BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, April 1, 2012

Wartawan Hati Kering

Kalau nak jadi wartawan, kena ada sifat takde perasaan.

Kalau bukan secara semulajadi jenis hati kering, kena la buat-buat keras hati jugak bila bertugas. Atau pun belajar sikit-sikit sampai la hati tu macam da tak berapa lembut sangat dah.

Sebab pe ek?

Sebab bila tengah cover satu event yang terlalu bergumbira, takde la wartawan ni jadi terlampau excited sangat sampai terlebih sudah. Dan bila cover satu event yang tetiba tanpa disangka-sangka terlalu menyentuh hati sampai sebak nak nangis, takde la wartawan ni ikut menitiskan air mata jugak. Last-last, tak dapat la nak capture moment objek yang tengah menangis kat depan sebab dia sendiri pun tak dapat nak kawal tangisan sendiri. Padahal, tu la moment emas kata orang, yang susah nak dapat kat mana-mana.

Dan bila wartawan ni jenis hati kering, takde la dia mudah terpengaruh dengan sentimen-sentimen luar yang mungkin akan menggagu-gugat berita atau artikel yang dia bakal buat. Dan tak la dia mudah tergoyah iman dan terasa hati kalo wartawan dari media lain pandang serong kat dia bila dia buat berita pelik-pelik hot sikit dari diorang.

Ohhooo... Susah gak nak jadi wartawan berjaya. Sebab tu la kot saya ni duk kat meja editor aje dari dulu.


P/S: Baru ku sedar kita sama-sama bergerak dalam media (konon, padahal da lama sedar)...tapi media kita nyata berbeza haluan.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.