Tuesday, November 8, 2011

Tanpa Disedari, Rupanya Dah Lain...

the way things are by ~princesssfi on deviantART

Manusia berubah.

Seiring dengan keadaan dan suasana sekeliling. Kadang-kadang rakan-rakan turut mempengaruhi perubahan sikap dan perilaku. Sebab tu orang kata bijaklah memilih sahabat, sebab sahabat tu cerminan diri kita.

Berubah tak salah. Kalau berubah menjadi lebih baik.

Tapi berubah jadi lebih buruk tu jauh-jauhkanlah.

Cuma kadang-kadang kita berubah dan jadi berlainan dari diri kita yang dulu tanpa kita sedar entah bila semuanya mula berlaku. Ya, kerana suasana dan keadaan sekeliling menyebabkan kita berubah secara perlahan-lahan, macam dalam perenggan pertama tadi. Jadinya, bila diri da lain, kita pun tak perasan.

Tapi... Jeneral kata, jadilah macam sakura, biarpun angin kuat menderu, sakura tetap kuat bertahan di hujung dahan. Maksudnya, pandai-pandailah membawa diri bila perubahan tu berlaku. Kalau tak kuat, sakura akan jatuh berguguran.

Kerana lebih banyak mata-mata memandang daripada mulut-mulut yang menyebut.

21 comments:
Write Comments
  1. betul!.. berubah tanpa disedari..

    memang banyak mata-mata yang memandang.. sentiasa perlu berhati-hati..

    ReplyDelete
  2. nk berubah bkn senang kn sys..huhuh

    ReplyDelete
  3. masa buat manusia berubah
    mungkin ke arah yg lebih matang =)

    ReplyDelete
  4. suka entry nie...thanks Sunah sebab bagi ingatan.. :)

    ReplyDelete
  5. berubah ke arah kebaikan supaya hidup diredhai olehNya!

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum sunah...baguslah kalau perubahan itu untuk kebaikan ...:)

    ReplyDelete
  7. setuju sangat dengan ayat last tu!

    ReplyDelete
  8. I tengah berusaha nak berubah menjadi lebih baik nih... :-)


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] Edwards Syndrome

    [U] Suis

    [U] Wajah Siti sekiranya simetri sempurna

    ReplyDelete
  9. ya, kadang2 kritikan dan teguran menyebabkan motivasi kita jatuh... semoga kita terus utuh dengan prinsip dan cita2 kita

    ReplyDelete
  10. berubah ke arah kebaikan itu perlu.
    tetibe teringin nak jadik macam sakura jgk..
    hehee

    ReplyDelete
  11. erk.. jeneral tu sape? :)


    ye.. sahabat itu mencerminkan diri kita, berkawanlah dgn siapa sekalipun xkira lah org jahat @ baik... yg pnting jgn kita ikut langkah dia, biar dia yg ikut kta..usah peduli apa yg org nk kata yg pnting kta tau sape diri kta.


    erm... kekadang bla kta berubah, kta xsedar... kn

    ReplyDelete
  12. Namun sakura juga tidak sentiasa ada.... Onak hidup menjadikan kita berubah... Apabila orang berubah.. Kita mungkin juga berubah tanpa kita sedari...

    ReplyDelete
  13. sgt la setuju!
    nak jadi macam sakura jugak!

    ReplyDelete
  14. kadang2 org2 yg terdekat sekeliling menjadi penghalang utama kita nk berubah.. hurm

    ReplyDelete
  15. Bukan senang nk berubah. Ambil masa yg lama. Tp kalau nk berubah ke arah kebaikan, sgt lah bagus. :)

    ReplyDelete
  16. jadilah apa yang kamu nak jadi,bukan apa orang suruh nak jadi..

    berubah tak kisah,janji kepada kebaikan..bukan sebaliknya^^

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com