BLOG ENCIK SUAMI

Friday, June 3, 2011

Ulang Lagi dan Lagi


that friend.. by ~DawningBluebell on deviantART

Ulang lagi.

Dah pernah nasihatkan dulu. Berhenti sekejap. Sedar dengan kesilapan yang dilakukan. Tapi tak lama berhentinya.

Kali ni kesilapan yang sama diulang. Kesian pada yang lain, diorang tak rasa kesian ke? Bukan ke dulu dah pernah cakap? Tapi kenapa masih juga buat benda yang sama?

****

Manusia tak lari dari kesilapan, sedangkan nabi pun buat silap. Pernah sekali nabi palingkan wajahnya daripada seorang buta yang memerlukan pertolongan. Dan Allah tegur lelaki pilihan di kalangan umat akhir zaman tu. Yup, lepas tu nabi dah tak ulang benda yang dia silap. Cumanya Allah tegur lagi nabi bila ada silap yang lain.

Tapi kita bukan nabi. Kita manusia biasa yang kadang-kadang tergelincir lagi dan lagi. Mungkin saje kesilapan yang sama asyik dilakukan. Tanpa teman yang mengingatkan, tentu bertambah-tambah lagi silap kita kat dunia ni.

****

Apalah gunanya teman kalau tak menegur kesilapan temannya. Dia ulang kesilapan yang sama? Kita ulang lagi menegur benda yang sama.


18 comments:

Faris Adli said...

kalau nak menegur tu biarlah kena caranya..niat tak menghalalkan cara..jangan kita maki hamun orang tak solat. Kononnya niat untuk tegur dia

JIJI YU said...

tu pentingnye teman yang benar2 ekalst berteman..

NuSaNa NoSa 91 said...

kita saling memerlukan sbb kita sntiasa lalai, kn?? khilaf kita.. T_T

Novelgurl said...

sy x pndai tegur orng..so sy sukr nk tegur orng =.=

shida anwar said...

harap sangat teman2 yg boleh menegur dan menerima teguran kita dengan hati terbuka...x selamanya kita betul..dan x semestinya kita salah

Belog MTT said...

Saling mengingati tak salah asalkan kena pada gayanya.. :)

b a m b a m ' s said...

saling mengingat tak salah..

yg pelik kita dok beringat pasal org lain..kita dituduh bz bodi..hurmmmm..

Isteri Encek Bard said...

sunah kalau akak ada tersilap kata sila teguk akak yer.. terkadang kiter terlepas pandang perbuatan buruk nie, bila ditegur barulah kita sedar akan eksilapan yang telah kita lakukan

mas saari said...

tegur utk kebaikan..

efa said...

tak berani nk tegur org kalau dya ada buat silap dah~~pernah tegur dulu kwn msa duk asrama dulu tp aleh2 kita lak yg kena kta kita bz body plak >_< takmo tegur dah sesapa takut kita lak terkena balik

Miss Ran said...

ulangan membuatkan orng bosan

ade dua

negatif positif

ulang dan dia pham, dan berubah

atau ulang sampai dia menyampah lalu mengeraskan hati utk berubah

fRaMe+LenSeS said...

cuba tegur cara lain plak.. Nadh mendoakan kamu jadi sahabat terbaik buat sahabat kamu tu. :)

Areef Ibn Naim said...

salam sunah,

nabi seorang yg ma'sum (terhindar drp dosa)... kesilapan yg dilakukan utk dijadikan 'ibrah (pengajaran) utk umat manusia yg lain...

itulah indahnya bersahabat... menjadi cerminan bg shbt yg lain... saling igt-mengingati... salam berpesan pd perkara kebenaran...

sergeant keroro said...

betul tu kak sunah, nak mengur kenalah berhikmah. lau cara yang sebelum ni agak-agak tak berkesan, gunalah inisiatif yang lain.

tapi secara berhikmah la jugak :D

qasehraihan said...

carila teman yg ikhlas..huuu

bersama kak Es said...

masih ada lagikah teman yang sebegitu setia ?
hhmmm...sunah jadi teman akak ek ?

Arpiiz said...

ni nak tegur ni, tapi tak nampak kesalahan pulak..huhu

solomolo said...

mencari teman sejati...
sapa nak ???
hahaha...

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.