BLOG ENCIK SUAMI

Friday, January 20, 2012

Dilarang Batuk

Sejak tak berapa nak sihat ni, awal pagi adalah masa paling kritikal bagi saya.

Awal-awal pagi bangun dari tidur, tekak berada dalam kondisi paling kering. Bila kering, maksudnya kebarangkalian untuk batuk akan bertambah. Sedikit sahaja udara yang tak berapa nak selesa masuk ke dalam relung dada, mesti rasa nak batuk.

Alhamdulillah akhir-akhir ni, batuk da semakin kurang. Malam tadi pun ex-housemate datang bawak Pro-Polis. 5 titis Pro-Polis dicampurkan ke dalam air kosong untuk diminum bukanlah sesuatu yang enak bila sampai ke anak tekak. Kandungan minyak dalam Pro-Polis melebihi rasa manis madunya. Sangat tak sedap.

Ubat mana yang sedap Jeneral SSS oi? (Adaaaaa... Strepsils dan Vitamin C!)

Batuk-batuk tu boleh terima lagi. Tapi kesan batuk tu yang kalau boleh tak nak rasa langsung. Setiap kali batuk, akan timbul rasa sakit yang teramat sangat kat bahagian pinggang kiri dan kanan. Kalau tak batuk pun, masa rukuk dan sujud, memang akan rasa macam ada benda kat pinggang (da macam orang mengandung lak). Masa baring pun, akan rasa sakit yang perlu ditahan-tahan. Kalau tak tahan, kena ubah posisi baring. Sebab tu kalau boleh, taknak langsung batuk.

Nak batuk je tahan.

Nak batuk je tahan.

Kalau terbatuk jugak, bersedialah untuk menghadapi rasa nak tercabut pinggang. (Hahaha~)

Ini yang buat PCM membebel sebab saya masih boleh buat lawak dan ketawa lagi sebab rasa sakit ni.

Tapi, nak buat macam mana kan? Tak kan nak menangis sepanjang masa? Cukup-cukuplah menangis masa nak telan ubat tahan sakit dengan masa menahan sakit setiap malam bila nak tidur. Ubat tahan sakit pun da habis. So dengan itu, no more tears, ok?

Harapnya, batuk cepat-cepat sembuh. Supaya tak perlu lagi rasa sakit ni. Doakan saya ok?


P/S: Da takde lagi gambar dari DeviantART kan? Sebenarnya nak cakap pasal tu, tapi da terpanjang lak entri.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.