BLOG ENCIK SUAMI

Monday, June 20, 2011

Dah Tak Mampu Lagi!!!


"Arghhhhhhhhhh! Nape benda ni jadi kat aku? Nape bukan orang lain???"

"Aku dah tak mampu lagi!!!"

"Sampai bila harus aku bertahan macam ni???"

Mengeluh lagi.

Kita sering mengeluh bila ditimpa sesuatu.

Sering kali kita hampir berputus asa bila perkara yang kita rancang tak menjadi. Elok-elok dah plan dari awal semua benda, kita tengok pun macam smooth ajeee, tiba-tiba last minit semuanya bertukar! Kalau bertukar ubah sikit takpe, ubah banyak sikit lak, errr...masih bersabar jugak, tapi kalo tak menjadi terus? Sampai mengamok dan mula mencarut yang macam-macam.


Kadang-kadang tanpa sedar, kita sebenarnya salahkan Allah atas apa yang berlaku. Bila kita tak redha dengan ketentuanNya, jadilah perkara macam ni, menyalahkan qada' dan qadar Allah. Sedangkan sebenarnya di sebalik setiap perkara yang berlaku, ada hikmah yang tersembunyi. Bukankah Dia Maha Mengetahui mana yang terbaik untuk hamba-hambaNya?

Sebab itu jugak, jangan mengharapkan sesuatu dengan begitu tinggi melebihi pengharapan kita kepada Allah s.w.t. Percayalah, bila kita meletakkan redha kita pada Allah di tingkat paling tinggi, kita tak akan kecewa!


31 comments:

☀ Izzaty Hedry☀ said...

btol 2 sis... kita kena terima ngn hati terbuka .. sbb dah tertulis apa yang akan jdi dekat kita..=).. elok @ tak elok.. terima dgn hti terbu ka..=)

cucu umie said...

kalau apa yng kita racgn itu tidak jadi..anggp shje ini dugaan Allah supy kelak lebih berhati2 dlm melakukan sesuatu dan yakin pasti ad hikmah nyer

Atiqah Sa'ahiry said...

baik..akan ku ingatinya...insyaallah

FasiHaH SupiaN said...

betul tu kak sunah :)

JIJI YU said...

setan tak pernah nak mengeluh..ehhe

al_hakim said...

nak ckp betul jugak...

gadis melayu said...

Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang
lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya..

atia sentiasa pegang ngan ayat kat atas nie.. alhamdulillah atia masih kuat menempuhi setiap cobaan dan duganNya.. sama2 kita berdoa agar kita semua kuat dalam menghadapi kehidupan kat bumi tuhan nie..^_^

al_hakim said...

nak ckp betul jugak...

..cik gugu.. said...

sy cube ....

nuruashia ♥ said...

jangan mengharapkan sesuatu dengan begitu tinggi melebihi pengharapan kita kepada Allah s.w.t.

betul ckp sys sunah :)

MyraAyreen ^^ said...

harrrrrr , dah tak mampu jugak dah :(

K O R I E said...

tazkirah unt ptg ni

sling mengigati antara stu sma lain~
syukran akak ;)

mas saari said...

ada hikmah di sebalik setiap kejadian itu...

Muslimah Optimis said...

jika kita bersyukur dengan setiap ujian atau nikmat yang Allah bagi pasti kita tak akan sesekali menyalahkan takdir..

::anak jawer:: said...

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari...
Dia datangkan petir dan kilat...
Kita menangis dan tertanya-tanya,
Ke mana hilangnya sinar...
Rupa-rupanya,
Allah nak hadiahkan kita pelangi...

just copy paste dri entry akak yg sblum ni...besar mkne kata2 ni...

-Yok mampir diluk = anak jawa masuk paper...hehehe....

sergeant keroro said...

betul tu :)

jangan berharap terlalu tinggi, redha dengan apa yang bakal berlaku..

Diba said...

Tiap sesuatu mesti bersebab..kerna Allah itu maha adil. Dia lebih mengetahui yang terbaik buat kita kan:) Yang penting, kita ikhlas dalam melakukan sesuatu.

"Kata Imam Al-Ghazali:
Rugi sungguh orang jahil..melainkan orang berilmu.
Rugi sungguh orang berilmu..melainkan orang beramal.
Rugi sungguh orang beramal melainkan orang ikhlas."

aiman said...

betul tu.. Allah tidak berjanji yang perjalanan hidup kita senang.. tapi Allah berjanji akan bersama kita sepanjang perjalanan hidup kita~

::contengan hati::)) said...

yup betol2 kadang2 ada jugak rasa mcm tu mmm

~sHy~ said...

qada' dan qadar memang dah tertulis oleh-Nya tetapi kena kenalah berusaha untuk jadi yang terbaik..:)
jom jenguk post baru pasal:

fakta menarik tentang senyuman

Iffah Afeefah said...

erk selalu sgt mengeluh

hurm

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kadang kala hati dikuasai syaitan..

fRaMe+LenSeS said...

setuju.. :)

niena shopping2u said...

jka kta mengeluh maka kita telah menyalahkan Allah sedangkan Allah tdk pernah melakukan satu kesilapan pn. siapa kta nk slhkan Allah tpi tu lah kte, terkadang ngan tak sengaja kte mengeluh..maka istighfar lah bnyak..selalu buat solat sunat taubat

mynameismy said...

... kan kan???

human being.. mmg slalu mcm ni..

termasuklah diri ini..T_T

Luq At Your Words™ said...

betul2..

sumaiyah mokhtar said...

Allah sedang menguji umat-Nya yg kuat :)

^baju kurung^ said...

hanya sabar yg mampu membantu..

NuSaNa NoSa 91 said...

bila kita fikir ujian tu sbb Dia syg kita, rasa sedih tu akan berkurangan.. sbb kita tau, Dia sentiasa ada utk menolong kita.. kn2?? ^_^

aDisH.sHidA said...

kenapa nie adikecik.....byk2 kan berdoa dan bersabar yer..kakakecik pun kdg2 mengeluh jugak....

..cik gugu.. said...

sy ada amek ayat akak tu.. tp sy ade wt backlink ;)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.