Ticker

6/recent/ticker-posts

Sebenarnya Saya...


Terkena jangkitan...

Ia bermula Jumaat lepas, 30 Disember 2011. Masa tu, kalau dikira kitaran haid yang normal, saya tak sepatutnya uzur lagi. Tapi saya syak, saya kencing berdarah. Antara tanda-tanda jangkitan pundi kencing. Petang tu saya ke klinik, dan doktor bagi ubat tahan sakit, ubat pecah batu karang, ubat sakit perut (saya tak faham kenapa dia bagi ubat ni), dan antibiotik.

Esok malamnya, saya demam panas. Suhu badan 38.5 'C. Pembantu perubatan yang rekodkan data saya ke dalam buku cakap, kalau saya makan antibiotik yang diberi tu, tak mungkin saya demam. Ya, saya makan. Tapi saya demam. Dia minta saya datang semula esok pagi untuk jumpa doktor, tak kira demam atau tak.

Esok pagi (Ahad), saya ke klinik UTM semula. Saya bagitahu saya demam dan tentang jangkitan pundi kencing. Tentang darah yang masih keluar. Dia semak database, kemudian suruh habiskan dulu antibiotik. Dia bagi ubat batuk, ubat selsema dan paracetamol. Hurmmm...

Isnin, saya makan ubat macam biasa dan petang tu demam panas datang balik. Sebelah malamnya pulak, saya rasa sejuk sampai menggigil macam dalam ais. Selasa, darah dah tak keluar. Alhamdulillah. Maksudnya pundi kencing da bersih dari bakteria. Tapi malamnya saya demam panas semula. Dalam jam 12.35 pagi, saya ke poliklinik dengan kawan.

Doktor tanya ubat-ubat yang saya ambil. Saya cerita satu-satu. Dan saya gitau tentang darah yang dah takde. Tapi batuk saya sangat teruk. Makin teruk hari ke hari. Doktor amek lampu picit, suh saya bukak mulut. Ada jangkitan pada tonsil saya pulak. Doktor tulis notis untuk doktor UTM supaya bagi antibiotik Augmentin yang boleh cover semua sekali, tak macam antibiotik sebelum ni yang hanya cover pundi kencing sahaja.

Malam tu jugak, pertama kali saya masuk air dalam badan. Dan dari situ, saya dapat tahu, saya perlukan jarum hijau kalau nak cucuk vein sebab urat saya sangat halus dan bengkak-bengkok (doktor cakap, susah nak bersalin ni nanti T_T). 4 kali cucuk jarum biru (hanya itu yang paling kecil kat poliklinik tu), yang keempat baru masuk pada vein tangan kiri. 2 jam kami tunggu air habis. Doktor pun ada bagitau, salah satu lagi yang dia risau adalah jangkitan demam denggi. Bayangkan apa yang saya rasa masa tu.

Esoknya, saya ke klinik UTM lagi. Iaitu semalam, Rabu, 4 Januari 2012 (see, kan setahun saya demam). Macam biasa, doktor akan persoalkan kenapa gi klinik luar, tak gi klinik UTM dulu. Jenuh nak jawab, kalau gi klinik UTM malam-malam gi Kecemasan, siyes takde doktor. Buat ape? Rasanya tak dapat nak tahan da kot kalau nak kene tunggu esoknya pulak.

Ok, lepas tu doktor suh buat urine test, blood test dengan masuk air dua botol. Sekali lagi, guna jarum biru sebab tu je yang paling kecik kat klinik UTM. Dan sekali lagi saya dicucuk di sana-sini sebab tak jumpa urat (oh, susahnya saya ni!). Dan semalam, cucukkan yang kelima baru la jadi oleh seorang abang yang baik tu. Yang sebelum tu semua tak jadi oleh seorang kakak yang baik jugak tu.

Masa tu, sepatutnya amek darah sekali untuk blood test, tapi darah tak keluar pulak. So kena cucuk kat belah lain lak untuk amek darah. So jumlah semuanya adalah 10 'love bites' kat dua lengan saya. Fuhhh! Lepas ni takmo sakit dah!!! Bila da boleh masuk air, kakak yang baik tu cucuk syringe antibiotik dengan ubat tahan muntah. Masa cucuk ubat tahan muntah tu saya tak boleh bukak mata langsung. Denyutan nadi jadi sangat-sangat laju. Tanda saya alergi dengan ubat tu. Tak lama lepas tu baru ok balik.

4 jam juga kami tunggu dua botol air habis dimasukkan ke dalam badan. Nak tido memang tak berdaya sebab batuk sepanjang masa. Dah habis tu, jumpa doktor balik. Alhamdulillah, rasa sangat bersyukur masa dengar doktor cakap takde denggi, semua ok, cuma virus biasa saje. Balik tu, mak kol dan saya menangis kat luar klinik UTM tu jugak sebab mak marah tak gitau dia malam tadi gi poliklinik dan kena masuk air. T_T

Balik rumah. Makan ubat, tido lagi. Bangun petang, rasa segar je. Mandi, solat, online Facebook kejap, update blog entri WW semalam, then tunggu jam 12 untuk makan ubat lagi. Sebelum makan, kena telan satu ubat tu. Then lepas makan, telan ubat lain pulak. Da siap nak baring, tiba-tiba jantung berdegup laju lagi. Saya rasa sesak nafas. Tak selesa dan lemah sangat. Saya muntah-muntah dan cirit-birit. Perut kembung.

Gi klinik UTM lagi. Masa pembantu perubatan tu periksa blood pressure dengan denyutan jantung, sah memang laju sangat. B/P: 103/70. Pulse 120. Kemudian dia tanya ubat ape yang saya makan, saya cakap saya makan panadol dengan lozenge tu je. Dia tanya lagi ubat ape yang doktor bagi petang tadi. Saya bukak beg dan bagi kat dia ubat-ubat saya. Masa tu la, saya baru ternampak ubat yang nama dia sama dengan ubat yang buat saya gelap mata sekejap petang tadi. Ubat tahan muntah (tapi muntah juga sebab stress).

Sah lah saya alergi dengan ubat tu, dia suh saya berhenti ambil ubat tu dulu. Kalau muntah lagi, jumpa doktor dan gitau yang ubat tu tak serasi dengan saya. Balik rumah, dan tunggu kesan ubat tu redha. Dah 2.30 pagi, saya tak tahu nak tido macam mana. Tapi last-last saya tertido juga.

Alhamdulillah. Sebenarnya Allah banyak sangat mempermudahkan saya sepanjang tak sihat ni. Allah bagi saya kawan-kawan di sekeliling saya yang sanggup bawak saya gi klinik hampir setiap hari tak kira waktu. Allah bagi saya kawan-kawan juga untuk mendoakan kesihatan saya agar cepat sembuh. Allah tentukan saya tak perlu dicucuk untuk kali ke 11 dan 12 bagi ubat antibiotik dan tahan muntah (tapi lalu saluran air, cucuk guna syringe). Dan banyak lagi. Alhamdulillah.

Terima kasih Allah. Terima kasih semuanya. Kamu-kamu semua pun, kena jaga kesihatan elok-elok ye~ Yang wanita, kita memang sangat-sangat mudah kena jangkitan pundi kencing, jadi berhati-hatilah. :)

Post a Comment

40 Comments

  1. akak...
    teruknya..
    sampai camtu sekali..
    errr..risaunya..
    jangkitan pundi kencing.huuu~

    kalau urat halus susah nak bersalin ea..errr

    ReplyDelete
  2. kasihannya kamu Sunah..huhuhu
    take care..byk2 rehat ok..get well soon...

    ReplyDelete
  3. T_______________T

    angah..minum air bersih!

    erk, ade kaitan kah,,?

    mungkin satu tahap, kne bli mineral water la ngah,,kite kne jaga ksihatan n nutrisi badan kite demi menjaga nutrisi anak2 jugak kan?

    ok, silap masuk topik.

    along doakan kamu cempat sembuh ye darl,, :D

    ReplyDelete
  4. sedih pulak baca entry kak sunah... sabar nye... sakit tu tanda ALLAH sayang kat kita...:8)

    ReplyDelete
  5. smoga sisi spt biasa..

    dugaan dari ALLAH..

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah dah okay.. baca cerita ko ni pun ak da jadi seram sejuk..

    Take care kawan

    ReplyDelete
  7. miss j :
    hmm..apa r penyakit sunah nie..jgn update blog jer..g rehat

    ReplyDelete
  8. YA ALLAH.. risaunya baca entri ni.. banyak2 kan bersabar.. saya doakan semoga kak Sunah cepat sembuh.. INSYAALLAH..

    ReplyDelete
  9. Hurrmm..bahaya nihhh... demam2 biasa yg kita slalu kena takleh ambik mudah..

    ReplyDelete
  10. seram bila part nak cucuk jarum ni... huhuhu...

    ReplyDelete
  11. Punyela taip pepanjang
    xsent ke ape

    get well soon dear
    seriau bace

    ReplyDelete
  12. dik..cepat2 sembuh ye...urat susah nak dapat ye..cer tgk urat akak doktot senyum je..senang no...tp sesuailah sangat sebab duk spital seminggu sampai berbelas kali kena amik darah..weee...makan ubat elok2 tau..

    ReplyDelete
  13. @Cik Pulau

    mungkin maksud doktor tu, bukan susah nak bersalin..tapi susah nak cucuk jarum masa bersalin nanti...

    ReplyDelete
  14. @Mutiara Bernilai

    aha along...doktor ade pesan juga... nisbah air mineral:100 plus dalam 2:1 kene minum setiap hari...

    ReplyDelete
  15. beratnya dugaan sakit yang sunah hadapi... moga sunah tabah ye!

    banyakkan rest dan makan ubat ye..
    moga cepat sembuh!

    ReplyDelete
  16. teruknya..sampai macam tu sekali.semoga cepat sihat tau...

    ReplyDelete
  17. hayooooo
    akaaaakkk
    huu
    alhamdulillah byk sikit dah selesai selepas mcm2 dugaan
    teringat kes akmal sebb klinik utm ni
    emmm..

    get weell soon akak
    minum byk air taw ;)

    ReplyDelete
  18. patut pun..sama2 jak kita jaga dirik bait2..apa2 pun jgn lupak mkn ubat ngan minum bnyk air k..semoga ktk cpt sembuh :)

    ReplyDelete
  19. semoga cepat sembuh kak sunah..(^__^)

    ReplyDelete
  20. ye ke 100 plus? huhu! Kak Sunah! Get well soon! :)

    ReplyDelete
  21. rehat secukupnya....semoga cepat sembuh ye...;)

    ReplyDelete
  22. dah lama ieyza xsinggah blog akk.. tibe2 baca entry macm nie pulak.. sedihnye.. semoga akk cepat sihat ye...

    ReplyDelete
  23. adik sunah.jg diri.akak doakan dr jauh je dik.risaunya tgk entri semalam.2 hari akak dok pk..naper kamu demam tak baik2.

    adik, jgn lupa ambik tau nama ubat tu, ubat thn muntah tu.semumur hidup kena ingat ubat yg adik tak leh mkn.jgn smpi termkn ubat tu.jg diri adik syg..huhu.

    ReplyDelete
  24. la..teruk jugak tu...semoga cepat sembuh yer

    ReplyDelete
  25. adaijini, sedih la pulak huhu take care tau... tiba2 teringat klinik utm tu pernah la singgah beberapa kali waktu tak sihat...

    ReplyDelete
  26. semoga sembuh kak sunah..takutnya..

    ReplyDelete
  27. sunah..semoga cepat sembuh.. Allah bagi ujian sekecil macam tu sebab Allah nak beri sesuatu yang lebih besar lepas ni.. bersabar ya.. :-)

    ReplyDelete
  28. teruk gak sakit akak..banyak kan rehat ek..tamau stress2 ;)

    ReplyDelete
  29. terkena jangkitan pundi kencing bgi wanita mmg senang tmbah2 lgi yg mengandung... erm, sian sunah, sabar ye .. Allah sedang menguji tu :) moga sunah cepat sembuh... :)

    ReplyDelete
  30. kira doakan akak cpt sembuh dn x kene sakit tue lagi.. amin

    jge diri kak

    ReplyDelete
  31. erm ape penyakit akak sebenarnye?huhu..btw, get well soon akk..

    ReplyDelete
  32. Sabar ye, kesakitan tu penghapus dosa.
    Semoga cepat sembuh sunah...
    Kt area umah akak dah ada kes denggi, take care ye...:)

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum Sunah,
    Akak doakan moga sunah cepat sembuh spt sediakala..ni pun K.Ummi beritahu akak yg Sunah tak sihat...bersabar dan tabah ya dlm menghadapi saat2 sukar ni..moga bahagia menantimu...Aminn.

    ReplyDelete
  34. sabar sunah... semoga sunah dijauhi dari sebarang penyakit yang serius..

    ReplyDelete
  35. sunah....adakah apa yang sunah mesej akak tu berkaitan dengan sakit nie...kenapa masa akak tanya sunah kata xde apa2....erm....sori akak pun bz sangat dengan family...mak, adik akak masuk hosp..pastu adik akak dapat baby...so xdapat nak on9 sepanjang minggu pertama tahun 2012...lost semua tentang kawan2

    ReplyDelete
  36. get well soon sis.. sekali pergi PK memang panjang kisahnya.. tapi apa-apa pun semoga diberi kesihatan yang baik...=D

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com