Sunday, July 3, 2011

Semua Bukan Kita Punya


Last night on Earth by ~april182 on deviantART

Ya, semuanya.

Semua yang ada di dunia ni bukan kita punya. Buku-buku yang kita pinjam kat library tu library punya. Library tu pihak pentadbir yang punya. Pihak pentadbir tu lembaga pengarah yang punya. Lembaga pengarah tu kerajaan yang punya. Kerajaan tu negara yang punya, negara tu dunia yang punya. Dunia tu alam semesta yang punya. Alam semesta tu Allah yang punya. [2:255]

Allah yang punya semuanya. Jadi kena jaga baik-baik segala benda yang bukan kita punya. Sama macam bila kita pinjam barang orang lain, kita jaga elok-elok takut rosak pulak nanti. Biar dipulangkan dalam keadaan baik supaya pemiliknya senang hati dengan kita. Kalau bagi balik yang da rosak, mesti nanti pemiliknya rasa marah dengan kita, hilang percaya nak bagi pinjam lagi.

Sama la jugak dengan diri kita, Allah yang punya. Jagalah baik-baik supaya nanti bila kita kembali kepada Pemilik Yang Hak, Dia pun suka dan kasihkan kita. Lagipun kita pinjam dengan Dia hanya sekali je sepanjang hidup kita, bila kita da kembali, Dia suka atau tak, kita da tak boleh nak pinjam lagi untuk kali kedua atau ketiga.

So, jaga elok-elok yeee...

28 comments:
Write Comments
  1. InsyaAllah, thanks peringatan ni..smuanya pinjaman.. :D

    ReplyDelete
  2. ok, saya akan jaga kak sunah elok-elok. hehe XD

    ReplyDelete
  3. betul..semuanya hanya pinjaman, sampai masa perlu dikembali kepada yang berhak.

    ReplyDelete
  4. nak jaga engko ke tak ek..ehehe..

    ReplyDelete
  5. saya yang menurut perintah..haha

    ReplyDelete
  6. bukan ahmad albab yang punya?? hahahahhahaa

    ReplyDelete
  7. untunglah ada yg nk jagekn...~

    ReplyDelete
  8. benda yg paling org xjaga baik2 ialah nyawa.. duk main berbunuh-bunuhan sesama sendiri je.. huhu~ na'uzubillah~ T_T

    ReplyDelete
  9. as salam..

    ;)

    erk. katek ni..huhu.ahmad albab lak. ikat kat pokok sawit kang~ biaq cali gigit

    =p

    ReplyDelete
  10. betul..
    jaga diri sendri sbelum nak sebuk2 jaga orang lain..^^,

    ReplyDelete
  11. hurm..memang betol..ramai terlepas pandang..saye pun..=(

    ReplyDelete
  12. hehehehehe apesal keroro ngan jiji sibuk nak jaga kak sunah?hehe

    ye, baik angah!

    ReplyDelete
  13. sume nak jaga sunah

    ai tak nak jagela haha

    ReplyDelete
  14. semuanya hanya pinjaman..
    akan jaga sebaik mungkin!

    ReplyDelete
  15. betul..badan kita ini hanya pinjaman sementara..hidup di dunia pun hanya sementara..moga kita sama2 gunakan masa yang hanya seketika ini dgn bnde yg xsia2..salam perkenalan k.sunah..^^

    ReplyDelete
  16. betul tu sunah. oleh itu, jom pollo kakchik jaga diri dgn cara 'exercise'. Hihi ..

    ReplyDelete
  17. Subhanallah.Allahuakbar! ^_^salam ukhuwah

    ReplyDelete
  18. Salam Sunah,

    Kupasan yang begitu simple, tapi amat mudah untuk difahami sebagai peringatan untuk kita semua sebagai hambaNya..thanks ek! :-)

    ReplyDelete
  19. gulp!! kdg2 kita lupa diri kita Allah yg punya
    bila lupa diri ,tu yg mula nak rosakkan diri sendiri.sbb perasan diri sendiri yg berkuasa mutlak sampai sanggup ubah ciptaan ALLAH yg dah sedia lengkap.masyaALLAH!!

    sebab tu bila nak pulangkn diri sendiri kat ALLAH,kenalah seperti yg ALLAH bg kat kita dlu.xde modify sana sini.hehe

    ReplyDelete
  20. dunia hanyalah pinjaman sedangkan Akhirat di sanalah penentu tempat syurga ataupon neraka yang kekal abadi .... syukran kak atas perkongsian ni :)

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com