BEN ASHAARI, SAYA JAWAB SOALAN ADY BUDIKA - Sunah Suka Sakura dot com

Post Top Ad

Wednesday, May 4, 2011

BEN ASHAARI, SAYA JAWAB SOALAN ADY BUDIKA



Saya nak jawab soklan blogger Ady Budika tuuu.. Sape dia ni eks? Cam terkenal je...tapi saya tak kenal, saya kenal penkek dia je...

Okeh, okeh...nak jawab ni...soalan dia...

Best ker jadi pompuan??


Alhamdulillah...bersyukur jadi perempuan...kerana...

Perempuan
Malu itu perhiasan
Lembut itu keindahan
Santun itu jadi peneman
Solehah itu dilupa jangan

Perempuan
Biar dia tidak gagah
Namun tidak bermakna lemah
Banyak diam tak bermakna kalah
Disua ujian tak pernah mengalah

Perempuan
Banyak puisi dan lagu tentangnya
Kerna banyak hati terpesona
Bukan hanya memuja semata
Nilai di dalamnya tetap ada

Oleh itu, wahai lelaki
Kerna mereka adalah perempuan
Maka didiklah dengan iman
Segalanya sudah tertulis dalam al-Quran 
Tulang rusuk yang bengkok dipatah jangan
Apatah lagi nak diluruskan...

Lelaki dan perempuan
Dua entiti berbeza
Namun punya kelebihan sendiri
Kedua-duanya sama istimewa
Sama-sama anugerah dari Illahi
Bukan nikmat yang patut dikufuri
Sampai bila-bilapun harus disyukuri...

Sekian...

17 comments:

  1. tidak Allah jadikan perempuan itu melainkan sebagai pasangan untuk seorang lelaki.^^,

    ReplyDelete
  2. wahhh ayat POWER mengangkat martabat HAWA..

    ~sukeee :)

    ReplyDelete
  3. SIAP PUISI..MUJUR MASA TAK CUKUP UNTUK MEBALAS!!!

    ReplyDelete
  4. wanita solehah..............

    ReplyDelete
  5. sangat sukeeeee
    nice entri dear..
    lelaki yg patut pimpin wanita kannnn

    ReplyDelete
  6. haaa ..gaduh, gaduh
    (nampak dah tanduk tu sikit haha~

    ReplyDelete
  7. bile baca puisi akak tu, terus sy teringat kat satu lagu nasyid dari kumpulan Hijaz...


    Aduhai puteriku sayang
    Aduhai puteriku sayang
    Puteriku sayang

    Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli
    Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
    Lembutmu kan hiasan
    Bukan jua kebanggaan
    Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

    Disebalik bersih wajahmu
    Disebalik tabir dirimu
    Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
    Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
    Berpegang pada janji mengabdikan diri

    Malumu mahkota yang tak perlukan singgahsana
    Tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
    Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
    Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

    Kecergasanmu umpama benteng negara dan agama
    Dan dirobohkan dan jua dibinasakannya
    Wahai puteriku sayang
    Kau bunga terpelihara
    Mahligai syurga itulah tempatnya

    Aduhai puteriku sayang
    Kau bunga kebanggaan
    Aduhai puteriku sayang
    Kau bunga idaman

    ReplyDelete
  8. perempuan insan istimewa kan .. terharu sesangat bile bace komen en solo nie . lagu tu sedey :'(

    ReplyDelete
  9. menjengah blek jwpn anda utk perempuan...:)

    ReplyDelete
  10. sgt suke okeh..jeles kerna tk dpt join sgmen

    ReplyDelete
  11. huhuhu :( betol tu...bertuahnya kalau dpt pompuan yg baik2 kan..bersama pulak dgn laki yg baik2 jgk..betapa bahagianya mereka didunia dan akhirat kelak nt..

    ReplyDelete
  12. suka2..bru nak baca..datang dari komen fakhru bila akak tinggalkan link entry ni:)

    ReplyDelete

Dah abis baca tadi? Terima kasih sebab tinggalkan komen~ ;)

Post Bottom Ad