Ulang Lagi dan Lagi

June 03, 2011


that friend.. by ~DawningBluebell on deviantART

Ulang lagi.

Dah pernah nasihatkan dulu. Berhenti sekejap. Sedar dengan kesilapan yang dilakukan. Tapi tak lama berhentinya.

Kali ni kesilapan yang sama diulang. Kesian pada yang lain, diorang tak rasa kesian ke? Bukan ke dulu dah pernah cakap? Tapi kenapa masih juga buat benda yang sama?

****

Manusia tak lari dari kesilapan, sedangkan nabi pun buat silap. Pernah sekali nabi palingkan wajahnya daripada seorang buta yang memerlukan pertolongan. Dan Allah tegur lelaki pilihan di kalangan umat akhir zaman tu. Yup, lepas tu nabi dah tak ulang benda yang dia silap. Cumanya Allah tegur lagi nabi bila ada silap yang lain.

Tapi kita bukan nabi. Kita manusia biasa yang kadang-kadang tergelincir lagi dan lagi. Mungkin saje kesilapan yang sama asyik dilakukan. Tanpa teman yang mengingatkan, tentu bertambah-tambah lagi silap kita kat dunia ni.

****

Apalah gunanya teman kalau tak menegur kesilapan temannya. Dia ulang kesilapan yang sama? Kita ulang lagi menegur benda yang sama.

You Might Also Like

18 Comments

  1. kalau nak menegur tu biarlah kena caranya..niat tak menghalalkan cara..jangan kita maki hamun orang tak solat. Kononnya niat untuk tegur dia

    ReplyDelete
  2. tu pentingnye teman yang benar2 ekalst berteman..

    ReplyDelete
  3. kita saling memerlukan sbb kita sntiasa lalai, kn?? khilaf kita.. T_T

    ReplyDelete
  4. sy x pndai tegur orng..so sy sukr nk tegur orng =.=

    ReplyDelete
  5. harap sangat teman2 yg boleh menegur dan menerima teguran kita dengan hati terbuka...x selamanya kita betul..dan x semestinya kita salah

    ReplyDelete
  6. Saling mengingati tak salah asalkan kena pada gayanya.. :)

    ReplyDelete
  7. saling mengingat tak salah..

    yg pelik kita dok beringat pasal org lain..kita dituduh bz bodi..hurmmmm..

    ReplyDelete
  8. sunah kalau akak ada tersilap kata sila teguk akak yer.. terkadang kiter terlepas pandang perbuatan buruk nie, bila ditegur barulah kita sedar akan eksilapan yang telah kita lakukan

    ReplyDelete
  9. tak berani nk tegur org kalau dya ada buat silap dah~~pernah tegur dulu kwn msa duk asrama dulu tp aleh2 kita lak yg kena kta kita bz body plak >_< takmo tegur dah sesapa takut kita lak terkena balik

    ReplyDelete
  10. ulangan membuatkan orng bosan

    ade dua

    negatif positif

    ulang dan dia pham, dan berubah

    atau ulang sampai dia menyampah lalu mengeraskan hati utk berubah

    ReplyDelete
  11. cuba tegur cara lain plak.. Nadh mendoakan kamu jadi sahabat terbaik buat sahabat kamu tu. :)

    ReplyDelete
  12. salam sunah,

    nabi seorang yg ma'sum (terhindar drp dosa)... kesilapan yg dilakukan utk dijadikan 'ibrah (pengajaran) utk umat manusia yg lain...

    itulah indahnya bersahabat... menjadi cerminan bg shbt yg lain... saling igt-mengingati... salam berpesan pd perkara kebenaran...

    ReplyDelete
  13. betul tu kak sunah, nak mengur kenalah berhikmah. lau cara yang sebelum ni agak-agak tak berkesan, gunalah inisiatif yang lain.

    tapi secara berhikmah la jugak :D

    ReplyDelete
  14. masih ada lagikah teman yang sebegitu setia ?
    hhmmm...sunah jadi teman akak ek ?

    ReplyDelete
  15. ni nak tegur ni, tapi tak nampak kesalahan pulak..huhu

    ReplyDelete
  16. mencari teman sejati...
    sapa nak ???
    hahaha...

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com