Thursday, May 5, 2011

Jeneral...KOMBAT 1511H


Nape guna jeneral?

Blogger pertama yang tahu tentang jeneral ni adalah pemilik blog Potret Achu (blog dia pun polkadot macam saya~~) Sebab ape? Sebab dia rajin skodeng. Terkejut saya satu masa dulu, bila ade komen kat entri tu dari dia. Dan dia mula panggil saya jeneral disebabkan entry tu.

Maka, terus lah lekat Jeneral Sunah Suka Sakura dot com @ Jeneral SSS.com tuuu... Tapi, tapi, tapi...!!! Ada kisah lain lagi di sebalik jeneral...

Faisal Tehrani. Mungkin di kalangan blogger, tak ramai yang kenal. Melainkan kalau kamu peminat novel fiksyen Islamik yang menggunakan bahasa falsafah tinggi, kadang-kadang bahasa klasik purba...perghhhhh! Dulu kan, saya memang susah nak faham novel-novel dia yang bergenre klasik. Bahasa lama tuuu...tapi lama-lama saya terbuai dan terikut-ikut sekali. Kawan-kawan lain pun yang terjebak dengan karya FT, turut kena sampuk! Erk!


Mendengung, menjunam, menyengat. Lebah sempat mengodekkan ekor, merenung sebelum terbang. Tuan presiden rebah, kejang, terus koma.

Kombat 1511H. Ini zaman depan, tahun 2087 Masihi, yang menuntut perang cara teknologi.

Bio-bots lipas dan belalang, melitup langit dalam awanan aneh. Mengepak, menyerak gelombang. Satelit kucar kacir, komputer huru-hara, radar kacau-bilau.

Cyborg, cypher, sarcos, Ababil, Mikraj, hidrogen sianida, mikrob pemakan logam, laser, segala macam lagi yang dipacu teknologi, teknologi, teknologi.

Syarifah Nusaybah, dia hartawan global, strategis licik yang jasadnya sentiasa diburu peluru, yang tahu kejayaan harus dibina dengan teknologi, bahkan bersungguh-sungguh percaya, kejayaan yang puncak adalah dengan futuwwah.

Etika yang mencuci jiwa, memperteguh roh : Bahawa manusia adalah semata-mata hamba Tuhan. Semata-mata. Dari SINI, boleh juga baca di SINI.


Salah satu karya FT yang saya sangat suka adalah KOMBAT 1511H. Cerita tentang peperangan antara Islam dan Amerika. Pihak Amerika nak menyerang Madinah dan Makkah. Tetapi Allah memelihara Makkah dan Kaabah. Dengan tentera-tentera Islam pimpinan seorang jeneral bernama Nusaybah, dan teknologi-teknologi moden masa depan, mereka berjuang mempertahankan Makkah. Jeneral Nusaybah. Yup, hanya watak di dalam sebuah novel fiksyen, tapi perwatakannya menawan hati saya. Dari situ, kalau ade yang perasan, kat info profile FB saya, ade tulisan mengenai Jeneral Nusaybah. Satu impian? Mungkinkah akan terlaksana? Wallahu'alam.

Dan hari ni, nape saya tiba-tiba bercerita tentang ni? Cuba tengok gambar kat bawah...

Terima kasih kat seseorang yang tolong printscreen... :)

1511

Terima kasih kepada 1511 orang manusia yang terdetik hati nak follow blog tak seberapa ni... :)

Jangan lupa undi Strawberry Cheesecake yang sedapppppppppp sangat kat SINI yeeee~

12 comments:
Write Comments
  1. oh, baru tahu apa kaitan antara cerita dengan follower

    oh, tahniah ea kak, tapi payah gak nak paham

    ReplyDelete
  2. Jeneral SSS terkenan dengan 1511 Hijrah Kombat...

    ~Jeneral tuuuu..bukan calang2 okeh.

    ReplyDelete
  3. 1511 novel feveret sy time skola dlu kak..bce 3-4 kali hihih

    ReplyDelete
  4. waaa...suka gak FT..
    akk ada buku ni tp x bc lagi..hehe
    sweet no follower tu..
    sun bce ke buku2 bru FT


    sje nk letak link entri br..hehe
    http://pearl-jade86.blogspot.com/2011/05/doa-solat-istikharah.html

    ReplyDelete
  5. Ni tentera Panji Hitam nih..he he he

    ReplyDelete
  6. saya juga peminat Faisal Tehrani...baru habis baca Tunggu Teduh Dulu untuk kali ke 12...

    ReplyDelete
  7. heheheh..ni la yg sunah cter kan kat fakhrul ritu ea?

    ReplyDelete
  8. hahaha..akk google entry lama awk
    rupanya akk penah komen sini tp komen sbb novel FT je
    hmm..br jumpa jeneral sss tp asal usul xtau lagi.aiyaakk,..
    kena stalk lagi nie.hehe

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com