BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, November 8, 2011

Tanpa Disedari, Rupanya Dah Lain...

the way things are by ~princesssfi on deviantART

Manusia berubah.

Seiring dengan keadaan dan suasana sekeliling. Kadang-kadang rakan-rakan turut mempengaruhi perubahan sikap dan perilaku. Sebab tu orang kata bijaklah memilih sahabat, sebab sahabat tu cerminan diri kita.

Berubah tak salah. Kalau berubah menjadi lebih baik.

Tapi berubah jadi lebih buruk tu jauh-jauhkanlah.

Cuma kadang-kadang kita berubah dan jadi berlainan dari diri kita yang dulu tanpa kita sedar entah bila semuanya mula berlaku. Ya, kerana suasana dan keadaan sekeliling menyebabkan kita berubah secara perlahan-lahan, macam dalam perenggan pertama tadi. Jadinya, bila diri da lain, kita pun tak perasan.

Tapi... Jeneral kata, jadilah macam sakura, biarpun angin kuat menderu, sakura tetap kuat bertahan di hujung dahan. Maksudnya, pandai-pandailah membawa diri bila perubahan tu berlaku. Kalau tak kuat, sakura akan jatuh berguguran.

Kerana lebih banyak mata-mata memandang daripada mulut-mulut yang menyebut.


21 comments:

Syafiq Ahadin said...

sungguh like!!!!! huhu!!!

Faaein Talip Roy said...

betul!.. berubah tanpa disedari..

memang banyak mata-mata yang memandang.. sentiasa perlu berhati-hati..

nuruashia ♥ said...

nk berubah bkn senang kn sys..huhuh

Lea Isnawi said...

masa buat manusia berubah
mungkin ke arah yg lebih matang =)

NURUL NADIAH MAMAT said...

suka entry nie...thanks Sunah sebab bagi ingatan.. :)

mas saari said...

berubah ke arah kebaikan supaya hidup diredhai olehNya!

maszull said...

assalamualaikum sunah...baguslah kalau perubahan itu untuk kebaikan ...:)

FasiHaH SupiaN said...

setuju!

sergeant keroro said...

setuju! :)

pengemis Cinta~ said...

setuju sangat dengan ayat last tu!

rosmina samin said...

Sangat setuju! ;)

logorithm said...

I tengah berusaha nak berubah menjadi lebih baik nih... :-)


Terbaru dari Logokoko:

[U] Edwards Syndrome

[U] Suis

[U] Wajah Siti sekiranya simetri sempurna

Gen2Merah said...

ya, kadang2 kritikan dan teguran menyebabkan motivasi kita jatuh... semoga kita terus utuh dengan prinsip dan cita2 kita

cik pulau said...

berubah ke arah kebaikan itu perlu.
tetibe teringin nak jadik macam sakura jgk..
hehee

Niena Pengembara Ilahi said...

erk.. jeneral tu sape? :)


ye.. sahabat itu mencerminkan diri kita, berkawanlah dgn siapa sekalipun xkira lah org jahat @ baik... yg pnting jgn kita ikut langkah dia, biar dia yg ikut kta..usah peduli apa yg org nk kata yg pnting kta tau sape diri kta.


erm... kekadang bla kta berubah, kta xsedar... kn

Tea said...

Namun sakura juga tidak sentiasa ada.... Onak hidup menjadikan kita berubah... Apabila orang berubah.. Kita mungkin juga berubah tanpa kita sedari...

aimie amalina said...

sgt la setuju!
nak jadi macam sakura jugak!

kiera'sakura said...

kadang2 org2 yg terdekat sekeliling menjadi penghalang utama kita nk berubah.. hurm

budak kacamata said...

nice entry..!

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Bukan senang nk berubah. Ambil masa yg lama. Tp kalau nk berubah ke arah kebaikan, sgt lah bagus. :)

Woofer Storm said...

jadilah apa yang kamu nak jadi,bukan apa orang suruh nak jadi..

berubah tak kisah,janji kepada kebaikan..bukan sebaliknya^^

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.