BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, August 21, 2011

Kerana Sakura Itu...


Cherry Blossoms 1 by ~juju--juju on deviantART

Sakura...
Di hujung dahan
Memekar indah
Menebar pesona
Melintuk ayu
Ditiup sang bayu

Sakura...
Diam saja di atas pohon tinggi
Merenung langit yang hitam kelam
Terkenang-kenang kisah samurai
Yang dahulunya menjadi lagenda
Sepertinya kini sakura ada dalam kisahnya

Sakura...
Begitu banyak samurai yang ingin menjaga tamanmu
Menghulur tangan, menabur bakti
Menjaga pohon yang telah sekian lama berdiri
Sedang dulu pohon sakura sendiri...

Namun...
Kini sakura sudah punya samurai
Samurai setia dengan pedang terhunus
Tak memungkinkan kuntuman sakura
Untuk menerima lagi samurai lain
Bagi menjaga taman larangan...

- kerana sakura itu sudah memilih samurainya... -


Haruskah Engkau dan Aku Sama...?


Klik header untuk terjah blog Ibu Gebu

Suka tagline ni~ Cam menjawab puisi Dunia Kita Berbeza... tadi~ :)


Dunia Kita Berbeza...



Aku kira...
Hanya aku yang merasa
Dunia kita berbeza
Rupanya kau juga
Melihat yang sama

Kau kata...
Langit dan bumi itu kita
Jika bumi itu aku
Engkaulah langitnya
Jika langit itu aku
Engkaulah buminya

Sejujurnya...
Aku pernah merasa
Di mataku kau manusia hebat
Sedang aku hanya sekuntum sakura
Kau begitu melangit tinggi
Sedang aku masih di bumi
Rasa tidak betah untuk berdiri
Disamping insan yang memiliki hati
Lalu terluahlah dalam Langit Itu
Segala rasa yang terbit di perdu jiwa...

Namun ada suara yang berbisik
Agar aku terus kuat berdiri
Hanya kepadaNya aku meminta
Biar apa pun yang terjadi
Langit dan bumi akan menyatu
Bukan sahaja dalam illusi
Malah juga dalam realiti...

Insya'Allah...


Kak, Akak Buat Perisa Apa?


Ohhhh, besarnye gambar kek lapis ni~

Soklan ni selalu saya dapat bila buat kek lapis.

Aiyakkk... Sebenarnya kannn, saya akan rasa sangat pelik dengan soklan ni. Tak reti nak jawab.

"Errr...peliknya soklan kamu tu..." sampai terkeluar dari mulut macam ni. Hahahaha~

Okehhh, selalunya orang kat Sarawak akan tanya macam ni...

"Kak, akak buat kek lapis ape?" Eh, dalam bahasa Sarawak la ye. Ni translation je... :p

Sebab kalo nak sebut perisa, ada terlalu banyak perisa dalam satu kek lapis. Nape banyak? Sebab ade rasa horlick, ade rasa susu, ade rasa telur, ade rasa vanilla, kadang-kadang ade rasa seri kaya, coklat, panda (hoh??? PANDAN okehhh!), strawberry dan banyak lagiiii~

So, memang susah nak jawab soklan tu. Kadang-kadang pada nama kek lapis pun da ade satu perisa yang akan mendominasi. Contoh: Kek Lapis Blueberry Cheese, Kek Lapis Strawberry, Kek Lapis Pandan Choco Berry... Tapi, ade gak yang tak menunjukkan perisa dalam nama kek lapis. Contoh: Kek Lapis Evergreen, Kek Lapis Osama Laden, Kek Lapis Lanina, Kek Lapis Selendang Mawi, Kek Lapis BERSIH 2.0...ehhh, ade ke??? Ok gak kan kalo wat kek lapis kaler kuning, perisa lemon, letak nama tuuu... Hahaha~

Aiyakkk...loyar buruk sudah. Ok, ok...nak pi tengok kek lapis dalam oven. Daa~~


Dia Menulis Sajak Sunah Sakura Untuk Saya... T____T


Bukak FB pagi ni, da ade sesuatu yang mengejutkan kat wall dan inbox FB. Errr... Kerana entri Dia Yang Memanggil Saya Sakura... Saya dapat sajak ni... T____T

Sunah Sakura

Lirihan baldu lentur senyummu
Gersik semadu engkaulah sakura

Cuitan embun dibenak mekarmu
Menyapu lembut indahnya wajahmu

Waktu kau luahkan segala rasa
Langsir malam menjadi bisikan mesra
Dan hadir bayangmu dalam sukma
Itulah mahkota yang tersimpan
Dalam rindu bernyawa

Curahan senja menyinar warnamu
Indah wajahmu penawar jiwaku

Bisikan bayu di alis suaramu
Merdu selunak damai samudera

Biarkan malam hadir dengan gemintang
Pastinya ia adalah hiasan kembang
Sekuntum sakura paling indah
Ku panggil dengan lafaz Bismillah
Agar ia mekar berseri

Jelmalah kabus di ufuk matamu
Melabuh dingin alunan renunganmu

Melangsirlah pelangi bersama hijabmu
Menjadi tudung menutupi manja jemalamu

Engkaulah sunah pilihan hati
Engkaulah bunga pilihan mimpi
Dengarkan panggilanku buatmu
Sakura...

20 Ramadhan 1432 / 20 Ogos 2011

Terima kasih!

P/S: Terharu sungguh!


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.