Friday, August 19, 2011

Eh, Ustazah! : Lailatul Qadar



Alhamdulillah, dah nak hampir ke fasa terakhir dalam bulan Ramadhan. Hari ni ustazah mengajar lagi kat sekolah macam selalu.

Ustazah: Hari ni, ustazah nak sembang-sembang je...boleh?

Nasri: Eh, ustazah! Mana boleh sembang-sembang kosong ajee...nanti kurus pahala puasa kami...

Ustazah: Hehehe... Bukan nak sembang kosong... Tapi sembang berisi. Ha...macam tu, boleh?

Luqman: Ha...boleh, boleh!

Munna: Ustazah nak sembang pasal ape ni ustazah? Kering air liur nak cakap banyak ni.

Diana: Hamboiii...belum tengahari lagi da kering~

Ustazah: Hehehe...insya'Allah bila cakap banyak-banyak pasal benda yang ustazah nak sembang ni mesti jadi basah tekak tu.

Munna: Wahhhhhhhhhhhh! Ape tu, ustazah?

Ustazah: Ha...sape tahu Malam 1000 Bulan?

Nasri: Erkkk! Macam Hikayat 1001 Malam la pulak, ustazah~

Ustazah: Eh, bukannn... Malam 1000 Bulan ni sebenarnya adalah Malam Lailatul Qadar. Malam yang hanya ada pada bulan Ramadhan saje~


Luqman: Owhhh... Malam Lailatul Qadar... Ape yang spesel sangat tentang malam ni ustazah???

Ustazah: Pada Malam Lailatul Qadar ni lah al-Quran diturunkan, boleh tengok maksud ayat pertama dalam surah al-Qadr kat atas nun. Pada malam ni jugak lah malaikat dan Jibril turun ke bumi membawa rahmat, keberkatan, ketenangan dan urusan takdir Allah yang akan berlaku dalam setahun akan datang.

Munna: Erkkkk! Kalau macam tu, mesti banyak pahala kita dapat bila buat amal banyak-banyak, kan ustazah? Sebab semua malaikat turun nak tengok kita~

Ustazah: Aha, macam yang Rasulullah s.a.w pesan dulu-dulu...


Diana: Subhanallah! Baiknya Allah!

Luqman: Tapiii bukan dapat percuma kannnn, kena la beribadah dengan penuh ikhlas~

Ustazah: Aha... Pandai pun anak murid ustazah~

Nasri: Ish, rugilahhhh kalau Malam Lailatul Qadar ni kita tido kan? Aiyakkk! Kalau tertido macam mana?

Munna: Haaa ustazahhhh! Bila Malam Lailatul Qadar? Boleh kitorang prepare awal-awal sikit. Tak la tertinggal nanti. Ekekekeke...

Ustazah: Hehehe... Sebenarnya, tak ada nas yang menunjukkan secara spesifik malam bila berlakunya Lailatul Qadar ni. Tapi Rasulullah pesan jugak...


Ustazah: Dan ada jugak pendapat yang mengatakan Lailatul Qadar tu berlaku pada malam-malam ganjil dalam 10 malam terakhir Ramadhan.

Munna: Oooo... Jadi tak boleh la kita nak target satu-satu malam ajeee... Huhuhu...

Luqman: Huk aloh nkooo... Terus putus semangat ke???

Munna: Errr...mana ade! Semangat lagi ni!

Diana: Ermmm...kalo kita fikir-fikir kan ustazah, mesti ade sebab Allah tak bagi spesifik malam bila Lailatul Qadar tu kan?

Nasri: Tiba-tiba aku rasa ko da pandai lak Diana...

Ustazah: Yup, sebenarnya ada hikmah di sebalik kenapa Allah tak letak tarikh bila-bila. Cer bayangkan kalau Allah tetapkan Malam Lailatul Qadar setiap tahun jatuh pada 27 Ramadhan, ape jadik?

Nasri: Mestilah kita tarawih, qiamullail, berzikir dengan tadarus hanya pada malam 27 Ramadhan tu ajee, malam lain tido... Huhuhu...

Ustazah: Tau takpe... Allah rahsiakan tarikhnya dari pengetahuan kita, supaya kita terus bersemangat beribadah pada 10 malam terakhir tanpa perlu bergantung pada tanda-tanda Lailatul Qadar.

Diana: Tandaaaaaaaaa? Ade tanda ke ustazah???

Ustazah: Aha...ade...


Luqman: Erkkk! Macam semalam pun sedang-sedang panas sejuk ajeee...~

Ustazah: Eheh... Ini hanya pendapat dari salah dua orang perawi hadith. Ada banyak lagi pendapat yang lain kalau kamu rajin godek-godek. Sebenarnya lebih baik kalau kita amek je hikmah Allah rahsiakan malam tu macam yang awal tadi.

Munna: Betul tu, saya setuju, ustazah!

Ustazah: Alhamdulillah... So, 10 malam terakhir nanti ape lagi~ Banyakkanlah beribadah kepada Allah...moga kita semua tergolong antara mereka yang mendapat kemanisan Lailatul Qadar, insya'Allah.

Anak-anak murid: Insya'Allah, ustazah...


"Di bulan Ramadhan ini terdapat Lailatul Qadar yang lebih baik dari 1000 bulan. Barangsiapa diharamkan dari memperoleh kebaikan di dalamnya, maka dia akan luput dari seluruh kebaikan." [HR Ahmad] Jom! Kita manfaatkan 10 malam terakhir Ramadhan dengan sebaik-baiknya, moga mendapat keberkatan yang dicari!

19 comments:
Write Comments
  1. =)
    alhamdulillah...moge kite boleh menyertai malam2 ni kan kak..
    insyaAllah~..

    ReplyDelete
  2. em, dah balik rumah iman kene kuat la kak

    ReplyDelete
  3. insyaAllah.. sama2 la kita beribadat.. :)

    ReplyDelete
  4. trima kasih ustazah atas info wktu sembang2 tadi :D

    insyaAllah..moga kita mndapat sinar ramadhan pada tahun ni, mudah mudahan kta mndapat mlm lailatul qadar tu..insyaAllah..:)

    ReplyDelete
  5. berntunglah siapa yang terpilih.. setelah istiqamah seumur hidupnya melaukan kebaikan dan ibadat..

    ReplyDelete
  6. salam..nk tnye , adiah bday GA 31-7 dh diposkan k? ;)

    ReplyDelete
  7. InsyaAllah... moga2 bertemu ngn Malam Lailatul Qadar... amin... thanks kongsi yer..:p

    ReplyDelete
  8. Ehhmm.. seandainya kitalah insan terpilih yang akan dipertemukan dengan malam lailatul qadar.
    moga diizinkanNYa^^,

    ReplyDelete
  9. harap2 kita dapat jumpa malam ganjil ni,,untung la...

    ReplyDelete
  10. salam ziarah :)
    jemput laa datang jenguk entry terbaru saya yer .. :D

    http://ajeyyrawk.blogspot.com/2011/08/hasil-edite-gambar-dengan-picnikcom.html

    ReplyDelete
  11. InsyaAllah.. :)

    moga kte berusaha mendapatkan malam itu..

    ReplyDelete
  12. rindunya nak membaca kat sini wahai adik;( semoga adik sunah sentiasa dalam lindunganNYA ye dear..

    ReplyDelete
  13. semoga dapat berjumpa dengan malam lailatul qadar tahun ini :)

    ReplyDelete
  14. thanks sunah....semoga ramadhan kali ni mjadikan kita lebih baik dr sblmnya =)

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com