BLOG ENCIK SUAMI

Monday, August 15, 2011

Nenek Pun Malu... Yang Muda-muda Ni Tak Malu Ke?


Old Crone by *bnolin on deviantART

Lokasi: Kat tempat amek wudhuk yang bersambung dengan dapur.
Masa: Nak dekat Isyak.

Jeneral baru siap amek wudhuk. Lepas tu ada sorang nenek tudung labuh kaler pink pun nak amek wudhuk jugak untuk solat Isyak ngan tarawih 'kekgi' (cc: Qaseh).

Tengah jeneral siap-siap nak pasang kerongsang kat tudung jeneral, dengan lengan jubah yang masih tersingsing, opsss~ ternampak lah beberapa orang lelaki nak masuk ke dapur jugak. Terus jeneral tarik lengan baju dan berpusing membelakangkan diorang. Alahaiii...dalam hati da menyoal-nyoal awat la diorang datang time gini...? Boleh pulak borak-borak lagi sambil letak dulang makanan, tak rasa apa pun bila tengok ada pompuan tengah amek wudhuk kat situ.

Jeneral tengok nenek tu yang baru siap amek wudhuk terkejut bila nampak lelaki-lelaki tu. Terus nenek tu capai tudung dia cepat-cepat tutup aurat kepala ngan leher yang terdedah. Aiyakkk...kesian nenek... Huhuhu... Lelaki-lelaki tu lepas letak dulang makanan sambil borak-borak, terus blah ke depan balik.

Nenek yang da siap bertudung tu datang dekat jeneral.

Nenek: Ish, tiba-tiba je diorang masuk...

Jeneral: Tu la nenek, tanjattt jeneral tadiii...

Nenek: Malu nenek...berdegup-degup jantung nenek...

Jeneral: Huhuhu...diorang buat tak nampak kot no...

Nenek: Mungkin jugak... Sekali tengok aje kot...

Jeneral: Moga Allah ampuni dosa kita dan dosa mereka...

Ameen...

Jeneral dengan nenek tu pun gi depan jugak nak siap-siap untuk solat Isyak dengan tarawih.

Gambar: Google

P/S: Dulu selalu guro-guro dengan kawan-kawan, kalo orang nampak aurat kamu, kena kawen dengan orang tu!


21 comments:

fRaMe+LenSeS said...

kekadang masyarakat amek tak kisah tak kisah hal ni.

mas saari said...

jagalah aurat kita sebaiknya!

aiman said...

hmm.. nenek pun malu.. yg muda ni? ce tanya balik.. kat diri sendiri.. harap jawapannya = malu..

H.J said...

bagus betul nenek tu..mesti muda2 dulu jaga bebenor aurat dia..

wan zuliyana is apel said...

tula. pegi masjid ngan surau pun tak terlepas dari bahaya, inikan tempat2 lain. huuu

Iffah Afeefah said...

ermmm ai slalu cmni

pastu mara2org tu

tpi tak ckop lagi kan

hurmmm

ps: Aah kene kawen kelaka je

sergeant keroro said...

betul, kena jaga la :)

p/s : memang mitos la kan :p

AI said...

- yg muda-muda tu ingat depa lambat lg mati kot...

Suhaili Sarif said...

kt mana situasi ni?rumah org ke?
eh jap..mcm pernah tb2 terasa dejavu,pernah jadi hr 2 dengan sunah.hehe

kdg2 pmpn da jaga aurat,yg laki x de rasa nk hormat kita.hmmm...

p/s:akak lak dlu gurau dgn kengkawan,laki yg pernah ternampak pmpn bocor,dia yg kena khwn dgn org 2.hehe

Suhaili Sarif said...

no 4: cintakan buku :)

Suhaili Sarif said...

serious seram gmbr nenek ni
tanjat akhak tadi bukak2 nmpk muka opah.hehe
rasa spooky..huhu

Miss Xyz =) said...

muslimah zmn skrg da x kesah smua tu... huhu ;'(

Nisa said...

cayalah nenek! eh jeneral skali. :P

senyumSOYA said...

nseb bek nenek & jeneral x melatah..hik3~

kena lebih prihatin kan bab2 ni.. sila bagi salam sblum msok..^^"

Luqeem™ said...

jaga hati dan jaga aurat..:)

FaKArePa!n said...

bleh kawin dgn artis r sebab kan slalu tgok aurat diorang.. heheh

aimie amalina said...

heee
suke yg p/s tu..betol2 tu akak!

udin said...

nice entri.. tapi syg ramai yg x amik kisah kan hal2 mcm ni..

::blog anak jawer:: said...

tu bahaye nye kalau tempat wuduk yg open kan... lagi2 area untuk muslimah...

kura said...

mcm tu punya bergurau pun ada? hekhek

ariana's said...

Bagusla entri ni Sunah, banyak yg tersirat disebalik cerita yg begitu ringkas..:), Memang kena perhati sekeliling, tak kira dimana..kita lah yg kena pandai2 jaga "diri: kita sendiri kan..

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.