BLOG ENCIK SUAMI

Friday, January 2, 2009

Satu Pasukan?

Salam perubahan. Musim Pilihan Raya Kampus (PRK) semakin hampir. Pihak-pihak tertentu sudah mula mencari calon untuk dinaikkan nama ke peringkat atasan, tidak kiralah dari pihak Aspirasi mahupun Pro Mahasiswa. Dari sebelah Aspirasi, mungkin calon-calon akan di'rekemen'kan melalui pentadbiran kolej atau pentadbiran fakulti. Tidak kurang juga yang datang sendiri ke bangunan pentadbiran untuk menawarkan nama kepada pihak yang berkenaan. Dari sebelah Pro Mahasiswa pula, dengan caranya yang tersendiri.

Walau bagaimana pun caranya, ana lebih berminat untuk mengupas kata-kata seorang teman seperjuangan seorganisasi beberapa jam yang lepas. Kalau lah ada ramai mahasiswa seperti dia, tentunya politik kampus menjadi satu perkara yang sangat menarik untuk dibincangkan bersama-sama dengan warga kampus. Sahabat ana ini seperti ana juga, amat tahu tentang kondisi politik kampus yang jelas dimonopoli oleh dua 'parti', iaitu Aspirasi dan Pro Mahasiswa. Dia amat tahu bahawa kedua-duanya membawa pendapat yang berbeza. Kalau diikutkan keadaan mahasiswa beberapa musim lepas (malah ketika ana sendiri belum mengenali dua 'parti' ini), siapa-siapa pun di kalangan mahasiswa lansung tidak tahu mengenai kewujudan Aspirasi dan Pro Mahasiswa. Mereka hanya tahu wajib turun mengundi apabila tarikh pilihan raya telah ditetapkan. Itu pun, tidak ramai yang betul-betul menjalankan kewajipan sebagai mahasiswa untuk memilih wakil mereka.

Sahabat ana itu mempunyai pendapatnya yang tersendiri mengenai politik kampus. Baginya, biar apa pun parti yang bertanding, dia tidak kisah. Yang pasti, kebajikan mahasiswa terjamin. Bukan sekadar omong kosong dan kata-kata manifesto semasa kempen semata-mata, tetapi satu janji yang mesti ditepati setelah berada dalam organisasi Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM atau pun kini telah ditukar kepada MPP). Benarlah seperti yang dikatakan olehnya, biar berbeza pendapat, tetapi matlamat itu sama. Biar berbeza cara, tetapi kebajikan mahasiswa tetap terpelihara. Yang pasti, setelah berada dalam organisasi MPM, kedua-dua 'parti' tentunya akan duduk semeja dan bersama-sama bekerja sebagai satu pasukan untuk mahasiswa.

Ana pernah membaca satu blog yang mengulas PRK di USM pada semester lepas. Seorang calon Aspirasi yang memenangi undi berpendapat, kewujudan Pro Mahasiswa sebenarnya banyak membantu Aspirasi. Dengan adanya Pro Mahasiswa lah kelemahan Aspirasi itu boleh diketahui. Daripada kelemahan yang diketahui inilah penambah-baikan boleh dilakukan. Persaingan yang sihat antara kedua-dua 'parti' itu amat perlu untuk terus memajukan minda mahasiswa. Jika hanya satu 'parti' sahaja yang memonopoli, kesilapan yang sebagaimana agaknya boleh dilihat apabila semua ahli organisasi itu mempunyai fikiran dan pendapat yang hampir serupa? Bak kata seorang lagi sahabat ana, "kalau tak ada pencuri, apa gunanya polis?" (pandai-pandailah memahaminya). Kalau tak faham juga, biar ana keluarkan ayat lain daripada sebuah drama Taiwan - "kalau minta maaf tu berguna, apa gunanya ada polis?"

Kalaulah pihak sebelah sana boleh melihat daripada sudut yang berbeza, sudah tentu PRK menjadi sesuatu yang paling ditunggu-tunggu oleh semua mahasiswa. Kalaulah pihak sebelah sana boleh melihat kemunculan Pro Mahasiswa untuk PRK kali ini sebagai sesuatu yang positif, tentunya hasrat Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin untuk melahirkan minda pelajar kelas pertama serta berusaha untuk menjadikan universiti di negara ini bertaraf dunia boleh tercapai, insya'ALLAH.

Mahasiswa power!


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.