yang mulia.

Sabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian mengikutinya dengan (puasa) enam pada bulan Syawwal, maka jadilah seperti puasa setahun." (HR Muslim)

Begitu banyak sebenarnya nikmat dan kurnia ALLAH kepada hamba-hambaNYA, tetapi begitu sedikit sahaja yang mensyukurinya. Kenapa masih ada segelintir manusia yang kurang bersyukur? Biarpun hingga ditimpa badai yang padanya ada tanda-tanda kemurkaan ALLAH sebagaimana diturunkan bala bencana kepada kaum-kaum yang terdahulu. Seperti gempa bumi yang berlaku di Padang, adakah bencana itu sekadar lakonan alam atau peringatan daripada ALLAH s.w.t? Gempa bumi 7.6 pada skala Richter di Padang 30 September yang lepas, pada jam 6.15 petang waktu Malaysia turut dirasai di negara ini. Malah, ana sendiri yang ketika itu sedang menghadap Facebook turut merasakan gegaran tersebut. Pada mulanya, ana mengandaikan kepala yang pening, tetapi lama kelamaan gegaran semakin ketara hingga nampak katil di sebelah ana bergoyang sedikit.

"Dan sekiranya penduduk negeri beriman dan bertakwa, pasti KAMI akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, ternyata mereka mendustakan (ayat-ayat KAMI), maka KAMI seksa mereka sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan." [al-A'raf: 96]

Gegaran yang sedikit dirasai oleh rakyat Malaysia dan negara-negara di sekitar Sumatera itu sudah cukup sebenarnya menjadi peringatan kepada kita betapa pada bila-bila masa sahaja ALLAH akan tarik semula nikmat yang diberikan olehNYA andai kita tidak bersyukur. Umat Islam akhir zaman ini akan diuji dengan berbagai-bagai ujian, bahkan kaum-kaum yang terdahulu juga telah diuji dengan berbagai-bagai mehnah. Tetapi masih ramai juga yang tidak mampu berfikir kenapa kejadian alam begini dan begitu. Bukankah al-Qur'an itu sudah cukup sebagai peringatan?

Sahabat, akal manusia itu bukan untuk disimpan sahaja di tempatnya, tanpa digunakan untuk berfikir kejadian yang ditentukan oleh Pencipta akal tersebut. Fikirkanlah.



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.