BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, March 21, 2012

Pet Loss Syndrome

Chiko - perhiasan semata-mata

Ape kebendanya ni? Macam nama penyakit lak kan?

Sindrom-sindrom bagai, tapi ada perkataan "pet". Sindrom ape yang berkaitan dengan haiwan peliharaan lak ni? Hohoho~

Ade sorang pakcik ni, masa dia balik dari kerja satu malam tu, hujan lebat sangat. Dalam perjalanan ke rumah, dia terdengar bunyi kucing. Bila carik-carik, jumpa la sekor kucing kecik kaler oren belang-belang dalam kotak tak jauh dari situ. Comel sangat kucing tu. Pakcik tu rasa kesian tengok kucing tu basah. So, dia bawak balik rumah.

Sejak bawak balik rumah tu, hidup pakcik jadi ceria. Selama ni dia kan hidup sorang diri aje. Kerja pun macam tak berapa ok sangat. Tapi bila da bawak kucing tu balik rumah, ada la jugak teman dia bermain. Balik kerja pun ada orang sambut. Jadi setiap hari dia sangat gembira. Bila gembira, maka potensi kerja pun bertambah baik. Makin bertambah sayanglah pakcik tu kat Bengal - nama kucing tu yang dia bagi, rasa macam Bengal bawak tuah dalam hidup dia.

Tapi malangnya satu hari tu, masa dia bawak Bengal keluar jalan-jalan tengok ikan dolphin, pakcik tu nak ikat tali kasut dia. Entah nape la, masa tengah ikat tu, tali yang sambung ke leher Bengal terlepas dari tangan dia. Bengal lari ke jalan raya, terus kena langgar lori. Huhuhu. Mati la Bengal kat situ.

Bila da mati, hidup pakcik tu jadi terumbang-ambing. Kerja pun da tak ok, asyik kena marah dengan bos. Dia jadi murung dan bermuram durja. Semua tak terurus.

Pet Loss Syndrome - tu la yang berlaku kat pakcik tu. Sindrom bila seseorang tu hilang haiwan kesayangan yang sangat-sangat penting dalam hidup dia. Tak kisah la pasal ape hilang tu, mati ke, kena culik ke, hilang tanpa sebab ke. Akan bagi kesan pada hidup dia sedikit sebanyak sampai la dia jumpa haiwan baru yang boleh jadi pengganti.

Haaa...semua tu dalam cerita Juui Dolittle. Cerita veterinar Dolittle, drama bersiri Jepun yang baru je episod dua saya tengok. Hewhew~ Pernah gak alami sindrom kemurungan ni bila mak pisahkan kami adik-beradik dengan Sitem satu ketika dulu. Kejap je la sebab lepas tu ade kucing lain lak. :D

Erm..ape pun, dalam hidup kita ni, janganlah kita salah bergantung kepada benda lain selain Allah. Hanya Dia punca rezeki kita, hanya Dia jugak yang Maha Berkuasa menentukan kehidupan kita macam mana, bukanlah terletak pada seekor kucing peliharaan~

Itu hanya medium untuk menguji kita sebagai hamba...okay? ;)


7 comments:

Feenas Sya said...

siannya .~

kura said...

mcm ni punya sindrom pun ada. woo.

syuwai said...

haha.. macam best je ;)

maszull said...

assalamualaikum sunah...kesian nyer sedih baca cite ni kucing pakcik tu mati... :(

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

agak kasihan pada pakcik tu.. ini seperti menunjukkan yang pakcik ni seorang ygn lemah semangat.. be strong pakcik!

kiera'sakura said...

kira pernah x tegur abg kira seminggu sbb ikan die mkn ikan kira smpi berlubang mata dia.. tp tue zaman bebudak dlu la..hihihihi

Iffah Afeefah said...

pngaruh cite kadang ade baiknye kan

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.