Thursday, June 23, 2011

Cantik... Ye, Sambung Sendiri "Itu Subjektif"...


Fading beauty I by ~mmuch on deviantART

Cantik itu subjektif.

Ape yang cantik bagi kamu? Cantik pada mata yang hitam menggoda? Pada hidung yang mancung? Pada bibir yang merah merekah? Pada rambut yang mencacak? Pada pakaian yang dipakai? Pada lenggok kaki yang berjalan? Pada, pada, pada...dan banyak lagi pada yang fizikal-fizikal.

Kadang-kadang, cantik di mata kita tu pada budi bahasa, pada kata-kata yang dituturkan, pada akhlak yang menghias, pada ketegasan yang terpamer, pada, pada, pada...dan banyak lagi pada yang dalam-dalaman. Erk! Ayat tak bape nak cantikkkkkkk, tak kisah! Maksud sampai!

Di luar sana bukan sedikit yang rasa diri kurang sempurna, rasa diri kurang menarik, kurang menjadi perhatian, rasa diri tidak menawan. Kerana kurang cantik dari dia dan dia, kurang kacak dari dia dan dia... Rasa semuanya kurang!!!

Sedangkan.....semuanya sudah cukup indah!

Ya, Allah jadikan semua orang indah-indah! Kerana Dia Yang Maha Indah, suka pada yang indah-indah, dan indah yang bagaimana bagi setiap insan adalah berbeza, maka bersyukurlah! Usah dirisaukan pada cantik rupa dan kacak muka, tapi tingkatkan iman dalam diri! Itu yang lebih utama dari semuanya! Mungkin ada yang akan kata..."laaa, yang tu memang lahhhh...nanti-nanti pun bolehhhhh...", tapi Allah tak tunggu masa untuk tarik balik nikmat yang Dia dah bagi! Cantik? Sampai masanya akan hilang...


P/S: Sudah ramai yang bertanya tentang dia, hanya mampu tersenyum dan berkata dalam hati, dia adalah seseorang.

25 comments:
Write Comments
  1. cantik itu subjektif :)

    biar dalam yang cantik, di samping luar sekali XD

    ReplyDelete
  2. betul tu kak sunah.......


    apapun, dlm hati ada taman??hehehe

    ReplyDelete
  3. Mak uncle selalu cakap uncle cantik...

    Sebenarnya dia cakap "Banyak cantik engkau...!"

    ReplyDelete
  4. lagi bagus kalau cantik luar cantik dalam.

    jangan cantik luar buruk dalam.

    ReplyDelete
  5. betul.. setuju.. cantik rupa tidak kekal.. cantik akhlak lebih penting..

    ReplyDelete
  6. cantik dalaman itu lbih brmkne....cntik luaran itu bonus mungkin... :)

    ReplyDelete
  7. betul tu Sunah..cantik itu subjektif...orang nampak buruk tapi kita nampak cantik..begitu juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  8. cantik dalam mesti cntek luar juge egegge

    ReplyDelete
  9. ada orang kata "biar tak tutup aurat asalkan hati baik."

    mesti diorang tak refer kat hadis tu kan? amalan pun penting jugak...

    ReplyDelete
  10. cantik luar cantik dalam cantik dengar sini, kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi :)

    ReplyDelete
  11. Cantik tu subjective :) kita ckp cantik, orang ckp tak cantik ^^ yang penting cantik dlm ...

    ReplyDelete
  12. cantik budi bahasa lagi bagus..kan..

    kak sunah,..ayat last x menahan..semoga berbahagia..ye..weee

    ReplyDelete
  13. Beauty in the eyes of beholder...so, kalau orang tu nampak tak cantik, tak semestinya tak cantik pada pandangan orang lain..

    Apa2 pun betul la macam Sunah kata..kecantikan tu tak kekal..itu semua hanyalah pinjaman dari Allah S.W.T semata2...

    p/s :- akak tagged Sunah untuk join bloglist Cik Bunny..kalau berminat, join le ek...

    IBUNDA'S DELIGHT

    ReplyDelete
  14. ehhehe..sunahhh..smlm tuh akak kata akak gemok...bukan x cantik.. errrr... i ferasan i shomel~! kah3...

    thanks btw.. :)

    ReplyDelete
  15. setuju..
    cantek tu subjektif...

    papepun bersyukur dengan segala yang ada..^^,

    ReplyDelete
  16. kecantikan paras rupa bukanlah ukuran..

    ReplyDelete
  17. cantik luaran tu bonus..yg penting hati mst mau baik...he3

    -Yok mampir diluk = maya dan realiti tak kan pernah sama...

    ReplyDelete
  18. Macam penterjemahan wordless MTT semalam..HEHE ^^

    ReplyDelete
  19. cntik pada wajah xkn kekal lama, tnpa kte sedar setiap hri timbul kedutan di badan kte..

    cntik itu sbnrnya pda hati..
    perkara yg buat kte kekal cntik bukan pada make up, tpi iman kte ni..

    dlu akak suka tgk skuad akak ni.. ustazah, pda zahirnya dia mmg xlawa tpi kelembutan dia tu wat dia nmpak lawa, suka tgk dia..sweeeett sgt.

    org yg memandang pda kecantikan luaran tu sbnrnya mnjadikan nafsu sebagai raja dlm dirinya

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com