BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, June 23, 2011

Cantik... Ye, Sambung Sendiri "Itu Subjektif"...


Fading beauty I by ~mmuch on deviantART

Cantik itu subjektif.

Ape yang cantik bagi kamu? Cantik pada mata yang hitam menggoda? Pada hidung yang mancung? Pada bibir yang merah merekah? Pada rambut yang mencacak? Pada pakaian yang dipakai? Pada lenggok kaki yang berjalan? Pada, pada, pada...dan banyak lagi pada yang fizikal-fizikal.

Kadang-kadang, cantik di mata kita tu pada budi bahasa, pada kata-kata yang dituturkan, pada akhlak yang menghias, pada ketegasan yang terpamer, pada, pada, pada...dan banyak lagi pada yang dalam-dalaman. Erk! Ayat tak bape nak cantikkkkkkk, tak kisah! Maksud sampai!

Di luar sana bukan sedikit yang rasa diri kurang sempurna, rasa diri kurang menarik, kurang menjadi perhatian, rasa diri tidak menawan. Kerana kurang cantik dari dia dan dia, kurang kacak dari dia dan dia... Rasa semuanya kurang!!!

Sedangkan.....semuanya sudah cukup indah!

Ya, Allah jadikan semua orang indah-indah! Kerana Dia Yang Maha Indah, suka pada yang indah-indah, dan indah yang bagaimana bagi setiap insan adalah berbeza, maka bersyukurlah! Usah dirisaukan pada cantik rupa dan kacak muka, tapi tingkatkan iman dalam diri! Itu yang lebih utama dari semuanya! Mungkin ada yang akan kata..."laaa, yang tu memang lahhhh...nanti-nanti pun bolehhhhh...", tapi Allah tak tunggu masa untuk tarik balik nikmat yang Dia dah bagi! Cantik? Sampai masanya akan hilang...


P/S: Sudah ramai yang bertanya tentang dia, hanya mampu tersenyum dan berkata dalam hati, dia adalah seseorang.


25 comments:

al_hakim said...

ehem2..=P

syaimz said...

sangat cantik (:

sergeant keroro said...

cantik itu subjektif :)

biar dalam yang cantik, di samping luar sekali XD

FasiHaH SupiaN said...

betul tu kak sunah.......


apapun, dlm hati ada taman??hehehe

gedek! said...

Mak uncle selalu cakap uncle cantik...

Sebenarnya dia cakap "Banyak cantik engkau...!"

Sembang Kemas said...

lagi bagus kalau cantik luar cantik dalam.

jangan cantik luar buruk dalam.

aiman said...

betul.. setuju.. cantik rupa tidak kekal.. cantik akhlak lebih penting..

Pak Syahot (sYaHir) said...

cantik dalaman itu lbih brmkne....cntik luaran itu bonus mungkin... :)

Kak Aya said...

betul tu Sunah..cantik itu subjektif...orang nampak buruk tapi kita nampak cantik..begitu juga sebaliknya.

nuruashia ♥ said...

cantik dalam mesti cntek luar juge egegge

Along Usop said...

ehem..

siapa dia?..

;)

RedVixen said...

ada orang kata "biar tak tutup aurat asalkan hati baik."

mesti diorang tak refer kat hadis tu kan? amalan pun penting jugak...

Siti Nadzirah Zakariah said...

cantik luar cantik dalam cantik dengar sini, kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi :)

rosmina samin said...

Cantik tu subjective :) kita ckp cantik, orang ckp tak cantik ^^ yang penting cantik dlm ...

Atiqah Sa'ahiry said...

cantik budi bahasa lagi bagus..kan..

kak sunah,..ayat last x menahan..semoga berbahagia..ye..weee

Mylady said...

Beauty in the eyes of beholder...so, kalau orang tu nampak tak cantik, tak semestinya tak cantik pada pandangan orang lain..

Apa2 pun betul la macam Sunah kata..kecantikan tu tak kekal..itu semua hanyalah pinjaman dari Allah S.W.T semata2...

p/s :- akak tagged Sunah untuk join bloglist Cik Bunny..kalau berminat, join le ek...

IBUNDA'S DELIGHT

b a m b a m ' s said...

ehhehe..sunahhh..smlm tuh akak kata akak gemok...bukan x cantik.. errrr... i ferasan i shomel~! kah3...

thanks btw.. :)

cik pulau said...

setuju..
cantek tu subjektif...

papepun bersyukur dengan segala yang ada..^^,

Mutiara Bernilai said...

dia, adalah seseorang jugak..

:P

mas saari said...

kecantikan paras rupa bukanlah ukuran..

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

bior cntek luar dalam baru oke..

::blog anak jawer:: said...

cantik luaran tu bonus..yg penting hati mst mau baik...he3

-Yok mampir diluk = maya dan realiti tak kan pernah sama...

BeloG MTT said...

Macam penterjemahan wordless MTT semalam..HEHE ^^

niena shopping2u said...

cntik pada wajah xkn kekal lama, tnpa kte sedar setiap hri timbul kedutan di badan kte..

cntik itu sbnrnya pda hati..
perkara yg buat kte kekal cntik bukan pada make up, tpi iman kte ni..

dlu akak suka tgk skuad akak ni.. ustazah, pda zahirnya dia mmg xlawa tpi kelembutan dia tu wat dia nmpak lawa, suka tgk dia..sweeeett sgt.

org yg memandang pda kecantikan luaran tu sbnrnya mnjadikan nafsu sebagai raja dlm dirinya

Iffah Afeefah said...

sy knl org itu

lalala

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.