Ticker

6/recent/ticker-posts

Nikmat itu Reporter Kamu Kelak...


Maaf, hari ni sibuk sangat.

Hujung minggu. Cuti-cuti ni pun ada banyak kerja tau. Ada jugak yang perasan blog ni tak berupdate, satu update je pagi tadi. Pasal menangis.

Erm, alkisahnya, tengahari tadi lepas borak-borak dengan PCM (masa tu saya rasa semua orang lain tengah tido lagi sebab saya meng'available'kan diri dengan aman damainya kat YM. Hahaha~ Jangan marah nooo...masa tu sangat free, tapi orang lain sume takde. PCM je adeee...), saya ke Hospital Sultan Ismail.

Bukan saya yang sakit, tapi mak ex-housemate. Kepada kamu-kamu semua, jagalah kesihatan ye, elakkan makan benda-benda manis banyak sangat, kalau keturunan ade kencing manis, lagi mudah nak dapat kencing manis. Bila da luka, memang kesannya tak dapat kita tahan lagi.

Mak ex-housemate tu da kene potong tiga jari kaki kiri. Mula-mula dulu satu jari je, then merebak pulak ke jari kedua dan ketiga. Hanya kerana terkena minyak panas yang tertumpah. Alhamdulillah, anaknya yang dah balik dari jauh ada di sisi. Boleh tolong tengok dan jaga...

Bila kita melihat orang lain, jangan lupa refleks kan kepada diri kita pulak. Macam cermin. Syukuri apa yang ada pada kita sekarang ni, jaga dan pelihara sebaiknya, manfaatkan dan gunakan untuk yang sepatutnya ia digunakan. Bukan disalahgunakan untuk perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

Ingat, anggota kita ni lah nanti kat akhirat yang akan jadi saksi semua benda yang kita lakukan masa kat dunia. Mulut kita hanya diam membisu, kaki, tangan, telinga, semuanya akan menjadi reporter kepada Penciptanya.

Jadi...renung diri kamu, ke mana kaki tu pergi selama ni, ape yang tangan tu buat sepanjang hidup ni, bahan ape yang jadi halwa telinga dan mata kamu...masih belum terlambat untuk sama-sama muhasabah dan mohon keampunan.

P/S: Alamak, dah termenaip macam gaya berita, bak kata Ustaz Amirul, pemilik blog yang kene hack sampai hampir putus asa bila entri dia semua dah hilang, tapi da bersemangat semula...

Post a Comment

8 Comments

  1. erm sian pulak

    kurangkan gula

    tpi ciskek manis..errr

    ReplyDelete
  2. kecian plak..huhu..

    penjagaan makanan memang sangt penting..

    ReplyDelete
  3. betol tue Kak...
    bersyukur dengan apa yang ada dan jangan sesekali kita mengeluh atau merungut...

    ReplyDelete
  4. mude lagi ke kawan kak tu??sayangnye..pengajaran untuk semua..thanks kak sunah..=)

    ReplyDelete
  5. ;)
    semoga Allah sembuhkan mak kak ita cepat..ameen!

    ReplyDelete
  6. @www.fierapirot.bolgspot.com

    kawan akak muda lagi, mak kawan akak yang sakit tu...

    ReplyDelete
  7. as salam..
    ameen..
    moga dipermudahkan-Nya atas niat dan usaha mak kawan tu.moge cepat sembuh..
    hm..masa muda2 ni kena banyak beringat. risau juga kalau jadi apa2 kelak kan..

    ReplyDelete
  8. 'akak' tak bergambar dengan mak kawan 'akak' ke 'akak'?

    ziarah org sakit umpama memberi satu nafas bahagia kepadanya :)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com