BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, December 20, 2011

Lintas Langsung Dari Stesen Muhasabah

Morning by ~robinschouten on deviantART

Bila sakit
Orang selalu rasa susah hati
Rasa tak selesa
Rimas dan takde mood
Tambah-tambah kalau sakit berpakej
Terutamanya kalau melibatkan selesema
Batuk, sakit tekak, dan demam
Lengkap satu geng

Orang kata sekarang ni musim
Sebab cuaca tak menentu
Kadang-kadang hujan
Kadang-kadang panas
Tak boleh nak jangka
Maka badan kita pun takleh nak terima
Terkejut dengan cuaca

Tapi jangan lupa
Jangan kuat sangat mengeluh
Sebab sakit tu kan penghapus dosa
Allah bagi kita peluang
Singgah sekejap kat stesen muhasabah
Jadi bila sakit kita kena sabar
Kena ingat Allah banyak-banyak

Bukanlah nak kata masa sakit je baru ingat Allah
Setiap masa pun kita kena ingat Allah
Cuma masa sakit la kita sangat lemah
Dan pada kelemahan tu lah kita sangat perlu akan Allah
Memang Dia jadikan kita hamba yang lemah
Supaya kita hanya meletakkan pergantungan kita pada Dia
Bukan pada doktor, pada ubat-ubatan mahupun bomoh-bomoh

Kerana yang menyembuhkan kita tu Allah
Tanpa izin Dia
Walau kita makan ubat ikut masa pun
Walau kita pergi klinik mahal bayar berjuta pun
Walau kita jumpa doktor paling pakar pun
Kalau kita tak mengharap pada Dia
Semua tu macam habuk aje
Kalau bukan berhabuk sekarang
Mungkin dalam jangka masa panjang

Jadi
Kalau sakit
Jangan lupa Allah...


P/S: Nasihat pada diri yang sedang menunggu di stesen muhasabah


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.