BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, May 4, 2011

BEN ASHAARI, SAYA JAWAB SOALAN ADY BUDIKA



Saya nak jawab soklan blogger Ady Budika tuuu.. Sape dia ni eks? Cam terkenal je...tapi saya tak kenal, saya kenal penkek dia je...

Okeh, okeh...nak jawab ni...soalan dia...

Best ker jadi pompuan??


Alhamdulillah...bersyukur jadi perempuan...kerana...

Perempuan
Malu itu perhiasan
Lembut itu keindahan
Santun itu jadi peneman
Solehah itu dilupa jangan

Perempuan
Biar dia tidak gagah
Namun tidak bermakna lemah
Banyak diam tak bermakna kalah
Disua ujian tak pernah mengalah

Perempuan
Banyak puisi dan lagu tentangnya
Kerna banyak hati terpesona
Bukan hanya memuja semata
Nilai di dalamnya tetap ada

Oleh itu, wahai lelaki
Kerna mereka adalah perempuan
Maka didiklah dengan iman
Segalanya sudah tertulis dalam al-Quran 
Tulang rusuk yang bengkok dipatah jangan
Apatah lagi nak diluruskan...

Lelaki dan perempuan
Dua entiti berbeza
Namun punya kelebihan sendiri
Kedua-duanya sama istimewa
Sama-sama anugerah dari Illahi
Bukan nikmat yang patut dikufuri
Sampai bila-bilapun harus disyukuri...

Sekian...


17 comments:

cik pulau said...

tidak Allah jadikan perempuan itu melainkan sebagai pasangan untuk seorang lelaki.^^,

bersama kak Es said...

wahhh ayat POWER mengangkat martabat HAWA..

~sukeee :)

AdyBudika said...

SIAP PUISI..MUJUR MASA TAK CUKUP UNTUK MEBALAS!!!

Sunah Mohammad said...

@AdyBudika

ALASANNNN!!!

Belog MTT said...

Loikeee loikeee.. ;)

aliarosli said...

wanita solehah..............

fRaMe+LenSeS said...

menarik.. :D

risa said...

sangat sukeeeee
nice entri dear..
lelaki yg patut pimpin wanita kannnn

bersama kak Es said...

haaa ..gaduh, gaduh
(nampak dah tanduk tu sikit haha~

en solo said...

bile baca puisi akak tu, terus sy teringat kat satu lagu nasyid dari kumpulan Hijaz...


Aduhai puteriku sayang
Aduhai puteriku sayang
Puteriku sayang

Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembutmu kan hiasan
Bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajahmu
Disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malumu mahkota yang tak perlukan singgahsana
Tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Kecergasanmu umpama benteng negara dan agama
Dan dirobohkan dan jua dibinasakannya
Wahai puteriku sayang
Kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

Aduhai puteriku sayang
Kau bunga kebanggaan
Aduhai puteriku sayang
Kau bunga idaman

deeya said...

perempuan insan istimewa kan .. terharu sesangat bile bace komen en solo nie . lagu tu sedey :'(

akutetapaku.com said...

menjengah blek jwpn anda utk perempuan...:)

Miss Ran said...

sgt suke okeh..jeles kerna tk dpt join sgmen

Lulu caldina said...

hoho...selamat pagi..

nurkaloi said...

gile like !!!!!
^__^

Fakhrul1409 said...

huhuhu :( betol tu...bertuahnya kalau dpt pompuan yg baik2 kan..bersama pulak dgn laki yg baik2 jgk..betapa bahagianya mereka didunia dan akhirat kelak nt..

"Che Ain" said...

suka2..bru nak baca..datang dari komen fakhru bila akak tinggalkan link entry ni:)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.