Yang Mudah Pun Ok...

July 21, 2012

reading Quran al Karim by ~islamicwallpers on deviantArt
"Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahawasanya kamu berdiri (solat) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersama kamu. Dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahawa kamu sekali-kali tidak dapat menentukan batas-batas waktu itu, maka Dia memberi keringanan kepadamu, kerana itu bacalah apa yang mudah (bagimu) dari al-Qur'an. Dia mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit dan orang-orang yang berjalan di muka bumi mencari sebahagian kurnia Allah; dan orang-orang yang lain lagi yang berperang di jalan Allah, maka bacalah apa yang mudah (bagimu) dari al-Qur'an dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu nescaya kamu memperoleh (balasan) nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. Dan mohonlah ampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

[Orang yang berselimut: Ayat terakhir]

Ramadhan ini, apa kata kalau sebelum ini kita jarang-jarang bermanja dengan kitab Allah, kita perdekatkan lagi diri dengannya. Mulakan dengan yang mudah-mudah, bukan untuk cepat khatam, tapi untuk mengajar diri istiqomah membudayakan al-Qur'an. Mulakan dengan sedikit-sedikit, lama-lama tambahkan berdikit-dikit, insya'Allah ada kebaikan di penghujungnya.

Jom! :)

You Might Also Like

7 Comments

  1. insyaAllah kak Sunah. doakan sy sentiasa istiqomah dgn jalan ni :)

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan kareem Sunah...

    ReplyDelete
  3. akak salam ramdhan too. jom sama2 kita tingkatkan amalan bulan puasa ni. :)

    ReplyDelete
  4. sama2 kita pertingkatkan amalan di bulan barakah ini :)

    ReplyDelete
  5. betoolll ;)

    jadikan ramadhan anak tangga utk terus mendekati dan mengamalkan isi kitab-Nya ;)

    ReplyDelete
  6. kdang2 klu rasa mlas kena pyscho diri sndiri.. hihi

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com