BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, April 12, 2011

Tak Manis, Tak Manis....


Jaga kata pertuturanmu, jangan sampai menyakitkan hati orang lain!! Dalam kita berkomunikasi dengan orang, especially wanita, bertuturlah dengan lembut bahasa.. [Noor Khawalah, 2011]

Tidak manis. Itu mungkin frasa kata yang sesuai bila melihat wanita menuturkan kata kasar dalam komunikasi. Mungkin jarang kita melihat wanita bertutur kasar, kecuali bila mereka terlibat dalam pergaduhan.

Erk! Tentu ada sesiapa terasa (tadi nak letak "Jangan sesiapa terasa"). Tapi memang tu yang berlaku. Terus berubah persepsi orang bila tengok bahasa yang digunakan ketika masing-masing mahu mempertahankan diri. Tak diketepikan hal ego kat sini, tambah-tambah bila pihak lawan adalah dari kaum bukan sejenis. Lagi hangat pertelingkahan tu. Lagi dahsyat ayat-ayat yang keluar kerana mahu menunjukkan kehebatan masing-masing.

Wanita...jagalah sebaiknya tutur kata kamu biar dalam apa jua keadaan. Yesss...memang tak brutal kalo tak kasar-kasar, tak macho langsung kalo cakap lembut-lembut. Takkan masa gaduh pun nak lembut-lembut, kan? Mesti nak jerit-jerit jugak, heyyyy! Tapi kan...ce bayangkan...gadis ayu bertudung litup, bila ada perkara yang menaikkan api kemarahannya, terus melenting dengan kata-kata kesat...

Tak manis. Tak manis...

P/S: Kadang-kadang kata-kata tenang lagi lembut itu lebih meruntunkan jiwa dan mendamaikan hati yang bersengketa...


SILA UNDI HEADER SUNAH SUKA SAKURA DOT COM DI SINI



17 comments:

Jemari MonteL said...

insapppp~~!!!!!!
tapi x suke orang yg sengaje mencurah minyak ke lam api :) peace..

mizzkechique said...

wanita dipandang ayu dan sopan, tp bile bertutur dh tak elok, hilang ayu dan sopan tu...org pun akan pndng -ve kt kite..


psst, dh undi dh.. =)

gadisBunga said...

salam singgah~

kerana mulut badan binasa...sebab tu kite kena jaga pertuturan kita. biar cakap tegas tapi jangan bahasanya kasar.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hurmm betul tu...tp kita sering lupa.apa 2 pun..bertindak la secara waras.jgn sampai cam org kurang ilmu je kan?huhu

Pembawa_Wacana said...

baruuu nak jadi pendamai..:)

putrifayad said...

setujuuuuu......
:)

aDisH.sHidA said...

itu la org kata kerana lidah badan binasa...tp guna la akal fikiran sebelum menutur kan sesuatu..jgn main kuar je..

tutur bicara melambangkan keperibadian seseorang :)

AizA said...

tu lah bila malu sudah hilang... konon nak jadi moden... ermmmm

Ujang9897 said...

jgn EGO sudah..=)

Fiqas said...

kita digalakkan utk diam ketika marah menguasia diri, sbb bila marah, akal fikiran kita separuh waras...so, diam adalah lebih baik..dah reda marah, baru boleh berbincang dengan akal yang waras...:)

Cikgu CTE said...

tadi pagi, terdengar cikgu perempuan di sebelah kelas menjerit sekuat jiwa memarahi pelajar cina yang menganggu pembelajaran dia...walhal cikgu tersebut mengandung dan sopan santun...

kalau kes macam gini, tak manis ke??

bersama kak Es said...

marah tu dari syaitan..

cepat2 curah dgn wudhuk.. kalau tak sempat..cepat2 duduk kalau tgh berdiri kan..sunah

Qaseh dalia adelia said...

qaseh seorang pendiam kat dunia realiti tapi ngan kawan2 rapat memang xduk diam ..apa2pun kawal lah bila berdepan dengan sesama manusia agar pandangan seseorang tu tak serong pada kita .. nnt seluruh kelurga kita juga dikaitkan.. jaga diri hiasi peribadi

Miss Ran said...

btol2...

erk da undila..bpe kali nk undi haha

senyumSOYA said...

stuju ngn amik wuduk...bley bgy ketenganan...(^^~

Wan Gerrard said...

Gerrard suka gadis sopan santun :)

*47!k@# said...

haha..betul3..tp kekdng emosi mengawal diri..perlu ada org tegur baru tersedar..btw tanx ya!:)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.