Semua Orang Berusaha...


sky of many hues.. by ~sugarbearkitty on deviantART

Ye, semua orang.

Orang yang nak capai sesuatu dalam hidup dia, mesti akan berusaha untuk capai benda tu. Tak kira lah benda besar atau kecik, susah atau senang, pasti akan berusaha untuk dapatkannya.

Contohnya kalau nak berdiet atau nak kuruskan badan. Seseorang tu letak target, lima bulan akan datang berat badan dia akan turun 10 kg. Maka dia berusaha untuk turunkan. Tapi kenapa di hujung bulan kelima tu berat badan dia tak turun-turun jugak?

Ada yang nak jadi tough sikit dari sekarang. Nak tambah dari 1 pax kepada 6 pax, bagi ketul-ketul macam abang Fahrin. So, dia mula berusaha untuk gi jogging dan gi gym setiap petang. Tapi kenapa walaupun setelah berbulan-bulan lamanya dia buat, masih kecik macam tu jugak?

Ada yang target nak hafaz 1 juzuk al-Quran seminggu. Dua minggu dua juzuk, sebulan 4 juzuk. Kemudian dari 1 juzuk seminggu jadi 1 juzuk sehari. Wahhhhhhhhhhh! Bestnye kalau dapat hafaz 1 al-Quran sebulan! Tapi... Kenapa dah dua minggu berlalu, tapi masih sangkut kat juzuk pertama jugak?


Istiqamah. Berterusan.

Semua orang berusaha, tapi tak semua orang istiqamah! Usaha tu bersungguh-sungguh dan begitu berkobar-kobar masa awal-awal je, lama-lama jadi pelan, macam kete nak habis minyak... Then, tinggal sikit-sikit. So, ce tanya diri sendiri, macam mana nak berhasil?

Sama jugak macam berblog...

24 comments:

  1. ada orang nak buat blog hari ni buat blog besok nak 10000UV tapi usaha takde.....

    ReplyDelete
  2. suka bila kak sunah kasi tazkirah cmni , hikk3 :D

    ReplyDelete
  3. kekadang tak sumem benda yg kite nak menjadik kalopon dgn usaha yg berlipat kali ganda..tapi kite kena sentiasa bersangka baik dengan YANG MAHA ESA..sebab die tau ape yang terbaek buat kite..die takkan mensia siakan kita..cam kata2 kat header ko tu..

    ReplyDelete
  4. @Dayana AZ

    harapnya ada manfaat yang boleh diambil... :)

    ReplyDelete
  5. @JIJI YU

    aha, yang tu betul... sangat betul! DIA Maha Mengetahui akan segala sesuatu... :)

    ReplyDelete
  6. buatlah yang terbaik dan habis baik..
    lepas tu tawakkal.

    dan
    REDHO :)

    ReplyDelete
  7. sedang berusaha bagi kentut jadi wangi ermmmmm,.. larikkkk

    ReplyDelete
  8. @bersama kak Es

    redha menjadikan kita tak kecewa bila apa yang kita nak kita tak dapat...kan kak es?

    ReplyDelete
  9. nice entri...i like!

    usaha tanpa doa dan tawakal adalah sia2...

    ReplyDelete
  10. wow.....=) best2

    nak D.U.I.T kena

    Doa Usaha Iktiar Tawakal

    ReplyDelete
  11. entry sunah sume den suke<--ayat kipas.haha

    ReplyDelete
  12. @mas saari

    yup, betul tu.. kadang2 kita lupa nak berdoa bila da berusaha..

    ReplyDelete
  13. @Ujang9897

    wahhhhhhh... baru tau sal D.U.I.T tu.. hehehe..

    ReplyDelete
  14. @nazirulhazwan~

    ape ke hey ang ni??? tiba2 komen camtu..ke laut, ke laut!!! hahahahhahahaha~

    ReplyDelete
  15. Rezeki takkan datang bergolek tanpa usaha..Takdir memang dah tertulis untuk kita jadi begitu tapi kita masih boleh iktiar agar menjadi yang terbaik untuk diri sendiri.. :)

    Nice entri sis.. :)

    ReplyDelete
  16. :D nasihat yang berguna. thanks :)

    ReplyDelete
  17. cakkkk...:-)..akak suker posting nih..thanks sebab posting ni mengingatkan akak untuk terus berusaha agar mencapai apa yang diimpikan....

    ReplyDelete
  18. btul kak..saya sokong..sekarang pun saya tengah berusaha nak keluar kereta sebab nak bagi kehidupan yang lebih selesa tuk Aishah...betul ckapa suami, sampai bila nak naik motor je..takpelah, sabar n usaha berterusan akan membuahkan nikmat..sakit2 dahulu, senang2 kemudian..rezeki anak ada di mana2..


    doakan saya ye kak,,

    ReplyDelete

Dah abis baca tadi?

Terima kasih tinggalkan komen~ ;)

Powered by Blogger.