BLOG ENCIK SUAMI

Friday, January 13, 2012

Eh, Ustazah! : Dia Maha Pemurah

Ustazah baru je balik dari mengajar budak-budak mengaji kat madrasah hujung kampung. Cuti-cuti sekolah macam ni, ramai pulak mak ayah hantar anak-anak belajar mengaji. Alhamdulillah.

Amalina: Akak! Da habis mengajar? Ramai tak murid-murid hari ni?

Ustazah: Alhamdulillah baru je habis. Ramai jugak, ade dalam 15 orang. Bertambah 3 orang dari minggu lepas. Alhamdulillah ade Syakira tolong sekali.

Syakira: Tolong sikit-sikit je, ustazah. Sementara takde keje sangat nak buat cuti-cuti ni. Boleh carik duit sikit nak buat beli buku untuk semester depan.

Ustazah: Alhamdulillah. Bagus lah macam tu, mak ayah tak kisah ke Syakira mengajar budak-budak mengaji ni?

Amalina: Ha'ah lah kan. Tak kisah ke kak? Ye lah, berapa sangat la duit dapat kalau mengajar mengaji aje pun.

Syakira: Alhamdulillah, mak ayah tak kisah sangat. Saya pun ade jelaskan kat diorang sikit tentang rezeki Allah.

Ustazah: Rezeki Allah... Ape yang Syakira gitau mak ayah?

Syakira: Rezeki Allah tu ade kat mana-mana. Tak kisah la kerja ape pun, buat ape ke, yang penting kerja kerana Allah, kerja yang tak buat Allah marah, insya'Allah Dia akan bantu kita.

Ustazah: Alhamdulillah. Betul tu. Macam yang Allah sebut dalam al-Quran...


Amalina: Alhamdulillah. Allah tu Maha Pemurah kan. Kadang-kadang dari buat kerja biasa-biasa pun, pendapatan tu da cukup untuk sara keluarga.

Ustazah: Yup, sebab Allah da tentukan setiap satu tu cukup untuk hambaNya. Sebagaimana Dia sebut dalam surah al-Baqarah ayat yang terakhir...


Syakira: Sebab tu kita tengok, ada beberapa orang mak cik kat kampung ni, kerja dia jual hasil tanaman sayur kat pasar tu tiap pagi, tapi tak pernah dengar dia merungut walau sekali pun.

Amalina: Sebab Allah dah bagi dia rasa cukup, dan dia pun da redha dengan rezeki yang Allah bagi kat dia kan?

Ustazah: Alhamdulillah. Allah kan pesan, kalau kita bersyukur dengan nikmat yang Dia bagi kat kita, Dia akan bagi lebih lagi kat kita.

Amalina: Kadang-kadang ade jugak orang kaya yang tak pernah rasa cukup. Huhuhu.

Ustazah: Sebab diorang lupa nak bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi kat diorang.

Syakira: Naudzubillah... Takutnya kalau lupa nak bersyukur.

Ustazah: Dan ramai orang terlupa, segala yang diorang dapat tu sebenarnya Allah yang bagi, bukan majikan diorang, bukan bos diorang bahkan bukan tauke kedai runcit kat tepi jalan tu.

Amalina: Ermmm... Selalu dengar orang bercakap besar, diorang dapat duit sebab buat kerja itu ini. Seolah-olah kalau tak buat kerja-kerja tu nanti, tak dapat la duit lagi.

Ustazah: Itu la yang kita tak nak. Bila dia da rasa macam tu, seolah-olah dia bergantung sepenuhnya kepada manusia. Silap-silap boleh jatuh syirik pula. Kena ingat, Allah lah yang Maha Memberi Rezeki kepada semua hambaNya.

Syakira: Betul tu, kalau Allah tak berkehendak untuk memberi rezeki, kita tak akan dapat duit gaji tiap bulan, tak akan dapat makan cheesecake yang sedap macam dalam kelas tadi, tak dapat nak beli baju baru, dan macam-macam lagi.


Ustazah: Yang penting, biar apa yang kita buat tu, semuanya kita niatkan kerana Allah. Ya, tak salah kita berterima kasih kepada manusia, kita berbangga dengan apa yang kita dapat, tapi jangan lupa bersyukur kepada Allah.

Syakira: Insya'Allah, ustazah.

Amalina: Alhamdulillah, dah lama tak dengar akak membebel.

Ustazah: Eh, membebel ye???

Amalina: Hahaha~ Gurau aje~~~

Syakira: Gurauan tu kan gurauan yang benar-benar aje yang Rasulullah selalu buat?

Amalina: Err... Ye la, membebel la... Membebel bertazkirah!

Ustazah: Hahaha~ Dah, dah. Jom gi makan tengahari. Tu rezeki Allah bagi gak tu, takkan nak tolak? Jom~


Ingatlah, rezeki kita semua Allah yang bagi. Apa gunanya kita berbangga dan bercakap besar dengan apa yang kita peroleh dari apa yang telah kita perbuat, kalau kita terlupa untuk bersyukur kepada Allah yang Maha Pemurah. Luangkan sedikit masa kita hanya untuk mengucapkan alhamdulillah. Kita ini hanya hamba yang kerdil lagi hina. Usah dihinakan lagi dengan tindakan melupakan Allah.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.