BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, October 4, 2009

Kakak...(T_T)

ALLAH~

ALLAH~

ALLAH~

Ana tak mampu menahan rasa jika melihat dia dan sahabat-sahabat seangkatan dengannya diperlakukan sedemikan. KEJAM.

Kakak dan anak-anak

Anak-anak Kakak

Kalau dulu, ibunya yang diperlakukan sedemikian, kini giliran anaknya pula.

Saidatul - ibu Kakak - yang dahulunya turut 'dirampas' bersama anak-anak baru daripada Kakak dan Abang

Kakak kehilangan anak, susu membengkak, hati menghiba, mencari-cari di mana anak-anak pertamanya...? ALLAH...(T_T)

Tiada perikemanusiaan.

Sudah menjadi ayat basi kalau ana melontarkan persoalan "bagaimana kalau anak kamu yang diambil dari kamu?" Masyarakat sudah bosan dengan persoalan-persoalan yang memulangkan paku buah keras.

Cumanya, fikirkanlah...daripada memisahkan ibu kucing daripada anak-sah-nya yang masih menyusu, lebih baik pisahkan yang menunggang daripada yang membonceng tanpa ikatan yang sah...
ALLAH, ENGKAU Maha Mengetahui apa yang berlaku dan hikmah di sebalik setiap kejadian. ENGKAU Maha Berkuasa menentukan segalanya. Hanya kepadaMU hamba bergantung harap...Semoga anak-anak Kakak elok-elok sahaja...di bawah perlindunganMU ya ALLAH...dan semoga Kakak diberi ketabahan menghadapi ujianMU ini...Ameen..

Haiwan...juga berperasaan...


A.K.A.L

Salam 15 Syawal. Alhamdulillah, sudah separuh bulan kemenangan dilalui oleh umat Islam seluruh dunia. Sudah ramai juga yang menghabiskan puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal hingga memperoleh nikmat beraya "1 Syawal" untuk kali kedua. Bagi yang belum sempat menghabiskannya, cepat-cepatlah merebut hadiah ALLAH yang sudah hampir tamat tempoh percumanya ini. Hadiah ALLAH yang begitu banyak sejak Ramadhan lagi ditambah-tambah pula dengan hadiah di bulan Syawal yang mulia.

Sabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian mengikutinya dengan (puasa) enam pada bulan Syawwal, maka jadilah seperti puasa setahun." (HR Muslim)

Begitu banyak sebenarnya nikmat dan kurnia ALLAH kepada hamba-hambaNYA, tetapi begitu sedikit sahaja yang mensyukurinya. Kenapa masih ada segelintir manusia yang kurang bersyukur? Biarpun hingga ditimpa badai yang padanya ada tanda-tanda kemurkaan ALLAH sebagaimana diturunkan bala bencana kepada kaum-kaum yang terdahulu. Seperti gempa bumi yang berlaku di Padang, adakah bencana itu sekadar lakonan alam atau peringatan daripada ALLAH s.w.t? Gempa bumi 7.6 pada skala Richter di Padang 30 September yang lepas, pada jam 6.15 petang waktu Malaysia turut dirasai di negara ini. Malah, ana sendiri yang ketika itu sedang menghadap Facebook turut merasakan gegaran tersebut. Pada mulanya, ana mengandaikan kepala yang pening, tetapi lama kelamaan gegaran semakin ketara hingga nampak katil di sebelah ana bergoyang sedikit.

"Dan sekiranya penduduk negeri beriman dan bertakwa, pasti KAMI akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, ternyata mereka mendustakan (ayat-ayat KAMI), maka KAMI seksa mereka sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan." [al-A'raf: 96]

Gegaran yang sedikit dirasai oleh rakyat Malaysia dan negara-negara di sekitar Sumatera itu sudah cukup sebenarnya menjadi peringatan kepada kita betapa pada bila-bila masa sahaja ALLAH akan tarik semula nikmat yang diberikan olehNYA andai kita tidak bersyukur. Umat Islam akhir zaman ini akan diuji dengan berbagai-bagai ujian, bahkan kaum-kaum yang terdahulu juga telah diuji dengan berbagai-bagai mehnah. Tetapi masih ramai juga yang tidak mampu berfikir kenapa kejadian alam begini dan begitu. Bukankah al-Qur'an itu sudah cukup sebagai peringatan?

Sahabat, akal manusia itu bukan untuk disimpan sahaja di tempatnya, tanpa digunakan untuk berfikir kejadian yang ditentukan oleh Pencipta akal tersebut. Fikirkanlah.



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.