Yang Pertama Adalah Agamanya...

August 14, 2011


Yang pertama agamanya... Yang pertama agamanya... Yang pertama agamanya...

Siapa tahu apa yang ingin saya kongsikan di sini?

Sebenarnya tadi baca entri kat blog CA Nadh. Dia berbicara tentang rupa, dan penerimaan orang pada rupa yang macam-macam jenis. Tentang orang zaman sekarang ni yang lebih memandang kepada rupa dalam memilih pasangan.

Bagi saya, tak kiralah lelaki atau perempunan, seeloknya dalam memilih teman hidup biarlah yang pertama dilihat itu agamanya. Harta, keturunan dan rupa itu letaklah di tempat kedua, ketiga dan keempat.


Kerana apa agama yang diletakkan di tempat pertama? Kerana apabila agama yang kamu pentingkan, insya'Allah semua yang lain itu akan mengiringi sekali. Keindahan akhlak yang beragama itu terserlah, air mukanya sejuk mata memandang, malahan martabat dan kehormatannya juga tinggi nilainya berbanding yang lain.

Adakah ini bermakna yang agamanya agak kurang tetapi punya rupa dan harta tidak boleh dipilih sebagai teman hidup? Boleh saja, tetapi bersedia dengan risiko di belakang hari, kerana rupa dan harta itu tidak menjanjikan redha Allah di hujung perjalanan.

Adakah ini juga bermakna hanya ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah yang layak dijadikan teman hidup? Bukan begitu...yang paling basic adalah teman yang menjaga solat lima waktunya, boleh membaca al-Quran sedikit pun alhamdulillah. Tak semestinya bakal teman hidup itu wajib hafaz 30 juzuk al-Quran, cuma jika itu memang kelebihannya yang Allah bagi, alhamdulillah...cukup pakej!

Pesan saya jika kamu mahu memilih yang ada rupa dan harta, pastikan iman dan agama kamu cukup kuat untuk membimbing teman hidup kamu kelak!

You Might Also Like

23 Comments

  1. ye agama dlu

    err pelik bile sunah update byk kali shari ni

    siap carbonara lg hehe

    ReplyDelete
  2. entri ni bagus lah SSS...panduan untk memilih teman hidup ni..

    ReplyDelete
  3. haiiit akak sunah ku!
    heee..bes2.
    nanti sebelom kawin eken wat check list..heee =)

    ReplyDelete
  4. nafsu yg mendorong mereka untuk pilih rupa dari agama..

    ReplyDelete
  5. yup.. betul.. kalau dari segi agama seseorang itu dah okay.. insyaAllah.. yg lain2 dari segi keturunan (dari gol org2 yg baik2 akhlaknya), harta (dimurahkan rezekinya), dan rupa paras (pancaran nur pd wajah org soleh/solehah) juga okay.. hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  6. setuju! :)

    saya pilih berdasarkan agama, insyaAllah XD

    ReplyDelete
  7. betul. malu dengan diri sendiri kalau nak cari yang terlalu sempurna..

    ReplyDelete
  8. apa ada dgn muka..nnti dah tua berkedut jua

    ReplyDelete
  9. ehehe..agama first..
    ps: kak sunah..alfatihah kalo tak sempat baca dalam solat jemaah..tak payah nak ulang rakaat tu jika sempat ruku dengan imam. imam akan tanggung fatihah makmum.tu ikut yang shafie..imam lain tak yah baca fatihah pom tak pe dalam solat sebab diorang berpegang dengan dalil quran..hendaklah kamu diam bila ada orang baca quran.yakni bacaan dalam solat..wallaua'alm..salah tolong betulkan

    ReplyDelete
  10. alaa la la alalllaa.. cutenya sakura nie.. mesti nanti bakal teman hidup pun yang berilmu, beramal, dan bertakwa iisshhh tagline apa ek.. ukm kee? lama dah akak x jd student, suka baca entri sunah yg berinformasi, teringat zaman dulu2 akak...

    ReplyDelete
  11. Met pagi...jalan2 sini dan poloww....;d

    ReplyDelete
  12. sangat setuju. Alhamdulillah, janji Allah itu mmg benar.

    ReplyDelete
  13. x ingat da komen ke belum.hehe

    akak suka sunah view the other side of this matter.kalau ada yg insist x nak plh agama,org 2 yg kena btul2 kuat
    jgn smp org 2 ter ke arah sana...nauzubillah

    ReplyDelete
  14. yup .. agama yg paling penting .. memudahkan lagi tanggungjawab kita ..

    ReplyDelete
  15. betol.
    agama harus jadi yg utama..

    ReplyDelete
  16. tanpa agama, memang haru biru lah rumah tangga.. :P

    ReplyDelete
  17. betul tu apa2 pun agama first :) jgn tersalah pilihan..

    ReplyDelete
  18. Kalau boleh cari jugak la yang ustaz ustazah... kalau dah tak ada, sebat jelah! kang tak kawin-kawin lak

    ReplyDelete
  19. yup agama dia sangat penting kan sebab dia yang nak membimbing kita kan ;)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com