Thursday, December 20, 2012

Dah Mengandung Ke?


Selalu je konfius kalo kucing da mengandung ke tak.

Macam Cici dulu, kita ingat da bunting, rupanya sampai sekarang tak menjadi pun dia. Ntah nape tak tau. Chiko je dulu yang betul-betul nampak perot dia boyot. Mulan lak sekarang tengah on heat. Asyik keluar bersenyawa dengan jantan kat luar nun sampai naik geram kita dibuatnya. Si Tinny lak tuan dia gitau, macam da mengandung. Hurm. Nak tau jugak betul da jadi ke tak hasil persenyawaan diorang tu. Kuikuikui.

Kat sini ada beberapa tanda kucing mengandung yang saya amek dari page Dunia Kucing. Best gak info ni untuk para pemelihara kucing kat luar nun~ Hehehe... Meh tengok meh~

Tanda-tanda kucing mengandung:

1. Kucing anda terlebih mesra
Sikap kucing memang manja. Namun, kucing bunting mahukan perhatian yang lebih dari biasa. Kucing bunting akan minta diurut, didukung, digosok badan dan tengkuknya, dimain hidungnya dan sebagainya. Kucing juga akan lebih kerap menggesel-gesel badannya ke arah anda.

2. Kucing lebih banyak berada di rumah
Kucing bunting tidak suka berlegar-legar di luar rumah. Kebanyakan masa dihabiskan dengan tidur atau berehat di dalam rumah. Kucing juga tidak berminat lagi untuk 'mencari' kucing jantan.

3. Putingnya bertukar warna dan bengkak
Puting kucing bunting akan berubah warna dari merah jambu ke warna kemerahan. Putingnya juga akan sedikit membengkak dan lebih besar dari biasa.

4. Berat badan kucing bertambah
Kucing anda nampak gemuk dari biasa. Ini adalah kerana kucing bunting bertambah berat badan dari hari ke hari. Perutnya mungkin makin membonyot dalam satu malam!

5. Kucing sentiasa lapar
Kucing bunting akan sentiasa berselera untuk makan. Kucing akan meminta makanan dengan lebih kerap. Anda perlu menambah makanan kucing lebih dari biasa bagi menampung peningkatan selera makan kucing bunting anda dan memastikannya cukup vitamin. Selera makannya akan berkurangan seiring pertambahan tempoh mengandung.

Tapi perlu diingatkan bukan semua tanda-tanda ini mengesahkan kucing anda bunting kerana adakalanya kucing anda tidak mengandung walaupun mempunyai beberapa tanda kucing bunting. Kucing mengambil masa sehingga 3 minggu untuk menampakkan tanda yang jelas bahawa ia sedang mengandung.

Kucing bunting berapa lama? Berapa bulan? Berapa minggu?
Purata tempoh bunting kucing adalah adalah selama 9 minggu atau sekitar 63-65 hari.

7 comments:
Write Comments
  1. salam kak sunah ;)

    hope xlupa lg kat kita.


    hoho, skang kita poon dah banyak bela kuciing kt rumah . smua ni psl suka baca kisah cici dlu2 tuh

    ReplyDelete
  2. laaa kucing ke akak. ingatkan sape la mengandung tadi. hihi

    ReplyDelete
  3. akak cukup kesian tengok kucing mengandung.nampak dia tu menyedihkan je..hahah

    ReplyDelete
  4. Wah! Baru tau simptom2 kucing mengandung.. Satu jer yang MM selalu perasan, kucing bunting ni kalau dah ada anak dia akan jadi lebih bengis dgn anak2 dia yang sedia ada..

    Terima kasih atas perkongsian.. =)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum sunah...cute jer bila dah bunting tu...;)

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com