BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, August 14, 2011

Yang Pertama Adalah Agamanya...


Yang pertama agamanya... Yang pertama agamanya... Yang pertama agamanya...

Siapa tahu apa yang ingin saya kongsikan di sini?

Sebenarnya tadi baca entri kat blog CA Nadh. Dia berbicara tentang rupa, dan penerimaan orang pada rupa yang macam-macam jenis. Tentang orang zaman sekarang ni yang lebih memandang kepada rupa dalam memilih pasangan.

Bagi saya, tak kiralah lelaki atau perempunan, seeloknya dalam memilih teman hidup biarlah yang pertama dilihat itu agamanya. Harta, keturunan dan rupa itu letaklah di tempat kedua, ketiga dan keempat.


Kerana apa agama yang diletakkan di tempat pertama? Kerana apabila agama yang kamu pentingkan, insya'Allah semua yang lain itu akan mengiringi sekali. Keindahan akhlak yang beragama itu terserlah, air mukanya sejuk mata memandang, malahan martabat dan kehormatannya juga tinggi nilainya berbanding yang lain.

Adakah ini bermakna yang agamanya agak kurang tetapi punya rupa dan harta tidak boleh dipilih sebagai teman hidup? Boleh saja, tetapi bersedia dengan risiko di belakang hari, kerana rupa dan harta itu tidak menjanjikan redha Allah di hujung perjalanan.

Adakah ini juga bermakna hanya ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah yang layak dijadikan teman hidup? Bukan begitu...yang paling basic adalah teman yang menjaga solat lima waktunya, boleh membaca al-Quran sedikit pun alhamdulillah. Tak semestinya bakal teman hidup itu wajib hafaz 30 juzuk al-Quran, cuma jika itu memang kelebihannya yang Allah bagi, alhamdulillah...cukup pakej!

Pesan saya jika kamu mahu memilih yang ada rupa dan harta, pastikan iman dan agama kamu cukup kuat untuk membimbing teman hidup kamu kelak!


23 comments:

Iffah Afeefah said...

ye agama dlu

err pelik bile sunah update byk kali shari ni

siap carbonara lg hehe

FaKArePa!n said...

entri ni bagus lah SSS...panduan untk memilih teman hidup ni..

aimie amalina said...

haiiit akak sunah ku!
heee..bes2.
nanti sebelom kawin eken wat check list..heee =)

Luqeem™ said...

nafsu yg mendorong mereka untuk pilih rupa dari agama..

udin said...

yup.. betul.. kalau dari segi agama seseorang itu dah okay.. insyaAllah.. yg lain2 dari segi keturunan (dari gol org2 yg baik2 akhlaknya), harta (dimurahkan rezekinya), dan rupa paras (pancaran nur pd wajah org soleh/solehah) juga okay.. hehehe.. ;)

FasiHaH SupiaN said...

setuju :)

sergeant keroro said...

setuju! :)

saya pilih berdasarkan agama, insyaAllah XD

Solihahazahar said...

nice info :)

yaya_flanella said...

betul. malu dengan diri sendiri kalau nak cari yang terlalu sempurna..

IBU GEBU said...

ustazah pilihan... (tiba2...)

Heidi Shafiq said...

ya.. :D

JIJI YU said...

apa ada dgn muka..nnti dah tua berkedut jua

H.J said...

ehehe..agama first..
ps: kak sunah..alfatihah kalo tak sempat baca dalam solat jemaah..tak payah nak ulang rakaat tu jika sempat ruku dengan imam. imam akan tanggung fatihah makmum.tu ikut yang shafie..imam lain tak yah baca fatihah pom tak pe dalam solat sebab diorang berpegang dengan dalil quran..hendaklah kamu diam bila ada orang baca quran.yakni bacaan dalam solat..wallaua'alm..salah tolong betulkan

aimaniman said...

alaa la la alalllaa.. cutenya sakura nie.. mesti nanti bakal teman hidup pun yang berilmu, beramal, dan bertakwa iisshhh tagline apa ek.. ukm kee? lama dah akak x jd student, suka baca entri sunah yg berinformasi, teringat zaman dulu2 akak...

Run Away said...

Met pagi...jalan2 sini dan poloww....;d

Nini Hartini said...

sangat setuju. Alhamdulillah, janji Allah itu mmg benar.

Suhaili Sarif said...

x ingat da komen ke belum.hehe

akak suka sunah view the other side of this matter.kalau ada yg insist x nak plh agama,org 2 yg kena btul2 kuat
jgn smp org 2 ter ke arah sana...nauzubillah

Qaseh dalia adelia said...

yup .. agama yg paling penting .. memudahkan lagi tanggungjawab kita ..

cik pulau said...

betol.
agama harus jadi yg utama..

keroro gouro said...

tanpa agama, memang haru biru lah rumah tangga.. :P

アヌムちゃん said...

betul tu apa2 pun agama first :) jgn tersalah pilihan..

abglan said...

Kalau boleh cari jugak la yang ustaz ustazah... kalau dah tak ada, sebat jelah! kang tak kawin-kawin lak

::contengan hati::)) said...

yup agama dia sangat penting kan sebab dia yang nak membimbing kita kan ;)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.