Teka-teki... Tiga Perkara... - Sunah Suka Sakura dot com

Post Top Ad

Thursday, April 28, 2011

Teka-teki... Tiga Perkara...


Benda ape yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh dianggap bersungguh-sungguh, dan yang dilakukan dengan bergurau (main-main) adalah dianggap bersungguh-sungguh?

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

"Tiga perkara yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh dianggap bersungguh-sungguh, dan yang dilakukan dengan gurauan (main-main) akan menjadi sungguh-sungguh iaitu nikah, talak dan rujuk."

[Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah, al-Tirmizi dan al-Hakim]

22 comments:

  1. murtad pun walaupun dibuat main2 tetap dianggap bersungguh2kan?

    ReplyDelete
  2. ape punye teka teki tu akak? adam baca pun dah pening..hehe

    ReplyDelete
  3. jap try translate hadis tue dari pahaman atq..

    means.. ajk nikah macam main-main.. tapi bersungguh-sungguh...

    ahaha.. tak paham da..

    ReplyDelete
  4. nice one.. :D peringatan sangat berguna.. :)

    ReplyDelete
  5. main2 nk nikah, tp tetap nikah..
    main2 lafaz talak, tp tetap jatuh talak..
    begitu jugak dgn rujuk..

    so, jgn wat main dgn suma tu..

    camtu la kan? hehehe..

    ReplyDelete
  6. teka teki yang hebat..tersirat...i like

    ReplyDelete
  7. simple, ringkas, tapi padat isinya..kan angah kan.hehehe

    ReplyDelete
  8. nikah, talak dan rujuk
    berhati-hatilah kalau Sunah terpilih jadi pelakon ek...

    ReplyDelete
  9. jap, kalau nikah tue pun termasuk jugak ke?

    emmmmmm,murtad? macam kawan dulu selalu cakap

    ''weh, ko murtad kelas ek?''


    macam tue la, same gak ke?

    ReplyDelete
  10. faham apa jawapan teka teki tu..^^

    ReplyDelete
  11. hm tul gak tu. Kalau yang aliarosli cakap tu mcm mana eh akak sunnah? nak tahu gak :D

    ReplyDelete
  12. okey,teka teki yg serius :)

    ReplyDelete
  13. as salam..
    syukran =)

    er..yang mengomen kat atas2 tak perasan ke..?

    >__<"

    ReplyDelete
  14. hehe faham2..xleh main2 perkara di atas :)

    ReplyDelete
  15. cam kenal je sunnah teka teki ni.. hehe..bgus2..sebar2kan..dan slamat beramal

    ReplyDelete
  16. sunnah

    setiap hari kak ayu ajar umai mengaji..
    kena ulang 3 kali
    kena hafal 3 kali
    kena tulis kembali 3 kali

    moga, berjaya cara kak ayu terhadap umai..amin

    ReplyDelete
  17. talak.. ramai orang wat talak sebagai perkara main2.
    lps cerai, baru mnyesal..

    ReplyDelete
  18. @Faris Adli

    @aliarosli

    @Akid azami

    murtad itu berlaku dengan tiga perkara, iaitu melalui kata-kata, perbuatan, dan niat.

    dalam ketiga-tiga ni, murtad adalah berkaitan dengan Allah dan segala perkara tentangnya termasuk tentang Islam dan Rasulullah...

    rujuk [myMasjid.com.my] Murtad : Definisi dan Huraiannya untuk maklumat lebih lanjut... :)

    ReplyDelete

Dah abis baca tadi? Terima kasih sebab tinggalkan komen~ ;)

Post Bottom Ad