BLOG ENCIK SUAMI

Monday, August 8, 2011

Senyumlah... Biarpun Dirimu Disakiti!


Day 27 A smile.. by *Kimjuni2 on deviantART

Senyumlah...

Biarpun dirimu disakiti. Itu madah pujangga. Sudah dikenali seantero dunia. Siapa tidak pernah mendengar kata-kata itu...melainkan bayi-bayi yang baru lahir dan kanak-kanak kecil yang hidupnya hanya untuk bermain bersama rakan-rakan? Yang sudah lama kenal dunia, tentu sudah biasa dengan kata-kata ajaib tersebut.

Bila disakiti, kita rasa pedih, rasa terluka. Kecewa... Sakit di hati sudah pasti. Siapa yang suka dengan rasa sakit? Tiada siapa yang suka. Rasa seperti mahu dicarik-carik hati. Rasa seperti mahu pergi jauh dari punca kesakitan, menyendiri dan menyepi.

Berapa ramai agaknya yang tersenyum bila disakiti? Senyum...bukanlah bermakna ia suka dengan kesakitan yang dialami, jauh sekali mahu terus-terusan disakiti sedemikian rupa. Tetapi senyum dia bila disakiti kerana redha dengan ujian yang Allah bagi. Dan bertambah indah lagi apabila dia tersenyum penuh redha diiringi dengan rasa kebergantungan kepada Allah apabila musibah singgah sebentar dalam hidupnya...


Siapa yang redha dengan ujian Allah dan melafazkan satu kalimah istirja' yang hebat ketika ditimpa musibah, nescaya akan Allah gantikan kesulitan yang dialami itu dengan sesuatu yang lebih baik~ Insya'Allah...


25 comments:

aiman said...

betul tu kak sunah.. semua benda terjadi ada hikmahnya~ :)

aimie amalina said...

betol!
sokong 200%
sebalik SAKIT itu pasti ada jalan BAHAGIA
yakin dengan-Nya
insyaAllah =)

HaFizaH aYu said...

senyum..itu jer yg mmpu tuk selindung sgala pahit & sakit kita alami

izyan yasmin said...

thanks kak for sharing entry ni :)

cucu umie said...

senyumanlah walaupun apa yg berlagu..setiap kejadian pasti ad hikmahnya..

Syahir Ramli said...

senyum tu pon boleh jd ubat kskitan kita... =)

sergeant keroro said...

insyaAllah :)

Fathin Fazila Razali said...

senyum bila disakiti, tenang bila hati rasa bimbang... insya Allah kalau btol Allah menguji, stu hari nanti kita akan dpt rahmat dan hidayahnya

Kak Aya said...

t.kasih tolong ingatkan sb k.aya ni kadang2 susah sangat nak senyum

Luqeem™ said...

betul2..stiap kesulitan ada penyelesaiannya..

JIJI YU said...

aku senyum je kalo cici wat aku menyampah

Atiqah Sa'ahiry said...

syukur alahmdulilah..

cik pulau said...

senyum..... ^^,

H.J said...

tersenyum baca entri ni..ehe

mas saari said...

insyAllah...kalau kita senyum, kesakitan itu akan bertukar kepada kemanisan dan kegembiraan!

ir yien 9897 said...

bila diri yien disakiti, kadang2 terbawa sampai termimpi dan mengingau..

tapi tiada dendam yg pernah yien pikirkan..

bila istifar,alhamdulilah dh lega..

Misz Ayu said...

:) senyum je moga ada hikmah disebaliknya

mynameismy said...

senyum tak perlu kata apa-apa2..;)

abglan said...

Senyum, tak perlu kata apa2

Anum said...

saya setuju
insyaallah

Suhaili Sarif said...

innalillah...
hhmmm..termenung panjang akak baca entry nie..
sgt kena dengan diri sendiri
hhmmmmmmm

TK said...

Apapun yang berlaku, pasti ada hikmah di sebaliknya... bersabarlah...

efa nur said...

senyummm ;)

Iffah Afeefah said...

biarlah sakura itu berkembang mekar

menampakkan diri tersenyum

supaya semua yang melihat

turut merasa kegembiraan itu

Niena Pengembara Ilahi said...

mmg sakit bla disakiti.. tpi smua tua da hikmahNya :D

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.