Friday, January 21, 2011

Ayam Masak Kunyit Berkacang

Lewatnye nak update benda ni, sebenarnya nak update tengahari tadi, tapi lepas entri last tengahari tadi bizi memanjang sampai ke malam ni. Jadi, malam ni je lah entri ni boleh keluar.

Macam dah lambat, tapi resepi bila-bila pun boleh kongsi kan? Hehehe... Nak kongsi lauk tengahari tadi.


Ayam Masak Kunyit Berkacang

Bahan-bahan:
Ayam (dipotong ikut suka)
Kentang (dipotong ikut suka)
4 biji bawang putih
7 biji bawang merah
2 cm halia
Cili kering (ikut nak pedas mana)
2 tangkai serai
serbuk ketumbar (1 sudu besar ketumbar lagi baik)
serbuk jintan putih (1 sudu besar lagi baik)
serbuk kunyit (2 cm kunyit hidup lagi baik)
air asam jawa
santan
garam secukup rasa
4 sudu kacang kisar

Cara-cara membuatnya:
Mula-mula bawang putih, bawang merah, halia, cili kering, ketumbar, jintan putih, kunyit tu kisar bagi hancur, ni akan jadi bahan tumis.
Panaskan minyak, tumis bahan yang dikisar tu sekali dengan serai. Bila da naik bau, masukkan ayam.
Bila ayam da empuk, masukkan air asam jawa dengan santan, masukkan jugak kentang.
Bila kentang da nak empuk, kuah lak dah nak pekat sikit masukkan kacang kisar.
Jangan lupa masukkan garam secukupnya ya~~
Dah siap untuk dimakan~~~

Eh, macam ungkep berkacang pulak ye~ Hehe...



No comments:
Write Comments

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com