Ticker

6/recent/ticker-posts

Lipur Lara Pemain Gasing

Hajat asal mahu bermain gasing dilupakan (Gambar ihsan: Kamal Zharif)

Gempar! Lagi sekali, entah untuk kali ke berapa, Bumi Meloya digemparkan oleh berita-berita terkini. Kali ini dengan penangkapan seorang ulama terkenal malah pernah menjadi orang kuat agama di Perlees. Ulama berkelulusan PhD ini dikatakan tidak punya tauliah untuk menyampaikan ajaran Yang Berkuasa. Jam 9 malam pihak berkuasa menyerbu banglo mewah yang nyata bukan surau dan bukan masjid di Taman Sri Ukaaay tetapi berlaku sedikit sesi berbalas pantun sebelum berjaya membawa ulama itu keluar. Tidaklah dapat didengar pantun yang dijual dan dibeli, tetapi diberitakan bermaksud mahu berunding dan mengetahui sebab musabab ulama itu mahu dibawa lari. Perwakilan jabatan agama sebuah negeri yang di dalamnya terletak Taman Sri Ukaaay itu, tidak lain tidak bukan, ustazlah juga, Shaharum namanya. Ustaz Shaharum itu membeli pantun yang telah dijual seperti berikut bunyinya:

Datang kami bukan sembarangan,
Tiada hujan, guruh pun tiada,
Angin menderu menyampaikan,
Yang tak bertauliah sedang beraja. (Pantun tak bertauliah ini ditaja oleh Nestele)

Diceritakan juga ustaz ini bersungguh-sungguh mahu melarikan ulama sampaikan kalau ada yang keberatan mahu melepaskan, akan dilarikan bersama-sama. Setelah hampir 3 jam berbalas pantun, maka pihak berkuasa yang kurang kuasanya daripada Yang Berkuasa telah menahan dan membawa ulama tersebut ke pusat sukan berdekatan untuk diajak bermain gasing. Sampai 1 pagi, barulah sang ulama dikembalikan dengan termeterai janji mahu berjumpa lagi lapan jam kemudian di gelanggang dalam negeri itu juga.

Ulama ini tiadalah suka membuat orang tertunggu-tunggu dan memungkiri janji walaupun orang yang membuat janji itulah yang menconteng namanya beberapa jam sebelum ini. Maka, datanglah ia pada waktunya ke gelanggang yang disebut-sebut tetapi sampai 1 tengahari ini tiada juga bayang orang yang ditunggu. Janji untuk bermain gasing sambil berbalas pantun tinggal janji. Ulama pun keluar gelanggang dan membawa diri berjumpa orang kuat agama Bumi Meloya di sebuah hotel terkemuka.

Tidaklah diketahui apa kisahnya selepas itu. Adapun, kisah yang menggemparkan ini tidak lain tidak bukan untuk membawa pembaca semua berfikir bersama-sama, jauhnya pembodohan ulama berlaku di Bumi Meloya. Tidak cukup dengan isu purdah yang telah diputar-belitkan tidak berapa lama dahulu, baru-baru ini isu pasukan ulama di salah sebuah negeri yang indahnya seperti berada di Aceh pada zaman Serambi Makkah mahu berpesta pantun kerana ada keris di dalam pasukan (disebut orang keris dalaman), dan pagi ini isu ulama (lagi) diperkotak-katikkan.

Apa nak jadi agaknya?

Post a Comment

4 Comments

  1. salam wrt..

    > Hafiz El Hilmi

    erm..hasil menelaah Ketupat Cinta mungkin...

    ReplyDelete
  2. hmm..difahami~

    eh..besaq pengaruh FT nampaknya?
    hehe...

    ReplyDelete
  3. salam wrt...

    >.:Khalifatun Khairiah:.

    besaq ngat ke? =)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com