Jangan Ikut Hati!


Fragile Heart. by ~uwizz21 on deviantART

Ikut hati mati.

Pernah dengar atau baca kat mana-mana? Mesti pernah kan, sejak dari bangku sekolah lagi kita diajar macam tu. Cikgu-cikgu kita akan dedahkan kita dengan macam-macam peribahasa yang ade macam-macam maksud.

Nape kalau ikut hati mati? Sebab hati kita ni kadang-kadang dikuasai nafsu. Ape yang akan dipengaruhi bila ikut hati? Keputusan yang kita buat dalam kehidupan seharian kita. Bayangkan kalau keputusan tu keputusan yang sangat penting, melibatkan masa depan kita pulak, kalau kita buat ikut hati, tanpa fikirkan guna akal, bayangkan penghujungnya nanti macam mana pulak~

Perempuan.

Kenapa kalau masa uzur suka ikut hati? Ops, takleh eh bincang kat sini? Boleh je kan? Panduan untuk semua, tak kira yang baca ni perempuan atau lelaki. Orang kata, perempuan kalau masa uzur sangat sensitif, kadang-kadang rasa nak mengamuk aje, tengok benda tak betul sikit rasa cam nak melenting, lepas tu menangis sorang-sorang. Tapi ade tak yang fikir, nape lah nak marah sangat sampai camtu sekali, takde maknanyeee... 

Kadang-kadang masa tu lah nak kene putuskan sesuatu. Dengan hati yang tengah kacau-bilau tu, jaga-jagalah dengan keputusan yang tak masuk akal, sebab bila da ok nanti mesti rasa menyesal, lepas tu da takleh patah balik. Malu sendiri.

Jadi tak kira perempuan atau lelaki, masa uzur atau tak uzur, jangan buat keputusan ikut hati, tapi tanyalah iman dalam dada!

34 comments:

  1. entahlah...kadang-kadang terdetik hati ini untuk tidak lakukan sesuatu. ternyata tidak melakukannya lebih baik dari melakukannya

    ReplyDelete
  2. setuju...bukan tepuk dada tanya selera...tepuk dada tanya iman.baru betul.

    ReplyDelete
  3. itulah kelemahan manusia kan? mudah mengikuti kata hati tanpa fikir dahulu...

    ReplyDelete
  4. ikut hati binasa .. mmg time uzur emosi tak dpt kawal .. rasa mcmnak marah org je haha

    ReplyDelete
  5. setuju!! jgn biarkan hati kosong kerana syaitan pasti akan mengisi dengan agenda die yang teramat jahat,, sebaliknya isi hati tue dengan iman supaya syaitan takut nk dekat.. am i right? =)

    ReplyDelete
  6. yeahhhh! betol tu...sy sokong sunah :) bgus info ni utk lelaki sbb baru leh fahami seorg pompuan.. :)Tp sy salu jgk nasihat n tlg kwn pompuan sy ni..nmpk je lain mcm, fakhrul cuba beranikn diri utk bertnya..

    "knapa ni?..skit "perut" eh?"

    dia kata, "errrr...a'ah"

    fakhrul ckp la..pergi la rehat..nt xyh dtg kls lagi..tgu elok sikit baru dtg..jgn lpe sapu minyak angin ker..tak pn pergi jmpe doktor..

    hehhe...sy ni tak pemalu kan.. :P

    ReplyDelete
  7. knp ehh time uzur emosi tak dpat kwal? mmg camtu ek? errrr. boleh ke tanye camni? haha

    ReplyDelete
  8. @Faris Adli

    sebab itu kita kena guna akal...nak fikir baik buruk benda yang kita nak buat... :)

    ReplyDelete
  9. @mas saari

    yup, sebab tu kita perlukan kekuatan dari DIA...

    ReplyDelete
  10. @kiera'sakura

    alhamdulillah, betul tu kira... banyakkan zikir kalo time2 camni..

    ReplyDelete
  11. @Fakhrul

    erkkk! hahahahhaha~ ustaz fakhrul! kelako lak baca... boleh lak tanya, "sakit perut eh?" XD

    ReplyDelete
  12. @SyedGraphiX

    err...hahahha~ kene kaji tu syed... buat entri baru... :p

    ReplyDelete
  13. sunah...akak pernah nangis pasal layanan hospital kerajaan...sbb mse 2 PMS..sedih sgt2.nangis mcm ape je...bile pikir2 balik,klaka pun ada..hehe
    tp btul...kalo blh be rasional and jgn ikutkan emosi..hmmm

    ReplyDelete
  14. EMOSI terganggu

    tpi emosi dan pompuan mne ley pisah=)

    ReplyDelete
  15. @Sunah MohammadHAHAHAHA!! Terbaik tak? Agak2 boleh jd calon suami molek x? :P

    ReplyDelete
  16. setuju!

    kene kawal la emosi tu,kan kak sunah?

    hehe XD

    ReplyDelete
  17. @pearl jade

    erkkk...masuk hospital sebab pms ke? eh, bukan lah...hahahah~ gi hospital masa pms yee...hehe

    ReplyDelete
  18. @Miss Ran

    yup, takleh pisah dua2 tu..sebab perempuan ade 9 nafsu 1 akal..

    ReplyDelete
  19. @Fakhrul

    gagal lahhh... sebab suh ponteng kelas...hahhaha~

    ReplyDelete
  20. @sergeant keroro

    yup, usaha la mana yang mampu kawal...walopun cam sakit hati sangat dah...erk

    ReplyDelete
  21. @Sunah Mohammadala...gagal pe nye..owg suh balik sbb suh jg kesihatan dia tu.. :(

    ReplyDelete
  22. betul tu sunah..bak kata orang tua-tua...ikut hati mati..ikut rasa binasa....

    ReplyDelete
  23. @Fakhrul

    owh, ek? okie, okie...saya nak balik sekarang lahhh... hahahahhahaha~

    ReplyDelete
  24. @Mylady

    yezzaaa... itu lerr peribahasa penuh... :)

    ReplyDelete
  25. the very the setuju la boss.. hehe.. :D

    ReplyDelete
  26. @Sunah Mohammadhahahaa..baik sunah..:) jg kesihatan baik2 eh :)

    ReplyDelete
  27. @Fkahrul

    adohhhh... typo la nama tu ustaz oi...

    ReplyDelete
  28. betul tu...ikut hati mati...tepuk dada tanya iman...~

    ReplyDelete
  29. slm,liza dah follow..jemputlah ke blog liza plk yer..

    ReplyDelete
  30. sbb tu la Allah kurniakan akal untuk temani hati. pandai2 la mengimbang kedua2 tu. gunakan sebaik-baiknya.

    kadang2 napsu yang melebih2. tambah pulak dengan setan. hahaha.

    ReplyDelete
  31. a'ah kan..baru terpikir pehal pompuan kalo PMS je emosi terganggu..

    ReplyDelete

Dah abis baca tadi?

Terima kasih tinggalkan komen~ ;)

Powered by Blogger.