BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, September 16, 2009

Surat Cinta untuk Anak-anak...

Salam wa rahmatullahi wa barakatuh…

Adik-adik yang akak kasihi kerana ALLAH, apa khabar iman antunna di malam-malam terakhir Ramadhan? Mungkin sudah terlalu lewat untuk akak mengajak adik-adik mengejar Malam Seribu Bulan, tetapi tidak terlalu lambat untuk akak terus memberikan kata-kata semangat agar adik-adik istiqomah mengimarahkan malam-malam terakhir Ramadhan ini, yang tinggal beberapa hari sahaja lagi.

Macam mana nak penuhkan malam-malam terakhir? Betul ke Lailatul Qadar belum datang lagi? Ke dah berlalu? Hanya ALLAH Maha Mengetahui dan hanya ALLAH tempat segala pergantungan. Kita sebagai hamba perlu meletakkan segala kepercayaan dan tidak ragu-ragu dengan janji ALLAH untuk hamba-hambaNYA yang yakin akan kebenaranNYA. Ingat lagi surah al-Ikhlas yang kita sentuh dalam usrah Tauhid?

1. Katakanlah: “DIA lah ALLAH, yang Maha Esa. 2. ALLAH adalah Tuhan yang bergantung kepadaNYA segala sesuatu. 3. DIA tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. 4. Dan tidak ada seorang pun yang setara denganNYA. [al-Ikhlas: 1-3]

Inilah pokok pangkal aqidah, revise balik nampaknye... Dalam ayat pertama, terbukti hanya ALLAH puncak kepercayaan. Segala sesuatu ini adalah ALLAH yang menciptakan, maka hanya kepada ALLAH tempat bergantung. Mustahil DIA beranak, yang memerlukan anak hanyalah makhluk bernyawa yang mengkehendaki keturunan yang akan melanjutkan hidupnya. Lailatul Qadar itu juga ciptaanNYA, beruntung kita sebagai umat Islam; dapat mengecapi kemanisan malam Lailatul Qadar yang manisnya seumpama seribu bulan terasa. Tetapi yang mampu merasai manisnya Lailatul Qadar itu bukan semua, hanya orang-orang yang percaya tanpa rasa ragu-ragu kepada ALLAH dan RasulNYA sahaja yang akan merasakannya seperti dalam surah al-Hujurat ayat 15.

15. Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada ALLAH dan RasulNYA, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan ALLAH. Mereka itulah orang-orang yang benar. [al-Hujurat: 15]

Sebagai seorang Muslim, kita sewajarnya meletakkan keyakinan yang tinggi kepada ALLAH dan RasulNYA. Muslim juga manusia, kita punya akal yang boleh menimbang dan memilih kebenaran, kita punya fikiran waras untuk menjauhi kesesatan. Barangsiapa menolak segala perlanggaran batas dan beriman kepada ALLAH, maka sesungguhnya telah berpeganglah dia kepada tali yang amat teguh, yang tidak akan putus selama-lamanya. Ingat tak ayat ni? Dalam usrah Aqidah kita ada bincangkan, aqidah itu seperti apa? 

256: Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam). Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Taghut dan beriman kepada ALLAH, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus; dan ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [al-Baqarah: 256]

Jadi adik-adik yang disayangi, janganlah kita biarkan Taghut menguasai hati, fikiran dan tindakan kita. Di bulan Ramadhan yang mulia ni, biarpun syaitan yang merupakan Taghut paling utama telah dirantai olehNYA, jangan lupa Taghut-taghut yang lain yang mungkin secara tidak sedar kita puja hingga menjauhkan kita daripada ALLAH. Bulan Ramadhan yang kian berakhir, bakal kita tangisi kerana akan terlepaslah semua syaitan dan tidak lagi kita berpeluang untuk memfokuskan pengabdian kepada ALLAH seperti selama beberapa minggu yang lalu. Bulan Ramadhan yang tinggal beberapa hari sahaja lagi, bakal kita tangisi kerana masa hadapan belum tentu lagi buat kita, hanya ALLAH yang Maha Mengetahui adakah kita cukup masa dan peluang untuk mengecap Ramadhan akan datang.

Oleh itu, yok adik-adik akak yang cumil-cumil~ kita imarahkan malam-malam terakhir Ramadhan ni dengan memperbanyakkan amalan sunat...Jangan lupa Qiamullail, sujudlah kepada ALLAH di sepertiga malam, pada waktu itu, doa kita paling makbul terutama di bulan Ramadhan ni... Ok adik-adik, selamat hari raya, maaf zahir batin....Jangan lupa puasa sunat 6 hari tau~ nanti akak cek balik UTM :p

Wassalam...


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.