BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, June 29, 2011

Saya TERjatuh Cinta Jugakkk!


Saya pun TERjatuh cinta jugak dengan lagu ni, dah berjangkit dengan budak NI.



Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut
Hati merintih terkunci mulut membisu
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan

Di sudut kecil hatiku sering berkata
Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya
Ku beranikan diri menongkah arus yang deras
Demi hari esok ku relakan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada
Terjawab sudah segalanya

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Aku hanya ingin merasa
Kemanisan hidup di dunia yang kudambakan
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh
Ku bangkit semula
Hanya titipkanlah doa
Agar permataku terus bersinar
Agar permataku terus bersinar

- Salma - Aku Permata -

Nice kan lirik dia? Sape-sape yang rasa jatuh terduduk, ingatlah Allah sentiasa ada... :)


Jika Teringat, Bakarlah!


fire by ~Keil0r on deviantART

Otak kotor.

Dah tak suci macam bayi, asyik-asyik nak buat maksiat. Nak brainwash pun tak guna, melainkan terhantuk kepala kat batu, kemudian hilang ingatan secara kekal. Jadi lah orang baru yang bersih dari segalanya, tapi dosa lalu tetap akan ada imbalannya di akhirat. Bagi yang tak hilang ingatan, tentu ada yang mahu bertaubat. Mahu mengubah diri supaya menjadi lebih baik. Mahu menjauh dari dosa-dosa yang lama, tidak mahu mengulanginya lagi.

Namun, dalam kita berusaha untuk berubah dan membuang perkara-perkara yang tidak kita sukai (baca: tidak Allah sukai), mesti akan ada saatnya syaitan berbisik untuk kita buat perkara-perkara yang tak elok. Dalam kita sedang berusaha untuk berbuat baik, ada pula yang berbisik menyuruh berhenti dan kembali kepada zaman yang mengasyikkan. Semakin kita berusaha mendekat kepadaNya, semakin hebat syaitan membisikkan godaan. Kerana syaitan memang tidak akan berhenti menghasut manusia hingga ke hari kiamat! [38:80-83]

Cuba nyalakan sebatang lilin...

Bila saja terdetik hendak berbuat dosa atau maksiat, letakkan jari-jemari kamu pada lilin yang menyala, bukan pada nyalaan kuning, tetapi pada nyalaan biru! Panas, kan? Jika teringat dan terfikir lagi, buat lagi sekali! Panas??? Ya, memang panas! Tapi itu hanya api lilin, sayang...bukan api neraka yang lebih panas dari tu! Api neraka itu lebih membakar, yang mana bahan bakarnya adalah manusia dan batu-batu... [66:6]

Memang sukar untuk menjaga hati dari sifat mazmumah, tapi Allah sentiasa ada untuk membantu... Dan Dia turunkan bantuanNya melalui setiap perkara di sekeliling kita... Berusahalah!

P/S: Rajin-rajinkan diri buka tafsir al-Quran dan belek surah dalam kurungan...


Musim Dingin Akan Berlalu...


Winter by ~Dinarakey on deviantART

"Kesusahan dan kesulitan laksana musim dingin yang basah, lembap dan tidak disukai insan. Tetapi...sesudah musim sejuk itulah tumbuh bunga-bunganya yang harum dan buah-buahan yang subur." [Stanza Cinta]

Rasa sakit dan perit ketika menghadapi musibah. Rasa terputus segala harapan, bagaikan sudah tiada lagi tempat pergantungan, seolah-olah dunia sudah tidak menginginkan kita. Rasa keseorangan tanpa teman, rasa bersendirian tanpa sahabat, tiada tempat untuk meluah. Siapa saja yang suka pada keadaan yang melemahkan? Keadaan yang menyebabkan hati diuji dengan begitu dahsyat oleh Pemilik Hati.

Pada ketika ini, semuanya akan rasa diri begitu kecil dan kerdil, sangat lemah dan tidak berdaya. Namun jangan dilupa, kita ada Dia yang selalu bersama kita. Luahkan pada Dia... Menangislah semahumu di hadapan Dia... Beristighfarlah memohon keampunan kepadaNya... Dia sentiasa ada untuk mendengar dan melihat hambaNya. Dia... Biarpun tidak dapat dilihat dengan matamu, biarpun tidak dapat ditangkap oleh pancainderamu, rasa cintaNya kepadamu pasti kau rasa! Sebagaimana kau rasakan adanya angin yang menyapu lembut pipimu walaupun nyatanya angin itu tidak dapat kau lihat!

Percayalah musim dingin akan berlalu, kerana janji Dia setelah musibah akan adanya sesuatu yang lebih baik menunggu. Janji Dia hanya untuk mereka yang benar-benar percaya. Percaya dengan hati dan iman dalam dada bahawa Allah akan membantu, Allah sentiasa memberi jalan keluar kepada setiap sesuatu. Setelah itu, kau akan nampak betapa indahnya jalan yang telah Dia susun untukmu... Sama seperti musim bunga yang begitu indah dan mendamaikan...

Betapa sebenarnya Dia sangat menyayangi dirimu...


Wordless Wednesday #10 : Terima Kasih...


Gambar dari: wordless wednesday 1: terima kasih japanese cherry,


Wordless Wednesday #9 : I Leave it to Both of You... ♥


cats by ~MaLicKaa on deviantART



Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.