BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, June 26, 2010

PASTI-PASTI kan Berjaya~

Hari terakhir.


"Minggu depan, ustazah da takde."

"Kenape???" Izzuddin bertanya, mengangkat wajah memandang ana. Tangan berhenti menggubah lego.

"Ustazah nak sambung belajar..."

"Ala..saya nak dengan ustazah. Sedih la saya nanti..." Izzuddin menunduk.

"Iya, ustazah pun sedih. Nanti ustazah rindu pada Izzuddin..."

"Dekat mana ustazah sekolah? Saya tahu, dekat Sungai Pelan."

"Eh, bukan...ustazah sekolah kat Johor."

"O..nanti saya naik belon~~"






Ana bakal merindui mujahid-mujahid kecil ini. Srikandi-srikandi agama ini juga bakal menjadi bayangan di fikiran pada masa hadapan. Ana hanya bersama mereka 10 hari. Cuti penggal selama tiga minggu yang lepas mengurangkan masa ana untuk bersama mereka. Namun, tempoh masa yang singkat itu telah merapatkan kami. Ana sayang mereka semua, keletah mereka yang menghiburkan hati dan kadang-kadang membingungkan kepala. Ya ALLAH, moga mereka membesar menjadi pejuang-pejuang agamaMU...ameen.



Thursday, June 24, 2010

Pulsed Fiber Laser Hits Record Power Level For Space Missions

by Staff Writers
Redondo Beach CA (SPX) Jun 23, 2010

http://www.spacedaily.com/images-lg/eo-lidar-diagram-lg.jpg
A pulsed fiber laser Northrop Grumman Corporation is developing for future space-based environmental missions has surpassed power output requirements by producing more than 170 watts of average power with nearly perfect beam quality.

This type of fiber laser has the advantages of high efficiency and compact size, and is scalable and adaptable for a variety of space missions, including spaced-based 3-D imaging, altimetry and optical remote sensing using Light Detection and Ranging (LIDAR) technology, according to Robert Burke, vice president for civil and military systems at Northrop Grumman's Aerospace Systems sector.

"This is a significant milestone in preparing fiber laser devices for space LIDAR systems," Burke said. "The compactness and high efficiency of this technology positions us well in our efforts to offer our customers space-qualified laser products that enable more cost-effective LIDAR systems."

The company's ALTAIR IV fiber laser operated at a multi-kilohertz, pulse repetition frequency rate with less than 2.0 nanosecond pulses in recent laboratory tests, according to Stephen Palese, technical lead.

"Our fiber laser approach for ALTAIR IV allows for significantly improved efficiency that is five to 10 times better than previous-generation diode-pumped, bulk solid-state lasers," Palese said.

"This will enable substantially smaller size and mass compared with existing pulsed lasers, reducing spacecraft resource requirements and resulting in lower system costs."

The company has been developing critical fiber laser technologies that can be scaled to support various civil space missions since 2005.

In 2008, it produced 79W from a single fiber in a proof-of-concept demonstration for laser radar applications.

The following year, it successfully tested a twin-fiber breadboard that addressed multi-fiber packaging while operating at 50 kHz pulse repetition rate. These developments enabled this most current packaged fiber laser demonstration.

Source: Tech Space



Wednesday, June 23, 2010

al-Bḩwth al-ʻSkryh

http://www.phototravels.net/japan/sakura/japan-sakura-005.2.jpg

“al-Walid dah masuk fasa ketiga,” carta alir keluar pada skrin setelah tajuk besar ‘al-Walid592’ dipilih dengan hujung jari. Hashim bangun.

“Di sini, kita masih belum selesai dengan mesin nano.” Hashim membuat bulatan pada bahagian dada al-Walid di skrin tersebut dengan menggunakan pen laser merah. “Apabila yang ini selesai, boleh dikatakan hampir 90% siap.”

“Lagi 10% untuk komunikasi dengan Thalhah I.” Irdina bersuara sambil matanya masih tertancap pada skrin laptop.

“Ya, Thalhah I,” Fadzli memilih opsyen dengan label Thalhah I pada hujung kanan skrin. Pada skrin itu terpapar objek berbentuk silinder yang dilengkapi dengan panel solar mendatar seperti sirip pada sebelah kiri dan kanannya.

-sekadar sedutan, ada idea? sumbangkan...amat dihargai, syukran jazeelan-




Monday, June 14, 2010

AWAY

Sekadar entri yang pendek.

http://farm1.static.flickr.com/90/219820838_68c3bafeda.jpg

Minggu ini minggu yang agak sibuk. Hari ini jam 10 pagi, insya'ALLAH akan bertolak ke Miri untuk program Kem Remaja Islam Sarawak bagi Zon Utara. Program mengambil masa 3 hari bermula esok. Family Day SEMISSA pula akan berlangsung pada 19 dan 20 Jun 2010. Semoga semuanya dipermudahkan ALLAH s.w.t.

Ameen.



Friday, June 11, 2010

Delorme To Preview Highly-Anticipated PN-60W GPS With SPOT Satellite Communicator

Source: GPS Daily

by Staff Writers
Yarmouth ME (SPX) Jun 09, 2010
The Earthmate PN-60w comes with DeLorme Topo North America GPS maps and desktop software included, with topographic and street coverage of the U.S. and Canada.

DeLorme, the innovation leader in mapping and GPS technologies, will demonstrate pre-release models of its eagerly-awaited Earthmate PN-60w with SPOT Satellite Communicator at the 2010 Teva Mountain Games, scheduled for June 3-6 in Vail, CO. Actual product release is expected in July of this year.

The Earthmate PN-60w is the world's first handheld GPS that enables Type and Send text messaging via satellite. A special interface on the PN-60w connects it wirelessly with the SPOT Satellite Communicator, which was designed exclusively for DeLorme. Messages are created on the PN-60w's internal keyboard, then relayed via satellite for delivery using established SPOT technology.

Because messages are conveyed via satellite, and are not dependent on cellular phone coverage, the PN-60w with SPOT Satellite Communicator keeps users reliably connected even in remote locations around the world. Both devices are designed to be ruggedized and waterproof and thus better suited than most cell phones for the rigors of outdoor use.

The Teva Mountain Games will be the first opportunity for the public to see the two devices together in action. The DeLorme and SPOT exhibits will be side-by-side in the Gear Town area, located in downtown Vail.

"We're excited to introduce the Earthmate PN-60w with SPOT Satellite Communicator to serious outdoors enthusiasts at the Teva Mountain Games," said DeLorme Product Manager Chip Noble. "The ability to navigate confidently in remote locations and stay connected with customized satellite messaging means peace of mind wherever you go."

Users can type and send text messages to individual email addresses, cell phones, buddy lists, and social networking sites like Twitter, Facebook, Fire Eagle, SpotAdventures.com, or Geocaching.com.

In case of emergency, SOS messages can be sent with the user's GPS coordinates embedded. In addition, family and friends can track a user's progress via Google's free online maps.

The Earthmate PN-60w comes with DeLorme Topo North America GPS maps and desktop software included, with topographic and street coverage of the U.S. and Canada.

It also displays high-resolution aerial imagery, official USGS and Natural Resources Canada topo maps, and NOAA nautical charts, all available from DeLorme via low-cost subscription. Navionics lake maps and marine charts (sold separately) can also be displayed.

The text messaging, track progress, and emergency SOS/911 features are all activated via subscriptions from SPOT.



Sunday, June 6, 2010

Palestine - Apa Peranan Kita?

Wallpaper: PMIUTMedia

Noor Aimran Samsudin: Sebenarnya apakah kaedah terbaik utk mengajor si ISRAEL ini?

Alan Said: intifada......

Mohd Farizi Sukoryoh: perang saraf= runtuhkan ekonomi israel.

Noor Aimran Samsudin: terima kasih atas cadangan..tapi how? tunggu ditubuhkan sbuah lagi organisasi penggerak di peringkat dunia Islam?sperti OIC atau pertubuhan lain?

Alan Said: perang saraf dh terlmbt sbb yahudi ambik masa 500 tahun nak kuasi ekononi dunia....lau nak sekat ekonomi yahudi..kita boikot brgan yahudi yg berlambak kat malaysia dan dunia..

Noor Aimran Samsudin: Emm runtuh ekonomi, umat islam sudah bersedia dgn ekonomi alternatif? Sebenarnya dah ada pun stm ekonomi Islam. Cuma keseragaman penggunaan stm tersebut di negara Islam.

Noor Aimran Samsudin: key point dia PERANCANGAN..jika kita baca protokol yahudi..how long & detail dey all plan utk jd mcm sekarang? Why not we?

Noor Aimran Samsudin: Semoga aku tidak berjumpa saat itu....

Alan Said: dan pada akhir zaman ini manusia akan menuju kepada 2 dentinasi..mahdi al masih dan dajjal al masih....sama2 la kita berdoa dan perbykan ibadat semoga kita bersama mahdi al masih...

Alan Said: aimran: dah terlalu dekat...dekat sgt...bersedialah...

Noor Aimran Samsudin: sangat....

Sunah Mohammad: perang nafas panjang...dengan tingkatkan dakwah dan tarbiyyah..renung kembali bagaimana Rasulullah, Salahuddin al-Ayubi, Muhammad al-Fateh dan lain2 memerangi kuffar..mereka tidak mendapat kemenangan dalam masa sehari atau seminggu..tetapi mengambil masa sehingga 10-20 tahun..dalam tempoh itu, ya perancangan yang teliti sangat perlu..umat Islam di seluruh dunia harus bersatu..dan memang tiada cara lain lagi melainkan jihad di medan perang..rujuk al-Anfal: 60. moga membangkitkan semangat jihad dalam diri semua.

Noor Aimran Samsudin: cerita Muhammad al Fateh sgt menarik!

Alan Said: kredit utk SM,kita x sedar kita tlah jauh tersasar dr landasan..kita di ajar cintakan dunia,sygkan benda n lupa agama.....berapa org yg sggup tgglkan dunia utk akhirat skg??mudah2 kita kembali ke landasan yg benar..sesungguhnya kiamat itu nyata dan pasti akan tiba..

Noor Aimran Samsudin: apa plak pranan kita sbgai individu?

Alan Said: ubah dalaman,baiki jiwa...mantapkan akidah...tiada guna masjid tanpa mengimarahkannya,tiada guna kenderaan tanpa penumpang...tiada guna islam tanpa iman....

Noor Aimran Samsudin: >_o

Sunah Mohammad: ya betul..sebagai individu, tingkatkan iman dan amal..tarbiyyah diri juga harus ditingkatkan..umat Islam sekarang banyak yang hanya berkata-kata mereka benci pada keganasan Israel, tetapi diri mereka sendiri tidak mengamalkan cara hidup Islam..nauzubillah. moga kita semua dijauhkan daripada melupakan agama..

untuk anak2 muda, mahasiswa dan graduan, jadikan kecemerlangan itu untuk membina kemajuan dalam dunia Islam..cari kerja yang baik, cari jalan yang betul untuk kita menyumbang kepada Islam..tidak salah untuk kita mengejar dunia kalau ia adalah untuk akhirat..sebab itu, peganglah kata2 "mengejar dunia untuk akhirat."

Noor Aimran Samsudin: sgt suka @_@

Alan Said: tnya diri anda...sejauh mana rakyat malaysia sggup boikot produk yahudi??byk yg bising dan menyeru supaya boikot.....tp cuba perhatikan..kita ambik contoh terdekat...adakah M'd semakin kurang pengunjung atau semakin ramai??itu hanya m'd...yg lain2 mcmna??

Sunah Mohammad: nanti Im kena gtau kawan2, saudara mara, ANAK2 Im macam ni juga..mungkin kemenangan itu tidak berlaku dalam usia kita, mungkin Islam akan menang pada zaman anak2 kita..seperti Salahuddin al-Ayubi yang berjaya menawan Baitul Maqdis bukan pada zaman Rasulullah..jadi, teruskan tingkatkan kefahaman Islam dalam diri dan masyarakat sekeliling..

Sunah Mohammad: Mcd, Nestle, Maggi..betul, tak ramai yang ada kesedaran mengenai perkara ni..kadang2 bertahan hanya sebulan dua, masa berita Gaza 'meletup' dalam media..untuk menukar yang biasa memang agak sukar, tapi kena usaha..mulakan dari keluarga sendiri..kalau kita sudah bekerja, lagi baik sebab kita boleh kawal apa yang dibeli untuk dibawa balik ke rumah..untuk Mcd dan yang seangkatan dengannya, kita ada alternatif lain, RFC, MB, A&W..cuma ia kurang dipopularkan oleh media..

Alan Said: hakikatnya jiwa kita sudah di kuasai oleh yahudi...hanya ada sedikit iman dan pertahankan iman itu mudah2an iman kita bertambah kuat....

Alan Said: http://www.dinar-emas.com/vatican.html

Alan Said: slh satu info yg boleh sedarkan kita......buka mata n hati kita...berpesan2lah kepada kebaikan..mudah2an kita tidak tergolong dlm gol. yg rugi...

Sunah Mohammad: terima kasih untuk link di atas..sebar2kan untuk semua.

Nadzirah Raof: perang saraf tuh mmg la one way....tp cuba fikirkan berapa ramai sebenanya anak2 islam bkn shj negara kita yg bekerja dgn mereka.....
for me d only is perang jer la....sbb kita dah cuba byk kali tok membantu...tp berapa byk misi yg gagal....kenapa nak gunakan misi keamanan kalo zionis xpenah treat kita secara aman....sume misi gagal...mmg la kita sume berharap ia berjaya...but we need big plans yg mmg leh berjaya...i still remember what tun M said after MV marmara kene attacked..he said we all aware of what is israel going to do but we still continue wif it....WHY???misi xberjaya n akhirnya ade yg terkorban....kalo la sy jd pemerintah..sy akan....satukan semua negara islam....hantar tentera...berbaik dgn iran,korea,japan,komunis(they got weapons n technology)..to support us....lupekan la america tuh....serangan dr darat...laut....udara...plg best kalo yg kt udara tuh jatuhkan bekalan2 tok muslim di gaza...wat israel tuh kacau bilau.....our technology pon kene gempak la yg leh hacked d military system ker...ni masuk perairan israel je dah lost...xdpt detect radar....mane la tau kalo bile kite masuk je...tibe2 byk gile signal yg detect kat diorg punye system.....padahal 2kapal jer..hehehe..wat diorg keliru n gelabah....hahaha...

Sunah Mohammad: =) i like that..mulakan perancangan dari sekarang..sebab itu belajar lagi dalam mengenai teknologi2 ni..untuk Islam juga. "No Peace Without War." ops, mungkin profile2 orang yang berbicara di sini akan dipantau oleh pihak Israel..berhati2lah.

Nadzirah Raof: biarla...biar diorg takot.....

Nailofar Hatiku: semua nya bermula dalam diri sndiri.. perbaiki diri, iman kita... dan tambahkan kekuatn umaat islam dgn solat berjemaah.. yahudi sngt takut, kalo jemaah islam ketika solat subuh berjemaah melebihi solat jumaat.. now, kita mmg benar2 terleka kan.. so papehal pun perbaiki diri lu its very important.. =)

Alan Said: NR : kata2 x semudah praktikal. SM : perancangan dh lama ada...dh lama terlutis dlm al quran..kita jer yg lalai memahaminya...dan tggu la al masih mahdi dan nabi isa dtg utk melaksanakan perancangan itu..berdoa dan bertawakallah mudah2an kita kenal sape itu mahdi dan sape itu al masih dajjal...kerana manusia akhir zaman pasti ramai yg bersama dajjal tanpa mereka sedari dan mencemuh al mahdi..insyaAllah...berusahalah...

Nadzirah Raof: btol tu nailofar...tp smpi bile nak perbaiki diri jer...dah berapa taun mereka menderita...they need us now...even lama dulu they need us....kalo Allah tya nnt xkan kite nak jwb kami sebok memperbaiki diri kami....

Nadzirah Raof: mmg la....actions speak louder than words kan...sume pon tau tuh.....ckp lebat pon xgune...juz bg idea....mane la tau ade pemerintah yg bace pas2 sedar n amek tindakan....

Alan Said: NR : semua yg berlaku dh tertulis dlm al quran....dh takdir kuasa dunia akan kembali ke baitulmaqdis setelah lama berada di eropah dan u.s...dn pada masa itulah akan muncul mahdi dan nabi isa menentang gol. yahudi ini...apa yg penting....bersedialah...peperangan dunia yg terakhir pasti akan berlaku....pasti dah terlalu hampir...sgt hampir...

Alan Said: pemerintah dh lama sedar...mybe pemerintah kita yg paling last sedar...tp itulah...semua yg berlaku adlh mengikut skrip al quran tnpa kita sedari..tp percayalah..kemenangan pasti milik kita..itu janji Allah...

Nadzirah Raof: huwa!!!!!!!!!!!!!sy tau tuh....tp sy saket ati tgk berita.....tiap kali tgk bite....bace pasal misi nih...sy nanges...sy xmampu buat ape2...smlm sy xtdo semata2 nak tggu kepulangan volunteers from mv marmara......now rachel corrie plak....smpi ke sume bantuan tuh....sume tau mesti tak kan....

Nailofar Hatiku: NR: ape yg sy cuba jelaskan, adalah kita perlu kembali kepada asas.. kalo kita perbaiki dalaman kita, dgn wat per yg Allah suruh.dan tinggalkan aper yg Allah larang.. nescaya, scr tidak lngsung.. kita dah jalankan tnggungjwb kita sbg seorg muslim kepada saudaranya... adakah dgn membenarkan, dan menyokong segala agenda (ideoloi, hiburan, etc) adalah membantu umat2 islam kat sana?? cuba pikir.. sokongan kita terhadap semua tu, yg menguatkan yahudi2 kat sana.. Allah x suruh wat menda2 tu suma, (berhibur, berkongsert, zina etc)

lihat lah, bnyk sngt demonstrasi , memorandum dah dibuat.. ader diorg pedulik?? x kan.. saiko2 dah x main dah.. per diaorg kisah.. yg penting matlamat mrk nak kuasai palestine, yg sngt berharga tu tercapai.. manusia masih menyokong, umat islam sndiri, masih menyokong mereka.. so, kembali kepada asas islam dan iman tu semula.. and Allah tahu per yg ada dlm hati2 kita.. =)

Alan Said: kalau nk ikutkan...semua org sakit hati....tp kita ni kecik jer,xmampu wat pape..tp igt,sekiecik2 kita,kita masih ada senjata...igtlah senjata terakhir kita adlh doa...jadi berdoalah...dn bersedialah kita utk intifada'...hidup kita terlalu kosong..isilah iman..kuatkan takwa...sedarla..dh lama kita tido...bgunlah....ada sesuatu yg dijanjikan oleh Allah kepada kita..itulah target kita....dunia ni xde apa2 yg berharga..hanya persinggahan dari alam rahim hinggalah ke alam barzakh,akhirat...seterusnya syurga dan neraka...

Nadzirah Raof: alhamdulillah....sy seronok bile cite pasal gaza nih....ramai yg aware....tp ade gak yg tak...boleh plak kutuk sy blk....semoga kita sume jd muslim n muslimah yg berjaya...amin.....

Alan Said: ND : this not bout gaza semata2...gaza hanya mangsa sbb masjid al aqsa di situ...ada sbb yahudi nak sgt masjid tu..di bawah masjid itu byk rahsia yg kita x sedar...this bout islam...yahudi dh berjaya pesongkan isi bible..mereka cuba nak pesongkan isi al quran..tp mereka sedar mereka tidak akan berjaya kerana Allah telah berjanji tiada siapa yg mampu memesongkan Al Quran kerana ia dilindungi Allah..oleh sbb itu la gol. yahudi ini berusaha utk mesongkan jiwa kita n ternyata meraka sudah berjaya..raykat palestin di bunuh fizikalnya tp rakyat dunia lain di bunuh akidahnya...

Nadzirah Raof: ye sy pon aware......for muslims around d world kan...yg kat thailand pon jgn lupe tau....

Alan Said: hahaha......honestly islam kat selatan thai lagi kuat dari malaysia...sekadar pandangan peribadi jer..:-)

Sunah Mohammad: insya'ALLAH...ada gerakan di luar sana yang sedang berusaha ke arah pembebasan al-Quds..sama2 kita doakan agar kita juga menjadi seperti mereka, masuk ke dalam barisan yang akan menegakkan kalimah ALLAH di muka bumi. Islam akan menang, pasti akan menang..insya'ALLAH..dan itu adalah akhir zaman..

Setakat jam 11.34 pagi tadi di laman Facebook Noor Aimran Samsudin. Perkongsian untuk antum. Moga bermanfaat dan membangkitkan jiwa-jiwa yang sedang tidur.

P/S: Singkatan perkataan dalam komen-komen itu dikekalkan seperti asalnya pada wall Aimran.



Tuesday, June 1, 2010

Kisah Rumput dan Orang Yang Disayangi

Sebenarnya artikel ini bila dilihat pada tarikhnya sudah lama keluar di website asalnya, tahun 2007. Namun, seorang sahabat baru sahaja berkongsi linknya dengan ana sebentar tadi dan ana tertarik dengan artikel ini. Alhamdulillah, perkongsian yang menarik untuk antum juga.

Sumber: www.iluvislam.com

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.

Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:-

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.


Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.

Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.