BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, May 26, 2011

Jangan Ikut Hati!


Fragile Heart. by ~uwizz21 on deviantART

Ikut hati mati.

Pernah dengar atau baca kat mana-mana? Mesti pernah kan, sejak dari bangku sekolah lagi kita diajar macam tu. Cikgu-cikgu kita akan dedahkan kita dengan macam-macam peribahasa yang ade macam-macam maksud.

Nape kalau ikut hati mati? Sebab hati kita ni kadang-kadang dikuasai nafsu. Ape yang akan dipengaruhi bila ikut hati? Keputusan yang kita buat dalam kehidupan seharian kita. Bayangkan kalau keputusan tu keputusan yang sangat penting, melibatkan masa depan kita pulak, kalau kita buat ikut hati, tanpa fikirkan guna akal, bayangkan penghujungnya nanti macam mana pulak~

Perempuan.

Kenapa kalau masa uzur suka ikut hati? Ops, takleh eh bincang kat sini? Boleh je kan? Panduan untuk semua, tak kira yang baca ni perempuan atau lelaki. Orang kata, perempuan kalau masa uzur sangat sensitif, kadang-kadang rasa nak mengamuk aje, tengok benda tak betul sikit rasa cam nak melenting, lepas tu menangis sorang-sorang. Tapi ade tak yang fikir, nape lah nak marah sangat sampai camtu sekali, takde maknanyeee... 

Kadang-kadang masa tu lah nak kene putuskan sesuatu. Dengan hati yang tengah kacau-bilau tu, jaga-jagalah dengan keputusan yang tak masuk akal, sebab bila da ok nanti mesti rasa menyesal, lepas tu da takleh patah balik. Malu sendiri.

Jadi tak kira perempuan atau lelaki, masa uzur atau tak uzur, jangan buat keputusan ikut hati, tapi tanyalah iman dalam dada!


34 comments:

Faris Adli said...

entahlah...kadang-kadang terdetik hati ini untuk tidak lakukan sesuatu. ternyata tidak melakukannya lebih baik dari melakukannya

harrazdani said...

setuju...bukan tepuk dada tanya selera...tepuk dada tanya iman.baru betul.

mas saari said...

itulah kelemahan manusia kan? mudah mengikuti kata hati tanpa fikir dahulu...

Qaseh dalia adelia said...

ikut hati binasa .. mmg time uzur emosi tak dpt kawal .. rasa mcmnak marah org je haha

kiera'sakura said...

setuju!! jgn biarkan hati kosong kerana syaitan pasti akan mengisi dengan agenda die yang teramat jahat,, sebaliknya isi hati tue dengan iman supaya syaitan takut nk dekat.. am i right? =)

Fakhrul said...

yeahhhh! betol tu...sy sokong sunah :) bgus info ni utk lelaki sbb baru leh fahami seorg pompuan.. :)Tp sy salu jgk nasihat n tlg kwn pompuan sy ni..nmpk je lain mcm, fakhrul cuba beranikn diri utk bertnya..

"knapa ni?..skit "perut" eh?"

dia kata, "errrr...a'ah"

fakhrul ckp la..pergi la rehat..nt xyh dtg kls lagi..tgu elok sikit baru dtg..jgn lpe sapu minyak angin ker..tak pn pergi jmpe doktor..

hehhe...sy ni tak pemalu kan.. :P

SyedGraphiX said...

knp ehh time uzur emosi tak dpat kwal? mmg camtu ek? errrr. boleh ke tanye camni? haha

Sunah Mohammad said...

@Faris Adli

sebab itu kita kena guna akal...nak fikir baik buruk benda yang kita nak buat... :)

Sunah Mohammad said...

@harrazdani

peribahasa baru... :)

Sunah Mohammad said...

@mas saari

yup, sebab tu kita perlukan kekuatan dari DIA...

Sunah Mohammad said...

@Qaseh dalia adelia

rasa cam nak makan pun ade qaseh...

Sunah Mohammad said...

@kiera'sakura

alhamdulillah, betul tu kira... banyakkan zikir kalo time2 camni..

Sunah Mohammad said...

@Fakhrul

erkkk! hahahahhaha~ ustaz fakhrul! kelako lak baca... boleh lak tanya, "sakit perut eh?" XD

Sunah Mohammad said...

@SyedGraphiX

err...hahahha~ kene kaji tu syed... buat entri baru... :p

pearl jade said...

sunah...akak pernah nangis pasal layanan hospital kerajaan...sbb mse 2 PMS..sedih sgt2.nangis mcm ape je...bile pikir2 balik,klaka pun ada..hehe
tp btul...kalo blh be rasional and jgn ikutkan emosi..hmmm

Miss Ran said...

EMOSI terganggu

tpi emosi dan pompuan mne ley pisah=)

Fakhrul said...

@Sunah MohammadHAHAHAHA!! Terbaik tak? Agak2 boleh jd calon suami molek x? :P

sergeant keroro said...

setuju!

kene kawal la emosi tu,kan kak sunah?

hehe XD

Sunah Mohammad said...

@pearl jade

erkkk...masuk hospital sebab pms ke? eh, bukan lah...hahahah~ gi hospital masa pms yee...hehe

Sunah Mohammad said...

@Miss Ran

yup, takleh pisah dua2 tu..sebab perempuan ade 9 nafsu 1 akal..

Sunah Mohammad said...

@Fakhrul

gagal lahhh... sebab suh ponteng kelas...hahhaha~

Sunah Mohammad said...

@sergeant keroro

yup, usaha la mana yang mampu kawal...walopun cam sakit hati sangat dah...erk

Fakhrul said...

@Sunah Mohammadala...gagal pe nye..owg suh balik sbb suh jg kesihatan dia tu.. :(

Mylady said...

betul tu sunah..bak kata orang tua-tua...ikut hati mati..ikut rasa binasa....

Sunah Mohammad said...

@Fakhrul

owh, ek? okie, okie...saya nak balik sekarang lahhh... hahahahhahaha~

Sunah Mohammad said...

@Mylady

yezzaaa... itu lerr peribahasa penuh... :)

fRaMe+LenSeS said...

the very the setuju la boss.. hehe.. :D

Fkahrul said...

@Sunah Mohammadhahahaa..baik sunah..:) jg kesihatan baik2 eh :)

Sunah Mohammad said...

@fRaMe LenSeS

good~

Sunah Mohammad said...

@Fkahrul

adohhhh... typo la nama tu ustaz oi...

FasiHaH SupiaN said...

betul tu...ikut hati mati...tepuk dada tanya iman...~

Ummi Alesya Sofea said...

slm,liza dah follow..jemputlah ke blog liza plk yer..

RedVixen said...

sbb tu la Allah kurniakan akal untuk temani hati. pandai2 la mengimbang kedua2 tu. gunakan sebaik-baiknya.

kadang2 napsu yang melebih2. tambah pulak dengan setan. hahaha.

JIJI YU said...

a'ah kan..baru terpikir pehal pompuan kalo PMS je emosi terganggu..

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.