Tak Manis, Tak Manis....

April 12, 2011


Jaga kata pertuturanmu, jangan sampai menyakitkan hati orang lain!! Dalam kita berkomunikasi dengan orang, especially wanita, bertuturlah dengan lembut bahasa.. [Noor Khawalah, 2011]

Tidak manis. Itu mungkin frasa kata yang sesuai bila melihat wanita menuturkan kata kasar dalam komunikasi. Mungkin jarang kita melihat wanita bertutur kasar, kecuali bila mereka terlibat dalam pergaduhan.

Erk! Tentu ada sesiapa terasa (tadi nak letak "Jangan sesiapa terasa"). Tapi memang tu yang berlaku. Terus berubah persepsi orang bila tengok bahasa yang digunakan ketika masing-masing mahu mempertahankan diri. Tak diketepikan hal ego kat sini, tambah-tambah bila pihak lawan adalah dari kaum bukan sejenis. Lagi hangat pertelingkahan tu. Lagi dahsyat ayat-ayat yang keluar kerana mahu menunjukkan kehebatan masing-masing.

Wanita...jagalah sebaiknya tutur kata kamu biar dalam apa jua keadaan. Yesss...memang tak brutal kalo tak kasar-kasar, tak macho langsung kalo cakap lembut-lembut. Takkan masa gaduh pun nak lembut-lembut, kan? Mesti nak jerit-jerit jugak, heyyyy! Tapi kan...ce bayangkan...gadis ayu bertudung litup, bila ada perkara yang menaikkan api kemarahannya, terus melenting dengan kata-kata kesat...

Tak manis. Tak manis...

P/S: Kadang-kadang kata-kata tenang lagi lembut itu lebih meruntunkan jiwa dan mendamaikan hati yang bersengketa...


SILA UNDI HEADER SUNAH SUKA SAKURA DOT COM DI SINI

You Might Also Like

17 Comments

  1. insapppp~~!!!!!!
    tapi x suke orang yg sengaje mencurah minyak ke lam api :) peace..

    ReplyDelete
  2. wanita dipandang ayu dan sopan, tp bile bertutur dh tak elok, hilang ayu dan sopan tu...org pun akan pndng -ve kt kite..


    psst, dh undi dh.. =)

    ReplyDelete
  3. salam singgah~

    kerana mulut badan binasa...sebab tu kite kena jaga pertuturan kita. biar cakap tegas tapi jangan bahasanya kasar.

    ReplyDelete
  4. hurmm betul tu...tp kita sering lupa.apa 2 pun..bertindak la secara waras.jgn sampai cam org kurang ilmu je kan?huhu

    ReplyDelete
  5. setujuuuuu......
    :)

    ReplyDelete
  6. itu la org kata kerana lidah badan binasa...tp guna la akal fikiran sebelum menutur kan sesuatu..jgn main kuar je..

    tutur bicara melambangkan keperibadian seseorang :)

    ReplyDelete
  7. tu lah bila malu sudah hilang... konon nak jadi moden... ermmmm

    ReplyDelete
  8. kita digalakkan utk diam ketika marah menguasia diri, sbb bila marah, akal fikiran kita separuh waras...so, diam adalah lebih baik..dah reda marah, baru boleh berbincang dengan akal yang waras...:)

    ReplyDelete
  9. tadi pagi, terdengar cikgu perempuan di sebelah kelas menjerit sekuat jiwa memarahi pelajar cina yang menganggu pembelajaran dia...walhal cikgu tersebut mengandung dan sopan santun...

    kalau kes macam gini, tak manis ke??

    ReplyDelete
  10. marah tu dari syaitan..

    cepat2 curah dgn wudhuk.. kalau tak sempat..cepat2 duduk kalau tgh berdiri kan..sunah

    ReplyDelete
  11. qaseh seorang pendiam kat dunia realiti tapi ngan kawan2 rapat memang xduk diam ..apa2pun kawal lah bila berdepan dengan sesama manusia agar pandangan seseorang tu tak serong pada kita .. nnt seluruh kelurga kita juga dikaitkan.. jaga diri hiasi peribadi

    ReplyDelete
  12. btol2...

    erk da undila..bpe kali nk undi haha

    ReplyDelete
  13. stuju ngn amik wuduk...bley bgy ketenganan...(^^~

    ReplyDelete
  14. Gerrard suka gadis sopan santun :)

    ReplyDelete
  15. haha..betul3..tp kekdng emosi mengawal diri..perlu ada org tegur baru tersedar..btw tanx ya!:)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com