BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, November 22, 2011

Antara Fakhri dan Indonesia


Walaupun saya rasa dia main dengan agak pelik malam tadi, tapi... Ye lah, alhamdulillah Malaysia da menang kan. So, tak perlu la kita nak mengutuk-ngutuk dia lagi. Cukup-cukup la tu. Setiap orang mesti akan buat silap kan? Dan dari kesilapan tu kita belajar untuk jadi lebih baik. Macam Fakhri, dia main dengan kurang baik malam tadi, tapi dari situlah dia boleh perbaiki mutu permainan dia kan? Itupun lepas jenuh kena cemuh dan caci oleh rakyat Malaysia sendiri... Hurmmm...

Tapi malam tadi memang penuh TL twitter dengan twit-twit yang err...bunyinya tidak lain tidak bukan adalah kutukan-kutukan terhadap pemain dan penyokong Indonesia. Mungkin orang akan cakap, "Biasalah...benda tu tindakan refleks! Automatik keluar dari mulut sebab bengang! Eh, dari jejari runcing yang menaip..." Namun bukankah lebih baik kalo kita kurangkan menambah dosa, tetapi melebihkan pahala dengan berdoa dan memberi semangat untuk pasukan Malaysia?

Dan sebesar-besar pahala yang Allah akan bagi adalah kepada yang mampu mengawal rasa marah kan?

Memang kena istighfar banyak-banyak kalo nak baca TL sepanjang perlawanan malam tadi. Huhuhu... Apepun, saya suka status salah sorang rakan di Facebook...


Renung-renungkan~ dan selamat beramal~~~


ENTRI NI CAMBEST AJEEE... JEMPUT LA BACA~


Rahsia Lelaki Mengikut 4 Unsur... Kamu Yang Mana?

The Four Elements by ~RedundantButterfly on deviantART

Uiks!

Tetiba kan pepagi nak kongsi rahsia lelaki. Awww~ Bukan pengaruh Malaysia menang lawan Indonesia malam tadi ye. Walaupun ada banyak lelaki dengan pelbagai ragamnye malam tadi tu kannnnn Puteri Katek~~~ Erk! Apepun, tahniah ye pasukan Malaysia sebab da berjaya mendapatkan pingat emas buat negara dalam sukan bola sepak Sea Games ke-26 semalam. Alhamdulillah...berkat usaha dan doa semua rakyat Malaysia walaupun menang tipis dari penalti. Pssst, suka la tengok semua orang bersatu menyokong Malaysia! Kan bagus gitu~~~

Ok ok... Pagi ni sebenarnya tertengok satu post kat FB dari blogger Pojiekyra. Tentang rahsia lelaki ikut 4 unsur. Wahhh~ Nak kongsi ngan kamu-kamu lak lah! Meh baca meh!

(1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan
(2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas

TANAH
Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang menghargai kebendaan, keras hati, sabar, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.

(JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING)
Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sabar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.

AIR
Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

(JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH)
Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

API
Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.

(JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)
Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

ANGIN
Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.

(JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK)
Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.

** Kenyataan di atas hanyalah kajian teori ahli falsafah

Sumber : Blogger


P/S: Awak, awak... Awak air kan? Macam ade banyak yang betul aje, terutama ayat last tu. Ops~

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.