BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, November 30, 2010

Tribute Buat Dr. Cinta~


Ana suka blog beliau. Banyak ilmu, banyak kata-kata motivasi, ditambah lagi dengan gambar-gambar kreatif nukilan beliau sendiri, membuatkan blog beliau sangat menarik. Tak jemu untuk dikunjung dan dibaca setiap entrinya. Buat kamu wahai Dr. Cinta, teruskan menulis yang bermanfaat!

Yang berkunjung lepas baca entri ni tu, jemputlah follow beliau ye~

P/S: Maaf Dr., ana takde award istimewa untuk Dr.. Tak sempat nak buat yang kreatif-kreatif macam Dr. Hehehe.



Fw: Ingin Menangis

Kudup sakura pun kadang-kadang 'menangis' juga...

Ingin menangis

Aku hanya ingin menangis,
membuang segala gundah yang terbeku di hati,
biarkan ianya cair.
Sendiri bersama diriku ini.

Aku hanya ingin menangis,
kerna aku yakin manusia tidak memahami
yang tersayang juga tidak akan mengerti
dari aku berbicara dan dipandang dengan seribu muka
aku hanya ingin menangis
sendiri bersama diriku ini

Titisan itu teman karib
buat yang terpencil di dunia ini
bukan semua manusia memahami semua bahasa
bukan semua yang disayang akan mencintai diri semula

Akrab hilang bila berjauh
yang wujud sentiasa hanya DIA
bicara berat hendak diluah
maka tangis adalah bahasa termudah

aku hanya ingin menangis,
menenangkan hati yang menggeletar,
biarkan segalanya mencair,
sendiri bersama diriku ini.


~Hilal Asyraf~
0506PM
291110
Dalam bilik, Irbid, Jordan
Anything For You
Puisi Ingin Menangis

***

Hati kecil ini tersentuh! Jazakallah dik...ALLAH mengurniakan pena kamu bila akak benar-benar memerlukannya...dan ia selalu begitu...alhamdulillah...



Seriously, it's Something You don't See Everyday!

It's something you don't see everyday. A Florida man noticed a frog in his yard was attached to a small lighting ornament he set up earlier to help the frogs in his yard catch bugs.

The idea worked too well. James Snyder (a photographer) tells the story ... "I have a large mango tree by my patio and my wife and I have Christmas lights wrapped around the trunk and main limbs to light it up underneath.

"I took my dog out back when I noticed the frog glowing on the tree and at first I though that the frog was sitting on top of the light. I quickly put my dog back in side and grabbed my camera, but I was convinced that he would be gone by the time I returned but when I got back he was still sitting there glowing away.

 
"I began taking pictures from about four or five feet away because I did not want to scare him and make him move. I zoomed in and noticed that the wire was actually going into the frogs mouth, he had swallowed the entire light, he wasn't sitting at all."

James continues, "I figured he had must be dead and because there was no fear of spooking him I got very close and continued taking pictures. But after a few minutes I noticed one of his legs moved, death spasm I thought for a second until he repositioned his entire body.

"Now with the realisation that the frog was indeed alive I wanted to keep him that way. So I fired off a few more shots, then gently grabbed the wire next to the bulb and slowly pulled it out of his mouth." Snyder was able to safely remove the light as it was still attached to the wire of course. While the little frog was no longer glowing, he seemed happier to be alive.


P/S: Cumilnye la katak ni~

Source: World of Technology



Monday, November 29, 2010

Majlis Konvokesyen PASTI Al-Mukminin yang Pertama

Buat julung-julung kalinya, Majlis Konvokesyen PASTI Al-Mukminin Kawasan Bintulu telah dilaksanakan pada 14 November 2010, bertempat di Dewan HPA.

Majlis ini dihadiri oleh ibu bapa murid dan juga AJK PASTI. Hadirin disajikan dengan persembahan yang menarik daripada pelajar-pelajar PASTI.

Pihak Pengurusan PASTI Al-Mukminin mengucapkan tahniah kepada pelajar PASTI yang bergraduasi pada tahun ini.

Pendaftaran 

Bacaan Ayat Suci Al-Quran oleh adik 'Ammar dan adik Izzuddin ('AMMAR!!! IZZUDDIN!!!)

Sebahagian ibu bapa yang hadir

 Ucapan aluan oleh Pengurus PASTI Al-Mukminin

Ucapan Perasmian oleh Wakil Jemaah Ibu Bapa

Persembahan pelajar PASTI (AISYAH!!!)

Persembahan "Bacaan Doa" Pelajar PASTI

Pelajar PASTI bersama skrol mereka (KHALIS!!! dan semua lah!)

Wah! Rindunya!!!!! Tahniah adik-adik PASTI yang comel-comel dan bijak-bijak semuanya~ Moga kalian menjadi insan berguna~

Artikel Asal: PASTI Bintulu



Friday, November 26, 2010

Samurai Setia vs Pemuda a.k.a Samurai Baru

samurai setia menjaga taman larangan, memelihara sakura... (hero: byakuya)

Bertahun-tahun telah berlalu. Pohon sakura semakin membesar, malah tidak lupa untuk memekar setiap kali penghujung Mac menjelma. Tiada lagi corak abstrak sang kumbang pada daun-daun halusnya. Cuma sesekali sang lebah dan beburung hinggap memuji-muji keindahan sakura.

Samurai tetap setia di situ. Sudah beberapa April dilalui bersama-sama pohon sakura dalam taman larangan. Samurai sentiasa menjaga keindahan taman larangan. Ikan-ikan dalam kolam yang dulunya kecil kini semakin membesar. Samurai seronok memelihara segala-galanya dalam taman itu. Bertahun-tahun berlalu itu samurai sudah puas melihat sakura membesar, memekar pada musim bunga, dedaunnya memerah pada musim panas, kemudian gugur satu persatu pada musim luruh. Samurai juga melihat sakura menghadapi ujian musim sejuk - hingga tiada apa yang tinggal melainkan ranting-ranting halus berceracak - yang tetap kelihatan indah. Subhanallah.

Hari ini penghujung Mac. Sakura memekar lagi. Beribu-ribu dan berjuta-juta sakura dalam taman larangan, juga di luar, memekar indah. Namun mekarnya sakura dalam taman larangan dijaga oleh samurai, sedangkan sakura di luar taman larangan terbiar begitu sahaja. Seperti penghujung-penghujung Mac yang lalu, hari ini angin bertiup merdu. Sakura dan dedaunnya menari-nari atas pohon yang satu itu.

"Cantik." Samurai yang sedang menyiram bunga di tepi kolam tersentak. Dia menoleh ke arah suara yang kedengaran. Nampaknya ada seseorang telah masuk ke dalam taman larangan tanpa disedari olehnya.

Samurai itu meletakkan penyiram kemudian mengorak langkah menuju ke kawasan tengah taman, pedang bersarung di pinggang dikejap erat. Dia nampak sesusuk tubuh pemuda membelakanginya. Kini jaraknya dengan pemuda itu hanya dalam tiga meter.

"Siapa?" tanya samurai. Pemuda di hadapannya berpaling mendepani samurai. Samurai ternampak sebilah pedang bersarung juga tersisip pada pinggang pemuda itu setelah dia berpaling. Pemuda itu juga merenung ke arah pedang bersarung di pinggang samurai.

"Kita sama. Kau penjaga taman ini?" Pemuda itu memulangkan pertanyaan.

"Ya, aku sudah berada di sini bertahun-tahun lamanya."

dalam perjuangan, bangku tidak disediakan untuk pejuang...

Pemuda itu tersenyum kemudian perlahan-lahan menghampiri pohon sakura yang rendang. Samurai masih berdiri di tempatnya. Sakura yang melihat sedari tadi tertanya-tanya. Siapakah gerangannya pemuda ini, kelihatan seperti samurai juga. Dua samurai dalam taman larangannya. Samurai yang setia menjaganya selama ini dan samurai baru yang tidak pernah dilihatnya. Pemuda itu duduk di atas bangku di bawah pohon sakura.

"Kenapa kau berada di sini? Atas tujuan apa kau masuk ke sini?" tanya samurai tanpa menghilangkan rasa waspada.

"Cantik," pemuda itu mendongak melihat kuntuman-kuntuman sakura yang mekar indah tanpa menjawab soalan samurai. "Agaknya, pohon ini sudi atau tidak untuk bertukar penjaga?"

Samurai tersentak. Soalan penuh makna yang mendalam itu benar-benar menggugah darah pahlawannya. Bukan sahaja samurai, malah sakura, dedaunnya dan seluruh pohon sebatang itu terkejut. Bergoyang sedikit hujung-hujung ranting pohon sakura apabila mendengar kata-kata samurai yang baru dilihat ini. Gegaran kecil itu menjatuhkan beberapa kuntum sakura yang agak lemah semangat. Gugur dan disambut samurai baru dengan telapak tangannya. Samurai yang setia selama ini menjeling tajam apabila kuntuman sakura itu jatuh ke dalam tangan si pemuda.

sakura yang lemah, akan gugur dengan ujian yang sedikit...

"Apa yang kau maksudkan?" samurai tidak mahu terus memutuskan.

"Masih tidak faham?" Pemuda berdiri, mencapai pedang di pinggang, tetapi belum masanya untuk dia mengeluarkan pedang itu.

"Aku telah lama di sini. Tidak mungkin untuk aku melepaskan taman ini kepada orang lain."

Pemuda tersenyum sinis. "Ya, yang nyata memang kau telah lama di sini. Kau yang menjaga taman ini selama ini. Kau yang bersama-sama pohon ini menjaga keindahan taman ini. Kau yang melihat ia membesar dan memekar. Tapi...kau tidak tahu entah-entah sakura ini sudah bosan melihat engkau setiap hari dengan rutinmu."

Sakura terkejut. Bosan? Tidak!!! Sakura tidak pernah bosan! Sakura bersyukur kerana selama ini samurai menjaganya daripada sang kumbang. Sakura tahu dan yakin samurai boleh menjaganya sampai bila-bila. Eh, siapalah samurai baru ini, berani sungguh mencabar samurai yang setia. Tetapi...sakura tidak dapat memberitahu samurai tentang itu. Sakura hanya boleh mendiamkan dirinya.

"Bosan? Aku tidah pasti dengan sakura, tetapi aku sendiri tidak pernah bosan menjaga taman ini. Dan aku juga tidak gentar untuk mengusir apa sahaja yang akan mengganggu aku menjaganya," kata samurai.

Mendengarkan kata-kata samurai itu, si pemuda tidak menunggu lagi, pedang dikeluarkan dari sarungnya.

"Kau mahu mempertahankan taman ini? Aku mahu melihat sejauh mana kau rasa bertanggungjawab pada pohon sakura ini...dan mungkin saja pohon sakura boleh memilih selepas pertarungan ini, siapa yang lebih berhak untuk menjaganya!" Pemuda itu mencabar samurai.

Samurai menyentap pedang terbalik. Pantang sekali dia dicabar. Sakura pula hanya mampu melihat, tetapi sakura tidah berhenti-henti meminta agar diberikan ilham tentang ini. Sakura bimbang tersalah pilih. Mungkin saja samurai itu pilihannya kerana selama ini samurai yang bersama-samanya menghadapi segala ujian musim panas, luruh dan sejuk, dan mungkin juga samurai yang baru itu terbaik untuknya walaupun dia tidak pernah tahu sejauh mana pemuda itu mempunyai rasa tanggungjawab terhadap taman ini. Sakura tidak tahu, tetapi Allah lah yang Maha Mengetahui.

"Pantang menyerah sebelum kalah!" Samurai mara. Pertarungan dimulakan, burung-burung lari berterbangan. Bimbang tercantas sayap. Pohon sakura bergoyang, gugur lagi kelopak-kelopaknya yang lemah semangat.

samurai...antum samurai yang mana satu?

Sementara itu di luar taman...seorang lagi pemuda meninjau-ninjau ke dalam pagar besi yang terbuka. Di pinggangnya tersisip juga pedang bersarung, tetapi di tangan kirinya kelihatan sekaki payung berwarna keemasan.

--adakah akan ada sambungan?

Previous Episode: Sakura Dalam Taman Larangan



Wednesday, November 24, 2010

Sakura Dalam Taman Larangan

jadilah sakura dalam taman larangan...memekar indah tetapi tertutup keindahannya...(somebody, 2010)
Kuntuman sakura meliang-liuk ditiup angin sepoi-sepoi bahasa. Beberapa ekor lebah kelihatan berterbangan memilih-milih sakura comel yang diyakini ada sekelumit madu. Tidak kurang juga kumbang-kumbang yang merayap di atas dedaun halus pohon sakura, bila-bila masa sahaja dedaun itu bakal bercorak-corak - berubah terus dari keindahan azali - karya seni yang sering ditinggalkan sang kumbang. Sakura tidak mampu menegah kumbang-kumbang yang banyak itu mengukir abstrak kehidupan pada dedaunannya, hanya mampu meliang-liuk mengelak sipi-sipi sahaja.

Cahaya matahari pagi itu agak redup. Burung-burung berkicauan dalam taman larangan, menikmati keindahan alam sambil menengadah telinga mendengar kocakan air kolam. Burung-burung yang menumpang bertenggek di atas dahan pohon-pohon sakura itu juga hanya menjeling melihat kumbang-kumbang yang mahu berkarya. Tidak tega burung-burung itu mahu menegur. Bimbang kalau-kalau sang kumbang mengamuk menggigit sayap, padahal sayap burung-burung itu bukan kegemaran sang kumbang sebetulnya.

Sakura menahan pilu. Apa guna indahnya ia dilihat, tetapi lebah-lebah dan burung-burung, semuanya tidak berganjak mahu melawan sang kumbang. Semua mahu tetap selesa dalam zon masing-masing. Sudah merasa puas dengan manisnya madu dan kukuhnya dahan tempat bertenggek. Tidak peduli pada sakura yang sudah hampir robek daun-daunnya.

Sakura mahu merintih, tetapi mungkin tiada siapa yang mahu mendengar dalam taman larangan itu. Berbeza sekali jika sakura duduk di luar taman larangan dulu, biarlah hidup di jalanan, tetapi ada yang mahu menepis kumbang-kumbang jahat pada dedaunnya. Sakura rasa mahu meraung, tetapi mungkin tiada...--

sedangkan beburung pun suka pada keindahan sakura...
Angin sepoi-sepoi bahasa tadi seakan-akan berhenti. Burung-burung berhenti berkicau. Lebah-lebah yang ligat tadi mula terbang rendah dan perlahan. Hanya kumbang-kumbang yang masih di tempat mereka. Suasana hening itu menyebabkan bunyi kocakan air kolam bertambah jelas kedengaran. Di sebalik seloka air yang berkocak, bunyi derap ranting dipijak kedengaran memasuki taman larangan. Sakura tertanya-tanya, bahkan juga yang lain-lain dalam taman larangan itu, akan siapakah gerangannya yang masuk ke dalam taman larangan setelah sekian lama taman itu sepi tidak dikunjungi sesiapa.

"Indahnya..." suara manusia kedengaran. Di sebalik dedaunan pohonnya, sakura nampak sesusuk tubuh pemuda. Pandangan sakura juga menangkap sebilah pedang panjang bersarung tersisip rapi pada pinggang pemuda itu. Pemuda itu semakin hampir. Burung-burung lari berterbangan apabila pemuda itu menapak mendekati satu-satunya pohon sakura dalam taman itu. Lebah-lebah acuh tak acuh, sekejap pergi, seketika kemudian datang semula - tidak puas hati kerana ada yang mahu mengganggu mengecap manisnya madu.

"among flowers, sakura...among men, samurai..." (pepatah kuno Jepun)
Pemuda itu mendongak merenung kuntuman-kuntuman sakura yang mekar indah. Banyaknya tidak terbilang biarpun pohonnya hanya satu di dalam taman larangan itu. Sungguh indah. Tidak seperti sakura-sakura yang dijumpainya di luar taman ini...tetapi...mata si pemuda tertangkap sesuatu. Sejurus itu juga pedang berbilah terbalik disentap - susshhh!

"Nyah kau dari sini!" Kumbang-kumbang terjelepok. Tidak semena-mena kini semuanya sudah berada di atas tanah. Kumbang-kumbang mahu mendongak melihat siapa yang membuat onar, tetapi tidak mampu, kerana kumbang-kumbang sudah terbalik di atas belakang sendiri. Kumbang-kumbang mahu naik semula mencapai dedaun enak, tetapi dibatalkan hajat kerana bimbang nanti akan diusir semula, buat menambah penat memanjat sahaja walaupun nyatanya kumbang boleh terbang. Akhirnya setelah berjaya mendapatkan posisi dan postur tubuh yang betul, kumbang segera meninggalkan taman larangan itu, mahu mencari taman larangan yang lain pula.

"Sakura ungu, teruslah memekar..." Pemuda berpedang panjang menzahirkan senyuman. Angin menyapa merdu, dedaunan menari semula setelah lama kaku di bawah cengkaman kuku besi kumbang-kumbang. Sakura gembira, hati sakura memekar semekar kelopaknya. Kini sakura percaya, ada samurai yang akan menjaganya...insya'ALLAH.

sakura ungu akan terus memekar...tidak akan pernah lelah menanti...

--bersambung...

***cerita ini cerita rekaan, tiada kaitan antara yang hidup atau yang mati...

Next Episode: Samurai Setia vs Pemuda a.k.a Samurai Baru



Tuesday, November 23, 2010

‘Space-time’ Cloak Could Hide History

LONDON, Nov. 17, 2010 — Theoretical physicists have taken the idea of creating an invisibility cloak and broadened it to include the object's movement. Such a "space-time cloak" could be used to hide events, they suggest.

Previously a team led by professor Sir John Pendry at Imperial College London showed that metamaterials could be used to make an optical invisibility cloak. Such artificially engineered materials can distort light or sound waves to create undetectable blind spots by deflecting certain parts of the electromagnetic spectrum. While the object is still there, its image is altered to make it look like it has disappeared.


In the new study, reported this week in the Journal of Optics, Imperial College London researchers led by physics professor Martin McCall mathematically extend the cloak idea to include events.

“Light normally slows down as it enters a material, but it is theoretically possible to manipulate the light rays so that some parts speed up and others slow down,” said McCall.

When light is ‘opened up’ in this way, rather than being curved in space, the leading half of the light speeds up and arrives before an event, whilst the trailing half is made to lag behind and arrives too late. The result is that for a brief period the event is not illuminated, and escapes detection. Once the concealed passage has been used, the cloak can then be ‘closed’ seamlessly.

Such a space-time cloak would open up a temporary corridor through which energy, information and matter could be manipulated or transported undetected. “If you had someone moving along the corridor, it would appear to a distant observer as if they had relocated instantaneously, creating the illusion of a Star-Trek transporter, McCall said. “So, theoretically, this person might be able to do something and you wouldn’t notice!”

While using the space-time cloak to make people move undetected is still science fiction, there are many serious applications for the new research, which was funded by the Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC), the UK's main agency for funding engineering and physical sciences research, and the Leverhulme Trust. Co-author Dr Paul Kinsler developed a proof of concept design using customized optical fibers, which would enable researchers to use the event cloak in signal processing and computing. A given data channel could for example be interrupted to perform a priority calculation on a parallel channel during the cloak operation. Afterwards, it would appear to external parts of the circuit as though the original channel had processed information continuously, so as to achieve ‘interrupt-without-interrupt.’



Illustration of the spacetime cloak concept. (Image: Imperial College London)

“Imagine computer data moving down a channel to be like a highway full of cars," said Alberto Favaro, who also worked on the project. "You want to have a pedestrian crossing without interrupting the traffic, so you slow down the cars that haven’t reached the crossing, while the cars that are at or beyond the crossing get sped up, which creates a gap in the middle for the pedestrian to cross. Meanwhile an observer down the road would only see a steady stream of traffic.”

One issue that cropped up during their calculations was to speed up the transmitted data without violating the laws of relativity. Favaro solved this by devising a clever material whose properties varied in both space and time, allowing the cloak to be formed.

“We’re sure that there are many other possibilities opened up by our introduction of the concept of the space-time cloak," said McCall, “but as it’s still theoretical at this stage we still need to work out the concrete details for our proposed applications.”

The paper "A spacetime cloak, or a history editor," can be found in the Nov. 16 issue of Journal of Optics

Source: Photonics.com



Sunday, November 21, 2010

Always Be There - Yes, HE is!

HE's always there...you're never alone...

Allahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,
the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…



Thursday, November 18, 2010

Bahagia Melihat Orang Lain Bahagia

Syukran kepada pemberi bunga~ Sayang kamu~ ♥

Alhamdulillah~

Alhamdulillah~

Alhamdulillah~

:)))))))))))))))))))))))) (panjangnya senyum...sampai ke telinga)

Ana bahagia.....

Bahagia melihat orang lain bahagia~

Walaupun ana dan dia pernah kenal dalam masa yang sangat-sangat singkat~

Biarpun dia pernah meletakkan tembok dalam perkenalan ini yang hingga kini tidak pernah runtuh~

Biarpun hingga kini ana hanya mampu mengikuti perkembangannya sambil menahan-nahan hati untuk menyapa~

Biarpun hingga kini mungkin hanya ana yang selalu menjenguk Facebook dan blognya sambil kadang-kadang tersenyum bila ada berita menggembirakan, malah kadang-kadang berkerut dahi bila tahu dia sedang dalam kesulitan, ana hanya mampu membisu~

Semuanya kerana itu permintaannya agar hidupnya tidak disusahkan~

Apapun~ ana bahagia~

Alhamdulillah~

Alhamdulillah~

Alhamdulillah~

Peliharalah dia ya Allah dalam hidupnya yang mendatang~

Ameen~~~



Tuesday, November 16, 2010

Futsal Piala PERWANIN 2010

Klik imej untuk besarkan




Kalimat Yang Semakin Dilupakan...

...mensyukuri nikmat Allah akan menambahkan lagi nikmat-Nya kepada kita...

Situasi Satu

Pada suatu pagi yang tak hujan, selepas keluar dari dewan peperiksaan.

A: Aku tak dapat jawab! Adoi...

B: Tang mana yang tak dapat tu?

A: Tang yang tanya pasai banjir di Kedah da meragut nyawa manusia sebanyak mana tu la...

B: O...yang tu...ang tak baca paper ka?

A: Tak sempat aku, nak beli paper pun tak dapat, banjir ja...

B: Nasib baik aku ada internet kat rumah. Dapat jugak goreng sikit-sikit.

A: Untungla ang~


Situasi Dua

Di perhentian bas yang tak berapa nak ramai orang.

A: Eh, kau ada tengok berita tak?

B: Berita apa?

A: Yang kemalangan kat highway tu~

B: O...kemalangan melibatkan bas tu ye?

A: Ha, yang tu la...dahsyat betul kan kemalangan tu? Ramai jugak yang meninggal...seram aku nak naik bas lepas ni...

B: Dahsyat tak dahsyat. Sampai semua nak sebar kat Facebook, tak kesian kot dengan keluarga arwah.

A: Hurm, aku semalam pun balik time-time gitu gak. Nasib baik aku tak naik bas tu. Kalau tak, kau mesti nampak aku sekali dalam Facebook tu.

B: Ish, tak baik cakap gitu la~ Kalau...kalau...tu bisikan syaitan tu.


Situasi Tiga

Di talian yang berpenghujung di kedua-dua belah dengan sokongan padu dari TM.

A: Kau balik tak ni?

B: Tak..tak cuti la...

A: Tak cuti langsung ke? Biar betul?

B: Betul la! Kilang aku tu bos dia tak sambut raya!

A: Yeke? Kesiannya...nasib baik aku kerja dengan bapak aku. Takpe la, rezeki masing-masing...Selamat Hari Raya Haji ye...

***

Ana: Kenapa orang selalu sebut "nasib baik", tetapi terlupa "Alhamdulillah.."?




Friday, November 12, 2010

Fabrik Jepun November'10

Fabrik Jepun kembali dengan koleksi November 2010~
Beberapa kain lama yang masih available turut dimuatkan dalam album ini~
Kunjungi facebook ana jika berminat~



Thursday, November 11, 2010

Di Pinggiran al-Buraq

...samurai tu untuk orang Jepun, matlamat akhirnya berbeza sekali...
...untuk kita, biarlah mujahid...

Batu-bata di pinggir dataran itu berlonggok-longgok banyaknya. Dia mengalihkan pandangan ke pinggiran sebelah sana pula. Lebih kurang sama banyaknya. Sudah seminggu longgokan batu-bata itu di situ. Dalam seminggu itu juga beberapa kali saudara-saudaranya berkumpul di dataran itu, dengan niat yang satu. Bantah jambatan!

Pintu al-Maghariba di kejauhan direnung lama. Dia tidak dapat melolosi pintu itu buat masa ini. Setelah apa yang berlaku berdekad-dekad yang lalu, hingga ke hari ini, pintu itu dan pintu-pintu lain yang menghiasi al-Aqsa tertutup untuk dia dan saudara-saudaranya.

"Salam'alayk ya Saed!" Suara yang amat dikenali menyapanya, mengalihkan perhatiannya daripada al-Aqsa yang dirindui.

"Wassalam'alayk ya Khalid." Jam di tangan dijeling, hampir Asar. "Apa yang membuatkan enta berada di sini pada waktu ini?"

"Hari ini ana bekerja separuh hari. Ana ke sempadan selepas kerja tadi dan terserempak dengan Syeikh Hassan, dia berpesan untuk mengumpulkan kaum muslimin selepas Asar nanti."

"Syeikh Hassan? Dia berada di sempadan?" Saed tidak hairan, sekadar bertanya.

"Ya, sepanjang minggu ini nampaknya Syeikh Hassan semakin sibuk." Khalid membuang pandang ke arah pintu al-Maghariba. Saed turut melihat ke arah yang sama.

"Ya. Enta sudah memberitahu semua muslimin?"

"Ana sudah meminta Ammar dan al-Fahmi menyampaikan pesanan ini kepada muslimin di kawasan timur," terang Khalid. Sejurus kedengaran azan berkumandang, menunjukkan sudah masuk waktu Asar. Suasana menjadi hening.

"Ya Allah, Tuhan yang telah mensyariatkan seruan azan dan sembahyang yang akan didirikan. Kurniakanlah kedudukan yang tinggi dan terpuji yang Engkau telah janjikan kepada junjungan kami Nabi Muhammad dan kehormatan, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji."

"Di mana tempat berkumpul?" tanya Saed setelah meraup tangan ke wajahnya.

"Surau al-Ayubi."

"Mari," Saed memulakan langkah menuju ke surau. Khalid mengekori di belakang. Mereka tidak mahu ketinggalan untuk solat berjemaah bersama-sama muslimin yang lain.

***

"Zionis akan meletakkan batu asas pada jam 10.00 pagi esok. Kita punya masa mulai sekarang ini untuk menghalang semua itu dari berlaku," suara Syeikh Hassan sahaja yang didengari ketika itu. Semua mata di dalam surau kecil yang agak sempit itu tertumpu ke arahnya.

"Apa yang akan kita lakukan ya Syeikh Hassan?" Seorang lelaki separuh umur bertanya.

"Kumpulkan semua penduduk, kita akan solat subuh berjemaah di dataran al-Buraq." Syeikh Hassan memandang ke arah Saed dan Khalid.

"Antum berdua, ana amanahkan keselamatan kaum muslimat dan anak-anak kecil kepada antum."

"Allah...Allah..." Saed dan Khalid bersuara perlahan, hampir-hampir sahaja tidak didengari.

"Selepas itu ya Syeikh Hassan?" Kedengaran pula suara yang lain bertanya.

"Selepas itu...kita serahkan segalanya kepada Allah..." Syeikh Hassan menjawab yakin. "Namun...ana amanahkan pergantungan kepada Allah kepada diri ana dan antum semua."

Semua kepala di dalam surau itu mengangguk-angguk faham.

***

"Ya Asiah, kita akan berjuang esok. Persiapkan dirimu dan Umar," al-Fahmi memberitahu isterinya yang baru selesai mentaddabur al-Quran sepulangnya dia dari surau selepas solat Isyak tadi.

"Baik suamiku...tapi, bolehkah aku tahu apa yang akan kita tentang esok, wahai suamiku?" Asiah melipat kain telekung.

"Musuh Allah."

"Allah...tiada daya dan upaya bagi kami melainkan dengan kekuatan dari-Mu ya Allah..." ucap Asiah perlahan sambil menghampiri katil anak kecilnya.

"Umar sayang, esok engkau akan menjadi mujahid kecil," dikucup dahi Umar yang telah tidur. Kemudian, dia menoleh ke arah suaminya. al-Fahmi memberikan sebuah senyuman, Alhamdulillah...Kau menganugerahkan aku seorang pendamping yang sukar untuk aku gantikan dengan yang lain.

"Suamiku, nanti...seperti biasa ya?" Asiah membalas senyum suaminya.

"Ya, insya'ALLAH isteriku. Moga Dia mengejutkan kita dari tidur untuk bersama-sama bertemu-Nya di penghujung malam nanti."

***

"Cis! Apa yang mereka lakukan ini?" Merzelo menghentam meja. Panas hatinya apabila mendengar salah seorang tali barut melaporkan maklumat terkini mengenai lelaki tua itu. Sudahlah menganggu tidurnya awal-awal pagi itu dengan berita yang menyakitkan hati, malam tadi dia tidur lewat kerana meraikan hari perletakan batu asas jambatan. Ya, hanya kerana jambatan itu!

"Lelaki tua tu ingat aku takut dengan dia? Jangan mimpilah!"

"Tapi, tuan...semua penduduk-"

"Sudah!" Merzelo memotong. "Aku tak nak dengar! Sekarang panggilkan Mehmoud!"

Tali barut itu menundukkan kepala, kemudian keluar dari bilik. Seorang lagi Zionis bakal dikejutkan daripada tidur.

***

"Tuan! Tuan Merzelo! Mereka...mereka..." terketar-ketar tali barut itu ingin menyampaikan apa yang baru dilihatnya sebentar tadi.

"Apa dia? Mereka apa??" Merzelo menggertak keras. Mehmoud pula menjeling tajam.

"Dataran al-Buraq..." Lemah hati tali barut itu hendak menghabiskan kata-katanya. Merzelo mengangkat kening. Segera dia bangun menghampiri tingkap yang terbuka. Sejurus dia tersentak, membuntangkan kedua-dua biji matanya.

Dia tidak tahu hendak mengucapkan kata-kata apa. Lautan manusia di dataran al-Buraq sedang bersiap-siap untuk mendirikan solat Subuh. Wanita dan kanak-kanak tidak terkecuali. Kelihatan juga sekelompok penduduk yang lebih berumur di satu penjuru. Laungan azan menyapa telinga, semakin panas hatinya tatkala itu. Segala sumpah-seranah bermain di hati, tidak kurang yang terkeluar dari bibirnya.

"Saff..." suara Syeikh Hassan kedengaran berwibawa. Tidak sampai lima saat, manusia yang berkeliaran tadi sudah membentuk barisan-barisan lurus sehingga melimpah keluar dari dataran al-Buraq. Merzelo merenung tajam susuk tubuh Syeikh Hassan dari jauh.

"Mehmoud," panggil Merzelo. Mehmoud mendekat. "Aku nak kau persiapkan tentera kita, berjaga di sana. Jangan buat apa-apa sebelum aku memberikan arahan."

Mehmoud mengangguk kemudian keluar menjalankan amanah yang diberi.

"Kau tunggulah Hassan..." Merzelo mendengus.

***

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)."

"Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

"Dan jika mereka bermaksud hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjadi pelindungmu). Dialah yang memperkuatmu dengan pertolongan-Nya dan dengan para mu'min,"

"dan Yang menyatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat menyatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Maksud ayat 60 hingga ayat 63 surah al-Anfaal yang dibacakan Syeikh Hassan dalam solat Subuh tadi benar-benar menggetarkan jiwa mereka. Hampir sekalian jemaah menangis. Syeikh Hassan telah menyampaikan ayat Allah itu terus ke dalam hati-hati mereka. Turut ditafsirkan dengan sebaiknya inti surah al-Anfaal dalam kuliah Subuh. Allah bersama mereka. Apa-apa yang berlaku selepas ini, Allah juga yang bersama mereka. Kuliah Subuh itu berlarutan, yang akhirnya bertukar menjadi sesi menghidupkan jiwa-jiwa pejuang, tiada seorang jemaah pun yang berganjak dari tempat mereka. Seakan-akan ada semangat yang semakin lama semakin membakar dalam jiwa-jiwa mereka biarpun di sekeliling mereka beratus-ratus tentera Zionis bersedia untuk mengangkat senjata pada bila-bila masa sahaja.

"Apa yang berlaku kepada kita hari ini sudah lama termaktub dalam tinta Allah. Apa yang berlaku berpuluh-puluh dan beratus-ratus tahun dahulu juga sudah disusun oleh-Nya. Tidaklah semua kejadian ini dijadikan sedemikian rupa tanpa hikmah yang hanya Dia sahaja yang mengetahuinya."

"Kaum-kaum sebelum kita telah melaksanakan janji mereka terhadap Islam. Mereka telah menjalankan amanah mereka terhadap al-Quds! Dan kita, pada hari ini akan menunaikan janji kita kepada al-Aqsa! Insya'ALLAH!" Perkataan terakhir itu disambut bersahut-sahutan oleh para jemaah.

"Hari ini, al-Aqsa menjadi saksi cinta kita kepada Yang Menciptakan! Tiada yang dapat memutuskan hubungan kita dengan al-Aqsa tanpa izin-Nya! Biar berjuta Zionis yang datang, juga tidak mampu memisahkan kita dengan al-Aqsa! Dengar, saudaraku...dengarlah! Al-Aqsa sedang merintih! Al-Aqsa sedang meraung! Siapa di antara kalian yang mahu bersama-samaku menghentikan rintihan dan raungannya? Siapa? Siapa?"

Pertanyaan itu disambut dengan jemaah yang berdiri sedikit demi sedikit bermula dari saf paling hadapan. Lama-kelamaan jumlah yang berdiri semakin bertambah, kelihatan seperti sebuah lautan luas sedang berombak kuat hinggalah ke saf yang terakhir. Allah Maha Besar. Inilah dia tapisan pejuang yang telah ditetapkan oleh-Nya untuk melindungi al-Quds!

"Jangan harap!" Tiba-tiba suara sumbang mencelah. Jemaah yang sudah bangkit menoleh ke arah Merzelo yang telah turun padang. Di sisinya Mehmoud, dan tali barut. Oh, lelaki tua di al-Ayubi itu rupa-rupanya tali barut Merzelo.

"Munafik!" Perkataan itu terkeluar dari mulut Khalid, lelaki tua itu terkejut. Gugup melihat penduduk yang selama ini bersama-samanya kini menentangnya. Bukan, mereka tidak menentangnya, dia yang menyebabkan mereka menentangnya.

"Shawl! Sudah 9.38 pagi, kita tidak boleh lewat. PM akan sampai tidak lama lagi!" Merzelo mengingatkan kontraktok yang mengetuai majlis perletakan batu asas pada pagi itu. Shawl menukar gear jentera yang akan membawa batu asas ke tengah dataran al-Buraq.

"Kami tidak akan benarkan, Merzelo." Syeikh Hassan tampil ke hadapan Merzelo. Mereka berdiri bertentangan, dengan jarak lebih dekat dari sebelum-sebelum ini.

"Setakat mana?" Merzelo tersenyum sinis.

"Sehingga engkau bersetuju untuk menarik semula pembinaan jambatan ini."

"Aku-tak-akan-tarik-balik." Merzelo menekan-nekan pangkal bahu Syeikh Hassan dengan jari telunjuknya.

"Kurang ajar!" Khalid yang agak kurang sabar meluru mahu menerkam, tetapi ditegah oleh Saed dan al-Fahmi.

"Sesiapa yang menghalang, bersedialah untuk menghadapi tentera-tentera aku!" Merzelo berkata angkuh.

"Kaum muslimin semuanya sudah bersedia dengan izin Allah..." kata-kata Syeikh Hassan disambut dengan takbir oleh kaum muslimin.

Merzelo menarik nafas dalam, "Shawl!" Shawl menggerakkan jentera.

"Muslimat...ke belakang dengan anak-anak." Syeikh Hassan mengarahkan kaum wanita ke belakang. Kaum wanita beransur ke belakang bersama anak-anak kecil. "Muslimin..."

Kaum muslimin bergerak ke hadapan, membentuk satu benteng besar antara dataran al-Buraq dan kumpulan berjentera. Shawl teragak-agak mahu mara.

"Kenapa berhenti? Teruskan, bodoh!" Merzelo bengang. Shawl tersentak, pedal minyak ditekan. Jentera bergerak ke hadapan, semakin lama semakin hampir. Benteng kaum muslimin semakin kukuh dan kejap.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh." [as-Saff: 4]

Jentera dengan sebiji batu besar itu semakin menghampiri dataran. Lagi seinci, tiba-tiba... Plunk! Sebiji batu kecil terpelanting setelah mengenai jentera itu. Shawl terperanjat. Hampir terlepas batu besar yang dibawanya dengan menggunakan jentera itu akibat terlalu terkejut.

"Umar!" Asiah meluru mendapatkan anaknya. Merzelo melihat dari jauh. Hati yang sudah sedia panas semakin panas.

"Mehmoud! Tangkap anak itu! Berani dia mengganggu kerja aku!" Merzelo memberi arahan. Mehmoud mula mengerah tenteranya. Seperti yang diamanahkan, kaum muslimin tidak membiarkan perkara itu begitu sahaja. Tidak sempat tentera-tentera Zionis mendapatkan Umar, al-Fahmi dan beberapa orang muslimin terlebih dahulu menyekat mereka.

"Bunuh saja mereka!" Merzelo sudah tidak sabar lagi. Suasana menjadi tegang. Beratus-ratus tentera Zionis mula menyerang kaum muslimin. Mula-mula hanya berlawan pukul-memukul, hentam-menghentam, dan bantai-membantai. Kaum muslimin masih mampu untuk membalas serangan itu dengan kekuatan yang diberikan oleh Allah kepada mereka. Takbir bersahut-sahutan di segenap ruang. Syeikh Hassan sendiri menentang Mehmoud sebelum menghampiri Merzelo. Semuanya berusaha bersungguh-sungguh, tidak kira dari pihak Islam atau pihak Zionis, bezanya cuma pada matlamat akhir mereka. Kaum wanita terus berdoa di belakang barisan muslimin yang melindungi mereka, kanak-kanak pula membuat onar pada jentera Shawl dengan membaling batu-batu kecil. Kalut, inilah perang. Masing-masing mempertahankan matlamat akhir. Sehinggalah...

Satu das tembakan kedengaran. Bagaikan mesin masa yang terhenti, semuanya berpaling. PM yang dimaksudkan oleh Merzelo tadi telah tiba, dialah yang melepaskan tembakan. Dalam keheningan itu, kedengaran suara seseorang sedang mengerang kesakitan.

"Syeikh!!!"

***

**Cop! Ana tidak pasti kesudahan kisah ini bagaimana, biarlah sampai sini sahaja. Masa hadapan yang tidak pasti dari mata kasar mengurangkan kebarangkalian untuk ana menyambungnya, tetapi janji Allah yang sentiasa benar pasti akan menghasilkan peleraian kisah yang terbaik...insya'ALLAH.**http://www.emocutez.com


Apa yang akan berlaku kepada al-Aqsa ya ALLAH...teruskan berdoa!



Monday, November 8, 2010

Srikandi Uhud

...ingin menjadi dia sampai bila-bila...
Ketika itu, dia sedang berada di dapur. Suaminya sedang berehat di dalam bilik tidur. Tiba-tiba terdengar bunyi gemuruh bagaikan batu-batu gunung runtuh, jatuh bergolek-golek. Dia tersentak, itu mungkin tentera musuh! Beberapa hari ini suasana agak tegang di puncak Uhud.

Segera ditinggalkan kerjanya di dapur lalu menghampiri si suami yang sedang tidur. Dengan lembut, digerakkan tubuh suaminya. "Suamiku, sepertinya ada sesuatu yang aneh menuju Uhud. Mungkin tentera kuffar telah menyerang."

Suaminya tersentak, beristighfar juga di dalam hati kerana isterinya yang terlebih dahulu menyedari kedatangan tentera musuh. Bingkas dia bangun, mencapai kelengkapan perang. Kuda disiapkan. Si isteri menghampiri.

"Suamiku, ambillah pedang ini. Jangan engkau pulang sebelum menang." Si isteri menyerahkan sebilah pedang milik suaminya.

Si suami merenung wajah isterinya dalam-dalam. Seolah-olah itulah pandangan yang terakhir buatnya. Tiada lagi rasa ragu untuk bertempur setelah mendengar kata-kata yang keluar dari bibir isterinya. Berangkatlah dia ke medan Uhud dengan semangat jihad yang tinggi.

***

"Aku sudah tiada apa-apa lagi kecuali sekujur tubuhku yang sudah tua ini. Izinkan aku untuk bertempur di medan perang," pintanya kepada utusan yang menyampaikan berita itu. Beberapa hari lepas, suaminya telah gugur syahid, sehari selepas itu, anak lelaki sulongnya pula menyusul ayahnya dan pagi ini dia mendapat berita anak lelakinya yang masih berusia 13 tahun itu pula telah dijemput sebagai tetamu Allah.

"Tetapi, engkau seorang perempuan..." utusan itu serba-salah.

"Adakah engkau mahu menghalang aku pergi berjihad di jalan Allah?" dia menduga. Namun, tidak ditunggu jawapan dari utusan itu, segera dia berangkat ke bukit Uhud, berhajat untuk menemui ketua angkatan perang.

Ketua angkatan perang yang ditemui bersetuju membenarkannya berjihad, tetapi dengan merawat tentera-tentera Islam yang cedera. Dengan itu, pahalanya sama dengan orang yang bertempur. Segera dia melakukan seperti yang disuruh oleh pemimpin agung itu.

***

Dia sudah tidak mampu bertahan lagi. Hatinya panas. Remuk redam melihat kekejaman yang dilakukan terhadap tentera Islam. Kepala syuhada itu dipancung tentera kuffar. Bertambah panas hatinya apabila melihat ketua angkatan perang terjatuh dari kuda tunggangannya kerana mengelak busur yang sipi-sipi sahaja mengena di dahinya. Semangat jihadnya membakar, segera dicapai pedang si syuhada tadi, lalu meluru ke arah medan pertempuran. Ketua angkatan perang perlu dipertahankan, kebanyakan tentera telah meninggalkan medan Uhud, tinggal dia dan panglima-panglima yang setia.

Pertempuran bertambah sengit. Mereka terus mempertahankan ketua angkatan perang. Akhirnya dia rebah.

***

"Adakah engkau isteri Zaid?" tanya tentera Islam itu setelah memercikkan air ke wajahnya.

"Bagaimana dengan Rasulullah?" dia pula bertanya kepada tentera itu.

"Baginda tiada satu yang kurang, ALLAH dan pencintanya bersama baginda."

"Pinjamkan aku pedang dan kudamu," pintanya.

"Tetapi, engkau cedera parah..."

"Adakah engkau mahu menghalang aku membela Rasulullah?"

Akhirnya tentera itu terpaksa menyerahkan pedang dan kudanya kepada wanita tersebut. Dengan bersusah-payah wanita itu menaiki kudanya, kemudian menuju ke medan pertempuran. Sekali lagi, semangat jihad membawanya berjuang menegakkan Islam dan melindungi ketua angkatan perang, Rasulullah s.a.w.

Setelah bertempur beberapa lama, tubuhnya mengalami begitu banyak luka parah dan calar balar. Namun, semua itu tidak menghentikan langkahnya, dia terus menyinar di Hunain dan Yamamah. Syahidnya di Yamamah menentang Musailamah.

Dialah...Nusaybah binti Kaab, srikandi agung.

Rasulullah saw pernah bersabda: "Tidaklah aku menoleh ke kiri dan ke kanan kecuali aku akan melihat Ummu Imarah berperang di hadapanku" (at-Thabaqat (8/145, Siyar 'Alam an-Nubala' (2/279) dan sirah an-Nabawiah susunan Dahlan (2/48).

*gelaran lain bagi Nusaybah binti Kaab ialah Ummu Imarah.



Wednesday, November 3, 2010

Digital Al-Qur'an


Digital Al-Qur'an. Antum mencarinya? Alhamdulillah, entri ini mungkin boleh membantu, insya'ALLAH.

Perisian ini ana perolehi daripada seorang junior sebagai hadiah di dalam pendrive. Ingat lagi junior tu namakan file ni "Al-Quran hadiah untuk kak sunah". Cumil jek. Ops, kalau dia baca ni, tentu geli-geleman jadinya.

Perisian ni mungkin lebih kurang je dengan perisian-perisian al-Qur'an digital yang lain. Ada opsyen untuk mencari ayat berdasarkan kata kekunci, beserta dengan terjemahan sekali. Ada mp3 yang antum boleh dengar sambil membaca ayat dan terjemahannya. Ada juga disertakan sekali flash hukum tajwid. ^_^

Seorang sahabat memohon bantuan untuk dimuatnaik perisian ini supaya mudah untuknya memuatturun. Dah lama juga, alhamdulillah baru hari ini berkesempatan untuk memuatnaik ke akaun mediafire ana.

Ok, antum perlukan Hjsplit untuk mencantumkan semula fail perisian digital al-Qur'an ini kerana ana da pecahkan kepada 11 fail (saiznya besar!).

Tak ada Hjsplit? Antum boleh download juga di akaun mediafire ana seperti dalam butiran berikut:

Download Hjsplit: Kat sini
Download Digital Al-Qur'an: Sini pulak

Moga bermanfaat~http://www.emocutez.com Jika ada masalah untuk memuatturun, sila maklumkan segera ya. Syukran.



Monday, November 1, 2010

Wartime Innovations That Have Shaped Our World

There be explosions in them thar Yemen hills! Aside from the fact that Yemen has one of the highest birthrates in the world, with a population increase of 700,000 every year, it also suffers from a massive increase of al-Qaeda militants, pouring into the country as pressures rise in Afghanistan and Pakistan. This has led to much warfare. The US military has been helping Yemen deal with these dangerous pests, training their counter-terror forces, assisting them with intelligence and logistics to carry out air strikes, one of which successfully killed six members of an al-Qaeda cell. (whatever!) The truth is, many of the techniques employed to wipe out a military target, have also been used to supply consumers like you with goods.

They say necessity is the mother of invention. So you can protest war all you want, but just remember that throughout history the necessities to succeed in battle have led to many inventions that society uses today, inventions that we ironically couldn’t survive without.

Logistics


This system for the supply and distribution of resources can be traced back to the Classical period. The Greek and Roman empires utilized it so that their soldiers could move from a military base to various service locations.

Postal Service


During 580-529 BCE the Persian emperor, Darius the Great, had the first known postal service created. This allowed for better communication between the emperor and his armies on the battlefield.

Ambulance


Spain in 1847 had an exceptionally well treated army for the times. One of the practices that the Spanish army created was ‘ambulancias’ (medical hospitals). However, at this time the soldiers were not collected until the combat had ceased.

Weather Forecast Technology


In 1835 the creation of the telegraph system led to accurate weather forecast predictions. The telegraph allowed for weather conditions to be gathered from a large area and reported quickly. Francis Beaufort and Robert FitzRoy are credited with this system; and the Royal Navy accepted the innovative technology.

Margarine


In 1869 French emperor, Napoleon III, found that keeping his army supplied with butter was a considerable expense. Therefore, he offered a prize to anyone who could develop a cheaper alternative. French chemist, Hippolyte Mège-Mouriés, won for his mixture of clarified beef fat, water and a bit of tributyrin.

Canned Food

More food difficulties concerning the military arose for emperor Napoleon. Concerned with keeping the large French army fed, Napoleon offered a prize for a method of food preservation. Nicholas Appert conceived the idea of preserving food in bottles. He discovered that if food is sufficiently heated and kept in an airtight container, it will not go bad.

Wrist Watches


When wrist watches initially hit the fashion scene gentlemen did not wear them because they were designed for females. However, soldiers found that pocket watches were awkward during battle and began to use leather straps to fasten them to their wrists. This convenient trend caught on and in the 1880s Girard-Perregaux equipped the German Imperial Navy with similar pieces.

Detergent


1916 was the year that changed the chemistry which is used for manufacturing soap. Fat was used in the traditional method for manufacturing soap, but there was a shortage in Germany during WWI. German scientists were forced to create a new synthetic method as a substitute.

Tissue Paper (Kleenex)


The material used to make tissue paper was originally known as “cellucotton”. Cellucotton was used in WWI gas mask filters as a substitute for cotton because cotton was needed to manufacture surgical dressings that medics required to bandage wounded soldiers.

Sonar (Sound, Navigation and Ranging)


Paul Langevin created echo location to detect submarines during WWI but this technology was released too late to use in the war; SONAR has been used by militaries everywhere ever since. Civilian uses for SONAR include locating shipwrecks, oceanography and marine biology studies, etc.

Trench Coat


This fashionable item of clothing was first designed for life inside a literal trench. Thomas Burberry invented gabardine intentionally for the British army to use. These coats went over so well with the soldiers that after WWI ended many chose to continue wearing them and a fashion trend was born.

Radar (Radio Detection and Ranging)


This invention is credited with saving Britain during WWII. The creation of radar required a team of scientific minds and years of work to complete; but Robert Watson-Watt, a Scottish physicist, designed the first one that was put into use in 1935. Since WWII radar use has been standard for all commercial flights.

Cavity Magnetron


While working on the radar project Sir John Turton Randall invented this high-powered vacuum tube. The cavity magnetron is still widely used in various radar applications, as a part of microwave ovens and to obtain medical X-rays.

Microwave Oven


Percy Spencer was another scientist involved in the radar project. The story goes that while working on a radar a candy bar inside of his pocket melted. This inspired him to develop a new method of cooking with radiation. His method involved microwaves, emitted by the magnetron, that penetrated and cooked food from the interior.

Rocket Technology

Wernher Von Braun was involved in the development of rocket technology in Nazi-Germany. He invented the V2 rocket which was used to bombard London during WWII. After the war was over he became head of the US rocket program where he worked with many of his former German colleagues to develop a rocket ship.

Jet Engine


Dr. Hans von Ohain (German air plane designer) and Sir Frank Whittle (RAF pilot) are both recognized as being co-inventors of the jet engine during the 1930’s. Both these men came up with their own prototypes while being unaware that the other was working on a similar project.

High-Octane (Jet) Fuel


With the invention of the jet engine came the need for proper jet fuel. High-octane gas was invented in the US to fuel their jet fighter-planes.

The Manhattan Project


This project resulted in the devastating “doomsday device” that was used to end the conflict in the Pacific Theater of Operations. However, there are positive benefits that emerged from this collaboration of great thinkers. For example this work proved some of the theory on quantum mechanics (that lead to further advancements in physics) and it provided an alternative form of power.

Biker Jackets


Sticking with the jet theme; the style of leather jackets worn by most bikers that was made famous in Marlon Brando’s “The Wild One” , was derived from pilot jackets. Many WWII veterans chose to wear old flight jackets while ridding their ‘iron horses’ and started this trend.

Synthetic Rubber


When the US entered WWII they found that there was a massive shortage of natural rubber. Since this is required for many pieces of military equipment an alternative was needed. This resulted in the creation of synthetic rubber as a solution to the problem. Now there are multiple types of synthetic rubber that is used by businesses like the automobile industry, footwear, etc.

Silly Putty


Scottish engineer, James Wright, worked on developing synthetic rubber during WWII. He attempted the combination of boric acid and silicone oil in a test tube. This substance “polymerized” and resulted in a gooey and bouncy putty. This was eventually marketed as a toy for children.

Penicillin


While its existence was known before WWII it was during the heavy casualties of war that the worth of penicillin was brought into the spotlight. This resulted in studies on how to mass produce the treatment for the front lines.

Anti-Biotics


The success of penicillin as a life-saving treatment led to further research on the subject. During the late 1940’s and in to the early 1950’s the discovery of streptomycin, chloramphenicol, and tetracycline resulted in the basis for anti-biotics.

Anti-Malaria


Malaria research received new life and military funding during the world wars when large amounts of soldiers serving in tropical areas were falling ill. A medical breakthrough emerged with the discovery of Chloroquine in 1934 by the German chemist Hans Andersag. However, the drug would not be released until 1946 because of the war.

Chemical Pesticides


Prior to the outbreak of WWII Swiss chemist named Paul Müller discovered that DDT killed insects. The US and other governments took this discovery and had DDT powder distributed to their soldiers in order to ward off disease carrying insects. WWII became the first war where there were fewer casualties from diseases like malaria and typhus than from bullets and bombs. The end of WWII saw the beginning of the chemical age in pesticides due of this success.

Aerosol Spray


Origins for bug repellent go further back in time, but Americans Lyle Goodhue and William Sullivan are given credit for inventing of the modern spray can. In 1943 they patented their design for a refillable spray can (nicknamed the ‘bug bomb’) for soldiers to use against disease carrying insects.

Jerry Can


The jerry can was invented as a part of Hitler’s secret preparations for WWII. The name is derived from the term ‘Jerry” which was a wartime label for Germans. There are still similar designs used today for water and fuel containers.

Slinky


During WWII a sailor working on a torsion spring dropped it on the floor and noticed the interesting manner in which it flip-flopped before him. This sailor returned home and created a long steel ribbon tightly coiled into a spiral which was used to amuse children for years to come.

Jeep


The jeep hit the scene in 1941, when the US Army asked for bids on a quarter-ton, four-wheel-drive vehicle that would be used for recon purposes. This generated responses from Ford, Bantam and Willys who would all eventually manufactured these vehicles for the Army.

Night Vision


The original night vision technology was created by the US army and used in WWII. Since then there has been advancements made in the field of night vision; one need only watch a scandalous “sex tape” on the net to see how far this has come along.

GPS (Global Positioning System)


For everyone who has their directions being dictated to them while they drive a “thank you” is owed to the US Department of Defense (DOD) and Ivan Getting who developed this navigation technology for the military.

Hummer


“The world’s most serious 4×4″ originated in 1979 when AM General started work on the M998 Series High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle (HMMWV, commonly called “Humvee”) for the US military. Production of versions of the Humvee for civilian use (called the HUMMER) commenced in 1992. Remember who to blame the next time you get cut off by the over-sized vehicle.

Chemical Laser


The idea for a chemical laser emerged from the carbon dioxide laser program in the late 1960s and early 1970s. This was picked up by Navy researchers and their contractors, such as Pratt & Whitney Aircraft and General Electric, etc. This technology evolved into the continuous wave laser which is used for industrial cutting.

Internet


Thanks is owed to the military for your finding this article on the world wide web. In 1969, the DOD was researching new ways to send and receive digital information and the internet emerged out of this work. So began the age of the “information super-highway”.

Prosthetic Limbs


The development of prosthetic limb technology has a strong correlation with the waging of war. In fact there are current developments (involving robotics) taking place to meet the needs brought on by the second Iraq war.

Infrared


Another current example involves the defense contractor Flir Systems. They are taking the thermal imaging work done for the military and creating ways to market it for civilian use. For example, BMW is incorporating a thermal imaging camera in to their M5 series; and technicians will be able to sue this type of camera is to measure moisture in walls and find gas leaks .

Hopefully the future great minds of mankind will be able to dream up useful inventions and create further technological advancements without the threat of war for motivation.
 
P/S: Now you've realized...all of them are invented for the sake of war..
 



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.