BLOG ENCIK SUAMI

Friday, June 10, 2011

Eh, Ustazah! : Sakit


Hujung minggu lepas, ustazah dengan Ustaz Fakhrul gi hospital bersama anak-anak murid. Ada salah seorang anak murid ustazah ditahan kat wad sebab demam denggi.

Ustazah: Nasri, ingat tak katil nombor berapa?

Nasri: 31, ustazah.

Ustazah: Orait. Kat sini lah rasanya.

Mereka mencari anak murid ustazah. Tak susah nak cari sebab setiap katil disusun ikut nombor. Senang, kalau tak jumpa boleh tanya jururawat yang bertugas.

Ustaz Fakhrul: Tuuuu! (sambil menunjuk ke arah katil nombor 31)

Ustazah: Aha... Assalamualaikum, Soleh!

Soleh: Eh, ustazah! Wa'alaikumussalam...

Nasri: Geng, cane hari ni?

Soleh: Alhamdulillah. Lebih baik dari semalam. Kawan-kawan pulak datang, makin sihat rasanya. Hehehe...

Eyra: Alhamdulillah... Mulut manis! Nah, buah epal! Bagi tambah manis! (Eyra menghulurkan buah epal yang dibawa bersama)

Soleh: Eh, susah-susah aje... Terima kasih...

Soleh menyambut buah epal yang diberi, kemudian meletakkannya di atas meja di sebelah katilnya. Tiba-tiba mereka disapa oleh seorang lelaki yang baru tiba.

Encik Adnan: Eh, ramainyaaa... (sambil melemparkan senyuman)

Soleh: Aha, ayah... Ni kawan-kawan sekolah. Ustaz dengan ustazah pun ade.

Encik Adnan bersalaman dengan Ustaz Fakhrul dan Nasri, kepada ustazah dan Eyra, Encik Adnan melemparkan senyuman manis.

Ustaz Fakhrul: Bila Soleh boleh keluar ni, pakcik?

Encik Adnan: Doktor kata tunggu sampai suhu badan stabil, ni asyik naik turun aje. Semalam da turun, lewat malam tu naik lagi.

Ustaz Fakhrul memegang tangan Soleh dan menyentuh dahinya.

Ustaz Fakhrul: Panas lagi ni. Cane leh tak stabil ni?

Encik Adnan: Dah dia lewat-lewat malam ngadap laptop dia tu aje kejenyeee... Bukan nak berehat.

Ustazah: Hamboiiii, update blog ke malam-malam? Patutlah ustazah tengok ada update walaupun kene tahan kat wad.

Soleh: Errr... Hehehe... Nak bagi cepat sihat, ustazah!

Eyra: Ye lah tuuu... Kang kitorang tak datang lawat lagi baru tahu!

Ustaz Fakhrul: Eh, mana boleh cakap macam tu... Kan melawat orang sakit ni sunat dan sangat digalakkan dalam Islam.


Eyra: Ops, minta maaf ustaz. Huhuhu... Saya bergurau je tadi.

Nasri: Haaa... Tu lerrr~ Kang makin tak sihat pulak Soleh sebab awak.

Ustazah: Dah, dah... Ade pulak bergaduh kat hospital ni. Kesian kat pesakit lain tu haa...

Nasri: Err... Maaf, ustazah. Terlebih emo pulak. Eh, pakcik, pesakit yang hujung tu sakit macam Soleh jugak ke?

Encik Adnan: A'ah... Tapi dia dah teruk sangat tu. Keluarga dia pun ramai yang datang dari jauh tu. Kesian...muda lagi tuu...

Ustaz Fakhrul: Kadang-kadang Allah turunkan sakit ni pakcik, bukan saja-saja... Sebenarnya Allah nak ampunkan dosa kita.


Encik Adnan: Iye lah kannn... Dari sakit ni kita dapat ganjaran pahala ye, ustaz? Tinggal kene sabar je, Soleh...

Soleh: Insya'Allah saya sabar lagi ayah...

Ustaz Fakhrul: Alhamdulillah...

Eyra: Eh, diorang tu baca Yaasiin, ustazah! Kenapa baca Yaasiin?

Ustazah: Sebenarnya, disunatkan untuk membaca mana-mana surah dalam al-Quran kepada orang yang sedang tenat. Moga dari pembacaan tu orang yang sakit ni dapat manfaat. Kan kita digalakkan untuk memperdengarkan ayat al-Quran kepada diri kita dan orang lain, apatah lagi yang sedang nazak. Daripada dia mendengar benda lain yang tak membantu dia untuk mengingati Allah ketika menghadapi sakaratulmaut, kan?

Ustaz Fakhrul: Yup, tak khusus kepada surah Yaasiin saje, Eyra. Dan Rasulullah s.a.w juga menggalakkan agar kita bertalqin kepada orang yang sedang nazak.


Nasri: Ooo... Dengan bacaan tu moga dipermudahkan urusannya menghadap Illahi kan, ustaz?

Ustaz Fakhrul: Insya'Allah macam tu lah.

Ustazah: Eh, dah nak habis waktu melawat ni. Ustaz, kita bacakan doa untuk Soleh dulu sebelum balik.

Ustaz Fakhrul: Oh, eloklah kita bacakan doa supaya cepat sembuh, al-Fatihah.


Ustaz Fakhrul: Ameen... Pakcik, kami gerak dulu ye. Soleh, jaga diri elok-elok.

Ustazah: Jangan lupa makan ikut waktu, dan jangan tido lewat. Bagi sihat badan tu dulu.

Soleh: Insya'Allah ustaz, ustazah. Terima kasih jugak, Nasri, Eyra, sebab datang melawat.

Nasri: Sama-sama... Takpe, ko makan je ubat banyak-banyak. Eh, makan je ubat ikut time, ye! Aku tunggu nak belajar flash sama-sama dengan ko ni. Leh wat header blog baru...

Ustazah: Haaaa... Blog lagi!

Nasri: Ops! Ehehe... Ok, ok... Saje nak bagi dia cepat sembuh, ustazah!

Eyra: Memandai je awak~ Dia ni memang camni, pakcik!

Encik Adnan hanya tersenyum melihat keletah kawan-kawan anaknya.

Ustaz Fakhrul: Ok, pakcik. Kami gerak dulu. Assalamualaikum.

Soleh dan Encik Adnan menjawab salam. Mereka saling bersalaman sebelum beredar meninggalkan wad.


"Barang siapa yang menjenguk orang sakit, maka ia akan selalu berada dalam kebun syurga." Orang-orang bertanya, "Wahai Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan kebun syurga itu?" Rasulullah menjawab, "Buah-buahnya." [HR Muslim] Dalam menziarahi pesakit pun ada adabnya. Teroka dan amalkanlah... Moga kita terdiri daripada golongan yang mendapat pahala dari amalan kita keranaNya. Ameen.


Lagi Isu Konsert Final AF 9, Ini ALTERNATIF!


Ya, ada yang memberi alternatif.

Itu yang saya cari sebenarnya. Bukan sekadar membantah. Kerana saya belajar sepanjang penglibatan sebagai aktivis kampus (nyatanya tidak sampai dan tidak layak untuk digelar aktivis), kita tidak boleh hanya membantah, tetapi bantahan kita perlulah dengan alternatif.

Alternatif yang macam mana? Tentulah cadangan untuk penambahbaikan.

Seperti yang saya katakan semalam, YA! Sudah terlalu lewat untuk saya naikkan entri tu, memang tak boleh nak pindah ke mana-mana pun lagi konsert final AF 9 yang bakal diadakan di hadapan Palace of Justice. Namun saya berharap sangat, bila isu ini dikeluarkan, ada mata-mata yang terbuka dan akal yang berfikir, "oh, lepas ni tak eloklah dibuat di sini lagi!" Sekurang-kurangnya.

Bila tak dapat nak dipindahkan macam tu, ada yang bagi cadangan supaya pihak ASTRO mengasingkan penonton lelaki, perempuan, dan keluarga. Ada juga yang mencadangkan supaya segala bunyi-bunyian berhenti pada waktu solat, dan semua penonton juga krew serta peserta AF segera berpusu-pusu ke Masjid Besi untuk menunaikan kewajipan sebagai Muslim. Lebih baik lagi sekiranya konsert dilambatkan sedikit, dimulakan lepas solat Isyak.

Cadangan yang baik. Pihak ASTRO, jika kamu membaca, sila ambil perhatian tentang perkara ni... Sekadar menjalankan tanggungjawab sesama Muslim, dan saling mengingatkan. Jika itu sudah kamu lakukan, maka terlepas sudah tanggungjawab kamu, terpulang kepada yang diseru untuk melaksanakan atau tidak.


Di Sebalik Renungan Mata Itu...


the darkest fall. by *light-from-Emirates on deviantART

Di sebalik renungan mata itu
Ada sesuatu yang tersimpan
Ada rahsia yang terpendam
Ada kisah yang tersirat
Ada rasa yang tak terluah 
Rasa yang tersemat kemas
Jauh dalam lubuk hatinya 
Hanya dia yang memahami...



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.