BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, August 6, 2009

Peringatan Buat Diri

Salam mahasiswa. Sudah agak lama ana tidak mengupdate blog. Semenjak menjadi mahasiswa tahun akhir, semakin bertimbun kerja yang perlu diselesaikan. Kadang-kadang sehingga 2-3 kerja perlu disiapkan dalam satu masa yang sama. Di sinilah perlunya ana menyusun kerja yang perlu disiapkan mengikut keutamaan. Assignment pun kadang-kadang hampir jam 4 pagi baru dapat ana selesaikan setelah mengikuti beberapa siri mesyuarat. Ya, tanggungjawab anda lebih banyak dari masa! Ingat tu! Oleh itu, pengurusan masa secara bijaksana amat penting wahai sahabat~

-----Ana akui masa rehat adalah untuk kita rehat dan makan secukupnya, apatah lagi dari pagi dah kena hentam dengan subjek-subjek berat seperi Matematik Tambahan, Fizik, Kimia n bla-bla jika kita bersekolah di waktu pagi n ambil aliran sains, pasti tenaga n kemampuan otak kita diguna sebaik mungkin untuk memahami mata pelajaran yang nak dipelajari... Ana tidak nafikan, pasti ada sekelumit rasa mengantuk dalam diri pelajar, namun apabila ana teringat akan salah satu ciri-ciri 10 Muwasafat iaitu: Mampu Melawan Nafsu (Mujahadah ala Nafsi), barulah kita nak melawan nafsu hendak tidur dan tak nak dengar cikgu mengajar..Apa kaitannya pula dengan perjuangan seorang daie? Ilmu itu penting untuk dipelajari, bukan sahaja ilmu akhirat yang perlu dipelajari oleh kita, ilmu dunia seperti Bahasa Melayu, Sains, Kimia, Prinsip Akaun juga perlu diambil kira.. Justeru, kalau kita berilmu, senanglah nak ajak orang ke arah kebaikan..Selain belajar, kita dapat mengajar orang lain pula, masa mengajar mereka, masa itu juga boleh digunakan oleh daie untuk menyelitkan sedikit ilmu akhirat sekadar yang diketahui..Sambil belajar sambil tu kita mengajak orang..hati perlu terikat pada surah Muhammad ayat 7: "Wahai orang-orang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolong kamu dan menguatkan kedudukan kamu (posisi kamu)."-----


Alhamdulillah, kunjungan ke blog adinda ana beberapa minit tadi menaikkan semangat ana. Kalau adinda ana boleh berkata-kata begitu, kenapa tidak boleh ana mengamalkannya? Jazakallah dik, kakakmu memang perlukan kata-kata seperti ini. Teruskan usahamu membangunkan hati-hati yang tertidur kerana leka dengan dunia.

* * * * * * *

Bercakap tentang tidur, entah mengapa, sejak akhir-akhir ini ana asyik bermimpi yang pelik-pelik dan kalau terlalu difikirkan boleh memurungkan ana. "Ish, mimpi mainan tidur!" Ok, mungkin memang patut ana lupakan sahaja mimpi-mimpi yang dahsyat itu kerana mengingatkannya pasti akan membuatkan ana berfikir yang bukan-bukan dan memedihkan hati.

* * * * * * *

Kenapa bukan semua yang menulis itu boleh bercakap, tetapi semua yang boleh bercakap itu boleh menulis? Ana sering dihujani persoalan-persoalan seperti ini oleh sahabat-sahabat seperjuangan kerana masing-masing sedang berusaha untuk menyumbangkan idea dan pandangan tanpa rasa gugup dan gementar. Aduh, ana juga termasuk dalam golongan yang tidak kritis! Adakah antum boleh menerima perkara itu? Tidak semua boleh menerimanya kerana bukan semua yang faham. Adakah antum bermasalah seperti ana dan sahabat-sahabat lain? Kalau ya, jom ke Bengkel Pidato Karnival Wanita 2009 (KAWAN '09) Sabtu ini di L50. Bolehlah belajar untuk berhadapan dengan pelbagai macam orang dan membina keyakinan diri. Maklumat lanjut boleh didapati di blog KAWAN '09

* * * * * * *

Jom sokong UTM sebagai Kawasan Larangan Bonceng antara BUKAN MAHRAM. BUKAN MAHRAM. Ana ulangi, BUKAN MAHRAM. "Awat minah ni, tiba-tiba je nak promote." Bukan tujuan ana untuk mempromosi, dah lama dah rasanya banner UTM Say No 2 Bonceng tu ada pada blog ni. Ana terkilan dengan mahasiswa yang kurang faham tujuan kami mengadakan kempen seperti ini. Betullah, sesuatu kebenaran itu tidak ramai yang menyukainya, tetapi kemungkaran itu ramai yang mengikutinya - ketahuilah, syaitan sedang mentertawakan kamu.

* * * * * * *

Maaflah, entri kali ini nampak agak bercelaru. Yang paling ana nak kongsikan di sini sebenarnya adalah kata-kata daripada adinda ana itu agar kita bersama-sama muhasabah diri mengenai usia yang kita habiskan di dunia ini. (Oh, terlupa! Syukran buat semua yang mendoakan pada hari kelahiran ana yang lalu) Setiap makhluk bertanggungjawab ke atas umurnya sendiri, tanyalah pada diri, ke mana usia kita telah dihabiskan?

Sabda Rasulullah S.A.W:
"Sesungguhnya orang yang paling ku benci dan yang paling jauh dariku di antara kamu pada hari kiamat adalah orang yang banyak berbicara, bermulut celupar dan berlagak pandai."
(HR Tarmizi)
-sebagai peringatan buat diri yang hina-


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.