BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, May 23, 2012

Cinta Itu Perlu Pada Harapan...

Benarkah pandangan orang bahawa cintailah seseorang tanpa perlu mengharapkan balasan?

Cinta itu seperti sinar matahari, memberi tanpa mengharap kembali.. [Angah Jiwa]

Pada saya, cinta itu perlu akan harapan untuk dibalas kembali... Kerana kita berbuat baik adalah supaya orang lain berbuat baik pada kita... Kita sedia membantu supaya orang lain juga sedia membantu kita... Kita menyayangi kerana mahu orang lain juga menyayangi kita... Bahkan pula bila mencintai...

Dan kita mencintai Allah kerana mengharapkan Allah mencintai kita dengan segala nikmat dan keredhaanNya...

Tiada yang melakukan semua itu kerana mengharapkan sebaliknya...

Maka tidak salah untuk mencintai kerana mengharap untuk dicintai...

Cumanya... Sebagai manusia kita kena sedar, hakikatnya manusia tidak semuanya adil dengan hukum kasih sayang sesama manusia... Yang nyata Maha Adil itu hanya Allah s.w.t...

Maka serahkan cinta kepada Allah... Dia tidak akan mensia-siakan cinta kita...

Wallahua'lam...

#itulah cinta...kompleks bukan? :)


P/S: Ya, kita kena ikhlas, namun yang Maha Mengetahui akan keikhlasan kita hanyalah Allah s.w.t.


12 comments:

Iffah Afeefah said...

Still hoping


isu ni br u nk wat entry

ai ttggu2 dr aritu


Cinta mmg harapan, tp sjauh ne harapan kite itu tpulang

kiera'sakura said...

mcm kira.. memberi tanpa harap dihargai sbb kira dah beri cinta pada Allah makanya pasti dia dah sediakan yg terbaik untuk kira.. itu janjiNya kan... :)

Ain Syafieqa said...

salam kenal... :)

realiti percintaan sesama manusia mmg complicated. jadi kita sandarkan cinta dan harapan kpdNya kerana Dia tak pernah mengecewakan.

just for share.. http://sweetgurlzlovecat.blogspot.com/2012/05/kembara-hidup.html

Ain Syafieqa said...

salam kenal... :)

realiti percintaan sesama manusia mmg complicated. jadi kita sandarkan cinta dan harapan kpdNya kerana Dia tak pernah mengecewakan.

just for share.. http://sweetgurlzlovecat.blogspot.com/2012/05/kembara-hidup.html

lieynanilaz said...

tersentuh!!...

aDisH.sHidA said...

IKHLAS....yer hanya ALLAH sahaja mengetahui...tak de sapa pun leh ngaku dia ikhlas...

baru semalam wat entry ikhlas..
http://cahayanurqasih.blogspot.com/2012/05/tak-perlu-rungutikhlas-sudah.html

maszull said...

assalamualaikum sunah....setiap cinta itu ada hikmah nyer yg tersendiri moga cinta itu diperolehi dr hati2 yg suci tanpa paksaan...:)

~kiinaa~ said...

hai hai, jemput datang belog, ada sale handbags FREE POSTAGE:)

Eera Shera said...

kalo dah syg, mesti la nk harap org tu syg kita jgk..

kura said...

sokong pendapat ini :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

menyayangi seikhlasnya pasti Allah beri ganjaran yg cukup setimpal.kalau bkn sekarang pasti suatu masa nanti

Areef Ibn Naim said...

salam,

bg sy, cinta dan harapan itu saling berkaitan :)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.