BLOG ENCIK SUAMI

Friday, April 6, 2012

Pagi Tadi Jumpa Dr. XXX

Nama wajib dirahsiakan kali ni sebab isu agak sensitif. Ekeke.

Pagi tadi dalam kul 11 gi jumpa doktor kat salah satu pusat kesihatan. Sampai nombor giliran saya, saya pun masuk la bilik doktor tu. Doktor lelaki. Dia sebut nama saya. Then tanya saya asal mana.

"Sarawak."

"Sarawak...dulu tahun 2010 saya pernah datang Sarawak. Sarawak dekat mana?"

"Bintulu."

"Ooo... Bintulu tu saya tak tahu la, tapi dulu saya gi Kuching. Lalu sungai tuuu. Nampak la rumah menteri kamu tu ha. Sape nama dia tu, ape ek? Lupa... Rumah dia macam istana. Fuhhh..."

"Tu bukan bangunan DUN ke?"

"Sape ek nama dia...Abdul Rahman?" Doktor tu cuba mengingat-ingat.

"Taib Mahmud."

"Aha... Taib Mahmud. Rumah Ketua Menteri kamu tu macam istana. Bayangkan lah gaji dia sebagai Ketua Menteri je berapa. Cukup ke nak buat rumah macam istana? Cuba fikir, dari mana dia dapat duit tu...hurmmm."

Dia menanti jawapan. =.=

"Duit rakyat???" Saya jawab macam dalam skema jawapan exam.

"Haa... Kita ni bukan ape... Bla bla bla..."

"Rakyat Sarawak ni banyaknya duk pedalaman, doktor. Sumber maklumat kami TV, paper, dengan radio je. Semua arus perdana. Yang bernasib baik sikit je boleh bukak internet."

Doktor merenung saya. Dalam hati saya da tertanya-tanya, wajar ke saya bincang benda ni dengan doktor ni? Lagi satu... Bila la doktor ni nak start check kesihatan saya ni??? =.=

"Hurmm... Doktor ni bukan ape, nak ajak kita ni fikir. Dari kekalahan tahun 2008 dulu tu kita boleh nampak ada banyak penambahbaikan bla bla bla..." (tak dapat fokus ayat panjang-panjang ni)

"Hurmm.... Tu la..."

"Habis, awak undi jugak Taib tu..."

"Hoh? Mana ada. Bila saya undi dia???"

Saya baru sekali je mengundi sejak mendaftar. Tu pun kat kampung saya bukan Taib Mahmud yang bertanding kayyyy.

Lepas tu baru la doktor tu check tekak. Tu je dia check. =.=


P/S: PRU13 da nak dekat agaknya.


Eh, Ustazah! : Tertinggal Doa Qunut!

Lepas solat Subuh berjemaah pagi tu, ustazah dan adik ustazah, Amalina duduk saja di bilik solat. Hening suasana pagi tu, macam ada sesuatu yang berlaku hingga kedua-duanya kelu tidak bersuara. Sekadar lafaz istighfar yang sayup-sayup kedengaran diulang-ulang oleh ustazah.

Amalina: Akak, tadi tu akak buat sujud sahwi ke?

Ustazah: Aha.. Tu la sujud sahwi. *senyum*

Amalina: Ooo... First time Ina buat sujud sahwi. Huhuhu. Akak buat sujud sahwi sebab tertinggal doa qunut kan tadi?

Ustazah: Yup... Akak terlupa, tapi masa akak da sujud tu baru akak teringat yang akak terus sujud lepas iktidal.

Amalina: Ermmm... Sujud sahwi ni kita buat sebab kita tertinggal ape-ape dalam solat kan kak?

Ustazah: Mula-mula sekali, kena faham makna dulu. Sahwi ni dari segi bahasa bermaksud lupa sesuatu. Dari segi istilah pulak, sujud sahwi ni adalah dua kali sujud yang dilakukan sebelum atau sesudah salam oleh seseorang yang sedang bersolat.


Amalina: Ooo... Terlupa yang macam mana tu kak?

Ustazah: Ada tiga sebab orang buat sujud sahwi ni. Yang pertama sekali sebab terlebih sesuatu dalam solat, contohnya terlebih rukuk, sujud dan sebagainya, maka dia perlu sujud sahwi.

Amalina: Kalau terkurang lak?

Ustazah: Kalau terkurang pulak, bila seseorang tu terlupa sampai meninggalkan salah satu sunat ab'adh, maka dia harus sujud sahwi sebelum salam.

Amalina: Sunat ab'adh? Ape tu kak?

Ustazah: Sunat ab'adh ni adalah sunat yang sangat ditekankan dalam solat, macam Tasyahud Awal dan Qunut dalam solat Subuh. Bila

Amalina: Haaa... Kalau terlupa nak Tasyahud Awal, terus berdiri tegak, kena la sujud sahwi ye kak?

Ustazah: Kalau Ina terlupa nak Tahiyyat Awal, dan teringat benda tu bila Ina da berdiri tegak, maka kena la buat sujud sahwi. Tapi kalau masa tu Ina belum sempurna berdiri tegak, masih on the way nak berdiri katakan, Ina leh duduk balik untuk Tahiyyat Awal. Macam tu tak perlu sujud sahwi.

Amalina: Owhhh... Kalau macam kurang yakin rakaat kita da berapa pulak, kak? Kadang-kadang rasa macam da rakaat terakhir, kadang-kadang macam belum lagi. Huhuhu.

Ustazah: Aha... Yang tu sebab ketiga. Bila seseorang tu ragu-ragu dalam solat dia, dia kena sujud sahwi. Ragu-ragu ni pulak ada dua jenis. Yang lebih 50% yakin dengan yang 50-50 yakin.

Amalina: Eik, ada percent-percent pulak~

Ustazah: Yup, bila seseorang tu lebih 50% yakin dia da berada dalam rakaat ketiga, bukan rakaat keempat maka dia kena teruskan dengan apa yang dia yakin tu, then buat sujud sahwi sebelum salam. Kalau dia rasa 50-50 pulak, sama ada dia kat rakaat ketiga ke keempat, dia kena amek jumlah rakaat yang sedikit, then lengkapkan rakaat dia baru sujud sahwi sebelum salam.

Amalina: Hurmm...ape-ape hal, kena amek yang sedikit. Erm, nape kena buat sujud sahwi ni kak?

Ustazah: Sujud sahwi ni hukumnya sunat. Rasulullah s.a.w bersabda...


Amalina: Hoo...padan muka syaitan. Nak gelakkan kita sebab terpengaruh dengan bisikan dia eks, buat sujud sahwi terus syaitan rasa kechiwaaaa~

Ustazah: Hurm...

Amalina: Masa sujud tu akak baca ape kak?

Ustazah: Erm..sebenarnya takde satu pun riwayat khusus yang menjelaskan tentang bacaan sujud sahwi. Lebih ramai ulama termasuk Imam Nawawi r.h cakap, bacaan sujud sahwi tu sama macam sujud solat fardhu biasa.


Amalina: Erm...akak, kalo dia terlupa nak sujud sahwi? Dah beri salam dah pun...huhuhu.

Ustazah: Kalo terlupa nak sujud sahwi sebelum salam, boleh sujud sahwi selepas salam dengan syarat dia teringat benda tu dalam masa yang tak terlalu lama. Sujud sahwi lepas salam, kena buat salam sekali lagi tau!

Amalina: Oooo... Alhamdulillah. Lepas ni takde la konfius-konfius dah.

Ustazah: Alhamdulillah. Tapi bila kita tau yang kita boleh buat sujud sahwi sebab terlupa sesuatu dalam solat ni, janganlah kita meremehkan solat kita. Tak buat sungguh-sungguh dengan alasan nanti boleh sujud sahwi~ Haa~ Solat tetap kena khusyuk dan buat dengan sehabis sempurna yang boleh.

Amalina: Insya'Allah akak~ Hee~~~


Ramai yang tak tahu macam mana nak buat sujud sahwi kan? Dan ramai juga yang selalu terlupa dalam solat kerana terfikir perkara lain hingga menghilangkan khusyuk. Moga Allah ampuni dosa-dosa kita, moga syaitan tidak mudah untuk membisikkan tipu daya antara solat kita.


Rujukan:


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.